"Normaal" Systeem of een "Echte"Server (AutoD Vault)

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13
Hallo

Ik moet voor een engineering bedrijf het "pc park" gaan inrichten in hun nieuwe onderkomen. Qua workstations heb ik het al aardig in m'n hoofd hoe ik het hebben wil.

Echter willen ze nu ook een computer/server hebben om Autodesk Vault te gaan gebruiken. Aan mij de vraag wat te doen. Voldoet een snel C2D systeem ook voor deze taak of is het toch echt nodig om een toch wat duurdere "echte"server te kopen? De computer/server zal ook een klein boekhoud/facturing pakket moeten draaien. Unit4 naar mijn weten met 2 cliënts. In de vault database komen 3 tekenaars te werken.

Wat is autodesk vault?
Autodesk® Vault is de basis van de Autodesk-oplossing voor gegevensbeheer. Autodesk Vault biedt één veilige verzamelplaats voor ontwerpgegevens en is nauw geïntegreerd met alle Autodesk®-softwareproducten voor productieontwerp. Doordat ontwerpen op één centrale locatie worden opgeslagen, kunnen ingenieurs die ontwerpgegevens makkelijk vinden, er eenvoudig naar verwijzen en de gegevens eenvoudig gebruiken. En het beste van alles is dit: als u Autodesk Inventor® Series, Autodesk Inventor® Professional, AutoCAD® Mechanical of AutoCAD® Electrical gebruikt, hebt u Autodesk Vault al.
Effe CTRL+C CTRL+V de system requirements van autodesk website:
Operating System Requirements
Autodesk® Vault may be installed on any one of the following operating systems:

Vault Server
Windows® 2000 Server SP3
Windows 2003 Server (Autodesk Vault Release 2 and Release 3 only)
Windows 2000 Professional SP3*
Windows XP Professional SP1*

* Vault Server will only support up to 10 concurrent Vault clients on these operating systems.
Hardware Requirements for Autodesk Vault Server
The following are minimum, recommended, and preferred requirements for running Autodesk Vault Server:

Processor
Minimum: Intel Pentium or AMD Athlon 1 Ghz
Recommended: Intel Pentium IV, Intel Xeon, AMD Athlon 1.8 Ghz or better
Preferred: Intel Pentium IV, Intel Xeon, AMD Athlon 1.8 Ghz or better

Memory (RAM)
Minimum: 256 Mb
Recommended: 512+ Mb
Preferred: 1 GB

Free Disk Space
Minimum: 2 Gb
Recommended: 60 GB+
Preferred: 120+ GB

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
als je het specifiek over snelheden hebt, de specs die bij een server staan zijn gewoon op de zelfde manier samen gesteld als wat er op een desktop systeem staat vermeld.

De verschillen tussen desktop systemen en server systemen liggen niet zo zeer op snelheid. Zeker niet als ik kijk naar welke snelheden jij nodig hebt. Servers zijn gemaakt om 24/7 te draaien, vaak hebben ze dan ook echte "server" hardware. De koeling is vaak beter (ze maken ook meer herrie). enz.. enz..
Ook kan je mooie dingen regelen met garantie e.d. Dit zijn allemaal dingen die je zelf moet bepalen.
Strikt gezien op snelheid en de snelheden die jij nodig hebt maakt het niet uit of dat je een desktop of een server systeem neemt.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 14:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarschijnlijk wel, die vault is volgens mij niet meer dan een veredelde fileserver.
Alleen op het gebied van veiligheid is het misschien beter een "echte server"te nemen, er staat immers een hoop belangrijke data op. Maar dan hebben we het meer over RAID 5 en niet over de processor.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08

ralpje

Deugpopje

Met bovenstaande 2. Hoe bedrijfskritisch is de server / applicatie? Aan de hand daarvan kun je bekijken of je voor 'huis, tuin en keuken' hardware gaat, of voor een serversysteem.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Appie Heijn
Bedankt voor de snelle reactie's.

Het is wel zo dat wanneer de server uitvalt dat het bedrijf dan wel stil staat qua teken werk. Echter betwijfel ik of een server minder snel uit zal vallen dan een workstation. Er zijn er op het moment 2 die zo'n 24 uur per dag aan staan waar nooit een hardware matig probleem mee is. Beide workstations hebben RAID 5

Mijn plan was dan ook om een zeer snel c2d systeem neer te zetten.
C2D of C2Q?
2 of 4 gb ram?

RAID 5
Windows 2003 Server

Echter wil ik jullie vragen om advies waarom ik juist wel een "echte server" moet nemen.
Garantie is een goede reden!
Maar zijn er meer?

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 20-09-2007 00:17 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

Appie Heijn schreef op donderdag 20 september 2007 @ 00:15:
Het is wel zo dat wanneer de server uitvalt dat het bedrijf dan wel stil staat qua teken werk.
Dan pleur je er 2 neer? 1 als backup systeem oid mocht de andere crashen

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Appie Heijn
TommyGun schreef op donderdag 20 september 2007 @ 00:17:
[...]

