Meldpunt Duur Vakantie-internet

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 233730

Topicstarter
Vakantiegangers, die in het buitenland hun mobieltje (of laptop) hebben gebruikt om te internetten, krijgen momenteel letterlijk de rekening gepresenteerd. Het is vaak flink schrikken bij de nota’s die je bij thuiskomst op de deurmat vindt. Onverwachte rekeningen van honderden of zelfs duizenden euro’s zijn geen uitzondering. In Nederland zelf kun je voor een tientje per maand onbeperkt het internet op; eenmaal over de grens zijn tarieven van 30 euro per MB geen uitzondering. We zijn niet gewend om per MB af te rekenen, maar onderweg 20 vakantiefoto’s naar huis mailen kan dus een rekening van 900 euro opleveren. En bijvoorbeeld even met je mobieltje spelen en een filmpje downloaden, idem dito.

De Consumentenbond heeft een actie opgezet tegen de hoge tarieven voor mobiel internet in het buitenland. Daarnaast voeren we onderzoek naar hoe de hoge rekeningen tot stand komen. Daarom willen we jullie ervaringen horen. Meld je ervaringen met mobiel internet op vakantie in het buitenland op de website van de Consumentenbond, www.consumentenbond.nl/meldpuntinternet. En vertel je verhaal via de webcam op YouTube, www.youtube.nl/group/meldpuntinternet

Eva Whyte
Consumentenbond

Anoniem: 32767

Je weet toch dat mobiel internet in het buitenland duur is. Dan ga je toch van te voren de kosten checken?

Ik heb voor 9,50 p/m mobiel internet onbeperkt in Nederland. Ik wist dat dit niet voor het buitenland geldt, dus de tarieven opgezocht. Toen maar mijn grps uitgezet voordat ik in het vliegtuig stapte en pas weer aan toen ik thuis kwam.

Het is geen geheim dat de kosten hoog zijn om in het buitenland mobiel internet te gebruiken. Naar mijn mening hebben ze die rekeningen aan hun zelf te danken.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Het is een goed initiatief, maar dit forum lijkt mij niet de geschikte plaats om met jullie actie te "spammen".

Veel mensen krijgen inderdaad hoge rekeningen op de mat na een vakantie. Op GoT zijn er ook een aantal topics over geweest, maar eigenlijk kan de consument dit van te voren prima te weten komen door de site van de provider te raadplegen.

Wel vind ik de prijzen schandalig hoog en het idee hierachter is zeker wel van: "De meeste mensen weten de tarieven niet, dus sturen we ze lekker hoge rekeningen". Van mij mogen de tarieven wel een stuk eerlijker, maar het is echt de schuld van de consument als ze tegen beter weten in toch even foto's doorsturen etc.

Twitter

Anoniem: 58485

Er zijn landen met operators die niet de tarieven zoals hier in NL bijv (onbeperkt , 9.95) kunnen hanteren, die vragen nog keihard een tarief per KB of MB, en dat wordt gewoon simpeldoorverrekend aan de NL'se telecomprovider die het vervolgens weer doorschuift naar de Klant.

Dat is niet zo gek, en dat staat in elke AV van een normaal GPRS abbonement. Wees gewoon verstandig en internet gewoon in een cafe als je toch in het buitenland vertoefd.

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
het is al jaren bekend dat het duur is. Wat het eerder met gewoon bellen was is het nu met internet. Beetje gezond verstand van mensen mag je ook wel verwachten. Je gaat toch niet je 20 foto's naar huis toe sturen. Je kunt best wel ff wachten tot je weer op kantoor zit en daar de mail vervuilen met vakantie foto's. Meestal van hetzelfde volk dat ook grappige pps bestandjes doorstuurd.

Ik ga toch ook niet zeuren als ik op vakantie ben en loop de hele avond bier te drinken voor €5 per glas in een disco en aan de eind van de avond de rekening krijg. Dan ga ik toch ook niet zeggen ze hadden na x bedrag het moeten zeggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Defector op 20-09-2007 13:50 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 18:25
Hallo medetweakers, letten we even op?!

Mevrouw is van de consumentenbond en dus ongetwijfeld op de hoogte van het feit dat de providers zich 'netjes' aan hun AV houden.
Maar als de consumentenbond hier goed over gaat klagen, hebben we over een paar jaar misschien WEL fatsoenlijke tarieven voor dataverkeer in het buitenland! Het is dus in ons voordeel als we haar steunen!
Ik vind het erg goed dat de consumenten bond dit doet, want die tarieven zijn inderdaad bizar!

