Toon posts:

intel e6850 defecte temp sensor of gewoon veel te heet

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
configuratie
asus p5k
intel e6850 (boxed fan met thermal paste die al op fan zat)
750 watt voeding

in bios bij het booten direct al 81 graden celcius

tot hiertoe werkt alles wel. een uur gebenchmarked zonder plotse reboots

coolerfan geeft andere temps, kan op dit moment geen temperaturen geven. Ik hoor veel tegenstrijdige meningen. sommige zeggen dat dit geen kwaad kan en redelijk normaal is voor intel, andere zeggen dat dit te hoog is.

wat kan de oorzaak zijn en de oplossing

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

En wat geeft core temp 0.95.4 aan?

Edit: http://www.thecoolest.zer...CoreTemp/CoreTempBeta.zip

[ Voor 51% gewijzigd door EWK op 20-09-2007 12:30 ]

Hoi!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Degenen die zeggen dat 81 graden normaal is voor een Core based processor die lullen uit hun nek.

Of je koeler maakt geen goed contact, of je moederbord leest gewoon totaal de verkeerde waarde's uit. Bij een processor van 81 graden zou de standaard heatsink van intel zo warm zijn dat je hem maar even vast kan houden.
Probeer eens te voelen hoe warm deze is. Als hij koud aan voelt zit je koeler niet goed.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Euh lees je fahrenheit uit of Celsuis?
Klinkt misschien dom, maar het maakt wel veel uit.

81 F is namelijk 27 C

[ Voor 12% gewijzigd door incinerator82 op 20-09-2007 13:03 ]

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

incinerator82 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:02:
Euh lees je fahrenheit uit of Celsuis?
Klinkt misschien dom, maar het maakt wel veel uit.

81 F is namelijk 27 C
Dat kan inderdaad ook ja, maar ik ga er vanuit dat je toch wel goed kijkt wat er aan de hand is voordat je moord en brand gaat schreeuwen hier @ GoT. 8)7

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
celcius

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Let op dat je de koeler goed aanduwt. De boxed cooler heeft nogal wat kracht nodig om de laatste twee pinnetjes vast te duwen. Hierbij moet de smalle kant van het groefje richting de CPU wijzen.

• jackal.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-05 14:00
Inderdaad, zal wel 1 van pushpins niet helemaal goed zitten. Had ik ook (E6600) en dan heb je zelfs in het bios al 81 graden celcius... Tis een vervelend systeem met push-pins, maar als het goed zit, werkt het wel probleemloos. Toen het bij mij eenmaal goed zat, heb ik nooit meer problemen gehad.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 17:53
Ik denk dat als je een uur kan benchen dat het mobo het dan niet goed uitleest...

• Admiral Freebee
  • Niet online
Killzone schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:59:
Ik denk dat als je een uur kan benchen dat het mobo het dan niet goed uitleest...
Niet persé. Een Core 2 Duo gaat min of meer terugklokken als hij te warm wordt. De exacte technische details kan ik niet echt zeggen maar mijn E6420 deed het in ieder geval toen ik de koeler niet strak genoeg gemonteerd had :P

Ik kon ook gewoon werken en stressen maar de temperaturen liepen hoog op en vanaf een bepaalde temperatuur ging de processor langzamer lopen om te temperatuur onder controle te houden. Geen crash maar wel hoge temperaturen en een slecht gemonteerde koeler.

[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 20-09-2007 14:15 ]

Verwijderd

Het is wel redelijk bekend geloof ik dat Intels thermische sensoren en software niet helemaal lekker samenwerken :P

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik heb ook een P5K met E6750 gehad.. die las ook altijd 55 graad. Niks anders, heb dat mobo hard rma gedaan, nu met mn gigabyte mobo heb ik ineens 26 graad en van alles daarboven zoals normaal bij wisselend cpu gebruik. De bios van de P5K is gewoon buggy, ongetwijfeld dat er mensen geen problemen hebben, maar heel veel wel. En wat je zelf al aangeeft, als die na een uur stress geen kick geeft is dr echt niks aan de hand. Gebruik anders Thermal Analysis Tool van intel eens ( TAT in google) http://www.techpowerup.co...hermal_Analysis_Tool.html

Daar kan je hem heel hard mee stressen succes.

no comment

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het BIOS leest in ieder geval alleen maar de Tcase temperatuur uit. Dit is een temperatuursensor tussen de twee cores in. Met Coretemp of TAT kan je ook de digitale sensoren in de cores uitlezen en deze zouden veel nauwkeuriger moeten zijn.

