Toon posts:

Lensadapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als beginneling van de fotografie kom ik nog wel eens dingen tegen waarvan ik niet weet wat het is. En zoiets kwam ik dus vandaag weer tegen namelijk; "lensadapter".
Ik heb al gezocht op dit forum, google en op wikipedia maar ik kan het echt niet vinden. Ik denk dat het een soort ring is zodat je er een ander lens op kan zetten met een ander schroefdraad? :?

Ik kwam hierbij omdat ik een groothoeklens zoek voor mijn samsung 815pro en ik geloof dat ie een diameter van 72mm heeft maar dat weet ik niet eens zeker want ik zie namelijk 2 keer een schroefdraad van een verschillende diameter in mijn camera.

Uiteindelijk zoek ik dus een groothoeklens voor mijn Samsung 815pro. Een beetje hulp is zeer welkom!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bij compact camera's kun je soms een stuk plastic dat rond de lens zit verwijderen. Dan verschijnt daar schroefdraar. Daarop kun je dan een koker van plastic schroeven. Die is dan net zo lang als de lens in maximaal uitgeschoven toestand. Op die koker kun je dan vervolgens een teleconverter, wide converter, filter schroeven.
Dit is onder andere zo bij de Canon Powershot G3 & G5.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat ik zei klopte? Sorry ik snap denk ik niet wat je bedoeld of jij snapt niet wat ik bedoel? Wat jij beschreven hebt is dat een lensadapter?

Moet ik ook een lensadapter op mijn camera zetten (een samsung pro815, dit is geen compactje) om er een groothoek op te zetten?

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Ja, want je camera heeft geen wisselbare lensen. Je hebt 1 vaste lens op je cam, en om dus meer groothoek of tele te krijgen ben je aagewezen op 'lensadapters' ook wel 'converters' in het engels genoemd.

DSLR camera's kunnen ook converters gebruiken, maar deze worden TUSSEN de lens en de body geplaats om het desbetreffende resultaat te bereiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Kwartjuh op 19-09-2007 20:35 ]

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

Topicstarter
oke dan bedankt. ik snap het nu

Verwijderd

nou... lensadapters zijn vaak voor camera's met verwisselbare objectieven. op je camera kan niet zomaar elke lens gezet worden (pentax of zeiss lensen op een canon camera bijvoorbeeld). Hiervoor zijn lensadapters die in de mount van de ene camera kunnen zodat een lens van een ander merk met een andere mount er toch op gezet kan worden.

In jouw geval heb je waarschijnlijk een step-up filter nodig. Je lens heeft de ene filterschroefdraad met gesteld diameter en het filter/de groothoekadapter heeft bijvoorbeeld een grotere diameter. In de praktijk worden die termen inderdaad door elkaar gebruikt.
Pagina: 1