• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 13:11
Vorig jaar was Procam aanwezig op het HBO-ICT Job Event in het WTC van Rotterdam waardoor ik kennis heb gemaakt en de eerste indruk wel aardig was. Volgend jaar ben ik afgestudeerd en nu vraag ik mij toch even af wat de indruk is van mede tweakers.

Wellicht zijn er mede tweakers die bij dit bedrijf werken of gewerkt hebben en iets meer kunnen vertellen over hun ervaringen met Procam. Zoals bijvoorbeeld de sfeer, het loon en opleidingsmogelijkheden als een "Procam Talent" werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:31

Halfkakkende

Vandring

Ik ben afgelopen zomer twee keer bij Procam langsgeweest.

Afspraak 1: Kennismaking. Was wel een prettig gesprek. Er werd toegelicht dat je in eerste instantie bij Procam in dienst gaat en dat het doel is om na 2 jaar bij het bedrijf van jouw keuze een vast contract krijgt. Het opleidingstraject klonk wel goed verzorgd: een periode communicatie, periode presentatievaardigheden, etc.
Afspraak 2: Deze afspraak nam een hele dag in beslag. Op deze afspraak proberen ze een profiel van je op te stellen, op basis van een drietal testjes en tweetal gesprekken waaronder met je toekomstige coach.

Vervolgens werd ik na drie dagen gebeld door de directeur dat er meerdere matches waren (toevallig was dat deze vacatures precies de vacatures waren die ze continue als voorbeeld gebruikten).
Bij dit gesprek voelde ik me absoluut niet op mijn gemak. Termen als "vacatures die passen bij de persoon Halfkakkende" veroorzaakte bij mij al aardig wat jeuk. Vervolgens kreeg ik twee dagen om na te denken bij welke van de bedrijven ik langs wou gaan voor een gesprek, zij zouden dit dan allemaal voor me regelen.

De vacatures werden naar mij doorgestuurd, maar sloten absoluut niet bij mijn wensen aan en ik heb toen besloten niet hierop in te gaan. Dit heb ik toen bij een daarop volgend gesprek aangegeven, maar toen werd ik enorm gepushed toch een van die vacatures te kiezen, voornamelijk met opmerkingen als "je moet ergens beginnen", etc. De toon werd imo ook steeds onvriendelijker.
Uiteindelijk die meneer toch kunnen overtuigen dat dit niet is wat ik zoek en daarmee werd het gesprek beëindigd.

Hierna heb ik nooit meer wat van Procam gehoord.

Mijn ervaringen zijn dus, achteraf gezien, niet al te best.

Loon ben ik je nog even verschuldigd, dat kan ik thuis denk ik wel voor je opzoeken. Heb een mooie map met profielbeschrijvingen en de hele reutemeteut meegekregen.

Sfeer doet volgens mij niet echt ter zaken, want je wordt ingezet bij een van Procam's klanten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16

FreakNL

Well do ya punk?

Toen ik vorig jaar afstudeerde ben ik benaderd door Procam, en ben ik ook nog een keer (of twee keer, weet niet meer) in Amersfoort geweest.

Het hele verhaal kwam mij in eerste instantie wel redelijk over. Ze hebben een mooi verhaal over het feit dat je bij een klant terecht komt, en daar eigenlijk binnen twee jaar doorstroomt naar de interne organisatie. Dat is op zich positief, omdat de tussenpersoon er dan vanuit gehaald wordt, en jij dan (in theorie) meer kan verdienen dan in de normale detachering...

Op zich een goed verhaal, en ook de begeleiding die je daarbij krijgt lijkt me niet slecht als starter (hoewel ik daar niet over kan oordelen).

Aan het eind van het verhaal, toen ik eigenlijk toch wel geinteresseerd was, ben ik eens gaan vragen naar arbeidsvoorwaarden, primair en secundair. Daar bleven ze heel erg vaag over, en ze kwamen niet verder dan het woordje "marktconform". Daar knapte ik een beetje op af. Verder konden ze mij op dat moment ook geen concreet aanbod doen over een bedrijf waar ik geplaatst zou worden.

