Bijstandsuitkering en werken op oproepbasis

Pagina: 1
Acties:
  • 2.000 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 21:26
Interessant topic, sorry voor het omhoog kicken maar ik zit in de volgende situatie:

Vanaf maart dit jaar, ontvang ik een bijstandsuitkering maar sinds 3 weken ben ik begonnen met werken bij een uitzendbureau. In principe werk ik elke dag maar het is tot nu toe voorgekomen, dat er 3 dagen geen werk is.

Mijn vraag eigenlijk: Mag je een bijstandsuitkering ontvangen en uitzendwerk tegelijk doen? Ik ga vanmiddag nog even langs de sociale dienst om dit te vragen maar ik wilde het toch ook hier vragen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja, maar je bijstanduitkering wordt gekort met het werk dat je doet. Dus eigenlijk is het nee. Op de dagen dat je werkt, mag je geen bijstand ontvangen, maar op de dagen dat je niet werkt wel (tenzij ze zoveel verdient dat je met 1 dag werken b.v. net zo veel hebt als een week bijstand, want dan ontvang je de hele week geen bijstand.

Maar als jij er eerlijk met de soos over hebt, zal het geen enkel probleem zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• chim0
Cyberpope schreef op woensdag 19 september 2007 @ 07:51:
Ja, maar je bijstanduitkering wordt gekort met het werk dat je doet. Dus eigenlijk is het nee. Op de dagen dat je werkt, mag je geen bijstand ontvangen, maar op de dagen dat je niet werkt wel (tenzij ze zoveel verdient dat je met 1 dag werken b.v. net zo veel hebt als een week bijstand, want dan ontvang je de hele week geen bijstand.

Maar als jij er eerlijk met de soos over hebt, zal het geen enkel probleem zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik ga nu naar de soos toe en leg de situatie uit. Kijk, in principe is er altijd werk, waar ik werk, maar het kan dus zijn dat er dagen tussen zitten dat je niet werkt, zoals vandaag. :(

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
Afgesplitst van WW-uitkering en werken op oproepbasis omdat het toch wel een erg oud topic was en over een WW ipv bijstandsuitkering ging. Daarnaast van SG naar WI verplaatst.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:40

SmartDoDo

Woeptiedoe

Cyberpope schreef op woensdag 19 september 2007 @ 07:51:
Ja, maar je bijstanduitkering wordt gekort met het werk dat je doet.
Nee, de bijstandsuitkering vult aan wat je te kort komt met het parttime inkomen ;)
Dus eigenlijk is het nee.
Dus eigenlijk een hele grote ja, doorgaans geldt er de arbeidsverplichting en dus moet al het algemeen geaccepteerde arbeid aan worden genomen. Hoe meer je zelf aan inkomen vergaard hoe minder bijstand er betaald moet worden. Ik ken geen sociale diensten die liever niet hebben dan hun klanten (parttime) gaan werken.
Een kwestie van op je Rof/mutatieformulier opgeven wanneer je werkt en het even telefonisch bij je contactpersoon melden :)

• chim0
Nou, ben dus vanochtend geweest en kreeg een verhaal te horen maar was niet helemaal duidelijk, de medewerker praatte een beetje onduidelijk.

Het kwam erop neer dat ik op moest geven wat ik denk te gaan verdienen in september en dit zou meer zijn dan de uitkering zelf dus hebben we het maar stop gezet. Ik krijg nog wel vakantiegeld uitbetaald.

Op deze manier kan ik altijd opnieuw een uitkering aanvragen, mocht ik zonder inkomen komen te zitten, en hoef ik niet onverwacht iets terug te betalen (de reden voor dit topic eigenlijk).

