[InDesign] tabellen "opleuken"

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Voor een projectje wil ik tabellen in InDesign gaan maken waarvan de content dynamisch moet worden zodat dit makkelijk kan worden aangepast. Nu moet het geheel wel redelijk ogen dus dacht ik om er wat grafische elementen aan toe te voegen. Nu maakte ik vroeger tabellen in HTML met negen cellen in drie rijen en drie kolommen, dan had je vier hoeken, vier zijden (boven, onder, links en rechts) en een contentveld, dat veld duwde de randjes opzij en als je de achtergrond goed instelde had je een perfect dynamisch geheel dat mooi bleef.

Nu probeer ik dit in InDesign en loop tegen wat probleempjes aan, zo kan ik geen achtergronden instellen, als ik losse afbeeldingen in de cellen plak heb ik het probleem dat ze niet netjes scalen als de content in de middenste cell groter of kleiner wordt.

Zijn hier mooie oplossingen voor? ik zag wel dat bij Flash en Fireworks iets van 9-slice zit, dat lijkt het te doen maar dat is niet goed met InDesign te combineren, ik werk grafisch met Illustrator. Iemand een mooie oplossing of tip?

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-12 17:00
Dit gaat niet direct werken in InDesign. Wat wel goed gaat is welke Alinea- en tekenstijlen worden teogepast en daarnaast de instellingen voor kleuren en lijnen, vergelijkbaar dus met CSS in HTML. Maar afbeeldingen koppelen op zo'n manier is in InDesign niet mogelijk.
Vaak plaats je een afbeelding erachter, welke je dus ook met de hand op maat maakt.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Verwijderd
Ja dat is dus niet echt de bedoeling, als je de afbeelding gaat verschalen dan kloppen de hoeken niet meer, die moeten gelijk blijven...

We hebben nu een tijdelijke oplossing, een extra rij en kolom aangebracht en daar een soort schaduw (lichtgrijs) van gemaakt, ziet er wel strak uit, maar echt grafisch is het niet... als iemand nog iets heeft hoor ik het alsnog graag.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 14:37

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Vraag jezelf eerst eens af waarom je dit zo wil. Tabellen zijn voor statistische gegevens, zowel in InDesign als in HTML. Mensen die feiten en cijfertjes willen lezen willen volgens mij helemaal geen poespas om die handel.

Ik raad je aan om het bij een keurig lijntje te houden in een iets donkerder of lichtere tint dan de main kleur van je document. Maak er geen half theater van. Waarom wil je er plaatjes in? InDesign die plaatjes zelf gaat scalen (dwz. uit proporties) lijkt me een hel.

Je kunt bijvoorbeeld de titel van de tabel (die je los in een tekstvak zet) een achtergrondplaatje geven. Onderaan je tabel kun je dan ook weer een 'afsluitend plaatje' zetten, gewoon een regeltje ofzo...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Savantas
Och, pak een recent D&D boek en daar zitten ook (in de lengte) schaalbare achtergronden voor tabellen in. De breedtes zijn zo te zien wel vast, maar ze hebben het dan slim opgevangen met 2 afbeeldingen op de achtergrond. Een van de 2 is zo gemaakt dat hij de ander netjes afsnijdt.
Als achtergrond gebruik je dan bvb zoiets (rip uit zo'n manual :X ):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f6bba867db7f845ba48be3f87915dfdc/full.jpg
en maakt hem op lengte voor de tabel. Daaronder ertegenaan (en er op liggend) plaats je deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f50ad797bfebd447c2fcbb7937a8084d/full.jpg

Vervolgens kan je naar behoefte dus de lengte bepalen...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/845a97d08fb68c462eb31e9cacdc71ae/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/52250c29eb13366dd39801deb8ebce57/full.png
en
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/94c1a4250cf834a8c7e5c61e183a72c4/full.png

Maar ja, wel als afbeelding onder de tabellen, niet in een table style...
sorry voor de lange post...

[ Voor 3% gewijzigd door Savantas op 19-09-2007 17:48 ]

• Verwijderd
Lange posts rokk :) Nee dat ziet er netjes uit, ik begrijp alleen nog niet hoe je die achtergrond van de contentcell plaatst, doe je dat met de hand of kan je hem als "html" achtige achtergrond instellen? Als je me dat nog kan uitleggen zou ik een heel end verder zijn.

Als je de breedte kan vastzetten (en dat is meestal wel zo met drukwerk) kan je een aardig end komen.

Dark Blue, het niet gebruiken van afbeeldingen in tabellen vind ik een beetje het ontwijken van een probleem. Het maakt me niet uit of je wel of geen tabellen inzet, in mijn geval dacht ik dat het een goede oplossing zou zijn. De originele ontwerpen zaten in Illustrator maar dat is een crime om een beetje content aan te passen, met de hand alle objecten uitrekken, verzetten en dergelijke. De uitkomst zou zijn om afbeeldingen aan de tekst te koppelen om zo de grafische eigenschappen van je Illustrator ontwerp te gebruiken en daarbij het gemak en de dynamiek van InDesign toe te voegen. Ik heb ook geprobeerd om met ankers de afbeeldingen mee te laten lopen achter de tekst maar dat werkt verre van ideaal.

• Savantas
Helaas, het gaat in InDesign gewoon op een lompe manier:
Maak een layer aan waar je tabel instaat. Maak daarnaast een layer die je background noemt. Hierin plaats je bedie afbeldingen. Vervolgens zorg je eerst dat de tabel goed is, daarna zet je de afbeeldingen er onder. Plaats nu de bovenste afbeelding met behulp van uitlijnen gelijk aan de linkerbovenkant van de tabel. Nu de bovenste laag op slot zetten, dan kan je vrij met de afbeeldingen schuiven. bepaal nu met de zwarte pijl tot waar de afbeelding door moet lopen (vrijwel tot onderaan de tabel) en zet vervolgens de onderafbeelding er tegenaan.
Deze methode gaat natuurlijk alleen goed op als de randen van de tabel precies overeenkomen met de rand va de afbeelding (ik heb bij deze afbeeldingen daar een beetje teveel wit voor). Anders moet je met de hand de afbeelding positioneren (al kan je wel een keer hert verschil opmeten en dan verder overal opnieuw uitlijnen en de vaste verschuiving opgeven).
Maar echt vastkoppelen aan de tabel is gewoon nog niet mogelijk... Wees blij dat je eindelijk tabelopmaak als lettertype, lijndiktes en vulkleuren in een stijl ka zetten! Dat is helaas nog niet zo lang... /me Savantas heeft vaak genoeg tabellen opgemaakt in Illustrator en dan als afbeelding geplaatst in PageMaker/Quark/InDesign...

• Verwijderd
Bah, bedankt voor je reactie hoor, daar niet van ;) het is alleen zo verschrikkelijk omslachtig. Als je het vergelijkt met CSS of iets dergelijks. Zou er misschien iets met scripts te doen zijn? nu ja, komt er wel eens van.

Probleem is dat de tabellen ontzettend vaak moeten worden aangepast en dat je daarvoor een oplossing zoekt. Denk dat het wachten op CS4 (of 5.. of n...) wordt. Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1