Op het moment dat ik in de trein naar huis zat werd ik gebeld door een recruiter van Sogeti, die mij het aanbod deed eens langs te komen. Zij waren een stuk concreter, zeker met arbeidsvoorwaarden en opleidingen, en uiteinlijk heb ik ook voor Sogeti gekozen, waar ik inmiddels een jaar werk nu....

Ik werd nog wel een keer gebeld door Procam, een paar maanden geleden, maar ik heb het super naar mijn zin bij Sogeti. Hun vaagheid heeft ze uiteindelijk opgebroken, en ik had er ook niet echt een goed gevoel bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 22:22
Ook ik heb hun selectie-traject doorlopen. In tegenstelling tot wat andere posters aangeven, vond ik hun aanbod wel helder. Map met primaire+secundaire arbeidsvoorwaarden kreeg ik na de tweede selectiedag mee, salaris is gewoon netjes (2365 ofzo voor WO-starter), niks extreems maar zeker niet slecht lijkt me. Uiteindelijk ben ik bij één bedrijf geweest, dat is het niet geworden. Intussen had ik zelf al iets anders gevonden, daar werd zeer professioneel op gereageerd. Al met al positieve ervaringen met deze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245832

Ik ben werkzaam geweest bij Procam als consultant werving en selectie. Ik begrijp jullie reactie in de zin van vaagheid. Het is namelijk lastig om aan te geven wat je precies kan gaan verdienen en welke vacatures er zijn voordat je iemand helemaal door het selectieproces hebt laten gaan. Je weet dan nog niet exact waar, bij welk bedrijf, je iemand kan laten beginnen.
Vaak wordt er al wel een aanname gedaan (dat verklaard waarom iemand exact de voorbeelden voorgeschoteld krijgt die het uiteindelijk worden), maar persoonlijk ging ik nooit zonder meer van de aanname uit. Ik checkte die altijd aan de hand van de gesprekken en testen en pas dan werd het complete plaatje uitgelegd. Misschien wat omslachtig als je concrete antwoorden wilt, maar wel wetenschappelijk verantwoord ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:36
Ik heb er ook een heel traject gehad, uiteindelijk hebben ze me 1 vacature opgeleverd wat niks werd omdat het bedrijf geen plek had... Vacatures hadden we het over toch?!

Vervolgens hebben ze me ongeveer 4 vacatures getoond die totaal niet aansloten op mijn wensen.

Het contact was altijd prima, ik heb er geen naar gevoel aan overgehouden, maar het ligt wel aan de persoon waar je contact mee hebt. Ze zijn erg gericht op de werving, de targets halen.

Achteraf heb ik er geen spijt van, het heeft me doen besluiten dat ik eerst naar een bedrijf met IT als core-business wilde, maar het procam gevoel heb ik nooit gekregen. En de arbeidsvoorwaarden vielen mij persoonlijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 00:09
Even een enorme kick.

Maar heeft iemand nog intussen ervaring met dit bedrijf?
Ik ben namelijk benaderd door hun. Ik ben halverewege juni klaar met afstuderen en ga dan de arbeidsmarkt op. Naar verwachting krijg ik op mijn afstudeerplek een baan aangeboden maar het is nooit verkeerd om dit aanbod te vergelijken met andere mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaring. Blijf je bij dit bedrijf bij 1 werkgever of wisseld het nogal?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-07 08:10
Grote kick, als dat mag (als ik liever een nieuw topic dien te openen hoor ik het graag).
Ik zal hieronder toelichten hoe Procam op dit moment op mij overkomt en heb vervolgens een vraag.

Achtergrond en indruk

Onlangs ben ik ook benaderd door Procam. Onder andere een prettig gesprek gehad en een assessment gedaan (ook hier fijne gesprekken!). Ze sturen af en toe een vacature, maar daarvan word ik nog niet erg enthousiast. Ook op mij komt het ergens een beetje over als makkelijk scoren en iemand goedkoop wegzetten. Het standaardsalaris van tussen de 2350 en 2400 euro (40h/wk, WO Master Informatica, starter) wordt marktconform genoemd, maar ik ben er zelf inmiddels achter dat dat absoluut niet het geval is.

