Multifunctionele printer met aparte inktcardridges gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Avond allemaal. Ik kom eens hier posten omdat ik eventjes ten einde raad ben.

Wat is het probleem?
Ik ga op kamers, very snel, begin volgende week zit ik er al. Wat heb ik dan nodig? Juist... een printer, maar dus ook een scanner, e.d. Mijn oog viel dus al snel op een multifunctionele printer (excuses voor de afkorting in de topictitel by the way ;)).

Dus ik kijken naar een mooie deal, dat wil zeggen:
1. een mooie prijs (0-100 euro).
2. een goede kwaliteit op al zijn functies (scherp, smooth)
3. inktzuinigheid (graag geen zuipers ;) )

Geluidsproductie en dergelijke maakt me niet uit, ik print toch alleen als ik typ dus dan heb ik er geen last van. Ook energieverbruik is geen issue aangezien ik het ding toch uit heb when not needed :)

Maar het gróótste punt is dat de inkttankjes gescheiden moeten zijn. Dat wil zeggen: 1x zwart, 1x cyaan, 1x magenta, 1x geel. Dat wil ik graag omdat het vaak zo is dat één van de tankjes sneller leeg is dan de andere, en het dan klauwen met geld kost om alles te vervangen :)

Flink gegoogled, maar er zijn maar weinig sites die mij doorverwijzen naar een multifunctioneel product met gescheiden inkttankjes. Daarna ben ik gaan zoeken in de Tweakers PW, gesorteerd op prijs (tot 100,-), multifunctioneel, papierformaat A4, en dan sorteren op beoordeling.

Leuke reviews, maar het vervelende is dat geen van allen vermeldt of de tankjes gesplit zijn.

Ik heb zelf goede ervaringen met Canon, maar op geen enkele site is te selecteren op ''gescheiden/vaste inkttank''. Canon vermeldt dan wel doodleuk dat je producten kunt vergelijken, maar dan zijn er duizenden combi's mogelijk.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sorry hoor, maar dan heb je echt niet goed gezocht. Canon heeft veelal gescheiden tanks en de Pixma series zijn prima voor wat je zoekt. Ik heb zelf een Pixma MP500 en die voldoet geheel aan je eisen. Zie http://www.canon.nl/For_H...als/PIXMA_MP500/index.asp. En er zullen ook wel wat goedkopere versies zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Microkid op 19-09-2007 23:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:00

rg-mohwa

Phoe Hé

canon pixma 510 is rond de 100 euro en heeft gescheiden tanks als ik het goed heb.

• Microkid

Microkid

Smile

Let wel op de dat 510 niet bij definitie beter is dan de 500, alleen omdat het een hoger getal is. De 500 heeft 5 aparte tanks en een hogere resolutie dan de 510.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Microkid schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:58:
Sorry hoor, maar dan heb je echt niet goed gezocht. Canon heeft veelal gescheiden tanks en de Pixma series zijn prima voor wat je zoekt. Ik heb zelf een Pixma MP500 en die voldoet geheel aan je eisen. Zie http://www.canon.nl/For_H...als/PIXMA_MP500/index.asp. En er zullen ook wel wat goedkopere versies zijn.
Een mooie printer, ik ga meteen even kijken :)

Maar bijvoorbeeld dit:
Het transparante Single Ink systeem staat garant voor een economische werking met minimale inktverspilling.
De meeste bedrijven hanteren eenzelfde inktbesparingssysteem (even een plat voorbeeldje) en geven er dan een andere naam aan. Misschien ben ik dan iets té doorprikkerig, maar dit komt op mij over als marketingprietpraat, ik haal er gewoon niet makkelijk uit dat het kan betekenen dat het product gescheiden inkttankjes heeft.

Ik hoop niet dat dat aan mij ligt, maar Engelse termen doen het tegenwoordig gewoon goed. Ook in de gewone business, een simpele kantoorklerk krijgt al een titel als ''Floor paperprocessing manager''. :/

Edit:
ARGH, hoe dom! In de 1e productsurvey van de MP500 staat meteen al een stukje over de inkttanks :$

[ Voor 5% gewijzigd door Jejking op 19-09-2007 23:21 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Je had ook even op "configuration" kunnen klikken, want daar staat alles over de inkttankjes.
Print Engine Inkjet 5-inktsysteem met 1 pl Micro-Nozzles, FINE printkop en ContrastPLUS

