Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Flex 2 VS. AJAX

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyberjoi82
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-05 10:16
Ik heb een tijdje zitten spelen met Flex 2, en meegewerkt aan een applicatie voor een klant. Maar ik heb het idee dat Flex 2 'het' nog niet helemaal is.
Waarom?
1. Flex 2 applicatie programmeren duurt lang (als je buiten de standaard componenten gaat)

2. Applicaties zijn groot ( 500kb, voor een simpel zoeken,vind en vergelijk dashboard app.) (ja data heen en weer sturen is een voordeel, want je krijgt alleen benodigde data ipv hele pagina's)

3. performance problemen bij de wat oudere PC (1 Ghz al!)

Daarom vind ik persoonlijk dat applicaties in PHP/CF (ben zelf CFer) icm met ajax componenten beter.

1. Het is makkelijker om te programmeren, voor icm met AJAX frameworks zoal JSMX etc.

2. AJAX data opvragen, krijg je ook alleen de data ipv verversen van pagina.

3. Performance is beter.

Wat vinden jullie hiervan.

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
Cyberjoi82 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 12:12:
Daarom vind ik persoonlijk dat applicaties in PHP/CF (ben zelf CFer) icm met ajax componenten beter.
Ehm, AJAX-denkwijze houdt niet op bij PHP en/of CF?

Flex gebruikt gewoon een flash applicatie toch? Heb er volgensmij ooit wel eens naar gekeken, maar ik denk zelf dat het inderdaad wel sneller is om gewoon HTML te gebruiken met Javascript.

Hoe je de data doorstuurd, bepaald ook wel de snelheid... Volgens het AJAX principe stop je dit dan in XML, maar dan nog zie ik figuren een complete pagina doorsturen...

Maarja, volgensmij is daar al zooooo veel gezegd op dit forum...

Verwijderd

Ik heb al een flink aantal Flex presentaties gezien en ben nog niet helemaal overtuigd. Ik moet wel zeggen dat als je Cristophe Coenraets of Waldo Smeets wat dingen laat doen het er allemaal erg indrukwekkend uitziet :)

Flex is geen kattepis in ieder geval. Je kunt er veel en veel meer mee dan leuke UI's bouwen die wat data heen-en-weer pushen. Wat voordelen zoals ik die zie, tov standaard Ajax:
- True 2-wegs data binding tussen server-side java objecten en client-side UI componenten
- Vector graphics
- Native push
- XML-based UI

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 10:02

ThunderNet

Flits!

Je kunt Flex dus beter tegen Silverlight zetten van wat ik nu hoor? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18

beany

Meeheheheheh

ThunderNet schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:05:
Je kunt Flex dus beter tegen Silverlight zetten van wat ik nu hoor? :)
hmmm, bijna. Flash versus Silverlight eigenlijk, aangezien Silverlight nog geen complete set controls heeft. Zodra Silverlight dit wel heeft, dan kan je Silverlight tegen Flex zetten.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Padschild
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:03:
- True 2-wegs data binding tussen server-side java objecten en client-side UI componenten
Dit is denk ik inderdaad een zeer groot voordeel. Elimineert meteen het poll-gedrag of een smerige langdurige http-connectie.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

beany schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:08:
[...]

hmmm, bijna. Flash versus Silverlight eigenlijk, aangezien Silverlight nog geen complete set controls heeft. Zodra Silverlight dit wel heeft, dan kan je Silverlight tegen Flex zetten.
Maar binnen Silverlight kun je wel je gewone XAML usercontrols gebruiken, en in 1.1 natuurlijk het .Net framework (uitgeklede versies, dat wel).
Dus het hangt er meer tussenin lijkt me? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• beany

beany

Meeheheheheh

ThunderNet schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:14:
[...]

Maar binnen Silverlight kun je wel je gewone XAML usercontrols gebruiken, en in 1.1 natuurlijk het .Net framework (uitgeklede versies, dat wel).
Dus het hangt er meer tussenin lijkt me? :)
Hmmm, ja. Het is niet echt te defineren vind ik. Ze zwemmen beide in het zelfde watertje is misschien een betere omschrijving ;)

Microsoft presenteert Silverlight als Flash killer, maar als je kijkt wat ze feitelijk doen is momenteel de video mogelijkheden pushen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de grotere video websites gebruik maken van een flash component.

