MooW schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:15:
Oke ik ga het proberen in de weekend start ik ermee. ik laat het eindresultaat nog weten voor de geïnteresseerden.
Leip-o-Matic
Koelkast van mijn tante kan vriezen als je die op zijn hoogste stand zet! blijkbaar komt het dan net onder de vriespunt.
Maar goed dat zal dus wel niet bij elke koelkast zijn. Het gaat er om wat de koelkast gaat doen als ik hem een paar uur constant laat draaien......
Nee zo werkt dat niet.
Je kunt met een miniscuul beetje energie transport in theorie al het absolute nulpunt bereiken, zo lang er maar geen terugstroom van energie is. Om die reden heb je van die kleine 40 watt peltier bureau koelkastjes die ook richting het vriespunt gaan, toch zijn die compleet ongeschikt om je PC mee te koelen.
Een normale koelkast hoeft enkel te vechten tegen de normale terugstroom van energie (die zoveel mogelijk beperkt wordt door een flinke lading isolatie) en tegen de energie die zich in spul bevindt op het moment dat je het erin stopt (dus als je in 1x veel spul erin gooit moet ie al die energie eruit gaan halen).
En daar komt nu juist de capaciteit van de koelkast kijken, in principe is dat gewoon de hoeveelheid energie die het koelsysteem uit de binnenkant van de kast kan halen en aan de achterkant eruit kan dumpen. Als je een phase change systeem (zoals een normale koelkast) laat lopen zonder veel energie erin te stoppen (dus een lege koelkast non-stop laten draaien) zal deze richting het kookpunt van het gebruikte gas gaan (-50 a -60).
Daar heb je dus niet zo gek veel aan, je gaat em immers niet gebruiken zonder instroom van energie, je bent van plan er een 80-100 watt aan overgeclockte CPU energie in te gooien en daar moet de compressor tegen vechten.
Als de compressor niet krachtig genoeg is deze energie volledig af te voeren zal het niet koelen, de boel zal dan afhankelijk van de delta (het verschil tussen energie in en energie uit) langzaam of snel opwarmen. Het koelsysteem gaat minder efficient werken hoe lager de temperatuur (hoe dichter bij het kookpunt), wat je dus wil hebben is dat ie op bijvoorbeeld -10 nog steeds krachtig genoeg is om de 100 watt aan energie volledig af te voeren. In dat geval zal het water -10 worden en dus afhankelijk van de efficientie van je waterblok enzo je CPU rond de 0 graden.
Een compressor die op -10 100 watt continu kan afvoeren zal even zoeken zijn, dan heb je het over een redelijk krachtig model vandaar dat je bij waterchillers vaak grotere koelkasten ziet die omgebouwd worden naar een kleinere chiller. Beginnen met een kleine koelkast is vaak onbegonnen werk, waarom zou de fabrikant immers een dure, lawaaiige compressor in een klein koelkastje zetten, dat is nergens voor nodig.