Configuratie inktcartridge Single Ink technologie - 5 separate inktanks (PGI-5BK, CLI-8BK, CLI-8C, CLI-8M & CLI-8Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 20-09-2007 00:00 ]

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In het Grote Printer Topic kwam recentelijk een bijna gelijke vraag langs:
PHiXioN schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:12:
Aangezien er bijna nergens meer cartridges te krijgen zijn voor de BJC-4400 van Canon ben ik op zoek naar een nieuwe printer. In eerste instantie lijkt de Canon MP180 mij wel een interessant apparaat. Hij krijgt goede reviews dus daar ligt het niet aan. Wat mij minder goed bevalt zijn de inktcartridges. 20 euro voor 16ml zwart en 25 euro voor 3x4ml kleur. Nu ben ik niet echt een frequente printer, maar een euro per mililiter is wel veel van het goede.

Heeft iemand misschien een betere aanrader voor een kleurenprinter? Zelf ben ik Canon gewend en heb ik niet zoveel goeds gehoord over HP? Is het misschien verstandiger om wat meer uit te geven aan een duurdere printer waarmee je uiteindelijk minder kwijt bent aan inkt? Of misschien geen all-in-one? Zo'n scanner vind ik "wel leuk", maar het gaat uiteindelijk om de printer, waar voornamelijk verslagen mee worden afgedrukt. Als er een betaalbare printer is met groot zwart reservoir dat te koop is, zou ik dat wel ideaal vinden.

Ik heb o.a. op CNET al reviews afgezocht, maar erg veel duidelijkheid creëert dat niet.

Instant compatibiliteit met Linux is ook een +. Ik was eigenlijk op zoek naar een goedkope netwerk printer, maar honderden euro's is mij teveel voor een printer.
Ik heb daarop toen het volgende antwoord gegeven, wat volgens mij op jouw situatie ook wel van toepassing is:
Jarod schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:48:
[...]

Je zou kunnen kijken naar een Canon Pixma MP510, deze is ongeveer 20 euro duurder dan de MP180, maar daarvoor heb je dan wel een printer met gescheiden inkttankjes en met een kleurenschermpje om direct foto's op te kunnen bekijken en printen. Bij deze printer is het zwarte inkttankje ook nog eens groter dan de kleurentankjes waardoor je dus minder vaak een nieuw tankje hoeft te kopen. De tankjes zijn eventueel na te vullen, alhoewel ik daar zelf niet al te beste ervaringen mee heb (niet zozeer met het navullen, maar meer met de printkwaliteit en de invloed van de tankjes op de levensduur van de printer).

Mocht je de compatibiliteit met Linux echt belangrijk vinden dan zou je ook eens kunnen kijken naar de Brother all-in-ones, bijvoorbeeld de DCP-135C. Deze heeft ook gescheiden inkttankjes, hij is alleen iets minder uitgebreid van de Canon Pixma MP510, echter, Brother levert wel standaard Linux drivers voor deze printer. De verschillen die ik voornamelijk zag tussen de printjes van Canon printers en Brother printers uit ongeveer dezelfde prijsklasse was dat de Canon printjes er vaak wat beter uitzagen, maar de kwaliteit van Brother was zeker niet slecht, vooral met foto's op glanspapier zag je de verschillen.

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-01 16:44

Leedbek

Luuk Luchtloper

Houd er wel rekening mee dat de meeste gescheiden inktsystemen werken met vaste printkoppen. Dat betekent dat deze op den duur slijten, zodat je printer eigenlijk maar beperkt meegaat (tenzij je nieuwe koppen koopt die bijna net zo duur zijn als de printer zelf). Ik gebruik zelf een All-in-One van HP, die werkt met een zwarte en een kleurencartridge. Ze zijn in aanschaf wat duurder, maar het voordeel is dat ze qua inhoud een stuk groter zijn (ik doe gerust driekwart jaar met een cartridge, dat krijg ik met een Canon niet voor elkaar), plus dat ik elke keer de koppen vervang en dat daardoor de printkwaliteit niet achteruit gaat.
Het is dus het overwegen waard; gescheiden patronen zijn niet altijd voordeliger. De ervaring leert dat meestal alle kleuren bijna gelijktijdig leeg zijn, dus dat doet het voordeel eigenlijk weer teniet.

Mocht je toch perse op zoek zijn naar een gescheiden inktsysteem; Epson heeft ook een aantal multifunctionals met per kleur aparte cartridges.

Klaar voor de steroorlogen?

