RAID0 deleten zonder dataverlies

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:56
:w

Tja, dat word lastig denk ik, van RAID 0 gewoon 2 schijven maken zonder dataverlies. Daarom een paar vraagjes:
1: Kan dat überhaupt?
2: Zo ja, met welk programma?
3: Zo nee, is er een manier om dit te omzeilen (hele schijfzooi naar externe HD kopieren, en na de ''unRAID'' weer terug zetten)

Waarom:
Ik zit op Vista, en ik wil graag XP dual booten door wat probleempjes. Nu is dit heel lastig met RAID aangezien ik geen Floppy heb, en deze ook niet even aan kan sluiten (al geprobeerd).

Specs=beneden ;) .

E6850 | 8800GTX | GA-P35-DS3R | 2GB OCZ 667MHZ | Scythe Infinity | Corsair 520 Watt | 2x Samsung Spinpoint T166 320GB RAID0 | Samsung Writemaster | Antec Nine Hundred

[ Voor 13% gewijzigd door TheJVH op 19-09-2007 22:48 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-02 20:04

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

data backup idd naar externe disk is de enigste manier.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Zet je specs liever in je topicstart, over 4 maanden zijn jouw specs niet meer hetzelfde, en een brave GoT'er die dan gaat zoeken denkt dat ie het eindelijk gevonden heeft, maar dan blijken de specs niet te kloppenj met het topic ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Hoe denk je zelf dat dat zou moeten? Bij RAID0 zit je data in allerlei stukjes verdeeld over je twee (of meer) schijven. De data op elk van die schijven los is betekenisloos. Kortom: eerst de data bij elkaar rapen van beide schijven, extern wegschrijven, RAID-array verwijderen, en dan partities aanmaken.

Het probleem is dat je RAID0-partitie gedefinieerd wordt door je controller, en daarom niet met bijv. Partition Magic kan worden verkleind.

Zet er anders een extra schijfje bij voor XP. Voor een paar tientjes heb je al een 80 of 160 GB IDE schijfje.

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 19-09-2007 22:08 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je S-ATA drivers slipstreamen in een installatie-cd met nLite? Om het floppy-probleem te omzeilen...

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 19-09-2007 22:13 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 13:19

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik snap niet helemaal wat je nou wilt, want je kunt nu toch gewoon xp isntalleren met je schijven in raid. En je floppy kun je wel hotswappen, alleen niet aan andere kabels komen

Of wil je jusit 2 schijven die in raid staan juist onafhankelijk van elkaar laten werken zodat je geen floppy HOEFT te gebruiken.....dat gaat niet met databehoud, das juist het hele idee achter RAID 0.

Je zult dus alles op hdd weg moetne schrijven omdat van 2 raid weer 2 onafhankelijke te kunnen maken voor data behoud.

T60P Widescreen

• TheJVH
Het probleem is dus dat die floppy niet werkt, dat heb ik al geprobeerd.

Bij een backup is het nadeel dat ik Vista instellingen verlies, games opnieuw moet installen ed. Voorderest staat er niet zoveel belangrijks op, alleen geen zin om dat hele rampenplan opnieuw te doen voor games en alle andere zooi.

Maargoed, mischien kies ik wel voor de optie: Alles eraf (format), dan XP installen, en daarna Vista (evt) installen. En scheit hebben aan alle save games en troep.

Specs zet ik even in de TS :) .

• TheJVH
Stel dat ik een oude HD uit een andere PC sloop met IDE, dan kan ik neem ik aan niet meer bij de schijven van 600GB in Raid, aangezien XP die niet kan zien. Is het mogelijk achteraf (dus wanneer XP al geinstalled is) een RAID driver te installen, zodat ik toch de data kan zien en iets erop kan zetten?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
je zou een disk copy kunnen doen van je raid0 naar een hdd met genoeg space, de raid verwijderen, en terug zetten (let wel op: als je meer dan 50% gebruikt hebt, gaat het niet bepaald stel 2x80gb, als je dan al 100gb used, kan ie 20gb niet meer kwijt ;-))

Verwijderd

Mag jij mij uitleggen hoe. :)

Uiteraard zonder eerst te backuppen, want dan delete je je RAID0 mét dataverlies maar herstel je daarna de data van backup. Dat telt natuurlijk niet. Maar is wel de enige oplossing.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 14:28 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:27:
[...]

