Arctic Freezer plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phoenix1987
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb een Arctic Freezer op mn Q6600 zitten en mn processor wordt nog steed erg warm.
Mijn vraag is of het uitmaakt welke kant je de waaier op richt.

Momenteel richt ie op mn voeding die volgens hem dan de warme lucht zou afvoeren.
Mijn gedachte is dat je de fan richten mn casefan moet plaatsen. dan is het direct buiten de kast.

Ook als ik mijn hand nu boven de koeler houd (Tussen Voeding en koelblok) voel ik helemaal geen wind oid.
Dus is het beter mn koeling naar mn casefan te richten ?
Op plaatsen die ik via google vond die ik somige ook naar onder blazen :S
Dus nu snap ik het helemaal niet meer.

Verwijderd

kijk in welke richting je casefans blazen en richt hem ook die kant op, er zijn btw ongeveer nog een paar 100 topics als deze dus gebruikt voortaan eerst even de search.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Voor de duidelijkheid: de fan van een Arctic Freezer is een intake fan en dient dus naar de voorkant van je kast gericht te worden.

Eventueel kijken of je IHS niet krom is en of er niet teveel pizza pasta (:') :S) tussen de koeler en de IHS zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 19-09-2007 20:14 . Reden: pizza = pasta, wtf typo :') ]

Verwijderd

En nog iets het is een lucht koeler en een quad, lucht koelt niet als de beste en quads worden nou eenmaal warm, de fan kant moet naar de voorkant en de fanloze kant naar de achterkant.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat is 'erg warm' :?

Verders is het inderdaad beter om hem naar je casefan te laten blazen, want nu moet de warme lucht door een al warme voeding, dan gaat het direct de kast uit.

Check even of alle pushpins wel goed aangedrukt zitten, en of er inderdaad niet teveel koelpasta tussen zit enzo...

@onder: Hoe wilde je het meer uitsmeren dan een egaal dun laagje, laat staan 'te veel'?

[ Voor 13% gewijzigd door TheZeroorez op 19-09-2007 20:40 ]

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 22:49
Heb je de koeler teveel bewogen bij het monteren? Dan zou het kunnen dat je de koelpasta te erg hebt uitgesmeerd, en dat het dus niet goed zit. Het zou een heel dun en egaal laagje moeten zijn.

PHILIPS Motional Feedback 544

• Avalaxy
Gniels schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:35:
Heb je de koeler teveel bewogen bij het monteren? Dan zou het kunnen dat je de koelpasta te erg hebt uitgesmeerd, en dat het dus niet goed zit. Het zou een heel dun en egaal laagje moeten zijn.
Kan toch niet? Bij AMD zit er iig een retention bracket waardoor je hem überhaupt niet zoveel heen-en-weer kunt schuiven. Maar sowieso lijkt me dit het probleem niet, want koelpasta is om microgroeven op te vullen. Dat haal je er niet zomaar tussenuit door de heatsink te bewegen.

• TheZeroorez
  • Niet online
leonpwner1 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:39:
[...]

Kan toch niet? Bij AMD zit er iig een retention bracket waardoor je hem überhaupt niet zoveel heen-en-weer kunt schuiven. Maar sowieso lijkt me dit het probleem niet, want koelpasta is om microgroeven op te vullen. Dat haal je er niet zomaar tussenuit door de heatsink te bewegen.
Bij s775 heb je vier plastic pinnetjes, die je in gaatjes stopt. Mijn ervaring is dat je vaak wat meer beweegt bij het installeren.

Maar inderdaad, zolang je het niet op een plaats weggehaald hebt, kan het nooit zijn dat je het daardoor 'teveel' uitsmeert en de boel te warm wordt.

Verwijderd

Haalt het veel uit hoe de fan erop zit?
Bij mij zit ie zo:
Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/freezer64pro03.jpg

Een outtake fan zit erachter, links dus, op high komt daar behoorlijk wat warme lucht uit.
Of hoort ie eigenlijk andersom :/

• TheZeroorez
  • Niet online
Zo zit het prima. Je kunt overigens ook de 1 pagina-grote handleiding erbij pakken waar alles op 8 (oid) plaatjes te zien is ;)

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:53:
Haalt het veel uit hoe de fan erop zit?
Bij mij zit ie zo:
[afbeelding]

Een outtake fan zit erachter, links dus, op high komt daar behoorlijk wat warme lucht uit.
Of hoort ie eigenlijk andersom :/
Zo zit het goed :) Als de intake fan aan die kant zit tenminste :P --->

Verwijderd

leonpwner1 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:27:
[...]

Zo zit het goed :) Als de intake fan aan die kant zit tenminste :P --->
Antec Sonata 3 he, mooie kast maar geen intake fan te plaatsen.
Bij overklokken zet ik wel een 120mm fan onder mijn dvd brander richting de cpu, gaat net :P
Of bedoel je de intake van de cpu koeler ja die zit rechts.

In de tweakers productservey staat deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/3619/2327.jpg

Ik heb um dus andersom ;)

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:40:
[...]

In de tweakers productservey staat deze foto:

[afbeelding]

Ik heb um dus andersom ;)
Deze foto is een goed voorbeeld.

Van hoe het níét moet :P

edit: ik zie nu dat de voeding rechtsonder zit en linksbovenin 2 intake fans :? IIG is dat niet het geval bij een normale ATX opstelling, daar moet het andersom dan op die foto.

