Vraag voor waterchiller

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MooW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 15:48
Ik heb een flink gezocht naar informatie voor een waterchiller te maken zoals deze
[WC]WaterChiller in aanbouw

Helaas zit ik nog steeds met een vraag die ik mezelf niet heb kunnen beantwoorden dmv het lezen van andere topics over waterchillers.

Mijn vraag is! Zou ik mijn tafelmodel koelkast ZONDER vriesvak kunnen gebruiken voor een waterchiller? Zou ik temperaturen kunnen bereiken onder de 0 graden? dmv thermostaat verwijderen...

• MooW
SORRY doe ik het weer! zou deze verplaatst kunnen worden naar

Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen

Het is ook zo laat (A)

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Vooruit dan :P

Signature

Verwijderd

Dat hangt volledig af van het type koelkast.

Je moet even kijken naar de compressor en het gas wat erin zit, die combo moet krachtig genoeg zijn om de energie van je PC dusdanig efficient af te voeren dat het koelwater richting de 0 graden kan gaan.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Als dit gewoon een leuk hobbyproject is, niks mis mee en zeker doen. Maar als je deze pc als je hoofdpc gaat gebruiken gaat je dit jaarlijks flink wat geld kosten.

Een ijskast slaat maar af en toe ff aan, maar voor gebruik in een pc staat ie dus continu te loeien.

Voor het geld dat je meer aan electriciteit gaat betalen kun je beter een snellere cpu en goeie koeler halen en die iets milder overklokken.

[ Voor 27% gewijzigd door KneppaH op 20-09-2007 07:02 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Tegenwoordig is zoiets niet interesant meer als reguliere koeling, tenzij je een dikke OC van plan bent dat niet 24/7 draait.

Waterkoeling is ook een goed alternatief, maar dat zal nooit onder de kamertemperatuur komen en het vereist ook flink wat onderhoud.

Interesant verder hoor, om te zien wat voor koeltechnieken er allemaal worden toegepast :) Ik vraag me nog steeds (al jaren :P ) wat het effect is van een dikke radiator met de winterdagen buiten neerleggen, en wat voor temps je daarmee bereikt.

Als ik wellicht een langere slan (meter of 6) kan regelen dan kan ik het ook eens gaan proberen. Alleen al om te vullen ben ik wel een liter of 2 kwijt :P

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Als ik wellicht een langere slan (meter of 6) kan regelen dan kan ik het ook eens gaan proberen. Alleen al om te vullen ben ik wel een liter of 2 kwijt :P
als je zo'n lange slang gaat aanleggen heb je dan niet een veel grotere pomp nodig?

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Phase change is er ook nog he jongens.
Je hebt niet echt een sterkere pomp nodig nee, alleen als hij heel veel omhoog zou gaan. Maar als het ongeveer tussen 1,5 meter blijft kan iedere pomp dat wel aan, in een slang is namelijk bijna of helemaal geen weestand.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 07:07 ]

Verwijderd

KneppaH schreef op donderdag 20 september 2007 @ 07:03:
[...]

als je zo'n lange slang gaat aanleggen heb je dan niet een veel grotere pomp nodig?
Ik heb een Enheim 1046 die 5 liter de uur doet. Ik zou wellicht een krachtigere nodig moeten hebben, maar ik kan het natuurlijk eerst gewoon even proberen. Kijken of het stromen wil.

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Een ijskast is ook phase change, maar dan niet gemaakt voor een pc. :p

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Misschien dat je ook een airco kan slopen en daar de onderdelen van gebruiken maar die trekken al gauw 1300watt uit het stopcontact.
Mijn diepvriezer trekt zo'n 500watt uit het stopcontact als ie aanslaat.
Ik heb nog niet gemeten wat m'n koelkast gebruikt als die aanslaat.

1Kwh kost zo'n 15 á 20cent met alle belastingen erbij inbegrepen. Dus reken maar uit op jaarbasis.
Daarbij komt ook nog dat een extreem ver overgeklokte processor flink wat extra verbruikt.

Dus als je het goedkoopste uit wilt zijn en je echt die cpu-power nodig hebt kun je beter investeren in een snellere cpu.

Maar als dit puur voor de fun is, zeker doen.

