[Word 2k] middels macro foto's correct invoegen? *

Pagina: 1
Acties:

• KeeP IT ReaL
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 16:05
Nu hebben wij het volgende probleem:
We draaien nu office 2000 en we proberen in word een template te maken die standaard de foto's goed zet. We willen namelijk graag een template die er als volgt uitziet (per pagina):

Locatie (tekst)

Foto
datum (tekst)

Foto
datum (tekst)

Nu is het probleem dat er veel foto's moeten worden ingeladen, en we niet bij elke foto het formaat willen aanpassen. Verder zien we graag dat de tekst alleen op de eerste pagina ingevuld moet worden en daarna automatisch gebeurd. Dit laatste is niet moeilijk maar het invoegen van de foto's wil niet goed lukken. We willen eventueel wel een ander office pakket aanschaffen maar dan willen we wel zkr weten dat het werkt. Weet hier iemand een oplossing voor?

• KeeP IT ReaL
KeeP IT ReaL schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:35:
Nu hebben wij het volgende probleem:
We draaien nu office 2000 en we proberen in word een template te maken die standaard de foto's goed zet. We willen namelijk graag een template die er als volgt uitziet (per pagina):

Locatie (tekst)

Foto
datum (tekst)

Foto
datum (tekst)

Nu is het probleem dat er veel foto's moeten worden ingeladen, en we niet bij elke foto het formaat willen aanpassen. Verder zien we graag dat de tekst alleen op de eerste pagina ingevuld moet worden en daarna automatisch gebeurd. Dit laatste is niet moeilijk maar het invoegen van de foto's wil niet goed lukken. We willen eventueel wel een ander office pakket aanschaffen maar dan willen we wel zkr weten dat het werkt. Weet hier iemand een oplossing voor?
Weet hier niemand een oplossing voor :'( Ook niet in een ander programma :?

Verwijderd

om voor elke foto de formaten gelijk te zetten zal toch wat code aangemaakt moeten worden. ga eens aan de slag met de macrorecorder bij het invoegen/aanpassen van een afbeelding om te zien wat dat oplevert en pas verder aan.

• KeeP IT ReaL
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:41:
om voor elke foto de formaten gelijk te zetten zal toch wat code aangemaakt moeten worden. ga eens aan de slag met de macrorecorder bij het invoegen/aanpassen van een afbeelding om te zien wat dat oplevert en pas verder aan.
Daar (naar de macrorecorder) heb ik nog niet naar gekeken. Ik zal er vanmiddag eens naar kijken. Het hoeft trouwens perse in word gedaan te worden, als het met een ander programma heel makkelijk kan wil ik er graag naar kijken ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik snap niet helemaal waar je op vastloopt; welke code heb je tot nu toe? Wat lukt er niet?
De macro-recorder wil je trouwens als het even kan niet gebruiken voor 'productie', wel om van te leren (als handleidingen / F1 niet voldoen).

In plaats van een Office-toepassing kan je trouwens ook een foto-bibliotheek-tooltje bekijken. Of simpelweg een of ander HTML fotoboek-dinges.

Overigens pas ik de topictitel even aan, 'Template / marco vraagje' zegt niets over welke vraag over welk programma en ik ken geen marco :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 11:33
Begrijp ik goed dat je een soort fotoboek wilt maken met twee foto's op een bladzijde met automatisch verschalen van de fotos naar de juiste maat? (15cm breed of zo.)
Zijn de teksten steeds hetzelfde, of zijn die per foto verschillend? En de Lokatie (tekst)? Je zegt dat die teksten "alleen op de eerste pagina" ingevuld moeten worden. Dit suggereert dat die teksten constant zijn, maar de foto's zijn toch wel op meerdere lokaties gemaakt? En op meerdere tijdstippen?

Mogelijk is pdfLaTeX een goede keuze om zoiets te programmeren. Dan kun je een macro definiëren die een foto invoegt met variabel onderschrift, of juist fixed. En je kunt de (vaste) grootte van de foto's vooraf opgeven.

• KeeP IT ReaL
F_J_K schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:53:
Ik snap niet helemaal waar je op vastloopt; welke code heb je tot nu toe? Wat lukt er niet?
De macro-recorder wil je trouwens als het even kan niet gebruiken voor 'productie', wel om van te leren (als handleidingen / F1 niet voldoen).

In plaats van een Office-toepassing kan je trouwens ook een foto-bibliotheek-tooltje bekijken. Of simpelweg een of ander HTML fotoboek-dinges.

Overigens pas ik de topictitel even aan, 'Template / marco vraagje' zegt niets over welke vraag over welk programma en ik ken geen marco :+
Thnx dat je de titel aangepast hebt :) Had het typfoutje nog geen eens gezien :P
Maar daar (HTML fotoboek) ben ik nu meer naar aan het kijken idd. Maar de voorkeur blijft word omdat ze anders weer afhankelijk zijn van een ander programma.