Daarnaast zijn "kijk-ons-eens-slim-zijn / dat had je kunnen weten / RTFM" antwoorden sowieso irritant, en niet op zijn plaats want de TS klaagt niet maar kondigt een actie aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Rrob op 20-09-2007 13:38 ]

Je kan dan als consumentenbond hierover aandringen, maar als een land zoals bijv turkije (ik noem maar wat ;) ) nor enorme prijzen hanteert, dan kan je daar gewoonweg weinig aan doen. Dat komt gewoon met de jaren / tijd, aangezien zo'n provider uiteindelijk de capaciteit daarvoor heeft.

Anoniem: 42901

Ik denk dat het échte probleem is dat die klanten geen melding kregen bij excessief gebruik van hun abonnement.

[edit] Ik zag dat er 2 reacties waren op de video in dezelfde strekking als dat er hier gereageerd wordt (dat consumenten eerst moeten kijken wat het kost) en dat deze reacties verwijderd zijn verbaast me echt.
Leuke moderatie daar bij dat filmpje |:(
Kritiek wordt niet aanvaard?

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 42901 op 20-09-2007 13:49 ]

• Dennahz

Dennahz

Tssk. Mijn reactie is ook verwijderd van Youtube inderdaad. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van discussiëren iemand anders z'n mening verwijderen en slechts meningen als die van jezelf behouden.

.

Twitter

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-06 11:50
In dat geval pleit ik ook ervoor om de 'discussie' hier te stoppen, want de consumentenbond wilt dus duidelijk niet naar onze meningen luisteren.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:05

knakworst

Get more sats!

De prijzen zijn toch redelijk doorgeschoten. Zie ook [mobiel internet] GPRS tarieven buitenland

Als je in Japan via KPN gebruik maakt met je nieuwste HSDPA telefoontje kun je uitgaande van een downloadsnelheid van 450 KB/s € 13,50 per seconde kwijt zijn. Dat gaat toch echt boven alle werkelijkheid uit.

knakworst schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:06:
De prijzen zijn toch redelijk doorgeschoten. Zie ook [mobiel internet] GPRS tarieven buitenland

Als je in Japan via KPN gebruik maakt met je nieuwste HSDPA telefoontje kun je uitgaande van een downloadsnelheid van 450 KB/s � 13,50 per seconde kwijt zijn. Dat gaat toch echt boven alle werkelijkheid uit.
Klopt, maar het is natuurlijk niet realistisch dat de consumentenbond even alle internationale providers gaat beinvloeden, hooguit de providers hier in Nederland en misschien op Europees gebied.

Nee, het probleem is dat de klant:
- eerst moet kijken wat het kost alvorens iets te gebruiken/kopen
- de telecom provider moet waarschuwen bij excessief gebruik

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:53

Pinobigbird

doesn't share food!

Dennahz schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:11:
Het is een goed initiatief, maar dit forum lijkt mij niet de geschikte plaats om met jullie actie te "spammen".

Veel mensen krijgen inderdaad hoge rekeningen op de mat na een vakantie. Op GoT zijn er ook een aantal topics over geweest, maar eigenlijk kan de consument dit van te voren prima te weten komen door de site van de provider te raadplegen.

Wel vind ik de prijzen schandalig hoog en het idee hierachter is zeker wel van: "De meeste mensen weten de tarieven niet, dus sturen we ze lekker hoge rekeningen". Van mij mogen de tarieven wel een stuk eerlijker, maar het is echt de schuld van de consument als ze tegen beter weten in toch even foto's doorsturen etc.
Helemaal mee eens. Iedereen die naar het buitenland gaat weet dat bellen naar Nederland duur is, dat is altijd al zo geweest. Had je vroeger alleen nog de mogelijkheid om met een openbare telefoon naar huis te bellen en wist je hoe duur dat was, de laatste jaren bellen de meeste mensen met hun eigen mobiel. Wie dan denkt dat dat wel goedkoop zou zijn, en dus schrikt van de telefoonrekening, is wel heel erg naïef. Datzelfde geldt natuurlijk voor mobiel internetten in het buitenland. Pas de laatste 2 jaar is het redelijk betaalbaar om in Nederland mobiel te internetten, maar je kan toch zelf bedenken dat mobiel internetten in het buitenland, net zoals mobiel bellen in het buitenland, vele malen duurder is.

