Toon posts:

Nehalem / 32 nm artikel

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zie artikel: nieuws: Intel demonstreert Nehalem en toont 32nm-wafer
Nehalem is de tweede generatie 45nm-processor, die wordt omgeschreven als een erg modulair ontwerp met geïntegreerde geheugencontroller en Quickpath, de opvolger van de fsb. De zwaarste configuratie van Nehalem zal acht cores, goed voor zestien threads, op één chip combineren. Een quadcore met 731 miljoen transistors is drie weken geleden voor het eerst uit de fabriek komen rollen en werd live op het podium gedemonstreerd. Benchmarkresultaten zijn helaas nog niet bekend.
De dikgedrukte zin klopt waarschijnlijk niet. Nelahem zal maximaal als octa-proc uitkomen, maar dit zijn 2 quad chips op een package.

Als het wel klopt zou het i.i.g. groot nieuws zijn.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je daar toevallig ook een bron bij? ;)

Bovendien... acht is acht, of het nu 4*2 is of 8*1, dat maakt toch niet uit? Dmv HyperThreading kan elke core twee threads doen, dus 16 totaal.

[ Voor 63% gewijzigd door TheZeroorez op 19-09-2007 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het eventueel wel opzoeken, maar de redactie heeft haar eigen bron waarschijnlijk niet goed geciteerd. Aangezien de bron niet bij het artikel staat wellicht handig dat dit nog even nagekeken wordt.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
http://www.theinquirer.net/?article=42466

Ik weet dat The Inquirer niet als betrouwbaar bekend staat.
Maar de foto's van de PowerPoint presentatie spreken boekdelen.

Daar staat duidelijk te lezen:
- 2, 4, 8 cores.
- 4, 8, 16 threads.

Het plaatje laat ook duidelijk zien dan Nehalem voor een Dual CPU systeem is.
Dan kom je inderdaad op 16 cores uit, maar wel slechts na het plaatsen van twee CPU's.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Onze bron is Wouter Tinus, dus je zult even moeten wachten tot hij kan reageren :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:01:
http://www.theinquirer.net/?article=42466

Ik weet dat The Inquirer niet als betrouwbaar bekend staat.
Maar de foto's van de PowerPoint presentatie spreken boekdelen.

Daar staat duidelijk te lezen:
- 2, 4, 8 cores.
- 4, 8, 16 threads.
Per wat? Per processor ja. Maar een processor is iets anders dan een chip. Er kunnen X chips op een processor zitten (met X een geheel getal > 0).

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Yoeri schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:02:
Onze bron is Wouter Tinus, dus je zult even moeten wachten tot hij kan reageren :)
offtopic:
Hij heeft dus wat uit z'n duim gezogen? ;)

• kalizec
Heb even een betere bron gevonden.

http://www.intel.com/tech...iid=homepage+news_nehalem

Beyond quad-core. Scalable, unprecedented performance with 1-8+ cores

Ook Anandtech laat zien dat Nehalem 1-8 cores is.
De Nehalem op IDF was een quadcore.
De 8-core Nehalem is twee dies op een socket. (Net als huidige quadcores van Intel nu).

http://www.anandtech.com/...l/showdoc.aspx?i=3102&p=2

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:20:
De 8-core Nehalem is twee dies op een socket. (Net als huidige quadcores van Intel nu).
Ja, dus het FP artikel klopt niet. Daarin wordt gezegd dat het om 8 cores per chip gaat.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik heb Paul Otellini duidelijk horen zeggen dat ze 8 cores op een chip gaan stoppen, dus ik blijf bij mijn verhaal.

Professioneel Hyves-weigeraar

• kalizec
Ok, check.

Al heb ik sterk het vermoeden dat het om 4 cores per die en 8 cores per CPU zal gaan.

We zien wel wat het wordt :P

Verwijderd

Topicstarter
Wouter Tinus schreef op woensdag 19 september 2007 @ 19:12:
Ik heb Paul Otellini duidelijk horen zeggen dat ze 8 cores op een chip gaan stoppen, dus ik blijf bij mijn verhaal.
Hij zal met chip wel bedoeld hebben processor, maar als het toch zo is is het i.i.g. groot nieuws (dat dit al bij Nehalem zal gebeuren).

I.i.g. wederom goed om te horen dat er niet zomaar wat opgeschreven is :)

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 19:44:
Hij zal met chip wel bedoeld hebben processor, maar als het toch zo is is het i.i.g. groot nieuws (dat dit al bij Nehalem zal gebeuren).
Nee, hij bedoelde echt een chip (letterlijk "piece of silicon"). Ik heb eventueel ook nog een bevestiging van de Nehalem lead architect in de aanbieding als je de ceo niet gelooft. En ja, het is inderdaad groot nieuws. Ik vraag me persoonlijk ook af of ze niet tegelijktijd een alternatief plan ontwikkelen voor een mcm, maar 'native' octal is in ieder geval een hele serieuze mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Als je bij Anand kijkt staat het er i.d.d. duidelijk:
Intel announced that in its largest configuration, Nehalem (2H 2008, 45nm) will feature 8 cores on a single die, each core supporting 2 threads per core (welcome back Hyper Threading) for a total of 16 threads per physical chip.

Each 4-core Nehalem is built from 731M transistors, nearly double that of Penryn. The 8-core variant isn't ready yet so we don't have a transistor count for that one as of this writing.
http://www.anandtech.com/...l/showdoc.aspx?i=3101&p=2

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Waarom vertrouw je Anand meer dan mij? ;)

Pagina: 1