Toon posts:

Blijft op moederbord scherm hangen bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.092 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sinds gisteravond heb ik problemen met mijn computer.
De computer is net een 3 maanden oud en heb ik zelf in elkaar gezet.

Als ik de pc opstart krijg ik het scherm van mijn Gigabyte moederbord, normaal zie je dit scherm 3 seconden en dan gaat hij verder met opstarten. I.p.v. dit blijft hij de hele tijd hangen op het moederbord scherm, hij start dus verder niks op. Ik kan ook niet meer in de BIOS of andere opties uitvoeren met sneltoetsen.

Ik hoop dat iemand weet waar dit aan kan liggen, alvast bedankt.

Gr, Derk

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je misschien iets gedaan waardoor het veroorzaakt word (wat is er nu anders dan dat er in de vorige 3 maanden niet zo was)?

Als je onderdelen zoals de videokaart en het geheugen uit het moederbord haalt, en je zet de pc aan, wat gebeurd er dan?

Bedoel je dat je het scherm ziet met het Gigabyte logo of bedoel je dat je de POST ziet met info van je cpu, geheugen e.d. ?

Heb je al eens geprobeerd om de batterij uit het moederbord te halen. (CMOS Clear)

Je kan ook nog een ATX reset proberen, haal de stroomstekker uit je voeding en hou je aan/uit knop eens 30 seconden ingedrukt.
Doe dan de stroom de weer in en kijk wat er dan gebeurd als je hem aanzet.

Het kan ook zijn dat een optical drive stuk is, en dat dit het opstarten blokkeerd.

Je hebt dus nog genoeg te proberen. :P

[ Voor 52% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-09-2007 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niks veranderd in die 3 maanden tijd, ik heb echter wel overgeklokt, maar dat bleef allemaal prima staan de laatste 3 weken, sinds afgelopen 3 weken dus niks meer gedaan.

Ik ben nu niet bij de pc, maar zal dat straks even doen. Dus alles eruit en alleen het moederbord en de harde schijf erin laten zitten en dan nog is opstarten?

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:24:
Ik heb niks veranderd in die 3 maanden tijd, ik heb echter wel overgeklokt, maar dat bleef allemaal prima staan de laatste 3 weken, sinds afgelopen 3 weken dus niks meer gedaan.

Ik ben nu niet bij de pc, maar zal dat straks even doen. Dus alles eruit en alleen het moederbord en de harde schijf erin laten zitten en dan nog is opstarten?
Mmm je hebt dus wel overgeklokt, probeer dan eerst eens de tip van het batterijtje.

Ik denk dat het verhaal van onderdelen loskoppelen niet nodig is, omdat je moederbord het waarschijnlijk nog doet.
Mocht je dat toch willen proberen, dan kun je bijvoorbeeld je geheugen eruit halen. (Hierna de boel aanzetten en dan moet het moederbord een piepsignaal geven dat het geheugen ontbreekt.)

Hiervoor moet je dus wel een speakertje op het moederbord hebben zitten, of een speakertje wat op je kast zat hebben aangesloten.

Het verhaal van een optical drive gaat ook op, dus die moet je allemaal wel even loskoppelen als andere dingen niet helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-09-2007 11:27 ]

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Alles losmaken, behalve CPU, 1 x RAM en VGA.
BIOS reset.
Nieuwe hardware eerst verwijderen (voldoende voeding/defect?).

Kun je dan wel in het BIOS?
Nee, probeer dan andere geheugenmodule of VGA kaart of probeer de onderdelen uit op een ander moederbord.

Ja, sluit extra RAM, HDD('s) , DVD('s), ed. 1 voor 1 weer aan en kijk waar het opstarten stopt.
Probeer dit onderdeel dan in een ander systeem.

Edit: Sorry, beetje laat.

[ Voor 3% gewijzigd door JW1 op 20-09-2007 11:30 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:07

ManiacsHouse

Scheisse!

Toetsenbord toevallig niet kaduk? Zodat je niks meer kunt invoeren in je opstartscherm.
Bios al een gereset (batterijtip)?

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 15:18
Ik had dit ook... het bevriezen van de bios e.d. en de oorzaak was waarschijnlijk een IRQ conflict, want toen ik mn Creative X-fi geluidskaart in een ander PCI slot stak, was het probleem over. Ook kan het statische elektriciteit zijn: even voedingsstekkertje van moederbord loshalen (uiteraard zonder netstroom) en weer aansluiten biedt mischien uitkomst.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben nu thuis en heb alles even aangedrukt, toen alle kabels als usb en netwerk e.d. eruit gehaald. Toen één voor één er weer ingedaan, wat blijkt: Het ligt aan mijn beeldscherm...

Ik heb namelijk een beeldscherm waarbij aan de zijkanten gleufjes zitten voor je memory kaart. Deze is verbonden met een usb kabel naar je pc. Je kunt er meer op aan sluiten, er zitten bijvoorbeeld ook 2 gleufjes voor je USB e.d.. Nou heb ik gisteren geprobeerd of mijn mobiele memory card erin kon, dit kon niet en die zit er nu vast in.. :P Hier ligt het dus aan, wel raar dat het daaraan ligt. Maar goed, die moet ik er dus nog even uitvissen.. nu maar even zonder connectie van die snelkoppelingen op mijn beeldscherm naar de pc.

Bedankt voor jullie reacties.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 12:18:
Hoi,

Ik ben nu thuis en heb alles even aangedrukt, toen alle kabels als usb en netwerk e.d. eruit gehaald. Toen één voor één er weer ingedaan, wat blijkt: Het ligt aan mijn beeldscherm...

Ik heb namelijk een beeldscherm waarbij aan de zijkanten gleufjes zitten voor je memory kaart. Deze is verbonden met een usb kabel naar je pc. Je kunt er meer op aan sluiten, er zitten bijvoorbeeld ook 2 gleufjes voor je USB e.d.. Nou heb ik gisteren geprobeerd of mijn mobiele memory card erin kon, dit kon niet en die zit er nu vast in.. :P Hier ligt het dus aan, wel raar dat het daaraan ligt. Maar goed, die moet ik er dus nog even uitvissen.. nu maar even zonder connectie van die snelkoppelingen op mijn beeldscherm naar de pc.

Bedankt voor jullie reacties.
Hehehe je had dus toch iets veranderd in de 3 maanden tijd.

Fijn dat je het gevonden hebt in ieder geval.

Verwijderd

Ik herken dit probleem ook, had me usb stick er in laten zitten en dan wil ie vanaf je usb stick starten wat dus niet lukt en loopt ie vast
Pagina: 1