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

SmartDoDo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:01:
Nee, de bijstandsuitkering vult aan wat je te kort komt met het parttime inkomen ;)
Een terechte correctie. Essentie blijft hetzelfde, maar jou uitgangspunt is correcter.
Dus eigenlijk een hele grote ja, doorgaans geldt er de arbeidsverplichting en dus moet al het algemeen geaccepteerde arbeid aan worden genomen. Hoe meer je zelf aan inkomen vergaard hoe minder bijstand er betaald moet worden. Ik ken geen sociale diensten die liever niet hebben dan hun klanten (parttime) gaan werken.
Eens, maar mijn Nee blijft staan. Op het moment dat je werkt, vervalt je recht op bijstand. Dit staat los van wat jij hierboven schrijft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
chimo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:19:
Nou, ben dus vanochtend geweest en kreeg een verhaal te horen maar was niet helemaal duidelijk, de medewerker praatte een beetje onduidelijk.

Het kwam erop neer dat ik op moest geven wat ik denk te gaan verdienen in september en dit zou meer zijn dan de uitkering zelf dus hebben we het maar stop gezet. Ik krijg nog wel vakantiegeld uitbetaald.

Op deze manier kan ik altijd opnieuw een uitkering aanvragen, mocht ik zonder inkomen komen te zitten, en hoef ik niet onverwacht iets terug te betalen (de reden voor dit topic eigenlijk).
Verhaal klopt.

Als je óók in maanden wat er weinig werk is boven het wettelijk sociaal minimum (70% minimumloon, 0,70 x EUR 1.300,-) dan is er niets aan de hand. Je zult dan nimmer recht hebben op bijstand. EDIT: Bij deze opmerking ga ik uit van de situatie van een alleenstaande van 23 jaar of ouder!

Vervelend wordt het als er maanden zijn waarin je er soms net onder en soms net boven zit. Als je steeds weer opnieuw die uitkering moet aanvragen, moet je weer door die enorme bureaucratie heen. Als je eenmaal in de uitkering zit, heb je een contactpersoon bij de gemeente en zit het CWI er niet meer tussen. Vervelende in die situatie is dat je regelmatig te veel uitkering krijgt en dus zelf heel goed in de gaten moet houden welk deel je terug moet betalen (en dus opzij leggen) én zodra je weet wat je hebt, gelijk melden anders heet het ineens "fraude".

Kortom, doordat de laatste 20 jaar bijstandsgerechtigden het leven zo zuur is gemaakt, hebben ze ook bereikt dat een kleine onzekere baan bijna ondoenlijk wordt en werpen ze een drempel op om te werken wat ik heel kwalijk vind.

[ Voor 9% gewijzigd door SvMp op 20-09-2007 20:25 ]

• chim0
svdmeer schreef op donderdag 20 september 2007 @ 12:49:
[...]

Verhaal klopt.

Als je óók in maanden wat er weinig werk is boven het wettelijk sociaal minimum (70% minimumloon, 0,70 x EUR 1.300,-) dan is er niets aan de hand. Je zult dan nimmer recht hebben op bijstand.

Vervelend wordt het als er maanden zijn waarin je er soms net onder en soms net boven zit. Als je steeds weer opnieuw die uitkering moet aanvragen, moet je weer door die enorme bureaucratie heen. Als je eenmaal in de uitkering zit, heb je een contactpersoon bij de gemeente en zit het CWI er niet meer tussen. Vervelende in die situatie is dat je regelmatig te veel uitkering krijgt en dus zelf heel goed in de gaten moet houden welk deel je terug moet betalen (en dus opzij leggen) én zodra je weet wat je hebt, gelijk melden anders heet het ineens "fraude".

Kortom, doordat de laatste 20 jaar bijstandsgerechtigden het leven zo zuur is gemaakt, hebben ze ook bereikt dat een kleine onzekere baan bijna ondoenlijk wordt en werpen ze een drempel op om te werken wat ik heel kwalijk vind.
toon volledige bericht
Bedankt voor je toelichting!

Heb je die 1300,- hiervandaan (onderaan)? http://home.szw.nl/naviga...m?set_id=77&link_id=65025

Damn, ik verdien minder dan dat.. :(

Correctie, ik verdien precies het minimum. Hier wordt per 4 weken uitbetaald i.p.v. per maand.

