Toon posts:

heeft DUAL CORE zin voor background parren en rarren?

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de diverse FAQ's doorgeworsteld op zoek naar het antwoord op mijn specifiek scenario maar krijg een overvloed van (verder soms interessante maar vaak ook overbodige) informatie over HOE iets werkt etc, maar dus geen concrete voorbeelden.

Ik speel geen games en kijk wel veel (HD) stuff op mijn singlecore Dell laptop (1,73Ghz). Op de achtergrond ben ik vaak aan het downloaden via bijv newsleecher, dat tegenwoordig automatisch kan parren en rarren. Dit vertraagt echter wel vaak het afspelen van de films/series (met verschillende mediaplayers).

Nu heb ik gezien dat ATI een paar videokaarten heeft gemaakt die oa H.264 hardwarematig decodeert wat de cpuload voor het afspelen van h.264 content zou doen afnemen, maar deze kaarten zijn helaas niet op nieuwe laptops verkrijgbaar. Vandaar dat ik me afvraag of de keuze voor een dualcore interessant zou zijn opdat newsleecher (of anders een programmaatje als Autounpack dat Quickpar en Winrar gebruikt) op zo'n 2e core zijn werk zou doen en de andere cpu volledig beschikbaar houd voor het afspelen van die HD-content (met CoreAVC en MPC bijv).

Mijn concrete vragen zijn dus: heeft dualcore zin om mijn HD-content hikloos te laten afspelen en kun je elk willekeurige applicatie (via het OS, XP of Vista dus) gebruik laten maken van de 'vrije' cpu-core of moet die software daar zijn aangepast? En heeft iemand ervaring met een soortgelijk scenario?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ja, daar kun je een dual core voor gebruiken.

Windows Vista gaat er iets beter mee om dan XP.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je HDD nu de vertragende factor kan worden.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
heeft dualcore zin om mijn HD-content hikloos te laten afspelen en kun je elk willekeurige applicatie (via het OS, XP of Vista dus) gebruik laten maken van de 'vrije' cpu-core of moet die software daar zijn aangepast?
Ja, het OS regelt de CPU load per core. Als jij dus HD content afspeelt en newsleecher gaat parren/rarren, zal dat op de andere core gebeuren dan waar de HD content op wordt gedecodeerd. Echter, als één applicatie gebruik wilt maken van allebei de cores (dus 1 app -> 2 cores, ipv 2 apps ->ieder een core) moet deze geoptimaliseerd zijn voor dual core.

Verwijderd

Topicstarter
Mentox schreef op donderdag 20 september 2007 @ 09:35:
Ja, daar kun je een dual core voor gebruiken.

Windows Vista gaat er iets beter mee om dan XP.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je HDD nu de vertragende factor kan worden.
ja, en vooral die van laptops presteren niet al te denderend :(
Ik hoop wel in mijn nieuwe laptop een wifi-N verbinding te leggen om voornameljik vanaf een NAS te kijken, maar ik merk dat ik in de praktijk toch vaak download op de laptop zelf (vooral als mijn gewone pc uitstaat)

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op donderdag 20 september 2007 @ 09:36:
[...]

Ja, het OS regelt de CPU load per core. Als jij dus HD content afspeelt en newsleecher gaat parren/rarren, zal dat op de andere core gebeuren dan waar de HD content op wordt gedecodeerd. Echter, als één applicatie gebruik wilt maken van allebei de cores (dus 1 app -> 2 cores, ipv 2 apps ->ieder een core) moet deze geoptimaliseerd zijn voor dual core.
ok, het zou dus juist gunstiger zijn als de apps niet geoptimaliseerd zijn zodat ze afblijven van de 'HD-core'. Das mooi.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 09:54:
[...]

ok, het zou dus juist gunstiger zijn als de apps niet geoptimaliseerd zijn zodat ze afblijven van de 'HD-core'. Das mooi.
In jouw geval wel, maar bij veel geoptimaliseerde apps is ook in te stellen of ze meerdere cores mogen gebruiken of niet :)

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 11:55
Ik heb nu een quad core (q6600) en moet zeggen dat rarren en parren niet echt supersnel gaan (hd is de beperkende factor, raid 0 zou al een hoop schelen denk ik.