Minimaal 2500 is bij andere bedrijven gemakkelijk haalbaar, waar bovenop - buiten het verplichte vakantiegeld - vaak ook nog een (vrijwel gegarandeerde) winstuitkering mogelijk is, alsmede iets als een loyaliteitsbonus / uitzonderlijke winstuitkering enzovoort. En daarbovenop vrijwel altijd een leaseauto (ook vaak bij Procam), uitgebreide reiskostenvergoeding of OV-kaart. Ook andere secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij Procam veel beperkter dan bij andere bedrijven. Er is mij bijvoorbeeld verteld dat je bij Procam alleen fulltime (40h/wk) kunt werken en verder is er niet zoveel mogelijk qua bijkopen van extra vakantiedagen e.d.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat ze wel serieus met je willen werken aan je eerste stappen op de carriëremarkt, met onder andere trainingen, een vaste coach en het schrijven van een loopbaanplan. Dit zie je bij andere bedrijven ook wel terug, maar in mindere mate.

Vraag

Ik zou graag willen weten of hier op dit moment mensen zijn die recent (zeg de afgelopen 2 jaar) positieve of negatieve ervaringen hebben gehad met Procam. Mocht je bij Procam in dienst zijn genomen, dan ben ik erg benieuwd wat daarvoor je motivatie was en hoe het bevalt. Misschien zie ik het allemaal wel te negatief.

Ik kijk uit naar jullie reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:41
Het is al een oud draadje. Ik heb voor de lol CBS Statline erbij gepakt. CAO lonen, exclusief bijzondere beloningen, particuliere sector, indexcijfer.

2007 jaar 115,3
2008 jaar 118,8
2009 jaar 122,3
2010 jaar 124,3
2011 jaar 125,8
2012 1e kwartaal* 126,6
2012 2e kwartaal* 126,8
2012 3e kwartaal* 127,9
2012 4e kwartaal* 128,0
2013 1e kwartaal* 128,6

De vorige vermelding van een salaris (toevallig hetzelfde salaris dat bij jou is genoemd anno 2013) dateert uit 2007. De lonen zijn sindsdien 11.5% gestegen. Dat betekent dat het aanbod naar verhouding een euro of 250 slechter is dan het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Informaticus89
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-07 08:10
Inderdaad t_captain en dan kom je redelijk in de buurt van wat een aantal andere bedrijven bieden (vaak net iets boven de 2500). Met andere woorden: het aanbod van Procam is niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:41
De beter betalende bedrijven zitten richting de 3000 voor een startende WO-er. Denk aan banken maar ook bv ASML of Philips. Dat zijn geen zeldzame uitschieters (het zijn immers bedrijven die flinke aantallen WO-ers aannemen), het is wel een beetje de bovenkant van de markt. Marktconform lijkt me zo'n beetje de range van 2500 tot 2900.

Aan de andere kant, een eerste baan is niet het beste moment om op salaris te focussen. Een plek waar je snel kan groeien en veel kan leren is veel belangrijker. Na een paar jaar maak je dat salaris wel goed bij een overstap. Ik ben ook ooit via een detacheerder begonnen voor 23k per jaar; omgerekend naar 2013 zou dat aardig in de buurt zitten van wat Procam biedt. Een jaar later had ik een aanbod van de klant t.w.v. 36k op zak.

De belangrijkste vraag is: wat voegt Procam voor jouw loopbaan toe? Als ik deze draad lees, zie ik steeds het "detavast" idee terugkomen. Als er kennelijk geen intentie is om een langdurige relatie aan te gaan, hoe serieus kun je de opleidingsplannen nemen?

