Ik pik dit draadje effe op om iets verder uit te pluizen;
Ik heb zelf ook voor 2 subnetten gekozen, omdat ik met mijn routers een beetje instellingsproblemen had. Ik heb aan mijn breedband telenet eerst een switch hanggen van D-Link (telenet heeft die geplaatst voor mijn powerlan naar mijn digibox). op die switch zit dan ook mijn SMC 7004VBR die NAT draait naar Telenet toe.
Deze heeft intern 192.168.2.2 en daarchter hangt een Dell Gbit switch(met IP 192.168.2.8), met NAS/PC in het 192.168.2.x subnet. Daar hangt in de woonkamer op 192.168.2.5 ook een Fiberline WLan router aan, die ik niet fatsoenlijk kan configureren... DHCP uit kan wel, maar statisch routeren is geen optie, en ik wou ook nog een HTPC daar aan hangen. Met vaste IP's in 1 subnet krijg ik mijn HTPC wel in mijn netwerk te zien, maar de laptop aan WLan geraakt niet op het netwerk / internet omdat die geen verbinding krijgt.
Dus pakte ik het maar anders aan: subnet erbij op 192.168.1.x en nu krijg ik onze 2 laptops draadloos op netwerk, samen met de HTPC. In de andere pc's heb ik dan maar de route tabellen aangepast met permanente paden, zodat ik onderlinge communicatie op alle pc's kan verkrijgen. Verder vaste IP adressen opgegeven, en DNS servers ingesteld met als eerste 192.168.2.2 (resp. 192.168.1.254) en als tweede de 195.x.x.x van Telenet. Lukt allemaal, draait wel IPv4.
Nu mijn vragen dan:
1/ Ik kan een netwerkshare mappen als local drive, maar in de Vista netwerkfolder zie ik de pc's uit het andere subnet niet... kan dit opgelost worden?
2/ UpnP staat aan op beide routers, maar ik denk niet dat ik via MCE de bibliotheken kan aanpassen of dat ik via een extender automatisch het netwerk kan scannen voor mediabestanden op beide subnetten (zover dat ik dat geprobeerd heb, ben ik nog niet).
3/ Nu ben ik aan het denken om die WLAN als DMZ te zetten. TTZ, die HTPC als server te laten draaien. Aangezien ik via mijn WLAN toch 'kwetsbaar' ben, lijkt me dat de beste oplossing. Alleen vraag ik me af hoe ik mijn ander subnet best bescherm dan? Moet ik dan alles toch maar beter op VLan zetten, en de draadloze verbindingen in apart VLan zetten, of is er op basis van mijn setup iets degelijks te doen (andere dan mac filtering, geen SSID uitzenden, WPA,...)? En met de draadloze verbindingen in VLan moet ik uiteraard mijn data ook ergens bereikbaar krijgen? Hoe doe ik dat dan? In DMZ servertje/NAS steken?
4/suggesties om het anders aan te pakken, met optimaal gebruik van de Dell managed gigabit switch? Ik kan uiteraard de HTPC ook aan de Dell hangen en dan heb ik op Gbit snelheid media beschikbaar in de rest van het huis en op hetzelfde subnet... (die fiberline is 10/100 LAN).
5/ Die WL-500 heeft drie antennes, en nu heb ik een dual antenne, nl. 1 gewone antenne plus een versterker (een omni staafantenne). Gaat die op 802.11G versterken mits op de juiste antenne aangesloten, of wisselt die WL-500 zijn antenne af indien enkel 802.11G? En heeft het switchen van 1 antenne invloed op de 802.11N prestaties?
Persoonlijk ben ik aan het denken aan een WL-500 om dan de HTPC aan de gigabit switch te hangen en die WL-500 heeft een USB poort om HD te sharen naar internet toe. Alleen wil ik met de laptop uiteraard ook aan data geraken die op mijn ander subnet staat... qua hardware heb ik nog een WD Mybook world edition 2 staan, maar die is retetraag. Ben er zelfs aan aan het denken om die 2 750 GB schijven er uit te trekken en in mijn serverpc te droppen met een derde schijf om raid 5 te draaien. Ik haal 22 MB/s via USB 2 Lacie schijven, 6+ MB/s over 100 Mb naar mijn oude Seagate schijf of mijn laptop over WLan, en 200 MB/s over de Dell (lezen vanaf Raid 0 Velociraptors op de Gamepc via 3Com Gbit kaartjes.
[
Voor 13% gewijzigd door
yourt op 17-10-2008 10:01
. Reden: extra info ]