Mag jij mij uitleggen hoe. :)

Uiteraard zonder eerst te backuppen, want dan delete je je RAID0 mét dataverlies maar herstel je daarna de data van backup. Dat telt natuurlijk niet. Maar is wel de enige oplossing.
Volgens mij was dat een reactie op de vraag van de TS, of hij XP op een losse harddisk kan installeren en vervolgens een RAID-driver installeren om nog bij de data op zijn RAID0-array te kunnen. En da's wel heel eenvoudig natuurlijk ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TheJVH
Ja inderdaad, maar de manier van Dutch2007 spreekt mij erg aan. Ik moet dan even een externe HD ergens vandaan toveren (het kan toch ook op externe HD?). 168GB gebruikt, en daar kan nog wel wat vanaf (downloads ed).

Alleen nu is mijn vraag: Waar vind ik een programma om te klonen? En kan ik bestanden op die andere HD laten staan?
Een aparte HD kopen van 80GB is natuurlijk het mooist, maar dan moet ik er een kopen (toch weer 50 euro, ben een arme scholier ;) ), en als het zonder kan... Kan dan alleen geen RAID.

EDIT: http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html
Heb dit nu gevonden, en er weer een vraag bij :) : Hoe moet ik de inhoud nu weer terug zetten?
Ik kopieer dus die windows schijf naar een externe schijf, installeer XP, en kan ik dan gewoon Vista terugzetten, of moet ik eerst Vista terug zetten, en dan gaan kloten met XP en de Boatloaders?

[ Voor 25% gewijzigd door TheJVH op 20-09-2007 15:28 ]

• Dutch2007
Killzone schreef op donderdag 20 september 2007 @ 15:26:
Ja inderdaad, maar de manier van Dutch2007 spreekt mij erg aan. Ik moet dan even een externe HD ergens vandaan toveren (het kan toch ook op externe HD?). 168GB gebruikt, en daar kan nog wel wat vanaf (downloads ed).

Alleen nu is mijn vraag: Waar vind ik een programma om te klonen? En kan ik bestanden op die andere HD laten staan?
Een aparte HD kopen van 80GB is natuurlijk het mooist, maar dan moet ik er een kopen (toch weer 50 euro, ben een arme scholier ;) ), en als het zonder kan... Kan dan alleen geen RAID.

EDIT: http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html
Heb dit nu gevonden, en er weer een vraag bij :) : Hoe moet ik de inhoud nu weer terug zetten?
Ik kopieer dus die windows schijf naar een externe schijf, installeer XP, en kan ik dan gewoon Vista terugzetten, of moet ik eerst Vista terug zetten, en dan gaan kloten met XP en de Boatloaders?
heb dat zo vnaf acronis gedaan, zelfs van een IDE omgeving naar SATA :),

maar met da programma van jouw zal het ook wel kunenn :) :D

na ut heen kopieren, verbreek je de raid0, en kopieer je de files weer naar 1 van de 2 hdd's die in raid zat..., dan xp installeren, dan vista en dual boot is klaar ;-)

en omdat vista niet zal werken 1e x moet je toch een vista repair doen... en dan fixt ie zover ikweet meteen de bootloader :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dutch2007 op 20-09-2007 15:38 ]

• TheJVH
Ja inderdaad, zo dacht ik het ook. Maar nu weet ik nog niet hoe ik dan vista erop moet gooien. Ik bedoel, ik heb er dan nog geen besturingssysteem op (op deze PC), die staat dan op de externe HD...

Moet ik dat dan via een andere PC doen oid? (ik heb hier namelijk geen andere PC met SATA...

• Dutch2007
kopieer de raid0 data naar de externe..
verbreek de raid0
instaleer xp
installeer dat copyeer progje weer
copy van de externe naar de andere hdd
stop vista dvd erin
en kies voor repair :)

als goed is zal ie dan je xp en vista installatie zien, ff repairen en klaar (miss dan je, je vista nog uns moet activeren enzo maar ws niet)

• TheJVH
Ok, zo makkelijk dus. Van het weekend maar eens proberen. Als iemand een goed progje heeft (dat progje van mij werkt niet via USB :( ), roep het maar :) . Bootable hoeft dus niet, zolang het maar werkt.

En als het fout gaat is het niet heel erg, er staan alleen nog maar dingen op als games en downloads :+

EDIT: Ik heb net tijdens mijn werk even bedacht dat ik het volgende kan doen:
1 Instal XP op een oude HD
2 Instal RAID Drivers
3 Kloon XP naar de RAID
4 Gooi die oude HD er weer uit

Klaar!! *O*
(En nu mag niemand mij vertellen dat dit niet gaat werken >:) )

[ Voor 29% gewijzigd door TheJVH op 20-09-2007 22:03 ]

Pagina: 1