Toon posts:

PC crash door ASUS EAX550

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
EDIT: Scroll naar m'n laastste bericht (woensdag 10 oktober 2007 12:13) voor een samenvatting van het probleem en wat ik al gedaan heb.

Al enige tijd heb ik een probleem met mijn videokaart, maar de laatste tijd speel ik meer spellen en heb ik er dus veel meer last van.

Het probleem is dat de computer gewoon helemaal crasht en reboot. Heel soms krijg ik (in een spel) nog wat rare gekleurde particles te zien net een seconde voordat hij vastloopt, maar meestal loopt ie gewoon in een keer vast. Toen ik enige tijd geleden ubuntu met compiz fusion gebruikte gebeurde hetzelfde, vooral als ik aan het spelen was met de desktopkubus. Het gebeurt vooral vaak in het - oude en niet zo veeleisende - spel Quake 2. Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd van m'n kaart, moederbord BIOS geflasht, maar geen resultaat.

De kaart waarom het gaat is de ASUS Extreme AX550GE/TD/256M: http://www.asus.com/produ...4=0&model=553&modelmenu=1

Ik heb een paar keer aan de heatsink gevoeld net na de crash, en die zit een klein beetje los en is vrij heet: langer dan drie seconden kan je je vinger er niet ophouden. Kan het wat met de temperatuur te maken hebben? Ik heb al een tooltje van ASUS gedownload om temperatuur te checken maar die werkte helaas niet.

Kan iemand mij helpen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 13:54 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Lijkt me een videokaart die kapot (aan het gaan) is. Je zou even een andere videokaart in het systeem kunnen zetten en verifiëren of het echt daar aan ligt, maar dat lijkt me vrij duidelijk.

Je zegt zelf dat de heatsink erg heet is. Dat betekend vaak dat de warmtegeleiding van chip naar heatsink goed is. Je kan proberen er een grote fan op te zetten, of het ding even stofvrij te maken als er al een fan op zit. Dan kan hij z'n warmte beter kwijt. Overigens kunnen videokaarten sowieso erg warm worden. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Mojo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:52:
Lijkt me een videokaart die kapot (aan het gaan) is. Je zou even een andere videokaart in het systeem kunnen zetten en verifiëren of het echt daar aan ligt, maar dat lijkt me vrij duidelijk.

Je zegt zelf dat de heatsink erg heet is. Dat betekend vaak dat de warmtegeleiding van chip naar heatsink goed is. Je kan proberen er een grote fan op te zetten, of het ding even stofvrij te maken als er al een fan op zit. Dan kan hij z'n warmte beter kwijt. Overigens kunnen videokaarten sowieso erg warm worden. :)
Bedankt voor je reply! Ik voel inderdaad dat de heatsink heet is, maar heb totaal geen idee hoe heet een videokaart heatsink normaal zou mogen worden: het kan dus heel goed een "normale" temperatuur zijn.

De videokaart is pas twee jaar oud, kan het inderdaad dat 'ie dan al kapot gaat? Het was dan ook wel een budgetkaart.

Heb net trouwens de videokaart "geunderclockt" (engine + geheugen) met zo'n 10%, maar dat had helaas geen effect: na drie kwartier Quake 2 in een 640x480 venster gespeeld te hebben kreeg ik rare particles en gelijk erop crashte hij weer.

Ik zal eens kijken of ik ergens een PCIe videokaartje kan lenen maar ik ga er eigenlijk wel van uit dat het de videokaart is, vooral omdat het alleen in 3D-omgevingen gebeurt. Iemand nog een idee behalve een nieuwe videokaart kopen? Zit wat krap bij kas...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 20:28 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 14:59

Sebazzz

3dp

Hoe lang kan je je vingers erophouden zonder dat je ze moet terugtrekken?
Ik heb gelezen dat een mens een heatsink van 80 graden niet meer dan 1/4 seconde kan aantikken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
The Triad schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:42:
Hoe lang kan je je vingers erophouden zonder dat je ze moet terugtrekken?
Ik heb gelezen dat een mens een heatsink van 80 graden niet meer dan 1/4 seconde kan aantikken.
Als ik m'n vinger er goed van bovenaf tegenaan druk zo'n 2 tot 3 seconden...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:56:
[...]

Als ik m'n vinger er goed van bovenaf tegenaan druk zo'n 2 tot 3 seconden...
het ding is waarschijnlijk loeiheet, misschien dat je in een of ander vaag programmaatje de fanspeed kunt instellen?

zo niet, zou je er misschien voor kunnen zorgen dat er wat meer frisse lucht bij komt. een extra fannetje plaatsten (ducktape doet wonderen) kost meestal geen drol en doet uitstekend zijn werk in de meeste gevallen.

-_-

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 14:59

Sebazzz

3dp

Geleid ducktape niet?
Ik ken wel iemand die zijn WiFi Belkin USB dongle had ingetaped omdat de behuizing kapot was, maar USB werkt met 5V en een paar honderd milleampere en door een videokaart gaat 12v en veel ampere.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:55:
[...]

het ding is waarschijnlijk loeiheet, misschien dat je in een of ander vaag programmaatje de fanspeed kunt instellen?

zo niet, zou je er misschien voor kunnen zorgen dat er wat meer frisse lucht bij komt. een extra fannetje plaatsten (ducktape doet wonderen) kost meestal geen drol en doet uitstekend zijn werk in de meeste gevallen.
Er zit geen fan op, alleen een heatsink. Ik zal eens kijken of ik voor wat meer verkoeling kan zorgen. Misschien helpt het al als ik de heatsink er opnieuw op vastplak, of gewoon een grote ventilator er tegenaan laat blazen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk eigenlijk niet dat oververhitting het probleem is.

