Toon posts:

Uitpakken/opstarten/errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal gaat als volgt:
1)Onderdelen bij coolprices besteld en ontvangen, in elkaar gestopt.
2)Wou er windows vista op installeren (student) maar ik kreeg bij het opstarten Errors/soms kon ik wel bepaalde dingen in windows/of BSOD's. XP wou ook niet installeren
3) omdat het de eerste keer was dat ik een pc in elkaar stak vertrouwde ik het zaakje niet en heb het opgestuurd zodat coolprices het konden in elkaar steken. Zij zeiden mij dat er kortsluiting was door afstandbusjes die niet goed geplaatst waren.
4)Ik wou er dus weer vista op installeren maar lap, weer die errors.. Maar ik gaf de moed niet op en installeerde er xp op en dit ging wel !
5)Nu heb ik die problemen dat hij sommige dingen (op pc zelf) niet wil unzippen, sommige games vallen middenin het spel uit. Games starten de eene keer op maar de andere keer willen ze dan weer niet.. Ook bij installatie van BF2142 en AoE 3 The warchiefs (expansion) loopt het vast en krijg ik een corrupted error (bij BF MD5 Error).

Specs:
Intel E4500
8800GTS320
Gigabyte P965 -DS3
Antec earthwatts 500
Antec 900 case
2x Kingston 1GB PC5300
Samsung dvd writer SHS1813A (s-ata)
Seagate 320GB 16MB (s-ata)

Wat ik al gedaan heb:
CPU: 3u orthos geen errors, temps ook ok
Mem: 8,5u memtest geen errorrs
HDtune/CHKDSK/Seatools vinden geen errors voor HDD en de snelheid is ook normaal.

Wat nog niet getest:
Grafische kaart
Moederbord
Voeding
DVD writer

Hoe kan ik deze testen (buiten de voeding dan, als het echt niet anders kan zoek ik wel winkel met multimeter). Ik heb ook geen reserve onderdelen om te testen (geen resreve HD's, ..)

Randapparatuur (mss nuttig):
Samsung syncmaster 206BW
G5 laser mouse
Logitech mediakeyboard

ps: heb nieuw topic gemaakt omdat het bij overige hardware niet echt over een voeding ging..

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Zal vast wel als een cliché klinken, maar is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?

Probeer het voltage van het geheugen eens iets te verhogen? Klink alsnog naar een mem-issue.

Verwijderd

Topicstarter
Iets anders verontrustend tegengekomen.
In HDtune krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/my.php?image=hdtunejc2.png

http://img114.imageshack.us/my.php?image=hdtunejc2.png

En bij elke 'val' van de blauwe lijn hoor ik mijn HDD heel hard (kraken ofzo iets, dat hij bezig is). En anders is hij heel stil.

Is ie stuk ?

• Bitage
Ai, das wat minder. Je zit toch echt niets anders te doen he? Als HDTune bezig is?

HDTune heeft toch ook een error scan? Probeer er eens een andere HDD in te stoppen, als je die ergens hebt liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het nog is gedaan zonder aan te komen en nu krijg ik dit:
http://img126.imageshack.us/my.php?image=hdtunetuc1.png

Weer 3 uitschieters, en 1 grote op het einde !

Heb spijtig genoeg geen andere hardware om mee te testen..

Idee ?

• Bitage
Deze zijn nu niet zo heel erg, heb ik hier zelf ook. Is meer van dat je OS iets van je HDD wil, en dus meer belast, dan dat er een probleem is met je HDD :)

Anders eens proberen van een Linux Live CD, een bootable linux distro vanaf CD (zoals Knoppix), en kijken of je daar ook problemen ondervindt.

Zo ja: geheugen is wss brak. Draai nog eens memtest of probeer ander geheugen te regelen om te testen (256MB is al genoeg voor XP, kost 10 euro oid, of 1 euro @ bargainmart).
Zo nee: Windows of HDD is niet superduper.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe weet ik of windows niet goed is ? En hoe op te lossen ?