Om dan te spreken van "Onverwachte rekeningen van honderden of zelfs duizenden euro’s" is dan ook erg naïef als je filmpjes of foto's vanuit het buitenland verzend. Je kan, nee, je moet gewoon weten dat het duur is.

Dat de consumentenbond de prijzen naar beneden wilt hebben, vind ik prima. Maar ik ben het helemaal eens met Dennahz dat GoT niet de plaats is om zieltjes te winnen voor hun actie. Ook het feit dat enige kritische reacties verwijderd worden geeft geen vertrouwen in de werkwijze van de Consumentenbond. Sowieso heb ik wel meer moeite met de werkwijze van de Consumentenbond in het verleden, zoals de actie 'tegen' Microsoft Vista en de inktcartridge 'affaire'.

[ Voor 6% gewijzigd door Pinobigbird op 20-09-2007 14:16 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Een te idealistisch streven waar de Consumentenbond gewoonweg niet genoeg draagkracht voor heeft om enig druk hier op te kunnen uitvoeren.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Rrob
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:40:
Je kan dan als consumentenbond hierover aandringen, maar als een land zoals bijv turkije (ik noem maar wat ;) ) nor enorme prijzen hanteert, dan kan je daar gewoonweg weinig aan doen. Dat komt gewoon met de jaren / tijd, aangezien zo'n provider uiteindelijk de capaciteit daarvoor heeft.
Het gaat hier om afspraken tussen providers in verschillende landen. Daar wordt gewoon over onderhandeld... En misschien is turkije niet het juiste voorbeeld (capaciteit) maar waarom zou een nederlander in duitsland 10 of 50x zoveel moeten betalen voor dataverkeer?!

en nogmaals: het helpt natuurlijk niet als een paar tweakertjes de CB gaan lopen afzeiken enkel om te laten zien hoe slim ze zijn!! Als we dit initiatief steunen levert het misschien wat op!

En over het verwijderen van reacties, het gaat om een meldpunt, niet om een forum. Een meldpunt verzamelt klachten, op een forum discussieert men

edit> ja ik vind het ook extreem dom dat mensen niet weten wat hun gsm/data abo kost, maar ALS de CB succes heeft met deze actie dan worden we daar toch allemaal beter van.

[ Voor 7% gewijzigd door Rrob op 20-09-2007 14:17 ]

Tatsu schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:12:
Een te idealistisch streven waar de Consumentenbond gewoonweg niet genoeg draagkracht voor heeft om enig druk hier op te kunnen uitvoeren.
You read my mind :)

We lopen nu eenmaal voor qua techniek voor telecommunicatie in nederland op andere landen. In de USA kan je het vergeten om bij een abbo even een nieuw toestelletje wat een winkelwaarde van 500€ heeft bijv. Nederland is wat dat betreft vrij uniek.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Toch vreemd dat zoiets gewoon in forums wordt gedumpt. (meer van EvaWhyte) Er zijn genoeg manieren om hier aandacht voor te krijgen. Als ik aandacht wil krijgen voor de "kleinduimpjebreedbekkikker" dan ga ik toch ook niet overal een account aanmaken om daar m'n link te dumpen.

Weet iemand de kosten eigenlijk van een buitenlandse mobiel in Nederland? Misschien doen ze hier precies hetzelfde. Ik verwacht niet dat de CB veel druk kan zetten in het buitenland.
Als ik in het buitenland in een restaurant ga eten en het daarna te duur is, kan ik toch ook niet opeens in Nederland gaan klagen.

☻/
/▌
/ \

• Dennahz

Dennahz

Beetje goedkope manier van reclame maken. Maak dan een TV spotje? De echte onwetende mensen zitten ook niet op fora. ;)

Twitter

Rrob schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:13:
[...]
En over het verwijderen van reacties, het gaat om een meldpunt, niet om een forum. Een meldpunt verzamelt klachten, op een forum discussieert men
Ja, maar: Youtube is geen verzamelpunt van klachten, maar een verzamelpunt van filmpjes waar je je mening over kan geven.
De desbetreffende groep verzamelt natuurlijk enkel filmpjes met mensen die achter het klaagstandpunt staan, maar dat wil niet zeggen dat je niet mag reageren als je een andere of afwijkende mening hebt.
Maar als het aan de moderators van de groep of het filmpje ligt wordt dus geen andere of afwijkende mening geduld en dat stoot mij voor de borst.

