[Partition magic] Problemen met partities maken/vergroten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.968 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ssilverhaze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09-2025
Hoi,

Ik zit een beetje in de knoei met partition magic, ik heb 1 schijf van 250 gigabyte in mijn pc zitten die ik zo heb verdeeld:

C:\ Windows XP
D:\ Windows Vista Ultimate
E:\ Games/Muziek

Ik wil Windows XP alleen nog maar gaan gebruiken voor te gamen en Vista voor de rest.
Nu wilde ik de C:\ Paritie verkleinen en daarmee de D:\ partitie vergroten omdat ik ruimte te kort kom in Windows Vista, ook wil ik de E:\ Parititie gaan vergroten met ruimte van de C:\ partitie maar ik zit helemaal vast zoals in het plaatje hieronder te zien is:

http://img215.imageshack.us/img215/1213/3242lw8.jpg

Hier mijn vraagjes:
1. Hoe krijg ik de ruimte die met de pijl is aangegeven achter de D:\ Partitie en hoe voeg ik die aan de partitie toe?

2. Waarom staat er in partition magic dat alle ruimte van de schijven al gebruikt word?

3. Hoe verklein in de C:\ Partitie nog meer en voeg ik ook een deel toe aan de E:\ schijf?

Kortom hoe krijg ik alles weer op orde ZONDER verlies van data!!? want zoals het er nu uit ziet (heb niet veel verstand van partities) is het een zootje volgens mij..

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kortom hoe krijg ik alles weer op orde ZONDER verlies van data!!? want zoals het er nu uit ziet (heb niet veel verstand van partities) is het een zootje volgens mij..
in vele gevallen niet.
Partition magic is vrij crashhappy en zeker met partities resizen die allemaal al in gebruik zijn gaat het vaak genoeg mis. Dus maak iig backups. Het makkelijkste is nog om gewoon backpus te maken, dan de partities te resizen, en de backups erop terug te gooien/reinstall te doen. Dat werkt iig failsafe.

Mocht je het willen proberen met PM, zorg dan iig voor een backup van al je data.

• Ssilverhaze
Backups maken gaat niet lukken helaas :( heb alleen maar een cd brander en geen andere opslagmogelijkheden zoals een externe harde schijf, ik heb vaker met partition magic gewerkt en dit is wel goed verlopen toen..
Maar ik krijg het grijze gedeelte niet aan D:\ geplakt en ook niet meer aan C:\, waarom weet ik ook echt niet :S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ssilverhaze schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:09:
Backups maken gaat niet lukken helaas :( heb alleen maar een cd brander en geen andere opslagmogelijkheden zoals een externe harde schijf, ik heb vaker met partition magic gewerkt en dit is wel goed verlopen toen..
Maar ik krijg het grijze gedeelte niet aan D:\ geplakt en ook niet meer aan C:\, waarom weet ik ook echt niet :S
Als je geen backups kan maken (sowieso niet handig/verstandig) doe het dan niet.
Zeker als het ding teveel met die partitietabel moet gaan klooien gaat het fout.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-02 22:26
Je moet eerst van die grijze ruimte een partitie maken. Daarna moet je die partitie, die eerst een grijze ruimte was, mergen met de partitie die jij wilt vergroten. Zorg wel dat beide partities identiek zijn qua clustergrootte e.d..

Persoonlijk vind'k het erg tricky om met partities waar data op staat te gaan klooien dus backups maken van belangrijke data is wel een must ...

• Ssilverhaze
Oke, als ik dat probeer krijg ik deze melding:

http://img529.imageshack.us/img529/8145/naamloosaq6.jpg

De D:\ partitie is wel Windows vista.. maar doet moet toch geen verschil maken?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

zoals gezegd dit is echt vragen om problemen. Ik geef je 10% kans dat dit goed komt en anders verwacht ik spoedig een topic 'data kwijt wat nu' ik spreek helaas uit ervaring

neem in ieder geval de moeite je 'mijn documenten' weg te branden en vergeet je outlook.pst niet

veel succes (hoop in ieder geval dat je een tweede pc hebt om hier te posten als het mis gaat :))

[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 19-09-2007 23:28 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Blijkbaar wel, en het verbaast me ook niet al te veel. NTFS heeft vele revisies, en dus echt niet hetzelfde gebleven in zijn looptijd van NT3.1,NT4 naar 2000,XP met nu Vista.