Silverlight is nog lang niet af, ook de ontwikkeltools niet. Het is momenteel allemaal nog rommelig. Maar het heeft enorme potentie, dus de Flex mogelijkheden zullen denk ik heel snel ook in Silverlight aanwezig zijn :)

Om ook nog iets nuttigs toe te voegen aan de Flex 2 vs. Ajax discussie:

Wij zijn momenteel bezig met het bouwen van een applicatie in Flex 2. We hebben gekeken naar Ajax maar liepen tegen het probleem aan dat Ajax bij grote invoer formulieren nogal traag en onvoorspelbaar werd. Ook het geneuzel met verschillende browsers speelde mee. De applicatie zal alleen door klanten worden gebruikt(niet publiekelijk dus), anders hadden we geen Flex gekozen. Als achterkant hebben we overigens webservices in C# draaien. Flex wordt dus gebruikt voor de front end, C# voor de back-end.

Voordeel van Flex is overigens ook dat allerlei leuke animaties en andere visuele 'grapjes' makkelijk te realiseren zijn. Dit is in HTML wat lastiger, en de klant(de onzen iig wel) geilen er op :/

Als we trouwens de volledige vrijheid hadden om te kiezen hadden we een native windows app gemaakt. Maar ja, 1 of andere manager had besloten dat het een web applicatie moest worden want dat is nou eenmaal de toekomst(de app is een administratie pakket. Voorraad, faktureren, afspraken, spreekkamer beheer, medicijnen beheer etc etc etc) |:(

[ Voor 38% gewijzigd door beany op 19-09-2007 13:55 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Padschild
beany schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:47:
[...]We hebben gekeken naar Ajax maar liepen tegen het probleem aan dat Ajax bij grote invoer formulieren nogal traag en onvoorspelbaar werd. Ook het geneuzel met verschillende browsers speelde mee. De applicatie zal alleen door klanten worden gebruikt(niet publiekelijk dus), anders hadden we geen Flex gekozen. Als achterkant hebben we overigens webservices in C# draaien. Flex wordt dus gebruikt voor de front end, C# voor de back-end.
Heb je wel eens gekeken naar de officiele AJAX extensie van Microsoft voor ASP.NET? Daarmee kun je webservices meteen asynchroon aanroepen vanuit JavaScript en objecten met informatie terugkrijgen. Volledig geintegreerd :) Micorosft AJAX voor ASP.NET. Dit heette voorheen trouwens Atlas.

• beany

beany

Meeheheheheh

Padschild schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:10:
[...]

Heb je wel eens gekeken naar de officiele AJAX extensie van Microsoft voor ASP.NET? Daarmee kun je webservices meteen asynchroon aanroepen vanuit JavaScript en objecten met informatie terugkrijgen. Volledig geintegreerd :) Micorosft AJAX voor ASP.NET. Dit heette voorheen trouwens Atlas.
Ja, same problem...

• Padschild
Welk probleem?
  • De grote browsers worden gesupport (IE6, IE7, Firefox, Safari)
  • Van grote invoervelden die traag worden heb ik nog nooit last van gehad, zelfs niet met WYSIWIG-editors. Lijkt me sterk dat het versturen trager is dan een normale postback.
  • Onvoorspelbaar idemdito, ingebouwde functies voor als er een exception aan de server-kant optreed of als er een time-out plaatsvind.

[ Voor 6% gewijzigd door Padschild op 19-09-2007 15:13 ]

• beany

beany

Meeheheheheh

Padschild schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:10:
[...]

Welk probleem?
  • De grote browsers worden gesupport (IE6, IE7, Firefox, Safari)
  • Van grote invoervelden die traag worden heb ik nog nooit last van gehad, zelfs niet met WYSIWIG-editors. Lijkt me sterk dat het versturen trager is dan een normale postback.
  • Onvoorspelbaar idemdito, ingebouwde functies voor als er een exception aan de server-kant optreed of als er een time-out plaatsvind.
Het gaat om veel invoervelden. De hele applicatie is vrij groot, met enorm veel schermen. Elk scherm heeft ook een aanzienlijk aantal velden. Sommige dingen zijn gewoon niet handig om als webvariant te bouwen. Ajax is erg gaaf, maar het is niet de universele oplossing voor alles!

