Toon posts:

Voeding steeds stuk

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik zal eerst even kort wat systeem stats opgeven:

Systeem
Cpu: AMD CPU Athlon 64 X2 5200+ 2.60 Ghz, 1000 Mhz, 2x 1MB, Boxed
videokaart: Sapphire Radeeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)
Kast/voeding: Arctic-Cooling Silentium T3 Pro (ATX, 500W)
Mobo: Gigabyte GA-M55S-S3, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Geheugen: Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit
Hd: maxtor 250gb sata hd
Dvd: NEC DVD-RW AD-7170S S-ATA

Wat er nu gebeurt is dit:

Ik heb deze pc 2-3 weken geleden besteld in onderdelen en in elkaar gezet. Schermpje aangesloten, Speakerset, muis en toetsenbord, netwerkkabel erin, aangezet en gaan! Systeem werkte prima.

Voeding1:
tot na 4 dagen, 's nachts terwijl de PC uit stond, de stroom uitviel in die groep (stop doorgeslagen). en mijn PC niet meer aanging (misschien opvallend om op te merken dat mijn huisgenoot een soortgelijk systeem heeft aangeschaft, behalve de DVD en HD precies hetzelfde systeem, en ook op deze groep zat, en zijn systeem ging nog wel gewoon aan). Na wat testen, moederbord/3rd kaart in mijn huisgenoot zijn pc werkte wel gewoon. En de voeding zwarte/groene draadje doorlussen met paperclip, fan ging niet aan. Kwam ik tot de conclusie dat de voeding stuk was. Deze teruggestuurd en paar dagen later nieuwe ontvangen van verkoper (coolprice.nl, topservice!)

Voeding2:
Enkele dagen later dus nieuwe voeding gekregen, deze aangesloten. PC aangezet, werkte weer allemaal prima. Na 20minuten, boem stop doorgeslagen, en weer voeding kapot. Opgestuurd naar coolprices.nl en weer nieuwe teruggekregen.

Voeding2:
Afgelopen Donderdag nieuwe voeding gekregen (deze eerst aangesloten op een geaard stopcontact in de keuken, paar uur, werkte prima. Vervolgens op de kamer van mijn huisgenoot, paar uur aangesloten, gebeurde niks) hierna op mijn kamer aangesloten (dit keer aan een ander stopcontact, lees hier onder voor mogelijk oorzaken). Werkte allemaal prima. Vannacht rond 1 uur PC uitgezet. en vannochtend ging hij rara, weer niet aan. Echter waren dit keer niet de stoppen doorgeslagen.

Oorzaken?
mogelijke oorzaak wat ik en huisgenoot misschien denken dat het is is een 'surge' in het elektrischiteits net, wat dan in mijn kamer slecht aangesloten zou kunnen zijn en bij mijn huisgenoot wel goed? (hij zit op dezelfde groep, en zijn pc overleeft het wel gewoon). Ook noemenswaardig is het feit dat de stopcontacten hier overal in huis ongeaard zijn, de woningbouwstichting doet hier overigens niks aan (al gebeld). Ik heb wel in de keuken 40meter verderop geaarde stopcontacten. Een surge protector heb ik hier wel liggen, maar die werkten dus alleen op geaarde stopcontacten.

Heeft iemand misschien enig idee wat de oorzaak kan zijn, en vooral een oplossing? ligt het aan mijn hardware of echt aan het elektriciteitsnet. Is de voeding gewoon een brak merk? ik weet het nu namelijk even echt niet meer.

Alvast bedankt
Frederik

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:06
Uit je verhaal haal ik dat je computer op jou kamer op een niet geaard stopcontact zit, 't lijkt mij persoonlijk raar dat daardoor elke dag bij jou de voeding ploft aangezien mijn systeem ook niet op een geaard stopcontact zit.

Trouwens welke voedingen heb je teruggekregen van coolprices?

Verwijderd

Topicstarter
pin_point schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:14:
Uit je verhaal haal ik dat je computer op jou kamer op een niet geaard stopcontact zit, 't lijkt mij persoonlijk raar dat daardoor elke dag bij jou de voeding ploft aangezien mijn systeem ook niet op een geaard stopcontact zit.

Trouwens welke voedingen heb je teruggekregen van coolprices?
exacte stats voeding:

AX-500F
ATX 2.0 PSU

*500 Watts output Power
*AC input 115/230 V 50~60Hz
*Active PFC
*Efficiency up to 80%
*Over Voltage Protection
*Short Circuit Protection

(Mijn huisgenoot, met zelfde PC heeft precies dezelfde voeding. Ze leverden me elke keer de voeding die oorspronkelijk in die kast (set) zat).

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 15:32

1Kb

Wat mij vebaasd in je verhaal, is het aantal keer dat stop doorslaat.
Buiten dat de voeding meerdere malen niet helemaal in orde kan zijn, had je een losse aarde draad kunnen maken naar bijv. je C.V. leiding.
Mijn vemoeden is dat dat niet alleen het probleem is.
Stel je hardware is niet in orde, dan zal de voeding proberen maximaal vemogen te leveren en uiteindelijk of doorbranden of uitschakelen.
Stel je hebt rest spanning die nergens naar toe kan, de eerste de beste keer dat je kast aarde kan maken zal die rest spanning zich ontladen en daarmee buiten een flinke opdonder, de aard lek schakelaar omgooien.
Stel er is wat aan de hand met je electriciteit. De reden dat een stop eruit vliegt, is omdat er meer watt wordt gevraagd over de electriciteits kabels dan de stop wil doorlaten 220v*a16 amp (aangenomen dat je een 16 ampere stop hebt) geeft 3660 watt. (stoppen laten wel voor korte tijd iets meer door dan genoemd getal, maar als vuistregel heb ik dit even aangenomen). De vraag die nu staat, is hoeveel apparaten staan op die stop aangesloten zodat een stop overbelast kan raken.

Het is geen echt antwoord wat ik geef, maar ik vermoed dat de belasting van je electriciteits netwerk voor de problemen zorgt. Staat er bijvoorbeeld een wasmachine op dezelfde stop aangesloten die 's nachts draait?

• CTX
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:12

CTX

Ik zou eens naar de inbouw van m'n moederbord gaan kijken als ik jou was. Misschien is er wel een punt dat erg kritisch staat, waardoor er soms kortsluiting in de kast zelf ontstaat (losse draad?). Dit kan bijvoorbeeld ook door uitzetting/krimping van materiaal als gevolg van temperatuurverschillen komen (en dus ook bij een uitgeschakelde pc plaatsvinden). Ook kan je eens proberen om mbv een verlengsnoer de pc wat langduriger op een ander stopcontact aan te sluiten, om met meer zekerheid jouw stopcontact als veroorzaker uit te sluiten/aan te wijzen. En schroef dat stopcontact eens open...

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
kan ook zijn dat de voeding niet kapot is door de surge protection, omdat de voeding kortsluiting maakt en dus zichzelf uitschakelt, dit zal na een korte periode weer verholpen zijn waardoor hij het weer doet. Maar dat zullen ze bij coolprices wel getest hebben.
Pagina: 1