Verwijderd

Luuk-Online schreef op donderdag 20 september 2007 @ 11:18:
Houd er wel rekening mee dat de meeste gescheiden inktsystemen werken met vaste printkoppen. Dat betekent dat deze op den duur slijten, zodat je printer eigenlijk maar beperkt meegaat (tenzij je nieuwe koppen koopt die bijna net zo duur zijn als de printer zelf). Ik gebruik zelf een All-in-One van HP, die werkt met een zwarte en een kleurencartridge. Ze zijn in aanschaf wat duurder, maar het voordeel is dat ze qua inhoud een stuk groter zijn (ik doe gerust driekwart jaar met een cartridge, dat krijg ik met een Canon niet voor elkaar), plus dat ik elke keer de koppen vervang en dat daardoor de printkwaliteit niet achteruit gaat.
Het is dus het overwegen waard; gescheiden patronen zijn niet altijd voordeliger. De ervaring leert dat meestal alle kleuren bijna gelijktijdig leeg zijn, dus dat doet het voordeel eigenlijk weer teniet.

Mocht je toch perse op zoek zijn naar een gescheiden inktsysteem; Epson heeft ook een aantal multifunctionals met per kleur aparte cartridges.
Ik ben het daarmee absoluut niet eens: Wat kost bijvoorbeeld een high capacity zwarte HP 339 ? tegen de 30 euro, inhoud: 19 ml, Een Canon PGI-5Bk pigment tekstpatroon kost 14 euro voor 27 ml inkt. Gaan we kijken naar de kleurpatronen (CLI-8): per kleur 13 ml voor rond de 12 euro. Wat kost de 3-kleurenpatroon HP 343 ?: rond de 25 euro en dat voor rond de 6 ml per kleur x 3 = 18 ml, dus omgerekend naar CLI-8 inkt kost de inkt 50 % meer. En wat betreft het inktgebruik: als je bijvoorbeeld veel foto's afdrukt zal je zien dat de kleur geel minstens 2x zo snel op is en helemaal als je een 6-kleurenprinter hebt met betrekking tot fotomagenta (3-4x zo snel) en fotocyaan (2-3x zo snel). Jammer dan voor die voor de maar voor de helft opgebruikte HP 343 printer als er 1 kleur op is, maar die moet er resoluut eruit !

Vandaar dat ik -als je toch voor een HP printer wilt gaan- het beste kunt kiezen voor de duurdere modellen (dus helaas meer dan 100 euro) voor de individuele inktpatroontjes per kleur zoals bij de HP 363 inktanks en kan je de kleuren ook individueel vervangen.

Zelfs als alle kleuren inderdaad gelijktijdig worden geconsumeerd dan nog ben je met de Canonpatronen (CLI-8/PGi-5Bk) veel goedkoper uit.

En wat betreft die printkop betreft: uit ervaring weet ik dat Canonprintkoppen zeer lang mee gaan voordat de printkwaliteit significant achteruit gaat en bovendien kost een prinktop maar rond de 60 euro (dus de prijs van een volledige set inktpatronen) en dan is die printkop met de goedkopere inkt al lang terug verdiend ivm de dure HP inkt.

Maar let op: de MP510 zou ik ondanks de lage prijs toch niet aanraden omdat er bij het afdrukken van foto's enkel maar 3 kleuren gebruikt worden: Cyaan, Magenta, Geel (CMY) aangezien de dikke zwarte tekstpatroon (PGI-5Bk) enkel wordt gebruikt op gewoon papier omdat dit pigmentinkt is en niet goed pakt op fotopapier. Gevolg: "zwart" wordt gemaakt door de 3 kleuren te mengen met als gevolg een schrikbarend hoog inktverbruik (kan tot 60 % schelen ivm de CMYK printers voor dezelfde donkere afbeelding) in donkere delen en bovendien niet echt pikzwart zoals bij de 4 kleurenprinters als de MP600 die 5 patronen heeft: 4 kleuren CMYK (vandaar dus die kleine essentiële fotozwart patroon !!!) en de voor uitsluitend tekstgebruik zwarte PGI-5Bk pigmentpatroon. Dus neem altijd een 4 (dye C/M/YK) + 1 (pigmentzwart) Canon printer.

Zo zie je maar: hoe goedkoper (ondanks gescheiden inktanks) hoe duurder de printer uitvalt in de printkosten. Voor niets gaat de zon op, zullen we maar zeggen :) .
Pagina: 1