Bij de startpost op dit forum wordt ook niet opgeroepen tot discussie, enkel tot het opsommen van klachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 42901 op 20-09-2007 15:01 ]

Topicstarter
Na een paar reacties te hebben gelezen wil ik toch wat meer uitleggen. De reden waarom we vanuit de Consumentenbond hebben gekozen om de oproep op dit forum te plaatsen is niet om reclame te maken maar juist om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dit forum leek ons daar geschikt voor omdat hier in het verleden veel over is gepraat. Ook op YouTube vragen we om aandacht voor de actie en het meldpunt, op die manier kunnen we het probleem een gezicht geven.

Hoe meer ervaringen, verhalen en meningen wij horen, hoe beter. Het weghalen van een reply op YouTube is een foutje geweest. De reactie was een reactie waar we niet tegen zijn. Ieder heeft een eigen verantwoordelijkheid maar het gaat ons er om dat providers duidelijker mogen zijn in hun informatie.

Ik hoop dat jullie blijven reageren. Alvast bedankt.

Eva Whyte

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:34

MeNTaL_TO

The future is not set

Rrob schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:38:
Hallo medetweakers, letten we even op?!

Mevrouw is van de consumentenbond en dus ongetwijfeld op de hoogte van het feit dat de providers zich 'netjes' aan hun AV houden.
Maar als de consumentenbond hier goed over gaat klagen, hebben we over een paar jaar misschien WEL fatsoenlijke tarieven voor dataverkeer in het buitenland! Het is dus in ons voordeel als we haar steunen!
Ik vind het erg goed dat de consumenten bond dit doet, want die tarieven zijn inderdaad bizar!

Daarnaast zijn "kijk-ons-eens-slim-zijn / dat had je kunnen weten / RTFM" antwoorden sowieso irritant, en niet op zijn plaats want de TS klaagt niet maar kondigt een actie aan.
Maar waarom sluiten ze dan wel bellen in het buitenland af als prepaid bent en moet je het aan laten zetten, waarom kunnen ze dat niet bij GPRS. Mijn vermoeden omdat ze weten dat mensen dit perongeluk gebruik van gaan maken.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 15:37
Anoniem: 233730 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 15:36:
Na een paar reacties te hebben gelezen wil ik toch wat meer uitleggen. De reden waarom we vanuit de Consumentenbond hebben gekozen om de oproep op dit forum te plaatsen is niet om reclame te maken maar juist om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dit forum leek ons daar geschikt voor omdat hier in het verleden veel over is gepraat. Ook op YouTube vragen we om aandacht voor de actie en het meldpunt, op die manier kunnen we het probleem een gezicht geven.

Hoe meer ervaringen, verhalen en meningen wij horen, hoe beter. Het weghalen van een reply op YouTube is een foutje geweest. De reactie was een reactie waar we niet tegen zijn. Ieder heeft een eigen verantwoordelijkheid maar het gaat ons er om dat providers duidelijker mogen zijn in hun informatie.

Ik hoop dat jullie blijven reageren. Alvast bedankt.

Eva Whyte
Ik ben even in beraad met de andere admins en moderators.

Wel wil ik je alvast vragen om even het beleid door te lezen van het forum. De aftiteling met naam valt onder 'groetjes' en is niet gewenst. Het is een forum en geen email conversatie immers :)

Het algemeen beleid #groeten

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Het lijkt er bijna op dat de gemiddelde tweaker liever een wijsneus is (je had het kunnen weten!!!, mijn mening is gedelete!!!,...) dan dat ie kans wil hebben op lagere tarieven... Ik snap dat echt niet niet maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik ben van mening dat de providers er van alles aan doen om de consument veel te laten betalen (dan maken ze immers meer winst). Dat deden ze met dure smsjes, hoge datatarieven en duur bellen in het buitenland en nu doen ze dat met startminuten, extreem hoge tarieven buiten de bundel en buitenlands dataverkeer. Iedereen die daar wat tegen probeert te ondernemen is wat mij betreft goed bezig.