Soms crasht de PC namelijk pas na anderhalf uur 3d applicaties, soms al na tien minuten. Ook is het zo dat als ik gelijk weer een spel open zo'n 2-3 minuten na de crash (reboot) het soms weer een uur kan draaien.

Een andere reden is dat ik de kast heb opengezet en een kleine fan richting m'n videokaart laat blazen, zonder resultaat.

Nieuwe videokaart dan maar?

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog enig idee voor ik een nieuwe videokaart koop?

• Mojo

Mojo

The Power Within

Random crashes lijken dan weer meer op een voedingsprobleem.. Moeilijk te bepalen. Probeer eerst eens uit te zoeken waar het nou precies aan ligt (videokaart of iets anders). Ik denk nog steeds een temperatuur probleem, maar als de crashes echt op willekeurige tijdstippen zijn lijkt het enigzins op een voedingsprobleem dus ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
Mojo schreef op zondag 23 september 2007 @ 02:13:
Random crashes lijken dan weer meer op een voedingsprobleem.. Moeilijk te bepalen. Probeer eerst eens uit te zoeken waar het nou precies aan ligt (videokaart of iets anders). Ik denk nog steeds een temperatuur probleem, maar als de crashes echt op willekeurige tijdstippen zijn lijkt het enigzins op een voedingsprobleem dus ;)
Ik heb een 380W voeding, en niet bepaald veeleisende hardware, dus ik denk eigenlijk niet dat het probleem daar ligt. Is er nog een manier om te testen of het echt niet aan de temperatuur ligt?

edit: hmmm denk nu wel dat het oververhitting is: gelijk na een crash kreeg ik er nog. heb nu een grote ventilator door m'n kast blazen :)

edit 2: ik heb dus de rechterkant van m'n kast vervangen door een grote ventilator die op volle kracht door de kast blaast en nog steeds crashes! kan het dan nog steeds oververhitting van de gpu zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet dus iemand of overhitting van de GPU nog steeds het probleem kan zijn als er een grote ventilator door de kast blaast? Ik weet namelijk zelf niet wat de invloed van zoveel ventilatie is op de temperatuur van losse stukke hardware.

Verwijderd

Humm dan niet nee.
Of de kaart moet zo ver verrot zijn dat het niet anders kan.

Is het een pci-e kaartje of agp
Ik heb hier nog een test kaart liggen als je in de buurt woont
Dan kan je even de pc testen met een anderen kaart (misschien dat je pobleem dan opgelost is.)

Pm voor meer details.

Aan de mods nee ik verkoop niks het is alleen om te helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 19:08:
Humm dan niet nee.
Of de kaart moet zo ver verrot zijn dat het niet anders kan.

Is het een pci-e kaartje of agp
Ik heb hier nog een test kaart liggen als je in de buurt woont
Dan kan je even de pc testen met een anderen kaart (misschien dat je pobleem dan opgelost is.)

Pm voor meer details.

Aan de mods nee ik verkoop niks het is alleen om te helpen.
Bedankt voor je hulp, het is PCI-e en ik zal je even PM'en.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist de kaart met zo'n 10% overgeclocked, en kon alsnog een half uur spelen voor 'ie vastliep. Misschien ook goed om mee te delen in de symptoombeschrijving is dat soms, zo een op de vijf keer, daarnet ook, alleen de videokaartdriver ermee kapt, in plaats van dat het hele systeem crasht. Ik houd dan een systeem over waarin er geen hardwareacceleratie meer plaatsvindt (daar lijkt het althans op), maar ik wel gewoon kan doorwerken. Scrollen of vensters verslepen wordt dan bijvoorbeeld heel traag.

Ik weet daarentegen wel vrij zeker dat het niet aan de drivers ligt: heb namelijk vorige week nieuwe geïnstalleerd en het gebeurt ook in Ubuntu als ik lang compiz fusion draai.

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik een nieuw videokaartje bestel (MSI RX1550-TD256EH): weet echt niemand nog een andere mogelijke oorzaak van het probleem dan dat het kaartje kapot is? Om nog even op te sommen:

- 3D applicaties lopen na x tijd vast (verschilt van vrijwel direct tot pas na 5 uur)
- Hierbij vaak zo'n 2 seconden voor de crash heftige artifacts
- Soms geen reboot, maar ATI driver die stopt - Windows blijft dan bruikbaar
- Crashes in zowel Windows als Linux
- Kast open en een grote ventilator er direct doorheen laten blazen helpt niet
- Onderklokken helpt ook niet
- Geheugen getest, dat is het probleem niet
- Nieuwe drivers geïnstalleerd, dat is ook het probleem niet
- Bios geflashed, hielp ook niet

Iemand? Ik ben een arme student en het zou me goed uitkomen niet een nieuw kaartje te hoeven kopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• Mojo

Mojo

The Power Within

Hoe werkt die kaart dan in een andere PC? Daarmee kan je het uitsluiten.

Pagina: 1