Sowieso vraag ik me af wat voor een werknemer de meerwaarde van detavast is. Voor sommige mensen zit de waarde in het werken bij de klant. Waar je eigenlijk ook rechtstreeks had kunnen werken. Andere mensen werken liever in de detachering/consultancy, maar dan zou je liever een loopbaan nastreven bij een bedrijf wat wel voor een langdurige relatie gaat, een dienstverband dat een stuk langer meegaat dan een uitzending. Wat is dan nog het nut van detavast? Het enige wat ik me kan bedenken is de mogelijkheid om binnen te komen bij een goede werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickinT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
*schop*

Zijn er, nu bijna twee jaar later, wellicht wat meer ervaringen over het daadwerkelijk werken bij Procam?
Ik ben benieuwd naar hoe persoonlijk het opleidingstraject nu écht is, wat voor opleidingen ik zou kunnen verwachten (snijvlak Business & IT of Sales/Consultancy) en wat moet ik me voorstellen bij de leaseauto die ze (waarschijnlijk) gaan aanbieden?

Offtopic vraagjes:
Ik ben nu aan het afstuderen (HBO Bedrijfskundige Informatica) en het bedrijf waar ik de scriptie schrijf gaat me een contract aanbieden. Afgaande op ervaringen van ex-afstudeerders die in dienst zijn getreden zal dit contract er globaal als volgt uit zien: +/- 2300 bruto, laptop, telefoon, leaseauto, Master EDP Auditor (na 1 jaar in dienst, bij vast contract).
Om aanbiedingen te kunnen vergelijken ben ik op het aanbod van Procam ingegaan om een eerste kennismakingsgesprek te voeren.

Er van uit gaande dat dit gesprek een positief resultaat heeft, zou ik graag de meest interessante aanbieding kiezen om te starten. Denken jullie dat het verstandig is om, indien ik tegen die tijd twee aanbiedingen heb liggen, deze te gebruiken in eventuele contractonderhandelingen? Het gaat me bij mijn eerste functie niet direct om het salaris (wel om doorgroeimogelijkheden, opleiding en coaching), maar als je door een kleine onderhandeling kunt beginnen met een hoger salaris, is dat altijd leuk meegenomen natuurlijk.

Graag hoor ik jullie meningen over zowel Procam als mijn offtopic vraagje. Danku danku _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699469

Ik werk via Procam bij International Card Services en ben erg positief. Het ligt ook grotendeels aan het feit dat ik een functie doe die ik erg leuk vind en die goed bij me past, al had ik zelf toendertijd mijn twijfels erover en was het eigenlijk mijn 2e keus (o.a. omdat de andere functie een stuk beter verdiende). Maar ik denk dat hun matchingsproces erg goed werkt, ze nemen echt de tijd met uitgebreide persoonlijkheidstesten om je te leren kennen en de meest passende functie te vinden. In mijn geval heeft het in ieder geval erg goed uitgepakt. Die persoonlijke aanpak is wat Procam naar mijn idee vrij uniek maakt.

Als het gaat om opleidingen en arbeidsvoorwaarden, ik heb zelf geen opleidingstraject maar daar heb ik ook niet om gevraagd, het zou kunnen dat ik binnenkort een ITIL cursus moet doen maar ik ga er zelf niet achteraan ofzo. Maar dat is iets persoonlijks. Ik werk in een functie waarbij kennis van de processen van het bedrijf het belangrijkst is. De trainingen die je bij Procam doet zijn vaak wel leerzaam en interessant, alhoewel ik er persoonlijk niet veel uit haal. Je krijgt geen auto v/d zaak of laptop, en het start salaris is 2365 bruto. Volgens mij valt daar niet over te onderhandelen. Tijdens je traject kan je wel volgens mij tweemaal in aanmerking komen voor een verhoging, ik weet niet precies hoe dat werkt en hoe goed je het moet doen daarvoor enzo, ik weet wel dat ik er nu 10 maanden zit en pas geleden een verhoging van 118 euro bruto heb gekregen.

Wat ik ook erg fijn vind is dat ik een 'coach' heb die niet alleen vraagt of ik het nog naar mijn zin heb als hij langskomt, maar het is een vakman als het gaat om IT, iemand met een schat aan ervaring, en dat is enorm waardevol als je (bijna) starter bent. Iedereen wordt gekoppeld aan zo'n ervaren coach die zijn sporen in het bedrijfsleven heeft verdiend, en dat is misschien wel een van de beste aspecten van Procam. En daarnaast heb je ook nog een coach die je wat minder vaak spreekt en die ook de meeste training verzorgt, en hij is gericht puur op soft skills.