De vraag is dus niet OF de CB voldoende invloed heeft, maar of we het goed vinden dat ze er wat aan (proberen te) doen! Ik vind het een goed idee, maar dat was wel duidelijk denk ik :)

Als iemand een goede reden heeft om tegen een actie voor lagere buitenlandse datatarieven te zijn ben ik bereid daar over na te denken. Maar discusseren over waarom het niet zou lukken, wie wat wel of niet moet doen op youtube en dat de klagers het toch hadden kunnen weten levert zeker geen lagere datatarieven op, de actie van de CB misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Er is nog helemaal geen actie tegen de tarieven in het buitenland (ook al staat dat in de topicstart). Ze zoeken alleen maar ervaringen.

Er kan meer bereikt worden met beter advies en/of maatregelen door de providers. Hier kan de CB misschien wel invoed op hebben.

Ik vraag me nog steeds af of het omgekeerd ook zo is. Hoeveel moeten buitenlanders in Nederland betalen?

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Rrob schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:17:
Het lijkt er bijna op dat de gemiddelde tweaker liever een wijsneus is (je had het kunnen weten!!!, mijn mening is gedelete!!!,...) dan dat ie kans wil hebben op lagere tarieven... Ik snap dat echt niet niet maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik ben van mening dat de providers er van alles aan doen om de consument veel te laten betalen (dan maken ze immers meer winst). Dat deden ze met dure smsjes, hoge datatarieven en duur bellen in het buitenland en nu doen ze dat met startminuten, extreem hoge tarieven buiten de bundel en buitenlands dataverkeer. Iedereen die daar wat tegen probeert te ondernemen is wat mij betreft goed bezig.

De vraag is dus niet OF de CB voldoende invloed heeft, maar of we het goed vinden dat ze er wat aan (proberen te) doen! Ik vind het een goed idee, maar dat was wel duidelijk denk ik :)

Als iemand een goede reden heeft om tegen een actie voor lagere buitenlandse datatarieven te zijn ben ik bereid daar over na te denken. Maar discusseren over waarom het niet zou lukken, wie wat wel of niet moet doen op youtube en dat de klagers het toch hadden kunnen weten levert zeker geen lagere datatarieven op, de actie van de CB misschien wel.
Nou, als ik de TS lees, dan is dat helemaal niet de vraag. De vraag die daar gestelt wordt is of we allemaal even op hun website gaan reageren.
En dat is, ongeacht de inhoud van die website en of je het er wel/niet mee eens bent, nog steeds gewoon spam. Moeten we omdat het een goed initiatief is ( hoewel dat moeilijk objectief te beoordelen is ) de hand lichten met GoT beleid ?

quote van EvaWhyte:
De reden waarom we vanuit de Consumentenbond hebben gekozen om de oproep op dit forum te plaatsen is niet om reclame te maken maar juist om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Juist, geen reclame maar mensen bereiken.... en het verschil is ?
Maar het voeren van discussie, waar het forum voor bedoeld is, is blijkbaar niet het doel van de TS.

Hoe dan ook, ik stoor me aan het selectieve beleid m.b.t. spammen. Ook al is het een nobel initiatief.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Leuk actie, maar ik vind het een beetje je eigen domme schuld als je de rekening krijgt. Moet je dan zo nodig 20 vakantie foto's naar huis sturen? Moet je zonodig op vakantie filmpjes downloaden. Komop zeg, zoek dan een internetcafé, en als je een beetje slim bent dan snap je ook wel dat buitelandse tarieven hoog zijn. Achteraf klagen is een beetje, zeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

u_nix_we_all schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:32:
[...]

Nou, als ik de TS lees, dan is dat helemaal niet de vraag. De vraag die daar gestelt wordt is of we allemaal even op hun website gaan reageren.
En dat is, ongeacht de inhoud van die website en of je het er wel/niet mee eens bent, nog steeds gewoon spam. Moeten we omdat het een goed initiatief is ( hoewel dat moeilijk objectief te beoordelen is ) de hand lichten met GoT beleid ?

quote van EvaWhyte:

[...]

Juist, geen reclame maar mensen bereiken.... en het verschil is ?
Maar het voeren van discussie, waar het forum voor bedoeld is, is blijkbaar niet het doel van de TS.