PS: Contactpersonen zijn ook niet meer zo vast hoor, mijn contactpersoon werkt er voor 1 jaar daarna gaat ze bij een andere soos etc. maarja, je hebt altijd klantnummer enzo. Dit is mijn eerste ervaring met onze soos maar ik moet zeggen dat alles tot nu toe prima is verlopen en snel.

[ Voor 15% gewijzigd door chim0 op 20-09-2007 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Sorry voor het omhoog kicken van dit topic maar gisteren ff met m'n baas gepraat.

Het schijnt nu dus een rustige periode te zijn en ik ben bijna elke dag vrij.. oftewel, geen inkomsten.. :(

Je hebt dus rechts op het wettelijk minimumloon vanaf 23 jaar. Als je op uitzendbasis werkt, zeggen zij dus dat als je minder dan dat verdient, je naar de soos kan gaan en die vult het dan aan met je uitkering om toch aan dat bedrag te komen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb nooit een WW uitkering gehad, omdat ik verwijtbaar ontslagen ben bij m'n vorige baas maar wel een bijstandsuitkering.

Dus een voorbeeld: stel je verdient deze maand 500 euro, kun je de rest dus aanvullen met je bijstandsuitkering om toch aan het wettelijk minimum van een bijstandsuitkering te komen? Want die is hoger dan 500 euro (weet ik uit ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

chimo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:19:

Eigenlijk is dit heel fout. De Sociale Dienst hoort jouw WWB-uitkering te beëindigen wanneer vaststaat dat je inkomsten boven jouw bijstandsnorm komen. Als ze dat niet zeker weten omdat het onregelmatig uitzendwerk betreft, horen ze het niet te beëindigen. Er is immers geen reden om de uitkering te beëindigen tenzij je zelf hebt aangegeven niet meer te willen ontvangen.

Is zeker dat je voor minstens 30 dagen inkomsten boven jouw bijstandsnorm hebt, dan hoort de uitkering gestopt te worden.
chimo schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:49:
Ik heb nooit een WW uitkering gehad, omdat ik verwijtbaar ontslagen ben bij m'n vorige baas maar wel een bijstandsuitkering.
Wellicht heb je in de tussentijd weer WW-rechten opgebouwd?
Dus een voorbeeld: stel je verdient deze maand 500 euro, kun je de rest dus aanvullen met je bijstandsuitkering om toch aan het wettelijk minimum van een bijstandsuitkering te komen?
Dat klopt. Daarentegen zul je ook aan moeten tonen wat je zoal aan ander werk hebt gevonden. Je praat over 1 uitzendbureau en er is werk zat te vinden. Er vanuit gaande dat je lichamelijk en geestelijk in orde bent zou ik niet weten waarom je op een uitkering zou moeten terugvallen.

Sowieso lijkt een gesprek bij het CWI me een goed plan, ten eerste om te kijken wat voor werk ze daar voor je hebben en mochten ze niets hebben, welke stappen (WW/WWB) er dan nodig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 20-10-2007 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:54
Ik heb toevallig in een zelfde situatie gezeten 2 jaar terug, en dat ging om part-time uitzendbaantjes in combinatie met een uitkering(WW overigens) en kreeg ongeveer na een paar maanden een UWV controlleur op bezoek, wat zeer verhelderend heeft gewerkt.

Punt 1: Het CWI/UWV waardeert het zeker als je aan het werk gaat, er zitten geen voordelen aan werk, maar als je part-time voor het uitzendbureau werkt valt je uitkering terug naar een aanvullend niveau.

Punt 2: Zolang je part-time werkt en een aanvullende uitkering ontvangt (WWB/WW) ben je NIET van je sollicitatieplicht af. Hierbij geld overigens ook dat bij een uitzendbureau binnenwandelen met de vraag of er werk is GEEN sollicitatie is. WEL valt het inschrijven hieronder, net als een brief of gesprek.