• KeeP IT ReaL
sam.vimes schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:01:
Begrijp ik goed dat je een soort fotoboek wilt maken met twee foto's op een bladzijde met automatisch verschalen van de fotos naar de juiste maat? (15cm breed of zo.)
Zijn de teksten steeds hetzelfde, of zijn die per foto verschillend? En de Lokatie (tekst)? Je zegt dat die teksten "alleen op de eerste pagina" ingevuld moeten worden. Dit suggereert dat die teksten constant zijn, maar de foto's zijn toch wel op meerdere lokaties gemaakt? En op meerdere tijdstippen?

Mogelijk is pdfLaTeX een goede keuze om zoiets te programmeren. Dan kun je een macro definiëren die een foto invoegt met variabel onderschrift, of juist fixed. En je kunt de (vaste) grootte van de foto's vooraf opgeven.
Klopt. De tekst van locatie mag ook op elke pagina komen. De locatie is overal hetzelfde, dit omdat het per locatie uitgeprint gaat worden. De teksten zijn onder elke foto hetzelfde. Dit is namelijk de datum van wanneer de foto is genomen. DIt is ook hetzelfde, mocht er 2 keer foto's gemaakt zijn kunnen ze altijd het script dan 2 keer draaien ;)

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 11:33
KeeP IT ReaL schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:07:
[...]
De tekst van locatie mag ook op elke pagina komen. De locatie is overal hetzelfde, dit omdat het per locatie uitgeprint gaat worden. De teksten zijn onder elke foto hetzelfde. Dit is namelijk de datum van wanneer de foto is genomen. DIt is ook hetzelfde, mocht er 2 keer foto's gemaakt zijn kunnen ze altijd het script dan 2 keer draaien ;)
Een half uurtje typen levert mij het volgende tex-programma, uit te voeren met pdflatex:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
\documentclass[a4paper,twoside]{article}
\usepackage[margin=2cm]{geometry}
\usepackage{graphicx}
\newcommand{\datum}{2007/09/15} % onder elke foto
\newcommand{\plaats}{Avonturenpark Hellendoorn} % bovenaan elke bladzijde
\newcommand{\maxsize}{12cm} % maximale grootste maat

\newcommand{\insertpicture}[1]{
    \begin{center}
    \begin{tabular}{@{}c@{}}
        \includegraphics[width=\maxsize,height=\maxsize,keepaspectratio=true]{#1}\\
        \datum
    \end{tabular}\par\bigskip
    \end{center}
}

\usepackage{fancyhdr}
\fancyhead{}
\fancyhead[LE,RO]{\plaats}
\fancyfoot[C]{\thepage}
\pagestyle{fancy}

\raggedbottom

\begin{document}
\insertpicture{img_3050.jpg}
% voor iedere foto een \insertpicture
\end{document}

Vervolgens heb ik in 15 seconden een fotoboek, pdf formaat, 13 bladzijden, 26 foto's.
Edit: en 56 megabyte. De foto's worden ongewijzigd in het pdf-bestand ingebed. Als je dus een kleinere pdf wilt, zul je de foto's vooraf moeten verkleinen.

[ Voor 5% gewijzigd door sam.vimes op 28-09-2007 11:02 ]

• KeeP IT ReaL
sam.vimes schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:28:
[...]

Een half uurtje typen levert mij het volgende tex-programma, uit te voeren met pdflatex:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
\documentclass[a4paper,twoside]{article}
\usepackage[margin=2cm]{geometry}
\usepackage{graphicx}
\newcommand{\datum}{2007/09/15} % onder elke foto
\newcommand{\plaats}{Avonturenpark Hellendoorn} % bovenaan elke bladzijde
\newcommand{\maxsize}{12cm} % maximale grootste maat

\newcommand{\insertpicture}[1]{
    \begin{center}
    \begin{tabular}{@{}c@{}}
        \includegraphics[width=\maxsize,height=\maxsize,keepaspectratio=true]{#1}\\
        \datum
    \end{tabular}\par\bigskip
    \end{center}
}

\usepackage{fancyhdr}
\fancyhead{}
\fancyhead[LE,RO]{\plaats}
\fancyfoot[C]{\thepage}
\pagestyle{fancy}

\raggedbottom

\begin{document}
\insertpicture{img_3050.jpg}
% voor iedere foto een \insertpicture
\end{document}

Vervolgens heb ik in 15 seconden een fotoboek, pdf formaat, 13 bladzijden, 26 foto's.
Edit: en 56 megabyte. De foto's worden ongewijzigd in het pdf-bestand ingebed. Als je dus een kleinere pdf wilt, zul je de foto's vooraf moeten verkleinen.
Kep even naar dit pakket gekeken maar dit lijkt mij niet echt handig voor de klant die het moet gaan gebruiken. Heeft iemand anders nog een andere optie?
Pagina: 1