[Vista] 64-bit en Source-games

Pagina: 1
Acties:

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:10
Na veel google- en zoekwerk moet ik het bijna opgeven en zal ik zowat wel toe moeten geven aan een dual boot met XP, maar ik wil het via deze weg nog een keer proberen.

Ik heb een probleem met een zeer lage performance bij Source games in Windows Vista Ultimate 64-bit.

Waar mijn FPS in XP ruim op de 80 stabiel zat, krijg ik hem nu in Vista niet hoger dan 30-40 in 'idle' toestanden en hij zakt als een baksteen naar 10 of lager wanneer ik in drukke gebieden kom.
Dit gebeurd bij CS:S, DoD:S en ook de TF2 beta.

In andere nieuwere en oudere games zoals: UT99, UT2k4, ET:QW en ook Bioshock, heb ik totaal geen problemen en een stabiele FPS van 80-90.

Ik heb al diverse drivers geprobeerd van nVidia, de laatste officiële release, daarna de beta versie van 163.44 en inmiddels ben ik bij 163.69 WHQL beland. Ook de diverse vermelde hotfix' van MS mochten niet helpen.

Resolutie en detailniveau omlaag gooien (waaronder ook AA en HDR bijvoorbeeld), heeft ook totaal geen zin en levert op geen enkele manier performance winst op. Zelfs niet als ik van mijn standaard 1680x1050 resolutie naar 640x480 switch.

Ook heb ik CPU vretende processen allemaal uitgeschakeld, maar ook dit heeft geen effect op de performance.

Verder de startup opties bij CSS eens wat geprobeerd met -heapsize en directx versies, je raadt het al, geen effect!

Ik sta nu dus op het punt een dual boot aan te maken, terwijl ik dit eigenlijk niet wil. Er moet toch een manier zijn om dit op te kunnen lossen?

Iemand ideeën?

Bij voorbaat dank!

Ps. Systeemstats:

AMD Athlon 64 3000+
2 GB geheugen
GeForce 7800GS 256 MB
Vista Ultimate 64-bit

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44
Ik heb precies hetzelfde probleem.

Heb zelf sinds kort Vista , 32 bits uitvoering en inderdaad source games draaien niet lekker. In drukke gebieden zakt m'n fps zelfs om nabij de 10, terwijl ik overige gedeeltes het rond de 40 a 50 is, terwijl in XP het over het algemeen rond de 80 a 100 lag met dezelfde settings.

Heb al diverse dingen geprobeerd:

CAT 7.7 en CAT 7.9 en aanpassen van grafische instellingen hebben geen effect

In Vista diverse "zware" processen uitgeschakeld, maar nog geen oplossing gevonden.

Heb zelf het volgende systeem:
AMD Athlon 64 4000+
2 GB geheugen
Saphire X1950 Pro 512 AGP
Vista Ultimate 32-bit

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heb je al eens gekeken naar geheugengebruik en dergelijke tijdens het spelen?

Welke resolutie speel je?

Ik heb een 2900XT, 4 GB RAM, en een Q6600, op een 20" TFT (1600*1200), alles open (geen AA/AF/Vsync), met Windows Vista x64, Catalyst 7.9

En dan heb ik in Source nog soms maar 90FPS.

Op hoeveel zet je je heapsize? 512000.

Schiet je HDD activiteit omhoog bij lage FPS?

Ook je CPU, OC die eens een beetje! Dan vliegt je FPS omhoog, zeker op die kaart :)

[ Voor 9% gewijzigd door Snake op 20-09-2007 13:52 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Sypheron
Ik speel normaal op 1680x1050 met alles bijna vol open (dat was tenminste mijn XP instellingen, AA op 4x, Antiso filtering op 8x, HDR uit). Maar zoals eerder aangegeven gaat het op 640x480 met alles op low ook fout.

CPU gebruikt op het moment dat ik CSS speel 100%, dat deed hij ook in XP. Geheugengebruik zit dan rond de 60%.
Er staan verder geen CPU of geheugen vretende applicaties open. Ik heb alles afgesloten behalve natuurlijk de standaard windows processen.

