Huawei E220 in Linux (Ubuntu 7.04)

Pagina: 1
Acties:
  • 612 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Beste mede-GoT'ers, sinds kort gebruik ik op mijn college Ubuntu (prive removable-HDD _/-\o_).
Nu heb ik al snel de mooie kant van de linux kernel (en beryl >:) ) weten te waarderen en ik wil dan ook voor gewoon 'zakelijk gebruik' thuis Ubuntu gaan gebruiken.

Ik zit echter met een probleem.

Mijn enige internetvoorziening is een Huawei E220 HSDPA modem, met het Telford HSDPA abonnement erbij.
Het probleem is dus dat deze modem niet Out-of-the-box werkt, en dat er vrij ingewikkelde stappen voor nodig zijn, zeker voor een beginner zoals mij.

Is er iemand die ook deze modem gebruikt in combinatie met Linux, dit is het enige wat mij weerhoudt om voor 'niet-spelletjes' Ubuntu voortaan te gaan gebruiken.

Pentaxiaan

Verwijderd

Deze dus?

En dit al gelezen?

Als ik het goed begrijp heb je met jou Ubuntu versie een (kernel nieuwer dan 2.6.19) een situatie waarin het out-of-the-box zou moeten werken. (Het modem tenminste).

Wat je dan verder moet doen om het werkend te krijgen weet ik niet.

• SirNobax
Yup, dat is hem, en dat bericht heb ik gelezen, alleen ik snap hem niet.

Waar moet ik dat intypen (in de Terminal?), en waar moet ik het bestand, huawei.tar.bz2, neerzetten?

Dit is wat er staat:

"Simply download the package and do the following:

$ tar xjvf huawei.tar.bz2
$ cd huawei
$ su
# make info
..."

Dat begrijp ik dus niet.

Pentaxiaan

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Alle regels achter de $ zijn regels die je in de terminal intypt.

Allereerst download je de file (de tar.bz2). Daarna navigeer je in de terminal naar de map waar hij staat. Bijvoorbeeld
cd /home/sirnobx/downloads

Hierna typ je
tar xjvf huawei.tar.bz2

om de file uit te pakken. Je navigeert hierna naar de map die je net hebt uitgepakt met
cd huawei

en vanaf hier doe je als superuser de rest van de dingen. (Wordt aangegeven door dat su)

• SirNobax
Bedankt :) Ik ga het gelijk proberen !

Pentaxiaan

Verwijderd

In Ubuntu gebruik je trouwens 'sudo' in plaats van 'su':

tar xjvf huawei.tar.bz2
cd huawei
sudo make info

Dan vraagtie om je eigen wachtwoord, en krijg je tijdelijk admin-rechten op die terminal. Maar alleen voor de commands die je als 'su doet' (su-do).

Op de su-manier zou je letterlijk als admin inloggen, en dus om je root-wachtwoord vragen. Maar in Ubuntu bestaat dat wachtwoord niet.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 01:30 ]

Verwijderd

Dit staat er in de FAQ:
I have a 2.6.20 and later kernel. Do I still need huawei.tar.bz2?
No, on kernels newer than 2.6.19 both usb_storage.ko and usbserial.ko are aware of HUAWEI E220 modem and no further action needs to be taken. You should find three /dev/ttyUSB* devices directly after you plug E220 into a usb port. I recommend you, however, to take a look at the configuration files regardless of your kernel version. Configuration files for pppd and wvdial are included.
Volgensmij zit er bij Ubuntu 7.04 een kernel die recent genoeg is dus heb je huawei.tar.bz2 helemaal niet nodig.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 08:16:
Dit staat er in de FAQ:

Volgensmij zit er bij Ubuntu 7.04 een kernel die recent genoeg is dus heb je huawei.tar.bz2 helemaal niet nodig.
Ik zie nergens staan dat hij 7.04 gebruikt...
Zelf heb ik een LTS, dat is volgens mij een ietsje oudere kernel (ben op werk, kan ik nu even niet nakijken)
Updaten naar 7.04 zou dus wel een optie kunnen zijn.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
raymondw schreef op donderdag 20 september 2007 @ 09:36:
[...]

Ik zie nergens staan dat hij 7.04 gebruikt...
Zelf heb ik een LTS, dat is volgens mij een ietsje oudere kernel (ben op werk, kan ik nu even niet nakijken)
Updaten naar 7.04 zou dus wel een optie kunnen zijn.
ik wel, ongeveer in de titel van het topic ;)

iRacing Profiel

• SirNobax
Hmmm, inderdaad, ik heb dat pakketje niet nodig gehad, maar nu zit ik met een ander probleem. In dat pakketje zit een "Default" script voor Wvdial, maar het werkt maar voor de helft.

Als ik het opstart dan krijg ik gewoon alle data te zien, dat hij verbinding maakt, compleet met interne en externe IP-adressen (die nog kloppen ook). Maar ik krijg geen verbinding als ik Firefox o.i.d. opstart.

In het bestand staat PPP als username en wachtwoord, en ik kan het niet openlaten want dan gaat Ubuntu zeuren, terwijl Telfort/KPN geen wachtwoord vereist. Ik denk dat dat het probleem is.

..ik zal als ik thuis ben even het logje en de configuratie van wvdial posten.

