Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:28:
Stel, ik zet twee luidsprekers in een ruimte. Ik vertraag een van de twee met een bepaald aantal miliseconden. Mijn doel is om een lijn (kromme?) te tekenen. Deze lijn vertegenwoordigt de plaatsen waarop het vertraagde geluid op dezelfde tijd aankomt als het onvertraagde geluid. Dit alles in het tweedimensionale vlak (anders wordt het erg lastig vrees ik).
Als ik het goed heb, neem ik dan twee punten die als middelpunt gelden van de geluidsgolven die daaruit komen. De golffronten kan ik tekenen als cirkels. Echter, omdat een van de twee bronnen vertraagd is, heb ik cirkels met verschillende stralen. Voor ieder tijdstip t kan ik twee cirkels tekenen. De verzameling snijpunten vormt de lijn die ik zoek.
Is hier een formule voor, of anders een eenvoudige manier om deze lijn te construeren?
De twee Luisprekers(LS) zitten op een line de eerste twee pulsen raken elkaar op de lijn tussen de twee LS. De eerste puls legt afstand A af en de tweede(vertraagde puls) legt afstanmd B af:
A= V*T1
B= V*(T1-Δt). . .Δt is de vertraging van de puls.
De afstand tussen de twee LS is A+B. . .dit is het eerste raak punt van de twee pulsen.
Bekijk het nu ΔT seconden later. . .ΔT is een wille keurige tijd zodat beide pulsen de zelfde afstand hebben afgelegd. . .je krijgt twee nieuwe cirkels. . .gemakkelijk net je passer te tekenen. Het nieuwe raakpunt vormt twee driehoeken waar de twee nieuwe een nieuw raakpunt hebben. . .(er zijn uiteraard een oneindig aantal raakpunten).
De twee schuine zijden van de twee driehoeken hebben de volgende lengte:
De korte noem ik B' en de lange noe3m ik A'
A'= V*(T1+ΔT ). . .ΔT is een meetbare grote tijd
B'= V*(T1-Δt+ΔT). . .Δt is de kleine vertraging maar geen differentiaal kleine tijd
Je hebt nu twee driekoeken met twee bekende lengtes zoals ik hierboven heb aangegeven.
Je dient slechts deze verhouding tussen de 4 benen en het gezamenlijke been op te lossen en dan krijg je de wiswkundige relatie voor de raakpunten.
Dit proces herhaal je een paar keer en vanuit die lijn die onstaat kan je in eerste instantie opmaken of die lijn recht is of niet. Als die lijn niet recht is kan je vanuit deze relatie een differentiaalform van de lijn opzetten en het op die manier proberen op te lossen. Je stelt dan het volgende voor een tijd dT later
A'= V*(T1+dT ). . .dT is een onmeetbare korte tijd
B'= V*(T1-Δt+dT). . .Δt is de kleine vertraging als voorheen
en probeer daarmee de vorm van de lijn te synthesiseren. Leuke klus.
Ik ga het alsnog niet uitwerken. . .jij moet ook iets doen