Dan pleur je er 2 neer? 1 als backup systeem oid mocht de andere crashen
Financieel gezien helaas niet haalbaar.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-02 23:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Appie Heijn schreef op donderdag 20 september 2007 @ 02:06:
[...]

Financieel gezien helaas niet haalbaar.
Wat kost het als het bedrijf een dag stil ligt, omdat de server niet functioneerd? Dat is een vraag die je moet stellen. Of denk je in een zeer rap tempo een nieuwe server neer te kunnen zetten. Overigens vergeet geen tape drive in de configuratie op te nemen. Een goede backup is alles.

P.s. Een RAID systeem is geen backup, maar een RAID5 is wel aan te raden en deze gecombineerd met een tape drive en een net backup schema, dan zit je hier ook goed.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:32
_Dune_ schreef op donderdag 20 september 2007 @ 08:40:
[...]

Wat kost het als het bedrijf een dag stil ligt, omdat de server niet functioneerd? Dat is een vraag die je moet stellen. Of denk je in een zeer rap tempo een nieuwe server neer te kunnen zetten. Overigens vergeet geen tape drive in de configuratie op te nemen. Een goede backup is alles.

P.s. Een RAID systeem is geen backup, maar een RAID5 is wel aan te raden en deze gecombineerd met een tape drive en een net backup schema, dan zit je hier ook goed.
Inderdaad, en neem dan gewoon een mooi Core 2 Duo systeem met 2GB geheugen, dat is voor 3 gebruikers in Autocad Vault meer als genoeg.

Ook kun je als OS gewoon Windows XP gebruiken, of ze moeten binnenkort nog naar meer als 10 gebruikers gaan overstappen.

• Appie Heijn
Thomaszki schreef op donderdag 20 september 2007 @ 08:49:
[...]

Inderdaad, en neem dan gewoon een mooi Core 2 Duo systeem met 2GB geheugen, dat is voor 3 gebruikers in Autocad Vault meer als genoeg.

Ook kun je als OS gewoon Windows XP gebruiken, of ze moeten binnenkort nog naar meer als 10 gebruikers gaan overstappen.
Ik denk idd dat deze oplossing voor de komende tijd wel goed zal functioneren. Qua vault zal het geen probleem worden idd. Moet alleen nog even informeren hoe het met Unit4 zit.

• Appie Heijn
Mooi ik heb groen licht gekregen budget max 3000 euro :) Wordt een rack servertje dus :)

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Appie Heijn schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:57:
Mooi ik heb groen licht gekregen budget max 3000 euro :) Wordt een rack servertje dus :)
Maar zet je nu dan twee servers neer ? Want je zegt het zelf als de server er uit ligt kunnen ze niks meer. Als dus bijvoorbeeld het moederbord kapot gaat staat alles stil. In iedergeval voor de uren/dagen dat het duurt voordat het moederbord vervangen is.

• Appie Heijn
geforce5_guy schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 00:03:
[...]

Maar zet je nu dan twee servers neer ? Want je zegt het zelf als de server er uit ligt kunnen ze niks meer. Als dus bijvoorbeeld het moederbord kapot gaat staat alles stil. In iedergeval voor de uren/dagen dat het duurt voordat het moederbord vervangen is.
1 server natuurlijk :) Waarschijnlijk wordt het een dell met 24 uurs service. Dan zal het wel goed komen denk ik

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Appie Heijn schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 01:46:
1 server natuurlijk :) Waarschijnlijk wordt het een dell met 24 uurs service. Dan zal het wel goed komen denk ik
Is wel wat aan de lage kant denk ik, die 24 uur... Is wel een hele dag stilliggen voor het bedrijf, wat bakken met geld kost, weet niet of dat dat de bedoeling is? ;)

Wat versta je onder '24 uurs service' eigenlijk?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Reken eens uit wat alleen al het uurloon voor die mensen zal zijn als de die dag niet kunnen werken ?
kan je een heel wat leuks van kopen hoor ;)

En ze komen binnen 24 uur ?
Het is gemaakt binnen 24 uur ?

Hoe doe je het zelf als het gemaakt is ? Data terug zetten enzo ?

• Appie Heijn
geforce5_guy schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 11:11:
Reken eens uit wat alleen al het uurloon voor die mensen zal zijn als de die dag niet kunnen werken ?
kan je een heel wat leuks van kopen hoor ;)

En ze komen binnen 24 uur ?
Het is gemaakt binnen 24 uur ?

Hoe doe je het zelf als het gemaakt is ? Data terug zetten enzo ?
Mss een beetje onduidelijk van mijn kant, het is een machine fabriek met daarbij een cad afdeling van 3 a 4 man. Deze willen optimale netwerk performance en een betrouwbaar systeem. Dus geen houtje touwtje ding zeg maar.