Ga mem van standaard volt 1.8 is naar 2 brengen. En dan is zien

• Bitage
Hoe weet ik of windows niet goed is ? En hoe op te lossen ?
Als Vista niet eens wil installen en XP fouten geeft, is de kans klein dat het an Windows zelf ligt. Maar om opties open te stellen, gewoon even aangehaald.
Ga mem van standaard volt 1.8 is naar 2 brengen. En dan is zien
Als het voltage nog niet op de goede setting staat, is dit natuurlijk het eerste wat je doet :+

Verwijderd

Topicstarter
Voltage naar 2.0 verhoogt (terwijl het normaal op 1.8 moet werken) en nog steeds hetzelfde.
Probeerde expansion van Age of empires 3 te installen en krijg dit:
http://img105.imageshack.us/my.php?image=faultor1.png

Ook nog een error (waar ik geen screen van heb) waarinstond: This could indicate a network error, an error reading from the CD-rom or a problem with this package.

Ga mem nu terug naar 1.8 zetten.

edit: heb op die error gezocht en deze site gevonden: http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q111019
Heb dan die files in Temp gedelete en die windows installer clean up laten lopen.
Ga nu nog eens testen.

edit2: Expansion van AoE3 kunnen installeren.
BF2142 dan weer niet..

Toch raar é..:s

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 20:45 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 09:40

Willem2

Ω is futile

Klinkt mij toch echt als een geheugen probleem in de oren. Aangezien je 2x 1GB hebt, heb je al geprobeerd om 1 reepje eruit te halen en kijken hoe hij het met elk van de 1GB reepjes doet?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Topicstarter
Zal dat morgenavond is proberen.
Dus elk om beurt (in het 1ste slot ?). En dan zien of ik BF2142 kan installe ?
Of zou je het op een andere manier testen ?

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:37:
Zal dat morgenavond is proberen.
Dus elk om beurt (in het 1ste slot ?). En dan zien of ik BF2142 kan installe ?
Of zou je het op een andere manier testen ?
1ste slot, als dat niet werkt kun je de andere sloten altijd ook nog proberen. En dan de dingen doen die nu fout gaan, dus installeren BF, uitpakken rars/zips, etc. Een vrij goede test was bij mij altijd quickpar (zowel het aanmaken van pars als repairs doen); die bleek extreem-gevoelig te zijn voor geheugen fouten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok zal het morgen direct proberen.

Wat me opviel:
Bij quickpar staat dat het gebruik maakt van MD5 (daar waar BF2142 juist de error krijgt !)

edit: begrijp eigenlijk niet zo goed wat je met quickpar moet doen ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb met 1 latje geheugen BF2142 kunnen installeren !
Maar kreeg wel na de installatie dit:
http://img95.imageshack.us/my.php?image=bfzh2.png

Daarna een scherm dat installatie voltooid was.

Hoe doe ik het nu met het andere geheugenlatje ?

Edit: Kan nero7 nu ook installeren ! En .zip/.rar bestanden doet ie zonder enige problemen !

Probleem opgelost ? Zo lijkt het wel.
Maar hoe weet ik nu of die andere stuk is of niet ?

edit2:
Ik kan nero installeren als ik 1 latje gebruik. (geheugen slot 1) (bij alle 2 de latjes lukt het)
Maar nu heb ik ze er terug alle 2 ingeplaatst en nu krijg ik weer de error.

Dus appart werkt het wel, samen niet.
Zou er iets verkeerd zijn aan dat slot dan ?!
Een ander proberen ? Heb ik dan nog dual channel ? De 2 rode sloten of 1 geel en 1 rood ?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 21:09 ]

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:21:
Dus appart werkt het wel, samen niet.
Zou er iets verkeerd zijn aan dat slot dan ?!
Een ander proberen ? Heb ik dan nog dual channel ? De 2 rode sloten of 1 geel en 1 rood ?
Ik dacht dat de conventie was dat banken van dezelfde kleur voor dual channel bedoeld waren (je manual kan uitsluitsel geven natuurlijk).

Heb je je geheugen als kit van 2 gekocht (samen in 1 verpakking dus) of heb je gewoon 2 losse 1GB reepjes gekocht? In het laatste geval zou het best zo kunnen zijn dat de reepjes prima zijn, maar teveel verschillen om samen in dual channel modus te kunnen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Willem2 op 22-09-2007 08:19 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Gehuegen test je met MemTest, niet door spelletjes te installeren in Windows!

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 22-09-2007 08:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Willem2 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 08:19:
[...]

