Toon posts:

NAS om torrents te kunnen delen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nas oplossing om torrent bestanden te kunnen delen. Dus niet alleen downloaden, maar ook (met name) uploaden. Ik wil de torrents remote kunnen beheren (ala utorrent icm webui plugin). Ik weet inmiddels dat het kan, maar ik weet niet welke combinatie van nas/torrent client ik daarvoor kan gebruiken.
Zat zelf te denken aan een CH3SNAS en deze te funpluggen.

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik weet niet precies hoe een NAS werkt maar probeer hier gewoon alle bestanden op te zetten die je wil dezen en sluit hem zoals gewoonlijk aan op het netwerk en daarnaast neem je een PC die naar die torrents verwijst. :)

Verwijderd

Topicstarter
m0nkey schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:27:
Ik weet niet precies hoe een NAS werkt maar probeer hier gewoon alle bestanden op te zetten die je wil dezen en sluit hem zoals gewoonlijk aan op het netwerk en daarnaast neem je een PC die naar die torrents verwijst. :)
De bedoeling is dus om het downloaden cq uploaden op de NAS zonder PC te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het opstarten van de torrent gebeurt natuurlijk wel met PC.

Verwijderd

Voor mij is een NAS toch echt een PC. Misschien bedoel je die mini-PC's in kleine behuizingen die commercieel worden aangeboden? Gaat het je dan om de ruimte of wat?

Ik zou zelf zeggen kies een leuke linux of BSD distro en maak er een leuke NAS van, compleet met torrent, webserver, webGUI, ftp en wat je maar wilt. Met TightVNC kun je via windows bij je unix desktop zoals KDE of iets als XFce4 wat veel kleiner is.

Verwijderd

Topicstarter
Een NAS is een drive die je aan het netwerk kunt hangen. De CH3SNAS kun je funpluggen zodat je via telnet naar de NAS kunt komen. Het funpluggen is eigenlijk niets meer dan de firmware van de NAS uitbreiden met een linux distributie (in dit geval moet het debian zijn, anders werkt het niet). Er is echter geen GUI (of een aansluiting voor een scherm), dus alles moet via de command line. Het grote voordeel van een NAS is het lage stroomgebruik. Met disk activiteit is dat ongeveer 27 watt. Ftp en sharing zit in de standaard firmware.
Ik heb al een mini pc in een kleine behuizing, echter die gebruikt een veelvoud aan stroom en produceert aardig wat warmte. Te warm voor in de meterkast in ieder geval.
De bedoeling van een NAS is dat je hem altijd aan hebt staan, wat het natuurlijk ideaal maakt voor p2p en filesharing.

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zou eens naar een Synology DiskStation kunnen kijken, die heeft het eea al standaard aan boord..

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:35
IceOnFire schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:51:
Je zou eens naar een Synology DiskStation kunnen kijken, die heeft het eea al standaard aan boord..
Ja, alleen werkt het seeden niet goed op Synology's, aldus de officiele fora.

Verwijderd

Topicstarter
Kaap schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:07:
Ja, alleen werkt het seeden niet goed op Synology's, aldus de officiele fora.
Daarom viel die af. Ook omdat daar geen funplug voor is, dus je kunt alleen datgene wat de firmware je toestaat.

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
al naar qnap gekeken? Schijnt beter te zijn met torrents

[ Voor 13% gewijzigd door DaRace op 20-09-2007 14:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:44:
Een NAS is een drive die je aan het netwerk kunt hangen.
Ik ken geen schijven met ethernet interface, dus het is sowieso nooit enkel een schijf. Er zal een OS rond moeten worden gebouwd, veelal een minimale Linux-distro met een embedded x86 chip. Vaak gaat het bij een NAS ook om meerdere schijven, al dan niet in RAID.
Ik heb al een mini pc in een kleine behuizing, echter die gebruikt een veelvoud aan stroom en produceert aardig wat warmte. Te warm voor in de meterkast in ieder geval.
Probeer het eens zonder behuizing? Of open behuizing. Een fannetje kan ook geen kwaad, hoor je toch niet. En hoeveel energie trekt hij dan?

Verwijderd

Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar er bestaat een wifi/router van asus met een harde schijf erin, en er zit ook een torrent functie in/op.
Iets van asus WL500 ofzo. :)
Mischien kun je hier wat meer vinden

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
jammer dat er niet echt goede oplossing voor een nas+newsserver is... probleem is dat die onboard dingen geen 2MB/sec trekken+decoderen :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:33:
Probeer het eens zonder behuizing? Of open behuizing. Een fannetje kan ook geen kwaad, hoor je toch niet. En hoeveel energie trekt hij dan?
Ik denk dat een open PC in de meterkast niet echt brandveilig is. :+
Hoe dan ook, een mini pc continue laten draaien is niet wat ik wil, of zoek.

Verwijderd

Hoezo zou een PC met een kast eromheen opeens meer brandveilig worden? Ik zou juist zeggen andersom, ivm warmte-ontwikkeling. Mocht er vocht komen op je server dan betekent dat kortsluiting -> voeding uit ofwel stop door.

Verwijderd

Topicstarter
Dutch2007 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 14:37:
jammer dat er niet echt goede oplossing voor een nas+newsserver is... probleem is dat die onboard dingen geen 2MB/sec trekken+decoderen :(
Daarom wil ik ook een nas waar een funplug voor is, dan kan ik zelf de applicaties kiezen die ik wil draaien. Overigens nas+newsserver gaat wel op een CH3SNAS. Zie hier

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk trouwens dat ik er inmiddels uit ben, het wordt waarschijnlijk een CH3SNAS met daarop bittornado icm Torrentflux-b4rt. Op deze manier heb ik een volwaardige torrent client draaien die ik remote aan kan sturen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

embedded board kun je ook nemen.
kijk eens naar soekris of pc-engines spul.
nog zuiniger, en je kunt re ook een een HDD aanhangen :)

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 20:21
@ vteuniss

Is je CH3SNAS al binnen en zo ja lukt het al met die torrents downloaden.
Ik zit er namelijk ook over te denken die te nemen. Wil je je ervaring hier is posten. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nog niet eens besteld. Moest voor een spoedklusje naar het buitenland en dan heeft het weinig nut om nieuwe hardware te hebben staan terwijl je geen tijd hebt. Volgende week ga ik de bestelling doen.
edit:
Net de bestelling de deur uitgedaan, 2 weken levertijd....
Uitverkocht, moet wachten tot 22 November :(
Na lang wachten wordt hij morgen (8 December) eindelijk geleverd. Heb de harde schijf (WD 1TB GP) al binnen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 09:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels binnen en geinstalleerd, werkt als een speer. Nu nog de juiste bittorrent client erop zetten, maar dat blijkt moeilijker dan ik dacht. Heb inmiddels mldonkey draaiend gehad, maar die kan niet uploaden..... 8)7
Eerst maar even uitbreiden met een debian installatie, zodat ik source code kan compileren. Dan kan ik kiezen wat ikzelf wil, zolang als er maar een linux variant is.
Pagina: 1