Hoe dan ook, ik stoor me aan het selectieve beleid m.b.t. spammen. Ook al is het een nobel initiatief.
idd. Als de consumentenbond als doel had om hier op GOT een actieve discussie te voeren over het onderwerp was het wat mij betreft hartstikke leuk geweest. Nu is het meer wijzen op een actie en disucssie elders, en dat kan ik helaas niet anders zien als ongewenst. Ondanks het nobele initiatief of de goede bedoelingen. (ik vindt het persoonlijk een tamelijk zouteloze actie maar goed)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Precies het gaat er niet om dat je had kunnen weten dat het te duur is maar dat het zo snel mogelijk goedkoper wordt. NB ik reageer op kixstart

[ Voor 10% gewijzigd door Opteronx4 op 21-09-2007 11:39 ]

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Natuurlijk willen we dat de discussie op onze eigen website en YouTube site wordt gevoerd, maar ook op andere fora. Hoe meer discussie hoe meer aandacht voor het probleem. Veel mensen weten wel dat internet via je mobiel in het buitenland duur is, toch gaat het vaak mis. Dus, eigen verantwoordelijkheid, maar met name lagere tarieven en betere voorlichting.

Wat zouden jullie een goede manier van voorlichting vanuit de providers vinden? Sms als je de grens over gaat? Betere voorlichting bij aanschaf van je mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Voorlichting bij aanschaf lijkt mij niet nuttig. De meeste mensen zullen denken van: "Pff, dat gebruik ik toch niet!" of "Wat een onzin internet op m'n GSM".

Een sms met de tarieven bij roaming lijkt mij een goede oplossing. Tevens aandacht dmv commercials op de TV? Of wellicht vanuit de consumentenbond het in het nieuws laten mededelen om hierop te letten? Of een aantal "gedupeerden" hun verhaal laten doen in een programma als Kassa o.i.d.? Alles om de nietswetende massa te bereiken.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 11:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is trouwens wel vreemd waarom internetten in het buitenland duur zou moeten zijn. Bellen kan ik me nog voorstellen, maar in de huidige situatie ga je voor internetten eerst naar je thuisland en dan pas internet op. Laat internet toegang nu juist niet gebonden zijn aan je thuisland.

Internet hoeft imho dus geen cent duurder te zijn dan wat de mensen daar op de vakantie bestemming betalen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Je moet toch verbinding maken naar je provider in Nederland. Als jij een pagina opvraagt gaat het zo:

GSM > Buitenlands provider > Nederlandse provider > Buitenlandse provider > GSM. Dat dit niet zo duur hoeft te zijn is inderdaad waar, maar ik begrijp wel dat het duurder is dan gewoon in Nederland. (Ook allerlei contracten etc tussen de providers).

Wat wellicht ook een goed idee is is het standaard uitschakelen van internet toegang in het buitenland. Wil je dit wel? Activeren via een bepaald (gratis) nummer. Zo voorkom je dat GPRS per ongeluk blijft aanstaan en je per minuut moet betalen bijvoorbeeld.

Zou het enig nut hebben om zulke acties te voeren? Ik denk dat de providers hier een aardig zakcentje mee verdienen... waarom zouden ze de klant waarschuwen voor de hoge kosten? Kan je ze hiertoe dwingen op de 1 of andere manier?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 11:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, maar waarom zou dat moeten? Waarom zou je eerst naar Nederland moeten en dan pas het internet op? Of die ene pagina gehost in de US nu via de een knooppunt in NL gaat of via een knooppunt in Spanje maakt voor de gebruiker en de pagina natuurlijk geen kont uit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janoz schreef op maandag 24 september 2007 @ 08:59:
Het is trouwens wel vreemd waarom internetten in het buitenland duur zou moeten zijn. Bellen kan ik me nog voorstellen, maar in de huidige situatie ga je voor internetten eerst naar je thuisland en dan pas internet op. Laat internet toegang nu juist niet gebonden zijn aan je thuisland.

Internet hoeft imho dus geen cent duurder te zijn dan wat de mensen daar op de vakantie bestemming betalen.
Ik had dit al eerder gepost maar wij in NL lopen wat dat betreft vooruit op andere landen :z In turkije mag je blij zijn als je een I-net cafe vindt met net 1Mbit ADSL, want dat is theoretisch het snelste wat er daar te vinden valt.

Als je vervolgens je mail gaat checken in het buitenland op je mobieltje tja dan vraag je er zelf om. Wees gewoon slim en ros dat hele GPRS/Wap profiel uit je telefoon alvorens je op een vliegtuig / bus / trein stapt naar een andere bestemming.