Mijn positieve mening is misschien ook gekleurd door het feit dat ik hiervoor een paar negatieve ervaringen heb gehad (bij Talent&Pro en Sogyo, ook een IT-bedrijf) en dat ik in een functie ben beland die qua inhoud en werkomgeving erg goed bij me past, maar ik heb echt nergens over te klagen bij Procam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik werk er zelf niet, maar ik ken mensen die er wel werken. Ze zijn matig tot redelijk tevreden. Net als bij Interfan wordt dat vooral beïnvloed door waar je werkt. Sommige zijn echt goed gematched, bij andere valt het nu toch wel enigszins tegen. Wel zijn ze redelijk tevreden over het coachingsaspect, je krijgt wat leuke trainingen en je hebt een persoonlijke begeleider vanuit Procam.

Daarnaast kan je, als ik me niet vergis, niet tussentijds opzeggen zonder 'opleidingskosten' terug te moeten betalen en krijg je bij ziekte maar 70% betaald (en de eerste dag dat je ziek bent niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-07 20:54
Ik wil graag mijn ervaringen over en met Procam delen.
Ik wil op dit punt alvast kwijt, dat ik mijn traject bij Procam op eigen initiatief afgebroken heb. De punten van kritiek die niet onder het laatste kopje vallen, heb ik allen met Procam gedeeld. Het laatste kopje geeft mijn mening weer op hun business model.

Sollicitatie
Zoals gebruikelijk moet je natuurlijk zelf je CV opsturen. Motivatiebrief is niet heel belangrijk. Je wordt uitgenodigd voor intelligentie- en persoonlijkheidstesten (digitaal, thuis).
Op kantoor in Amersfoort heb je drie verschillende gesprekken. De focus ligt in ieder gesprek wat anders: motivatie, persoonlijkheid, carrière. Na de gesprekken verneem je welke functie zij voor jou voor ogen hebben, in mijn geval IT-consultant. Verder stel je in de dagen daarna samen met Procam een profiel (uitgebreid CV) op.

Matching
Met het advies op zak ontvang je daarna vacatures van grotere en middelgrote IT-bedrijven en bedrijven met een grote IT-afdeling. Procam vraagt je wat jij van de vacatures vind en of jij voorgedragen wenst te worden.
Ik ontving de eerste keer drie vacatures, waarvan er maar eentje bij het advies van de sollicitatie aansloot. :/
Mijn opdrachtgever was een globaal IT-bedrijf dat haar software enkel zakelijk aanbiedt. De functie was technology consultant.

Begeleiding
Eens per maand heb je een gesprek van ongeveer een uur met je coach. Dit zijn bij Procam enkel 60+-ers, omdat deze naar hun zeggen ervaring en relativeringsvermogen bieden.
De coaches geven je telkens een klein beetje huiswerk zodat jij over je opdrachtgever en jezelf nadenkt. Het gaat om inzicht krijgen in het bedrijf, de cultuur, de hierachie, je eigen voorkeuren, je eigen mogelijkheden.

Ik geloof dat er velen zijn, die de coaching als prettig ervaren. Ik vond mijn coach echter paternalistisch. Zaken die ik aanspraak werden goed gepraat, kleiner gemaakt dan ze zijn etc ('Moet jij eens horen, ...'). Ik voelde mij toch tamelijk genegeerd in mijn problemen, vooral omdat ik het gevoel had dat de werkzaamheden die ik uitvoerde - ondanks volle tevredenheid van de opdrachtgever - niet leuk en interessant vond.
Daarnaast was de coach niet op de hoogte van de normale ontwikkelingen in de IT. Hij kende het concept Agile/Scrum en de concurrenten van mijn opdrachtgever überhaupt niet.