• Padschild
beany schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:16:
[...]

Het gaat om veel invoervelden. De hele applicatie is vrij groot, met enorm veel schermen. Elk scherm heeft ook een aanzienlijk aantal velden. Sommige dingen zijn gewoon niet handig om als webvariant te bouwen. Ajax is erg gaaf, maar het is niet de universele oplossing voor alles!
Dat beweer ik ook niet :o Ik zeg alleen dat het de applicatie/ajax-principe niet trager maakt bij meerdere/grote invoervelden. Integendeel, je kunt misschien zelfs slimme checks uitvoeren om velden die hetzelfde zijn gebleven niet opnieuw mee te sturen. Kan natuurlijk zonder AJAX ook...

Dat je applicatie niet handig is om als webvariant te bouwen, moet gewoon teruggekoppeld worden bij je baas ;)

• beany

beany

Meeheheheheh

Padschild schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:20:
Dat je applicatie niet handig is om als webvariant te bouwen, moet gewoon teruggekoppeld worden bij je baas ;)
Tja, probeer jij maar eens een manager iets uit zijn hoofd te praten.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

beany schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:23:
[...]

Dan moet je met goeie argumenten komen. Goeie berekeningen etc. :)

• Padschild
ThunderNet schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:24:
[...]

Dan moet je met goeie argumenten komen. Goeie berekeningen etc. :)
Inderdaad, heb je wel eens alle voor- en nadelen voorgelegd bij 'de manager'? Als je helder en duidelijk uitlegd met objectieve argumenten waarom het beter is om voor een native app te gaan, zal die manager je heus niet dwarszitten hoor. Dus geen: "Maar ik vind dit lekkerder werken".

[ Voor 5% gewijzigd door Padschild op 19-09-2007 15:30 ]

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
beany schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:23:
[...]

Of je maakt van je flex webapplicatie een air-desktopapplicatie...
Laat hem gewoon zien hoe het er op de desktop uitziet. En met flex/AIR heb je meteen beide werelden te pakken (mits iedereen die runtime gaat installen...)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• E-jey
  • Niet online
Waar ik me meer zorgen om maak is dat Flash en Silverlight geen open standaarden zijn die door het W3C ofzo beheerd worden. Wat dat betreft laat de W3C het ook afweten door niet zelf met een flash achtige standaart te komen. MS doet met silverlight wel een poging maar dat hebben ze nodig voor de acceptatie. Verder heb ik weinig vertrouwen in MS en open standaarden. Naar mijn mening moet er gewoon een open flash/silverlight achtig iets komen die elke browser kan inplementeren.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:06

alienfruit

the alien you never expected

Enige probleem met AJAX websites dat het zo lang duurt om een leuke website te maken in de trant van een Flash/Flex website. Ik vind SWG een stuk lastiger om mee te werken. Verder ook niet echt veel mensen of community die er gebruik van maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door alienfruit op 19-09-2007 19:48 ]

Verwijderd

E-jey schreef op woensdag 19 september 2007 @ 19:15:
Waar ik me meer zorgen om maak is dat Flash en Silverlight geen open standaarden zijn die door het W3C ofzo beheerd worden. [...] Naar mijn mening moet er gewoon een open flash/silverlight achtig iets komen die elke browser kan inplementeren.
Het W3C beheert de boel niet centraal, maar met een combinatie van HTML, CSS, DOM, ECMA-script en SVG kom je een heel eind. Deze standaarden zijn open en vrij te implementeren. Sterker nog, vrijwel alle grote, moderne browsers hebben deze technieken (hoewel soms gebrekkig) geïmplementeerd.

Verwijderd

Toevallig is er laatst een interview met James Ward (Adobe) gepubliceerd over Flex 3 en de vergelijking met Silverlight:
http://www.infoq.com/news/2007/09/flex3
Pagina: 1