[ Voor 20% gewijzigd door Avalaxy op 19-09-2007 21:45 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Linksbovenin zijn hier volgens mij twee outtake fans, en de voeding zit 'gewoon' voor de intake.

Naar mijn weten zijn het ook alleen de Silentiums die inderdaad de 'andere' airflow hebben. Maargoed, check het anders zelf even door een papiertje voor die achterste fans te houden. Als die bovenste outtake zijn, zou je de koeler ook nog daarheen kunnen laten blazen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://aycu40.webshots.com/image/28799/2000149070615898672_fs.jpg

Zo hoort 'ie in principe.

Plaatje van Google, elder gehost ivm Imageshack.

• phoenix1987
Ik zal iets meer toelichten over mn koelers :)

Sowiso zit er standaard koelpasta op de Arctic. Ik heb niet zelf gemonteerd, maar dit weekend ga ik hem dus eraf halen en opnieuw erop zetten. Waarschijnlijk met een andere CPU erin :P

Moet ik dan ook nieuwe koolpasta erop doen ? Of dit dat er nog genoeg op ? De koeler is pas afgelopen zondag gemonteerd. de PC heeft hooguit 24 aangestaan tot nu toe.

Ik heb 2 intake 12 cm fans bij mn HDD's zitten.
1x 8 cm outtake aan de bovenkant van mn kast.
1x 12 CM outtake aan de achterkant.

Je zou zeggen dat hier dan wel wat airflow in zit.

Verwijderd

phoenix1987 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:22:

Sowiso zit er standaard koelpasta op de Arctic. Ik heb niet zelf gemonteerd, maar dit weekend ga ik hem dus eraf halen en opnieuw erop zetten. Waarschijnlijk met een andere CPU erin :P

Moet ik dan ook nieuwe koolpasta erop doen ? Of dit dat er nog genoeg op ? De koeler is pas afgelopen zondag gemonteerd. de PC heeft hooguit 24 aangestaan tot nu toe.

Tenzij er een bos kabels in weg hangt. Deze netjes wegwerken scheelt ook een boel.

• phoenix1987
Uhum... ja over dat :P

Dat ga ik proberen weg te werken van t weekend.

Ik heb wat plaatjes gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://sep19c.imghost.us/x2kt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sep19c.imghost.us/uEUF.jpg

Zo is het nu

Rechts heb ik dus 2 12 CM fans die tegen mn schijven aan blazen (5 Schijven)
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQZM03

[ Voor 24% gewijzigd door phoenix1987 op 19-09-2007 22:31 ]

Verwijderd

phoenix1987 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 22:22:

Hangt er een beetje van af. Ik denk dat als je je koeler verwijderd er een groot deel van El Pasta aan de cpu blijft plakken. Just in case zou ik de resten pasta helemaal weghalen en gewoon een nieuw druppeltje laten vallen. Dan kunnen tegenvallende resultaten daar iig niet meer aan liggen.

• phoenix1987
Ok en nu werkende plaatjes... :P

Afbeeldingslocatie: http://sijts.nl/DSC00072.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sijts.nl/DSC00073.JPG

• Avalaxy
Ten eerst had je je eerste post gewoon kunnen edit'en.

Ten tweede zit je koeler verkeerd. Je probeert nu je heatsink te koelen met warme lucht je van videokaart :S

• TheZeroorez
  • Niet online
leonpwner1 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 18:17:
Ten tweede zit je koeler verkeerd. Je probeert nu je heatsink te koelen met warme lucht je van videokaart :S
...En chipset, wat dan via de (ook behoorlijk warme) voeding weg zou moeten. Het fannetje zou op de foto's rechts moeten zitten, dan zit 'ie goed. Ik hoop dat je dit leest, want volgens mij is het al meerdere malen gezegd.

Ten derde: Leer resizen oid :/

• phoenix1987
Ja ik weet het, Daar gaat het hele topic over :P

Volgens mij ook al vermeld dat ik er dit weekend aan ga kloten. Tevens ook een G0 erin zetten.

Dus ga er goed vanuit dat alles dan veel beter wordt :D

Verwijderd

Draai je heatsink een kwartslag tegen de klok in (in de siuatie zoals je de foto gemaakt hebt).
Zo hoort ie. :P

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 19:12:
Draai je heatsink een kwartslag tegen de klok in (in de siuatie zoals je de foto gemaakt hebt).
Zo hoort ie. :P
goed antwoord van een goed persoon :+

• phoenix1987
Heb mijn B3 nu vervangen door de G0 :D
Mijn kooler een slag gedraaid en de kabels beter weg gewerkt :D

Eerste keer windows laden ging goed en temps waren meteen 10 graden lager :D
Kwam er achter dat 2 case fans niet aan stonden dus deze aangesloten en geboot met nieuwe overclock.

Heb mijn overclock even naar 9*315 gebracht komt neer op zn 2.8 Gig.

Temps zijn nu
60
56
56
60

:D

Dus de clock hoger en temps nog zeker 10 graden lager :D:D:D:D

[ Voor 12% gewijzigd door phoenix1987 op 22-09-2007 20:32 ]

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 14:45
Lol ik had me Arctic Freezer 7 Pro eerst ook verkeerd om gezet :')
Andersom zetten scheelde zo 10 graden inderdaad.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk airflow wel niet is.
Pagina: 1