Ik dacht dat de conventie was dat banken van dezelfde kleur voor dual channel bedoeld waren (je manual kan uitsluitsel geven natuurlijk).

Heb je je geheugen als kit van 2 gekocht (samen in 1 verpakking dus) of heb je gewoon 2 losse 1GB reepjes gekocht? In het laatste geval zou het best zo kunnen zijn dat de reepjes prima zijn, maar teveel verschillen om samen in dual channel modus te kunnen werken.
Ik heb ze samen gekocht, Kingston PC5300 2x 1GB (zal is zien in manual voor die bankjes)

@ Nielson:
Als je het topic eens zou gelezen hebben zou je weten dat ik memtest al met succes gedraaid heb voor 8,5u..

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Nielson schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 08:35:
Gehuegen test je met MemTest, niet door spelletjes te installeren in Windows!
Anders lees je ff, dat heeft die al 8,5 uur gedaan zonder errors.

EDIT: te laat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door gebruikershaes op 22-09-2007 11:09 ]

• Nielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 11:07:
[...]

Ik heb ze samen gekocht, Kingston PC5300 2x 1GB (zal is zien in manual voor die bankjes)

@ Nielson:
Als je het topic eens zou gelezen hebben zou je weten dat ik memtest al met succes gedraaid heb voor 8,5u..
Ah, overheen gelezen. Maar waarom blijf je het dan in het geheugen zoeken, 't ding bestaat uit meer onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
Na wat verder te proberen kom ik tot dit besluit (tot nu toe).
Ik kan Nero installeren als ik 1 van de 2 (ze werken beiden) in slot 1 stop.
Ik kan Nero niet installeren als de 2 in de gele dual chanel sloten zitten.
Ik kan Nero niet installeren als de 2 in de rode dual chanel sloten zitten.
Ik kan Nero wel installeren als 1 in een geel slot zit en het andere in een rood, dus in single chanel.

Het lijkt dus dat dual channel de problemen bij mij veroorzaakt, hoe komt dit ? En hoe los ik het op ?

@Nielson:
Omdat ik BF2142/Nero/andere bestanden nu wel kan uitpakken (in single channel) maar niet in dual channel, dus lijkt me dat het toch ? (of het mobo)

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 11:39:
Na wat verder te proberen kom ik tot dit besluit (tot nu toe).
Ik kan Nero installeren als ik 1 van de 2 (ze werken beiden) in slot 1 stop.
Ik kan Nero niet installeren als de 2 in de gele dual chanel sloten zitten.
Ik kan Nero niet installeren als de 2 in de rode dual chanel sloten zitten.
Ik kan Nero wel installeren als 1 in een geel slot zit en het andere in een rood, dus in single chanel.

Het lijkt dus dat dual channel de problemen bij mij veroorzaakt, hoe komt dit ? En hoe los ik het op ?

@Nielson:
Omdat ik BF2142/Nero/andere bestanden nu wel kan uitpakken (in single channel) maar niet in dual channel, dus lijkt me dat het toch ? (of het mobo)
hoe het komt zou ik niet weten (misschien omdat je kortsluiting hebt gehad en je mobo een opdonder heeft gehad??) maar meestal kan je in je bios wel een instelling vinden of je je geheugen in dual channal wilt laten lopen, zo ontzettend veel performance winst heb je er nou toch ook weer niet aan namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Niet veel meer performance winst ? Ok dan laat ik het wel zo (wil niet mijn mobo kwijt zijn voor een week en dan mss weer hetzelfde tegenkomen..)

Maar als ik nu binnen een jaar naar 4GB wil upgraden. Zou het dan nog werken ?

• Bitage
zo ontzettend veel performance winst heb je er nou toch ook weer niet aan namelijk.
*uhum kuch kuch proest kots blaarghh*

Dual channel zorgt voor dubbele hoeveelheid overdracht van data / keer. Hoezo "je hebt er niet zo veel aan?". Nooit gedacht waarom mensen altijd (of 99/100 keer dan) voor dual channel kiezen? Omdat het nutteloos is zeker, yeah right.

Bij dual channel wordt er data verzonden op de piek EN het dal van een kloktik, terwijl en bij single channel alleen data op de piek wordt verzonden, en zo de data doorvoer verdubbeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Bitage op 22-09-2007 12:14 ]

• Nielson
  • Nu online
Bitage schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 12:13:
[...]