Wel kan ik mijn systeem normaal gebruiken (reageert even soepel als wanneer ik niet rar of par).
Dat is toch wel erg fijn...

Verwijderd

Topicstarter
LiquidSmoke schreef op donderdag 20 september 2007 @ 10:06:
Ik heb nu een quad core (q6600) en moet zeggen dat rarren en parren niet echt supersnel gaan (hd is de beperkende factor, raid 0 zou al een hoop schelen denk ik.

Wel kan ik mijn systeem normaal gebruiken (reageert even soepel als wanneer ik niet rar of par).
Dat is toch wel erg fijn...
Ja, de snelheid an sich van het parren/rarren zou idd niets uitmaken, dat gebeurt toch tijdens het relax kijken naar een serietje. Zolang de rest maar vloeiend draait en je elk moment even kunt gaan internetten zonder vertragingen. :)

Verwijderd

laptop schijven zijn niet je van het...echter.

ik heb net een Seagate Momentus geinstalleerd, en dat ding pompt gewoon even 100 MB/s over.
net zo snel als een enkele raptor.

Mja, het is ook zo'n nieuwe serie met pendicilaire opname enzo.

Dual Core (Intel 850 serie tot 925) hebben ook de mogelijkheid om ieder een core te gebruiken.
1 voor film kijken b.v. en de ander om te downloaden.

De Core 2 Duo, doet dit zelfs nog beter.

Verwijderd

In een laptop behoor je geen Harde Schijven nor Hybrides te willen sinds alom op de markt SSDTJES zijn.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2016 16:06 ]

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 18:51:
laptop schijven zijn niet je van het...echter.

ik heb net een Seagate Momentus geinstalleerd, en dat ding pompt gewoon even 100 MB/s over.
net zo snel als een enkele raptor.

Mja, het is ook zo'n nieuwe serie met pendicilaire opname enzo.

Dual Core (Intel 850 serie tot 925) hebben ook de mogelijkheid om ieder een core te gebruiken.
1 voor film kijken b.v. en de ander om te downloaden.

De Core 2 Duo, doet dit zelfs nog beter.
Waar koop je die raptors dan? Mijne halen maar 80MB/s :+

Dualcore is zeker erg fijn om je computer fijn werkend te houden. Als 1 core helemaal belast is dan voelt je bak niet meteen traag aan. Aanradertje dus :)

Youtube Download ubersnel.nl

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 00:44
Bij windows met een dual of hoger aantal cores, kan je in de task manager bij processen de affinity instellen.

Rechter muisknop op een process en je kan aangeven op welke core iets mag draaien.

15x330 SW38

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 18:55:
7-zip werkt multi-threaded, voor parren weet ik het zo snel niet.

Mijn E4300 @ 3Ghz en 2x HJ501 in raid0 zijn iig bloedje snel met unzippen/rarren.

Verder... mbt je vraag: Je kan in taakbeheer een applicatie gewoon toewijzen aan een enkele core wanneer nodig.
Multithreaded of niet, harde schijf is de beperkende factor ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 16:18
Klopt, ik merk het zelfs op mijn jarenoude P3 850mhz/ 512mb laptopje, ik heb daar een 7200 rpm harddisk ingepropt, dat ding reageert vele malen sneller dan mijn zakelijke Pentium 4 mobile 1,5Ghz / 1GB laptop... Iedereen maar investeren in processors en geheugen... bij je harddisk moet je zijn! :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Dat vind ik ook ernstig bij laptops, de 5400rpm hd's die erin zitten, dat limiteerd je performance zo erg (ligt er uiteraard ook aan wat je gaat doen)!

Instagram / YouTube

Pagina: 1