Trainingen
De trainingen vanuit Procam zijn leuk. Ze vinden ongeveer eens per twee maanden plaats op het kantoor in Amersfoort. Je volgt ze met een vast groepje (8-10 personen) dat tegelijk gestart is.
De trainingen focussen enkel op soft-skills (time management, gesprekstechnieken, etc.), niet op de inhoud van je werk.
Werkgerelateerde trainingen zul je van je opdrachtgever moeten ontvangen. Het verschilt sterk per opdrachtgever of dat gebeurd. In mijn geval heb ik van mijn opdrachtgever goede trainingen gehad.

Eerste werkervaringen aka ontgoocheling
Mijn manager bij de opdrachtgever had andere plannen voor mij dan ik verwacht had. Hier heb ik uitgebreid over gesproken met mijn coach en mijn manager. Mijn manager heeft uiteindelijk wel toezeggingen gedaan, maar kwam minder na dan ik gehoopt had. Procam steunt je wel bij problemen, maar heeft natuurlijk twee petten op. Zij verdient er aan dat jij bij de opdrachtgever zit. Als jij bij de opdrachtgever zou vertrekken, dan heeft Procam jou nog steeds in dienst en kost jij ineens geld. Uitspraken dat jouw belang altijd voorop staat, dien je met een korrel zout te nemen. Als je de thematiek aanspreekt, ontwijkt Procam een helder antwoord.

Salaris
Mijn startsalaris was 2365,- brutto en een leaseauto. Voor procammers die geen auto krijgen worden de reiskosten OV 2e klas vergoed. In overleg is ook kilometervergoeding mogelijk.
Je salaris is wel onderhandelbaar als je relevante ervaring hebt. In de twee jaar van het traject krijg je twee keer een jaarcontract. Daarna zou je dus overgenomen moeten worden door de opdrachtgever. Verder zijn er geen secundaire voorwaarden. Indien van toepassing krijg je laptop en/of telefoon van je opdrachtgever.

Na 9 en 18 maanden zijn er salarisverhogingen. Het bereik is van 0% tot 10% waarbij 5% normaal is.
Het vaststellen van de verhoging verloopt heel vreemd: de coaches - die overigens niet bij Procam in dienst zijn - bepalen dit percentage. Zij baseren dit op hun eenzijdige zicht op je voortgang, dragen dit voor aan Procam, die neemt het over en Procam informeert je opdrachtgever.
In mijn geval wou mijn coach mij met 5% bedienen terwijl een andere Procammer die ook goed presteerde, maar geen problemen met het werk had de volle 10% kreeg...

Afronding
Na lang genoeg met mijn onvrede gezeten te hebben en zonder dat ik mocht veranderen naar een rol die ik wel wil, heb ik zelf een nieuwe baan gezocht.
Procam vond het jammer, had het niet helemaal verwacht en toch hadden ze het al wel zien aankomen.

Volgens het contract zouden studiekosten in rekening gebracht kunnen worden, maar dat is bij mij niet gebeurd. Als jij vertrekt als je eerste jaarcontract verloopt, dan kan er helemaal niet gevorderd worden. Dat jij niet verlengd in die situatie is het risico van de werkgever volgens recente rechterlijke uitspraken.