Verder kan ik als ik je verhaal zo lees aanraden verder te kijken, want een bedrijf wat een paar dagen even geen werk voor je heeft zal in het algemeen ook niet echt veel toekomst in je zien, dan creeeren ze wel een dagje poetsen o.i.d. Echter moet ik wel opmerken dat als je goed in de smaak valt bij een uitzendbureau ze ook wel tijdelijke klusjes voor je blijven zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
SmartDoDo schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:58:
[...]
Eigenlijk is dit heel fout. De Sociale Dienst hoort jouw WWB-uitkering te beëindigen wanneer vaststaat dat je inkomsten boven jouw bijstandsnorm komen. Als ze dat niet zeker weten omdat het onregelmatig uitzendwerk betreft, horen ze het niet te beëindigen. Er is immers geen reden om de uitkering te beëindigen tenzij je zelf hebt aangegeven niet meer te willen ontvangen.

Is zeker dat je voor minstens 30 dagen inkomsten boven jouw bijstandsnorm hebt, dan hoort de uitkering gestopt te worden.

[...]
Wellicht heb je in de tussentijd weer WW-rechten opgebouwd?

[...]
Dat klopt. Daarentegen zul je ook aan moeten tonen wat je zoal aan ander werk hebt gevonden. Je praat over 1 uitzendbureau en er is werk zat te vinden. Er vanuit gaande dat je lichamelijk en geestelijk in orde bent zou ik niet weten waarom je op een uitkering zou moeten terugvallen.

Sowieso lijkt een gesprek bij het CWI me een goed plan, ten eerste om te kijken wat voor werk ze daar voor je hebben en mochten ze niets hebben, welke stappen (WW/WWB) er dan nodig zijn.
toon volledige bericht
Bedoel je dat je een volledige uitkering hoort te ontvangen als je loon lager is dan de uitkering? De medwerker vertelde me dat indien de loon hoger is, je dan geen uitkering ontvangt anders moet je het terugbetalen.

Nee, nog geen WW opgebouwd. Daarvoor moet je toch minimaal 6 maanden bij eenzelfde werkgever werken?

Verder heb ik een aantal sollicitaties lopen voor een full-time functie, want dit is echt waardeloos. Variabel inkomen, dagen thuis, etc. geen vast ritme dus. Maar aan de andere kant, ik werk er nu bijna 2 maanden dus als ik het volhoud kan ik weer WW opbouwen (telt uitzendwerk hiervoor ook?)

Samengevat, mijn inkomen is lager dan het wettelijk minimum loon maar kan niet aangevuld worden met een WW-uitkering, omdat ik daar geen recht op heb maar het is wel hoger dan een bijstandsuitkering..

Naja, ik ga van de week weer even naar de soos om het na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

chimo schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 09:57:
[...]

Bedoel je dat je een volledige uitkering hoort te ontvangen als je loon lager is dan de uitkering?
De uitkering is een norm, zeg € 850,00. Heb je maar € 500,- aan inkomsten in maand A, dan wordt je inkomen aangevuld tot die € 850,-. Wanneer je pas in maand B weet wat je daadwerkelijk verdiend in maand A, dan zal er een schatting gemaakt worden wat je inkomen in maand A zal zijn. Daarop wordt de aanvullende uitkering bepaald. Als in maand B blijkt dat je over maand A teveel hebt gekregen, wordt het verrekend met maand B. Zou je in maand B geen uitkering krijgen, dan moet je het teveel betaalde in maand A terug betalen.
Nee, nog geen WW opgebouwd. Daarvoor moet je toch minimaal 6 maanden bij eenzelfde werkgever werken?
Daarvoor moet je 6 maanden gewerkt hebben, niet persé bij dezelfde werkgever.
Maar aan de andere kant, ik werk er nu bijna 2 maanden dus als ik het volhoud kan ik weer WW opbouwen (telt uitzendwerk hiervoor ook?)
Uitzendwerk telt ook ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Bedankt voor de uitleg, 't is wat duidelijker nu. Ik wil dus inderdaad niet in situaties komen waar je geld terug moet betalen.
Pagina: 1