[ Voor 62% gewijzigd door KneppaH op 20-09-2007 07:20 ]

• MooW
Oke bedankt voor jullie reacties! Het is gewoon voor een project. Het wordt niet gebruikt voor me eigen pc. ik wilt er een asus a7n8x deluxe + sempron 2800+ mee koelen en kijken wat het doet. Mijn doel was wel de 0 graden te halen. maargoed ik ga het gewoon doen!
Weet iemand nog een mogelijkheid om de compresser constant te laten draaien? dmv het verwijderen van de thermostaat ? Ik weet niet precies hoe dat werkt..

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

thermostaat kun je volgens mij gewoon laten zitten.
In je kamer wordt het toch nooit onder de 10 graden en dus slaat ie continu aan.

Verwijderd

KneppaH schreef op donderdag 20 september 2007 @ 07:09:
Een ijskast is ook phase change, maar dan niet gemaakt voor een pc. :p
Uhm hij zegt volgens mij koelkast zonder vriesvak... en aangezien het in een normale koelkast niet onder de nul komt is het ook geen phase change. Jij hebt het over een vriezer, dat valt wel onder phase change.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:49:
[...]

Uhm hij zegt volgens mij koelkast zonder vriesvak... en aangezien het in een normale koelkast niet onder de nul komt is het ook geen phase change. Jij hebt het over een vriezer, dat valt wel onder phase change.
:S :S

Als ie niet onder 0 gaat wilt niet zeggen dat het geen phase change is. Misschien moet je is wat meer over phase change gaan lezen.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:49:
[...]

Phase Change betekend niet dat het onder nul moet gaan ! Het heeft alleen maar met het veranderen van de fase te gaan (vloeibaar -> gas) waardoor verdamping ontstaat en dat koelt (heeeel simpel uitgelegd)

Maargoed... Dit kan volgensmij beter in DOC dus een move van TCA naar DOC

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Technisch gezien is een heatpipe ook phase change, dus wat dat betreft ;)

• MooW
Oke ik ga het proberen in de weekend start ik ermee. ik laat het eindresultaat nog weten voor de geïnteresseerden.

Leip-o-Matic
Koelkast van mijn tante kan vriezen als je die op zijn hoogste stand zet! blijkbaar komt het dan net onder de vriespunt.

Maar goed dat zal dus wel niet bij elke koelkast zijn. Het gaat er om wat de koelkast gaat doen als ik hem een paar uur constant laat draaien......

Verwijderd

MooW schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:15:
Oke ik ga het proberen in de weekend start ik ermee. ik laat het eindresultaat nog weten voor de geïnteresseerden.

Leip-o-Matic
Koelkast van mijn tante kan vriezen als je die op zijn hoogste stand zet! blijkbaar komt het dan net onder de vriespunt.

Maar goed dat zal dus wel niet bij elke koelkast zijn. Het gaat er om wat de koelkast gaat doen als ik hem een paar uur constant laat draaien......
Nee zo werkt dat niet.

Je kunt met een miniscuul beetje energie transport in theorie al het absolute nulpunt bereiken, zo lang er maar geen terugstroom van energie is. Om die reden heb je van die kleine 40 watt peltier bureau koelkastjes die ook richting het vriespunt gaan, toch zijn die compleet ongeschikt om je PC mee te koelen.

Een normale koelkast hoeft enkel te vechten tegen de normale terugstroom van energie (die zoveel mogelijk beperkt wordt door een flinke lading isolatie) en tegen de energie die zich in spul bevindt op het moment dat je het erin stopt (dus als je in 1x veel spul erin gooit moet ie al die energie eruit gaan halen).

En daar komt nu juist de capaciteit van de koelkast kijken, in principe is dat gewoon de hoeveelheid energie die het koelsysteem uit de binnenkant van de kast kan halen en aan de achterkant eruit kan dumpen. Als je een phase change systeem (zoals een normale koelkast) laat lopen zonder veel energie erin te stoppen (dus een lege koelkast non-stop laten draaien) zal deze richting het kookpunt van het gebruikte gas gaan (-50 a -60).

Daar heb je dus niet zo gek veel aan, je gaat em immers niet gebruiken zonder instroom van energie, je bent van plan er een 80-100 watt aan overgeclockte CPU energie in te gooien en daar moet de compressor tegen vechten.