Bij het aanmaken van partities in Partition Magic kan je ook kiezen welke 'versie' NTFS je wilt. En gezien PQMagic gemaakt is voordat Vista er uberhaupt was zal ie daar over gaan zeuren omdat 'ie het niet herkend (te nieuwe revisie waarschijnlijk).

C:\>_

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:35
Dat paarswitte blokje D kan je toch gewoon naar links schuiven?
En dan die laatste partitie vergroten...

• Ssilverhaze
Een N95 daarvoor ;)

Oke laat ik mijn vraag veranderen:
Hoe voeg ik de C:\ en de D:\ partitie weer samen tot 1 partitie om ze daarna uit elkaar te halen (10-15 gig voor XP en de rest voor Vista (de D:\ partitie)
Kan ik daar het beste PM voor gebruiken of kan ik dit beter doen in de setup van XP/Vista

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik zou éérst de c: verkleinen, dan je extended partitie (lichtblauwe rand) uitbreiden, dan d: moven. Je kan die in één bewgeing resizen (je moet de lege ruimte voor en na de partitie opgeven) Als je dan zorgt dat er nog lege ruimte is na d:, kan je die in een volgende stap toewijzen aan e:

btw: je volledige schijf is wel degelijk in gebruik: je hebt 1 primaire partitie en 1 extended partitie die samen de volledige ruimte innemen. Binnen die extended partitie heb je 2 logische partities aangemaakt en wat ruimte onbenut gelaten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Partition_(computing)

btw: ik heb zelf al veel met pm gewerkt en het is al af en toe fout gegaan... maar meestal zet pm het dan zelf recht (ofwel automatisch, ofwel door pm te starten (hij detecteert dan beaalde fouten) en soms, heel soms, is je disk gewoon vrij fucked en kan je gaan recoveren (en dat is NIET leuk).
Probeer toch alvast belangrijjke (onvervangbare) data te backuppen.
btw2: staat Vista er al op? Volgens http://www.symantec.com/n...iew.jsp?pcid=sp&pvid=pm80 en http://en.wikipedia.org/wiki/PartitionMagic kan pm nog niet (en dus wss nooit) overweg met Vista....

edit: of ik ben te traag, of ik typ teveel :+

• Ssilverhaze
Haha bedankt voor de reactie net iets te laat idd maar goed, als je dan antwoord zou kunnen geven op mijn nieuwe vraag zou dat fijn zijn ;) gaat weer laat worden vanacht.............

• Ssilverhaze
Zo, ben er eindelijk klaar mee :) heb eerst windows XP geinstallerd en tijdens de installatie de D:\ partitie verwijderd (in de setup)
Daarna XP opgestart en PM geinstalleerd, in PM de D:\ partitie aan C:\ toegevoegd en toen gesplits in de partitie's die ik wilde :) nu alleen nog maar mijn programma's terug zetten :S

bedankt voor de hulp

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tjemig je hebt dus toch de hele disc leeggehaald. wat heb je dan ingewikkeld gedaan. Je had in de setup gewoon alle partities kunnen verwijderen en alleen een c aanmaken naar wens. Dan xp installen en de overgebleven ruimte indelen. was een stuk sneller :)

• Ssilverhaze
In de setup had ik 2 partities verwijderd (C en D) en die kon ik in de setup niet samenvoegen, ook niet door het maken van een nieuwe partitie dus heb ik er maar weer een C uitgemaakt en de rest later met PM gedaan ;)
Ook ben ik geen data kwijt, heb nog een partitie erop staan (E) waar ik al het belangrijke op heb gebackup'd :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

In eerste instantie had je gewoon die D: kunnen "moven" naar links, daarna kunnen vergroten.
Was veel makkelijker geweest.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1