Men moet eens wat vaker de voorwaarden lezen ook al is het zoveel, maar dan weet je iig waar je aan toe bent. Een isp komt zelf ook in de problemen als ze de kosten die hun gebruikers in het buitenland veroorzaken voor hun eigen rekening nemen... Het draait nu eenmaal om winst en dit zijn juist die dingen waarop een ISP gigantisch mee verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 14:10
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:40:
Je kan dan als consumentenbond hierover aandringen, maar als een land zoals bijv turkije (ik noem maar wat ;) ) nor enorme prijzen hanteert, dan kan je daar gewoonweg weinig aan doen.
Dat is niet helemaal waar: Als je de europese telecom providers zou verplichten een SMS te sturen naar al hun roaming-klanten die een afwijkende rekening hebben (bv. een berichtje als je aan 2x het normale maandbedrag zit, nog eentje aan 5x en nog eentje aan 10x enzovoort) zullen de mensen die de tarieven niet kennen toch (ter plekke, vooraleer het te laat is om er iets aan te doen) beseffen dat ze veel te veel uitgeven, en kan een absurd hoge telefoonrekening vermeden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
ls470 schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:27:
[...]

Dat is niet helemaal waar: Als je de europese telecom providers zou verplichten een SMS te sturen naar al hun roaming-klanten die een afwijkende rekening hebben (bv. een berichtje als je aan 2x het normale maandbedrag zit, nog eentje aan 5x en nog eentje aan 10x enzovoort) zullen de mensen die de tarieven niet kennen toch (ter plekke, vooraleer het te laat is om er iets aan te doen) beseffen dat ze veel te veel uitgeven, en kan een absurd hoge telefoonrekening vermeden worden...
Ik denk dat dit niet zo makkelijk te realiseren is want ik weet wel bijna zeker dat Nederlandse providers geen realtime info hebben over het buitenlandse verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
Anoniem: 58485 schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:51:
[...]
Wees gewoon slim en ros dat hele GPRS/Wap profiel uit je telefoon alvorens je op een vliegtuig / bus / trein stapt naar een andere bestemming.
Ik noem dat niet slim, ik noem dat een fundamenteel probleem vermijden met een 'slimmigheidje' en je kop in het zand steken.
Technici zijn vaak zo ontzettend conservatief/kortzichtig, dat ze niet even kunnen bedenken dat die technische work-arounds een probleem vermijden dat er helemaal niet had moeten zijn. En die slimmigheidjes boeien niet-technici niet.

De CB probeert hier dit probleem structureel te onderzoeken en wellicht dat dit probleem aan de EU politiek kan worden voorgelegd zodat telecomproviders worden gedwongen om te zorgen dat EU burgers in elk EU land dezelfde tarieven heeft. Dat zou voor mij al een stap zijn naar een gewenste situatie.

Ik vind het belachelijk dat ik door even een paar kilometer over de grens te stappen opeens heel veel moet betalen voor wat telecommunicatie binnen de EU. Zou ook voor het zakenleven een flinke boost zijn voor zakendoen in EU, het is immers gewoon infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235278

Hallo,

Ik zit ook opgescheept met 2 rekeningen van t-mobile van in totaal €1400,00.
Als mensen beweren dat dit terecht is en je op de blaren moet gaan zitten, lees dit eens:
Door t-mobile wordt beweerd dat men een sms met internet-tarief, briefkaart of waarschuwing zou krijgen en de tarieven overal duidelijk vermeld worden. Dus dat hun informatieplicht is voldaan,

In de tijd van mijn vakantie augustus/juli was hier van van alles geen sprake.
In de sms werd enkel het bel tarief genoemd. Er is niets naar me gestuurt wat uberhaupt een vorm van een buitenlandse tarief inhoud.
Tevens de telefoniste van de klantenservice toen ik voor opheldering ging bellen, kon het tarief in eerste instantie niet eens vinden. Het tarief op internet stond bij ´Bellen in het buitenland` wat nu wel sinds kort naar internet in het buitenland is gewijzigd.

Als men als consument uitgaat van de normale kosten van 10euro p/m is een duidelijke waarschuwing/melding wanneer de rekening nullen meer gaan worden een absolute plicht.

Dan is er maar een die die blaren rechtmatig verdient.
Pagina: 1

Let op:
Dit topic heeft de aandacht van het Tnet team. Momenteel laten we het zo ondanks dat een externe partij zelf aandacht vraagt in de start post.

We zijn van mening dat hier wel hetzelfde belang wordt nagestreefd als de gebruikers van Tnet zelf ook nastreven in discussies op GoT over producten en/of diensten.