Als de compressor niet krachtig genoeg is deze energie volledig af te voeren zal het niet koelen, de boel zal dan afhankelijk van de delta (het verschil tussen energie in en energie uit) langzaam of snel opwarmen. Het koelsysteem gaat minder efficient werken hoe lager de temperatuur (hoe dichter bij het kookpunt), wat je dus wil hebben is dat ie op bijvoorbeeld -10 nog steeds krachtig genoeg is om de 100 watt aan energie volledig af te voeren. In dat geval zal het water -10 worden en dus afhankelijk van de efficientie van je waterblok enzo je CPU rond de 0 graden.

Een compressor die op -10 100 watt continu kan afvoeren zal even zoeken zijn, dan heb je het over een redelijk krachtig model vandaar dat je bij waterchillers vaak grotere koelkasten ziet die omgebouwd worden naar een kleinere chiller. Beginnen met een kleine koelkast is vaak onbegonnen werk, waarom zou de fabrikant immers een dure, lawaaiige compressor in een klein koelkastje zetten, dat is nergens voor nodig.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:24

Epsilon

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 22:44:
En daar komt nu juist de capaciteit van de koelkast kijken, in principe is dat gewoon de hoeveelheid energie die het koelsysteem uit de binnenkant van de kast kan halen en aan de achterkant eruit kan dumpen. Als je een phase change systeem (zoals een normale koelkast) laat lopen zonder veel energie erin te stoppen (dus een lege koelkast non-stop laten draaien) zal deze richting het kookpunt van het gebruikte gas gaan (-50 a -60).
Het kookpunt is afhankelijk van de druk. Je gaat in het normale werkgebied van een phase systeem ALTIJD naar het kookpunt van het koelmiddel toe. Lager is gewoon niet mogelijk. De belasting zorgt voor zuigdrukverschillen, waardoor je verschillende eindtemperaturen krijgt. Je hebt altijd een "superheat" bovenop je verdampingstemperatuur, dus ligt je eindtemperatuur altijd een paar (meestal 4c - 10c) graden hoger dan de verdampingstemperatuur.
Daar heb je dus niet zo gek veel aan, je gaat em immers niet gebruiken zonder instroom van energie, je bent van plan er een 80-100 watt aan overgeclockte CPU energie in te gooien en daar moet de compressor tegen vechten.
Een overgeclockte CPU gaat een stuk verder kwa verbruik. En vergeet de verliezen niet mee te nemen. Deze zijn een stuk hoger bij een waterchiller dan bij een DD systeem.
Als de compressor niet krachtig genoeg is deze energie volledig af te voeren zal het niet koelen, de boel zal dan afhankelijk van de delta (het verschil tussen energie in en energie uit) langzaam of snel opwarmen.
De compressor is niet het enige onderdeel welke de capaciteit bepaald! Het koelmiddel en condenser helpen bijvoorbeeld ook mee. Een compressor kan al snel de capaciteit afvoeren. Echter gaat het bij ons er om bij welke temperatuur.
Het koelsysteem gaat minder efficient werken hoe lager de temperatuur (hoe dichter bij het kookpunt), wat je dus wil hebben is dat ie op bijvoorbeeld -10 nog steeds krachtig genoeg is om de 100 watt aan energie volledig af te voeren. In dat geval zal het water -10 worden en dus afhankelijk van de efficientie van je waterblok enzo je CPU rond de 0 graden.
Het kookpunt is wat ik al zei variabel door de druk. Feit is dat een compressor minder efficient wordt naar mate de zuigdruk (dus het uiteindelijke kookpunt) lager wordt.
Een compressor die op -10 100 watt continu kan afvoeren zal even zoeken zijn, dan heb je het over een redelijk krachtig model vandaar dat je bij waterchillers vaak grotere koelkasten ziet die omgebouwd worden naar een kleinere chiller. Beginnen met een kleine koelkast is vaak onbegonnen werk, waarom zou de fabrikant immers een dure, lawaaiige compressor in een klein koelkastje zetten, dat is nergens voor nodig.
-10 @ 100W kun je practisch met elke compressor uit een koelkast (5cc oid, 1/7HP) afvoeren. De verliezen kunnen eerder parten gaan spelen.

• MooW
Oke ik ben dus tog gaan twijffelen. Ik wacht tog liever totdat ik een ijskast vind(ff zoeken!) bedankt nog voor jullie reacties.
Pagina: 1