Toon posts:

meer bas voor weinig - hoe SUB te installeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

heb vraagje,

ik heb nu een alpine HU in mn auto waar 4 speakers op zijn aangesloten.
Hij heeft geen aparte SUB uitgang.

Nu heb ik een Subwoofer liggen (behuisd met reflex) die 50W RMS aankan met impedantie 4 - 8 Ohm.

ik wil de achterste speakers loskoppelen (en weggooien) en de sub 'gebrugd' aansluiten op de uitgangen (dus geen versterker ertussen)

gaat dit werken? moet er een crossover tussen - en met welke impedantie -
:?
thx

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Ten eerste moet je nagaan of je of je de HU kan bruggen. Ten tweede kan ik je vertellen dat het weinig nut zal hebben omdat je het extra vermogen pas echt kan gebruiken bij lagere impedanties 1 of 2 Ohm. Dat komt omdat de spanning die de HU afgeeft gewoon te laag is om bij hogere impedanties voldoende stroom te kunnen leveren.

Met andere woorden: ga op zoek naar een nette losse versterker.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eea ligt een beetje aan wat voor model alpine je hebt.

Sommigen hebben filters in huis zodat je een low pass kan instellen op je rear kanalen,
en sommigen zijn zelfs te bruggen voor een lichte sub. Dat zal je even terug moeten lezen in je manual.

Andere optie:
Sluit de sub op 1 kanaal aan en zet er een spoel van 2,2-2.5 mH tussen. Overigens zal het resultaat nog minder zijn als bij manier 1.

De laatste er beste optie:
zoek een leuk versterkertje met een "high input"; die sluit je aan op je speakerdraden. Dan alleen nog een + kabel trekken (voldoende dik en mét zekering) en een massa aanleggen naar bijv. een gordelbout.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 20-09-2007 12:37 . Reden: moet sneller typen!!!! :) ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info :)

ik ben een leek, dat mag blijken 8)7

heb dus nog waarschijnlijk een onnozel vraagje:
waar haal ik de stroom vandaan voor de versterker - kan ik hier de rooie draad van de sigarettenaansteker voor gebruiken? hoe installeer ik dat eenvoudig? voordeel is dat ik achterin de auto de aansteker heb zitten (bedoeld voor laptop waarschijnlijk)

Verwijderd

Topicstarter
idee welke versterker? low budget dan wel :P

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:44:
waar haal ik de stroom vandaan voor de versterker - kan ik hier de rooie draad van de sigarettenaansteker voor gebruiken? hoe installeer ik dat eenvoudig? voordeel is dat ik achterin de auto de aansteker heb zitten (bedoeld voor laptop waarschijnlijk)
Ik zou de kabel wel direct op de accu laten lopen, aangezien een versterker best veel amperes kan gaan trekken.

Portfolio

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gurbe de n00b schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:32:
[...]

Ik zou de kabel wel direct op de accu laten lopen, aangezien een versterker best veel amperes kan gaan trekken.
Dat wil je dan weer net niet ;) Gevolg is namelijk dat als je je versterker vergeet uit te zetten (of misschien bij low budget niet eens fatsoenlijk aan en uit kunt zetten via de HU) dat je iedere keer je accu leegtrekt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gurbe de n00b schreef op donderdag 20 september 2007 @ 17:32:
[...]

en Afzekeren !!!!,
als je perongeluk die draden kortsluit heb je letterlijk een gloeidraad van voor naar achteren lopen

je versterker moet natuurlijk wel uit kunnen met je contact of radio

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 20-09-2007 21:30 ]

Iperf

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Elke radio heeft een uitgang voor een elektrische antenne, of extra amp.

hoe sluit je aan?

minimaal 10mm2 vanaf de accu naar je amp, zekeren binnen 30cm vanaf de accu.
dan nog minimaal 10mm2 van je amp naar een massa punt.

Dan nog een "remote kabel" van je radio of elektrische antenne naar je amp toe.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1