Food for thought let op: mening
Een paar stellingen en claims op het einde
  • Procam is in feite een wervingsbureau in het jasje van een detacheringsbureau.
    Procam heeft het netwerk met veel IT-bedrijven. De IT-bedrijven hebben het voordeel dat ze zelf geen vacatures meer uit hoeven te schrijven, die vaak genoeg ook nog mislukken. Doorzoek jij namelijk alle (bedrijfs)sites? De premie voor jou wordt over de looptijd van je traject betaald.
  • Procam claimt 95% zegt na 1 jaar “Ik zit op de juiste plek”.
    Dit is veel te hoog. 95% zou feitelijk iedereen betekenen. Waarschijnlijk is het ~75%. In mijn klasje was nog iemand weggegaan, een ander was heel erg ontevreden omdat zij door haar opdrachtgever op een andere functie geplaatst was. Uiteraard worden er ook nog mensen bedankt, deze zijn vast ook niet meegenomen in de enquete.
  • Procam is voor jou een middle-man, een overbodige laag, die geld kost.
    Ik vind dat als jij jezelf goed inspant je best een goede werkgever kunt vinden die dit alles biedt en een goed salaris :*)
  • Procam is overhead.
    Naast de bureacratie die je bij opdrachtgever ziet, heb je ook nog met Procam te maken. Ik bedoel niet de driedubbele urenadministratie, maar het hele extra laagje. Procam is ongeveer 20 FTE hoogopgeleid personeel die door de ongeveer 150 FTE trainees gefinancieerd moeten worden. Daar gaat je salaris.
  • Procam is niet onafhankelijk.
    Procam maakt die mooie match op een functie, maar laat haar oren ook naar de markt hangen. Waarom ontving ik anders vacatures buiten mijn match met meerdere positities? En anders ontbreekt professionaliteit.
  • Procam is helemaal niet onafhankelijk.
    Vorig jaar zijn ze begonnen met het verzorgen van speciale klasjes Oracle, Java en .Net. Ik vind die ontwikkeling jammer, het betekent namelijk dat Procam moet leveren. Waar het eerst nog kon gebeuren dat Procam geen geschikte kandidaat kon vinden, hebben ze nu de verplichting om op een bepaalde datum een groep te laten starten die daarna bij de aangesloten bedrijven aan de slag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 794625

Ik wil ook graag even mijn ervaringen kwijt over Procam.

Tijdens het kennismakingsgesprek was ik erg enthousiast. Ik werd uitgebreid getest op mijn capaciteiten, persoonlijke kenmerken, wensen etc. Na aanleiding van de resultaten zouden ze een passende functie voor mij zoeken. De vier functies waar ze mee aankwamen sloten niet aan op mijn achtergrond en wensen (het waren gewoon de enige vier die ze op dat moment moesten vervullen en, wat achteraf bleek, ze ook aan alle andere kandidaten op dat moment voorlegden). Uiteindelijk wist een recruiter mij toch te overtuigen om 1 van die functies toch een kans te geven. Immers had ik geen werkervaring en kon ik nog niet echt inschatten wat de werkzaamheden zouden inhouden. Ik had het vertrouwen dat zij wel zouden weten welke functie er voor mij geschikt zou zijn, zeker na de uitgebreide testjes. Het sollicitatiegesprek was prettig, dus ik heb de baan aangenomen.

Uiteindelijk bleek dat deze baan totaal niet op mijn niveau was. Het was ontzettend saai en ik had het gevoel dat ik het werk ook makkelijk aangekund voordat ik mijn universitaire studie informatica überhaupt was begonnen. Ik gaf dit aan mijn coach aan, maar die zei dat ik nog moest 'leren werken' en dat werk niet altijd leuk was etc.. Hij vond dat ik me een beetje aanstelde. Op eigen houtje heb ik binnen het bedrijf een nieuwe functie gezocht die wat uitdagender en leerzamer was. Maar na een paar weken kwam ik erachter dat ook dit niet veel voorstelde en niet in mijn interessegebied lag. Uiteindelijk ben ik gestopt en heb nu een veel leukere baan, buiten Procam om.

Anderen hebben misschien een betere ervaring met Procam. Het maakt inderdaad uit waar je terecht komt. Maar naar mijn mening heeft Procam niks bijgedragen aan het zoeken voor een geschikte functie en een passend bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 794625 op 16-07-2016 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 819953

Gedurende mijn afstuderen ben ik met Procam in contact gekomen. Mijn ervaringen zijn tot nog toe zeer positief. Ik heb geen IT-achtergrond, maar wilde mij graag op dit gebied ontwikkelen. Met hun uitgebreide screening en contacten binnen het bedrijfsleven heeft Procam mij een mooie kans geboden om dit te gaan doen.Deze screening is hoe dan ook waardevol, of je nu wel of niet via Procam ergens komt te werken. Je leert veel over jezelf en hoe je bijvoorbeeld het beste voor de dag kunt komen bij een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk heb ik mijn plekje ergens heb gevonden en ben daar zeer tevreden.

