Toon posts:

Systeemeisen van Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
:? Ik moet voor de lokale radio-omroep een webserver inrichten. Ik heb zelf wel een idee wat ik nodig heb maar zou dat graag ook eens van jullie horen. Op de server komt een apache server, een realaudio server, een mailserver en wat ftp accounts. Geschatte dataverkeer per maand is ongeveer 7 GB a 10 GB. Plz help....

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:41
Welk OS beheers je goed, en kan je redelijk dichtspijkeren?
gebruik dat OS en bepaal je systeem.

Let ook op licentiekosten en budget dat je hebt.

Daarnaast: is t realaudio gebeuren alleen live of wordt het vantevoren opgenomen?

In laatste geval: zorg voor een grote harddisk.
Verder genoeg geheugen erin, en een backupmogelijkheid?

Verwijderd

Klinkt alof je met linux een behoorlijk eind kan komen. Apache en mysql is allemaal gesneden koek. Realaudio weet ik niet, maar kun je makkelijk opzoeken. FTP accounts en mailserver is allemaal standaard.

Wat is het kennis nivo? Ik zou zelf direkt voor debian linux kiezen. Maar dat is niet de makkelijkste linux. Redhat is makkelijker. Of FreeBSD.

Hardware? Persoonlijk zou ik er niet een te big deal van maken. Een simpele P200 + 128 mb + 10 gig schijf doet wonderen. Moet het allemaal wat professioneler dan zou je een wat duurder kastje kunnen overwegen met (IDE) RAID en UPS e.d.

Qua beveiliging zit je met linux al redelijk. Je kunt nog wat tijd steken in het lezen over firewalling. Moet het allemaal vet veilig dan kun je oneindig veel tijd steken in het finetunen van je config.

Overigens als je weinig tijd en verstand van zaken hebt dan is (zowieso wel) het interessant een windows oplossing te overwegen. Dat werkt toch best wel makkelijk. Dr hangt wel een prijskaartje aan Windows 2000 Server.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
De server komt onder Linux te draaien... Ik denk debian..... Alhoewel BSD (en dat is geen linux :) ) eigenlijk ook wel een optie is. De streams voor de RealAudio server zijn allen live. Ook belangrijk is dat deze server ergens bij wirehub of uunet komt te hangen in een 19" kast. Dus misschien wel handig om een systeem te kopen wat daar wel fftjes kan hangen (minimaal 1,5 jaar denk ik zo). Alvast bedankt voor de reacties! :)