Diverse heapsizes geprobeerd, aangeraden werd 1 GB. Maargoed ook dat hielp niet, dus dat heb ik weer gewoon verwijderd.

OC'en? Geen flauw idee hoe ik dat moet doen zonder mijn systeem op te blazen :o :+ Ik weet wel dat ik in mijn bios (MSI K8T Neo FSR) een optie heb tot 1%, 3%, 5% en 10% standaard te "overclocken". Maar ik heb geen flauw idee wat dat met de stabiliteit van mijn systeem doet.

• Sypheron
Klein schopje :/

• fevenhuis
  • Laatst online: 09-01 01:15
Welkom op Vista met Directx10

• YGDRASSIL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eens checken of je er ook last van hebt als je niet online speelt. Dus creeer een lokale game en hobbel daarin rond of probeer lost planet demo even. Er zijn namelijk wat netwerkdrivers die met vista problemen geven waardoor netwerkperformance heel traag wordt. (onder andere een nieuwe windows-update'd realtek driver die een 10x trager was dan de oude driver)

Suxxes,

Iggy

En wat betreft welkom tot Vista+DirectX 10. Bij mij draait alles op Vista64 vrijwel even soepel als op XP. DirectX10 is alleen soms wat trager, maar dat is dan omdat ze dan ook mooiere plaatjes fabriceren.

• fevenhuis
Bij mij (en velen met mij) is er anders zeer duidelijk verschil in de gameprestaties onder Vista en XP.
Het zal hoedanook voorlopig nog wel langzamer blijven op XP dan op Vista.
Gamen doe je op XP, Multiboot is altijd een optie.

[ Voor 38% gewijzigd door fevenhuis op 21-09-2007 18:27 ]

• Sypheron
Ik vind het "gamen op vista is brak" verhaal ook erg kort door de bocht. Op die antwoorden zit ik dan ook niet te wachten, zeker niet vanwege het feit dat andere games het gewoon wél goed doen en het probleem duidelijk bij de source-engine & Vista of 64-bit combo ligt.
Er zijn namelijk genoeg mensen in onze community die wél fatsoenlijk kunnen spelen op Vista (al dan niet 32-bit).

Ik heb inmiddels een multiboot, die ik nog wel even werkend moet zien te krijgen :/ Maar het is niet de bedoeling dat die blijft. De bedoeling is dat uiteindelijk alles vanuit Vista 100% draait. En dat moet geen onmogelijke opgave zijn lijkt me.

Dus als er meer mensen zijn met 64-bit en Source games, please step up!

• fevenhuis
Het is zeker mogelijk met voldoende geduld zul je over een jaar allemaal nog redelijk af kunnen met Vista SP1.
Verder zullen de extreme verschillen wellicht in de driverinstellingen van nvidia terug te vinden, bij mij in Vista stonden de instellingen standaard op AA voor zo'n beetje alle spellen geloof ik.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

Ik heb vista 64 bit, met alle updates

Specs:

ATI 2900XT Cat 7.9, 4 GB DDR2 800, E6600 @ 3.5 ghz

bij alle Source engine games alles vol open behalve AA die staat op 2x,

idle fps: 300-200
actie fps: 180-150

geen problemen met vista x64 dus, als ik xp 32 bit of xp 64 bit er op zet is de fps hooguit soms 2 tot 5 procent hoger. niet om over naar huis te schrijven.

cpu gebruik
idle: 60-40 %
actie: 80-60%

Mem usage: ongeveer 60-40% depending aan wat er aan staat op achtergrond

Coding 4 Fun!

• Sypheron
Inmiddels geprobeerd een multiboot systeempje op te zetten maar ook daar gaat het een en ander fout. Krijg nu een hal.dll error, zal eens even de zoekfunctie gaan gebruiken.

Wat betreft de offline games: als ik een performance test doe in CSS, dan heeft hij nog steeds hetzelfde lage FPS probleem.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 22:21
Je moet wel Vista installeren NA een XP install, aangezien XP je Vista niet kent voor een multiboot systeem.

No production networks were harmed during this posting

Pagina: 1