Voor een 1e baan moeten salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden niet leidend zijn. Een traineeship is echt een investering in jezelf. Het is ook aan jou om er het maximale uit te halen vind ik. Uiteindelijk betaald zich dat later dik terug. Bedrijven investeren gedurende die twee jaar ook in jou en dit maakt jou ook waardevol voor hun.

Procam biedt daarbij een goede begeleiding (je krijgt een persoonlijke coach) en een leuke sfeer bij de trainingen. Het zal een beetje afhankelijk zijn van het bedrijf waar je terecht komt, maar ik heb het hiermee echt getroffen. Als je laat zien dat je een aanpakker bent doen zich vanzelf mooie kansen voor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:18
Anoniem: 819953 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:43:
Gedurende mijn afstuderen ben ik met Procam in contact gekomen. Mijn ervaringen zijn tot nog toe zeer positief. Ik heb geen IT-achtergrond, maar wilde mij graag op dit gebied ontwikkelen. Met hun uitgebreide screening en contacten binnen het bedrijfsleven heeft Procam mij een mooie kans geboden om dit te gaan doen.Deze screening is hoe dan ook waardevol, of je nu wel of niet via Procam ergens komt te werken. Je leert veel over jezelf en hoe je bijvoorbeeld het beste voor de dag kunt komen bij een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk heb ik mijn plekje ergens heb gevonden en ben daar zeer tevreden.

Voor een 1e baan moeten salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden niet leidend zijn. Een traineeship is echt een investering in jezelf. Het is ook aan jou om er het maximale uit te halen vind ik. Uiteindelijk betaald zich dat later dik terug. Bedrijven investeren gedurende die twee jaar ook in jou en dit maakt jou ook waardevol voor hun.

Procam biedt daarbij een goede begeleiding (je krijgt een persoonlijke coach) en een leuke sfeer bij de trainingen. Het zal een beetje afhankelijk zijn van het bedrijf waar je terecht komt, maar ik heb het hiermee echt getroffen. Als je laat zien dat je een aanpakker bent doen zich vanzelf mooie kansen voor.
Speciaal voor dit topic geregistreerd en dan zo'n mooi verkoopverhaal? Noem mij wantrouwend maar ik geloof het niet. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 22:00
Ik krijg het gevoel dat Procam vaker dit soort accounts aanmaakt. Interfan (maandag 28 september 2015 19:01) heeft ook speciaal voor zijn ene bericht een account aangemaakt. Beide zijn ze erg positief over procam. Dat is wel opvallend in een topic met enkel negatief tot neutraal reacties.

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-07 10:15
Wel leuk dat bedrijven denken dat Tweakers voor hetzelfde gat te vangen zijn als gebruikers van de site "kortpittigeITers.nl" 8)7

http://specs.tweak.to/18230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699469

Ik kan garanderen dat ik geen nep account heb. Ik ben inmiddels ook in dienst bij het bedrijf getreden. Je kan me opzoeken op Linkedin, mijn naam is Danilo Pochini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922999

naar mijn mening doet Procam niet zoveel voor je.. ze zijn vooral bezig met je zo snel mogelijk ergens plaatsen, maar daarna moet je het naar mijn idee zelf maar uitzoeken..

Eerst maken ze een uitgebreid profiel van je: niet om te kijken wat bij je past, maar gewoon om een van de bedrijven te overtuigen zodat ze weer een vacatures kunnen vullen. Niemand bij Procam weet iets wat IT, dus ze weten ook niet echt wat bij je past. Als je het werk niet leuk blijkt te vinden, moet je het verder zelf maar uitzoeken.

Oja, ze geven je een paar keer een dag training in softskills _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simcor55
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Niemand bij Procam weet iets wat IT, dus ze weten ook niet echt wat bij je past
Deze indruk kreeg ik ook. Ben enige tijd geleden ook door deze club benaderd. Nadat ik aangegeven dat ik gecertificeerd linux-systeembeheerder (LPIC-1) ben, vroeg mevrouw of ik wilde "programmeren" of dat breder zocht... ik kreeg niet de indruk dat zij het verschil weet tussen een programmeur en systeembeheerder.

Le root, c'est moi

Pagina: 1