Pentaxiaan

• SirNobax
Hier is mijn Wvdial.conf scriptje: (gebaseerd op het bestand wat bij het 'tar.bz2' bestand zat)

[Dialer Defaults]
Modem = /dev/ttyUSB0
Baud = 3600000
Init1 = ATZ
Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2
Init3 =
Area Code =
Phone = *99#
Username = blank
Password = blank
Ask Password = 0
Dial Command = ATDT
Stupid Mode = 1
Compuserve = 0
Force Address =
Idle Seconds = 0
DialMessage1 =
DialMessage2 =
ISDN = 0
Auto DNS = 1 

En hier is het de log file die de terminal uitspuug:

ubuntu@ubuntu:~$ wvdial
--> WvDial: Internet dialer version 1.56
--> Cannot get information for serial port.
--> Initializing modem.
--> Sending: ATZ
OK
--> Sending: ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2
ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2
OK
--> Modem initialized.
--> Sending: ATDT*99#
--> Waiting for carrier.
ATDT*99#
CONNECT
--> Carrier detected.  Starting PPP immediately.
--> Starting pppd at Thu Sep 20 17:42:08 2001
--> Warning: Could not modify /etc/ppp/pap-secrets: Permission denied
--> --> PAP (Password Authentication Protocol) may be flaky.
--> Warning: Could not modify /etc/ppp/chap-secrets: Permission denied
--> --> CHAP (Challenge Handshake) may be flaky.
--> Pid of pppd: 9378
--> pppd: @ [06][08]
--> Using interface ppp0
--> local  IP address 10.49.11.149
--> remote IP address 10.49.0.1
--> primary   DNS address 195.99.65.220
--> secondary DNS address 195.99.66.220
--> Connect time 0.1 minutes.
--> local  IP address 10.49.11.149
--> remote IP address 10.49.0.1
--> primary   DNS address 195.99.65.220
--> secondary DNS address 195.99.66.220

Na wat zoekwerk heb ik dus gevonden dat als je het vak PWD/USER leeg wil laten dat je dan 'blank' moet typen, erg logisch :S, maarja.
Echter heeft dit geen invloed op mijn probleem, dat hij wel connect, maar geen data uit wil wisselen.

Oh, trouwens, ik draai Ubuntu vanaf de CD, want zolang ik geen Internet erop krijg ga ik geen Partities verwijderen.

[ Voor 10% gewijzigd door SirNobax op 20-09-2007 18:38 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
OH MY GOD, het is opgelost.

En het is inderdaad iets stoms, waarna ik zelf denkt van "Ach, inderdaad".

De reden dat ik wel verbinding had, maar geen internet kwam simpelweg doordat mijn lokale netwerkkabel in mijn computer zat. :O

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 04:59
Oh cool goede info kan ik gebruiken voor mijn aankomende projectje draagbare wifi naar hsdpa routertje.
Ik neem aan dat de modem bij je abo zat? Anders wat heeft het modem je gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Yep, ik heb hem bij mijn abbo "gekregen" voor 40 Euro (bij 2-jarig HSDPA abbo krijg je hem wel gratis).

Er zijn geloof ik ook PCMCIA kaarten onder de 100Euro, is misschien een beter idee, aangezien mijn modempje vast 'branded'/sim-locked is (dikke letters TELFORT sieren het apperaat).

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 04:59
SirNobax schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 02:51:
Yep, ik heb hem bij mijn abbo "gekregen" voor 40 Euro (bij 2-jarig HSDPA abbo krijg je hem wel gratis).

Er zijn geloof ik ook PCMCIA kaarten onder de 100Euro, is misschien een beter idee, aangezien mijn modempje vast 'branded'/sim-locked is (dikke letters TELFORT sieren het apperaat).
neee moet usb zijn ik ga iets aan elkaar knutselen dat geen pcmcia heeft, wel usb en ik kan at commando's in een kleine linux omgeving doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 08:11

IEF

Why so serious?

EnderQ schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 01:56:
Oh cool goede info kan ik gebruiken voor mijn aankomende projectje draagbare wifi naar hsdpa routertje.
Ik neem aan dat de modem bij je abo zat? Anders wat heeft het modem je gekost?
Denk dat je dan beter uit bent met een Sierra Wireless Aircardje.. (875 oid)
Die worden al sinds maanden in linux supported out-of-the-box.

Sierra Wireless submit ook actief patches naar de kernel devs voor hun kernel module ;)

875 doet bijvoorbeeld max. 3.6 mbit HSDPA :)

gebruik hem zelf..

Verwijderd

Toevallig ook nog iemand een link naar de XP 64bit drivers van dit product?

Ik heb namelijk de versie van KPN, die iets nieuwer is en al wel standaard de Vista-drivers erop heeft staan. Helaas betekent dat nog niet dat XP 64bit ook automatisch het ding kan zien. In eerste instantie merkt het apparaat wel dat ik een XP-versie op mijn pc heb draaien en begint het zich te installeren zoals het ook op de 32bit versie doet. Maar zodra je aan het tweede deel van de installatie begint (als de software om te connecten al draait zeg maar) dan denkt hij nog steeds dat ik gewoon XP 32bit draai en kan hij het apparaat daarna dus niet vinden...

Als iemand een goede oplossing heeft voor 64bit XP graag een mailtje naar t.kluijtmans@student.unimaas.nl aangezien ik op m'n werk niet op tweakers.net kan en omdat ik m'n internet dus niet aan de gang krijg thuis...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 23:11 ]

Pagina: 1