*uhum kuch kuch proest kots blaarghh*

Dual channel zorgt voor dubbele hoeveelheid overdracht van data / keer. Hoezo "je hebt er niet zo veel aan?". Nooit gedacht waarom mensen altijd (of 99/100 keer dan) voor dual channel kiezen? Omdat het nutteloos is zeker, yeah right.

Bij dual channel wordt er data verzonden op de piek EN het dal van een kloktik, terwijl en bij single channel alleen data op de piek wordt verzonden, en zo de data doorvoer verdubbeld.
Dat klinkt meer als DDR, bij dual channel heb je een 128bit brede databus naar het geheugen i.p.v. 64bit bij single channel.

Verwijderd

Topicstarter
En wat ga ik er nu van merken ?

• Bitage
The dual-channel configuration alleviates the problem by doubling the amount of available memory bandwidth. Instead of a single memory channel, a second parallel channel is added. With two channels working simultaneously, the bottleneck is reduced. Rather than wait for memory technology to improve, dual-channel architecture simply takes the existing RAM technology and improves the method in which it is handled. While the actual implementation differs between Intel and AMD motherboards, the basic theory stands.
@ Nielson:
Dit heeft evengoed effect op DDR2 als op DDR, dus wat je zegt begrijp ik niet helemaal.

En wat ga ik er nu van merken ?
Depends, als je gaat gamen is de performance beduidend minder dan in dual channel. Ga je office apps draaien, zul je er weinig van merken.

[ Voor 6% gewijzigd door Bitage op 22-09-2007 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké en met een voorbeeldje.
Ik speel BF2142 zou ik dan plots 10FPS minder krijgen dan ik zou krijgen bij Dual channel ?

• Bitage
Met single channel zou je inderdaad minder performance hebben dan in dual channel, maar hoeveel dit is zou ik niet weten, aangezien ik eik altijd al dual channel gelopen heb (met gamen dan).

Nog een comparison met single vs. dual channel

Maar even wat meer over je probleem, functioneerd dual channel ook op een ander bord niet, anders is je mobo gewoon niet jofel en zou je hem RMA moeten sturen.

• KeesEnzo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-10-2020

3) omdat het de eerste keer was dat ik een pc in elkaar stak vertrouwde ik het zaakje niet en heb het opgestuurd zodat coolprices het konden in elkaar steken. Zij zeiden mij dat er kortsluiting was door afstandbusjes die niet goed geplaatst waren.
Ik bouw systemen sinds 1985 en als ik dit lees, krab ik in een zeker ongeloof op rmijn achterhoofd.
Het lijkt dat iedereen vergeten is wat de werkelijke toedracht van het geval is. Als ik me van de hele discussie die hier gaande is, distengeer, zie ik iets heel anders, nl. het doorborduren van wat eigenlijk een doodeenvoudige RMA zou moeten zijn, met voetnoot dat de errors misschien veroorzaakt zijn door ondeskundig gebruik. :|

Coolprices zal nooit en te nimmer dit moederboard verplaatsen of restitueren (ondanks dat refund in hun T & C's is opgenomen!), omdat het niet hun fout was. Ik begrijp dan ook niet waarom je nog doorgaat op een systeem met waarschijnlijk dure componenten, t.w. 2GBram-grafische kaart, cpu, etc..zonder deze in gevaar te brengen. 8)7
Errors worden niet verholpen door eraan te sleutelen, je moet gewoon terug naar af. Alle OS's hebben een stabiele hardware ondergrond nodig.

De enige oplossing die je nu nog hebt is het moederbord te vervangen met een nieuwe. Ik geloof niet dat Gigabyte jouw een fouttief moederbord gegeven heeft bij hande van Coolprices maar ik sluit een DOA niet uit. Probeer dat eens en laat ons weten hoe het je vergaat. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf, vond het raar toen cool-prices zei dat het aan fout geplaatste afstandbusjes lag. Want ik had er alleen geplaatst waar een gaatje zat voor het vast te vijzen. Nu ik in mijn case kijk zie ik dat zij ook alle gaatjes hebben gebruikt. Dus kan ik er toch geen verkeerd geplaatst hebben ?

Zouden ze me belazert hebben ?
Pagina: 1