Ik zat te denken aan een Dell, de service is dat ze binnen 24 uur komen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is dus - zoals al gezegd - erg lang als opeens 3 a 4 man volledig stil komen te liggen en allicht ook in de machine fabriek dingen niet op tijd gedaan kunnen worden. Je zou moeten kijken naar een SLA van hooguit een paar uur. En ja, dat gaat niet goedkoop zijn, maar beter een iets tragere bak en een paar uur uitval dan een zware bak die de boel 24u lamlegt als het mis gaat.

Verder zeg je wel dat het geen "houtje touwtje" oplossing moet worden, maar ik kan me niet echt aan de indruk onttrekken dat jij eens een stuk dieper in de materie zou mogen duiken als je deze opdracht aan wilt nemen - niet alleen mbt SLA's, maar ook puur prijs-performance. Is die app bijvoorbeeld goed multithreaded? Zo niet is de meerprijs voor een quadcore natuurlijk totaal onzinnig. Hoeveel RAM verbruikt dat ding eigenlijk? Vraag dat aan de vendor na, installeer zoveel als nodig is. En WTF versta je onder een "echte server" :?

Oslik blyat! Oslik!

• Appie Heijn
dion_b schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 00:22:
Dat is dus - zoals al gezegd - erg lang als opeens 3 a 4 man volledig stil komen te liggen en allicht ook in de machine fabriek dingen niet op tijd gedaan kunnen worden. Je zou moeten kijken naar een SLA van hooguit een paar uur. En ja, dat gaat niet goedkoop zijn, maar beter een iets tragere bak en een paar uur uitval dan een zware bak die de boel 24u lamlegt als het mis gaat.

Verder zeg je wel dat het geen "houtje touwtje" oplossing moet worden, maar ik kan me niet echt aan de indruk onttrekken dat jij eens een stuk dieper in de materie zou mogen duiken als je deze opdracht aan wilt nemen - niet alleen mbt SLA's, maar ook puur prijs-performance. Is die app bijvoorbeeld goed multithreaded? Zo niet is de meerprijs voor een quadcore natuurlijk totaal onzinnig. Hoeveel RAM verbruikt dat ding eigenlijk? Vraag dat aan de vendor na, installeer zoveel als nodig is. En WTF versta je onder een "echte server" :?
Autodesk Vault is een (MSDE) SQL database voor de centrale opslag van alle bestanden op de server (of een werkstation). Middels automatisch in- en uitchecken van tekeningen en ontwerpen naar de locale hardeschijf wordt voorzien in een optimale performance en wordt netwerkverkeer geminimaliseerd. Bij het in- en uitchecken wordt alleen de gewijzigde data ge-update.

Stil liggen zal niet gaan gebeuren aangezien ze dan even handmatig een kopie van de server af moeten halen ipv uit de msql database. Het zal hooguit een klein beetje meer werk opleveren.

Quadcore is idd niet van toepassing meer. @TS had ik me nog niet echt verdiept in de systeemvereisten. 2GB ram zal voldoende moeten zijn. Het enige wat wel belangrijk is, goede netwerkperformance en een betrouwbare opslag(minimaal 2hd's in raid1).

Ik heb de volgende server in gedachten:
PowerEdge SC440
Base: Dual Core Intel® Xeon® 3060 Processor at 2.40GHz, 4MB L2 cache, 1066MHz FSB
Memory: 2GB DDR2 SDRAM 667MHz Memory (2X1B dual ranked DIMMs)
1ste RAID- of SCSI-controllerkaart: SAS 5/i geïntegreerde controllerkaart voor SATA en SAS harde schijven
RAID-connectiviteit: C5-Add-in SAS/SATA, bekabeld, 2 harde sch. aangesloten op add-in SAS-controller, RAID 1
1st Hard Drive: 146GB, SAS, 3.5-inch, 15.000 rpm Hard Drive  
2nd Hard Drive: 146GB, SAS, 3.5-inch, 15.000 rpm Hard Drive
Shipping Documents: English Documentation, Euro Power Cord
Chassis opties: PE SC440 Server Tower Chassis (L6)
Tape Back Up Units: PowerVault RD1000, Internal SATA Drive with Removable 80/160GB (N/C) HDD cartridge and SW
Tape Media: DAT72 Tape Cartridge, Single, Dell-branded  
Optical Devices: 48x DVD/CDRW-combinatiestation  
3,5-inch 1,44 MB diskettestation
Intel® PRO 1000PT Single Port Server Adapter, Gigabit NIC, Cu, PCI-e x1
Factory Installed Operating System: Microsoft Windows Small Business Server R2 2003, Standard Edition met 5 clientlicenties - Engels

Pagina: 1