Met TAT kan je ook nog de processor stressen voor maximale warmte. Deze tool geeft ook aan wanneer je processor gaat terugklokken omdat hij te warm wordt. Het is echter geen stabiliteitstest, alleen maar een warmtetest.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Admiral Freebee schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:20:
Het BIOS leest in ieder geval alleen maar de Tcase temperatuur uit. Dit is een temperatuursensor tussen de twee cores in. Met Coretemp of TAT kan je ook de digitale sensoren in de cores uitlezen en deze zouden veel nauwkeuriger moeten zijn.

Met TAT kan je ook nog de processor stressen voor maximale warmte. Deze tool geeft ook aan wanneer je processor gaat terugklokken omdat hij te warm wordt. Het is echter geen stabiliteitstest, alleen maar een warmtetest.
Mijn ervaring met Tat is dat hij te lage temperaturen uitleest. Coretemp 0.95.4 leest echter wel de juiste temps uit.

Hoi!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Coretemp leest bij mij zelfs lagere temperaturen uit dan TAT. Ongeveer 2°C lager.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

der hebben meerder p5k eigenaren die moeite hebben met het uitlezen van de juiste temp. Ik denk dat je het prob dan bij je mb moet zoeken ?

Verwijderd

Topicstarter
mjah die pinnekes van de boxed heatsink is wel een mogelijkheid. vanavond is bekijken want ik herinner men eigen dat één dervan precies der niet goed inging maar ik durfde nie doordrukken

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 15:12 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat was bij mij ook het probleem bij het laatste pinnetje. Je moet echt wel hard duwen. Zelfs zo hard dat je moederbord doorbuigt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Admiral Freebee schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:18:
Dat was bij mij ook het probleem bij het laatste pinnetje. Je moet echt wel hard duwen. Zelfs zo hard dat je moederbord doorbuigt.
en dat is dus zeker niet goed voor je mobo.

dus, heb je nog 20 euri te besteden, smijt die boxed koeler weg en vervang het door een 3rd party exemplaar. een koelere processor en een stillere peezee hou je er aan over (dus een langere levensduur voor de echte nerds)

dán, mocht je wel je originele koeler willen houden,

goed vastdrukken, alle pootjes vast. Je mobo komt (zeer waarschijnlijk) verticaal te hangen en de heatsink hangt dan scheef aan 3 pootjes. Zit een van de "bovenste" pootjes los, dan trek je het ding zo van je processor af en wordt hij dus loeiheet (zelf checken met de hand. Flink stressen ff en kijken of je koelblok warm aanvoelt, is je blok heet dan is het een airflowprobleem, is je blok koud en je processor heet (check met TAT (intels thermal analysis tool) of coretemp 0.94blablaziehierboven) dan maakt je blok dus geen contact.

mocht je echt het 4e dingetje er niet fatsoenlijk in krijgen, zet dan de bovenste twee en een van de onderste vast. Dan zit je koelblok iig nog tegen je processor aan, en schaf dan gewoon een 3rd party (of tweedehands) passend koelblok aan. Die dingen kosten geen drol en werken (in de meeste gevallen) stukken beter.

-_-

Verwijderd

je hebt nog steeds het probleem met die pinnetjes bij andere koelers hoor.. dus mobo buigt gewoon lekker mee :S maar dat ze beter presteren staat iig vast

• Admiral Freebee
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:53:
en dat is dus zeker niet goed voor je mobo.
Een moederbord kan wel een beetje buigen hebben hoor. Overigens voldoet de boxed koeler bij mij aangezien ik niet overklok met deze PC. Te warm wordt hij ook niet, deze processor zal langer meegaan dan zijn economische levensduur.

Overigens heeft een koeler zoals bijvoorbeeld de Freezer 7 ook gewoon van die pinnetjes. Er zijn natuurlijk ook koelers met een schroefsysteem.
Pagina: 1