Vervolgopleiding Bedrijfskundige Informatica wiskunde A of B

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
Beste Tweakers,

Graag zou ik jullie mening willen horen over het volgende: na mijn mbo-opleiding Informatica wil ik de hbo-opleiding Bedrijfskundige Informatica gaan volgen. Nu hoor ik van enkele mensen dat studenten die deze opleiding volgen, nog weleens moeite hebben om hun wiskunde te behalen.
Bij mij op school gaat binnenkort wiskunde A en B worden gegeven, welke wiskunde sluit volgens jullie het beste aan op de opleiding Bedrijfkundige Informatica?
De mensen van de administratie hier op school hebben mij gewaarschuwd dat er misschien niet genoeg inschrijvingen voor wiskunde B zijn, is het dan zinvol om wiskunde A te gaan volgen?

Als ik het goed begrepen heb is wiskunde B voor technische opleidingen en wiskunde A voor maatschappelijk- en economische opleidingen. Als wiskunde B dus niet door gaat lijkt het mij niet echt zinvol om wiskunde A te gaan volgen, omdat dit volgens mij niet echt aansluit op de opleiding Bedrijfskundige Informatica.

Samenvatting:

- Welke keuze is volgens jullie de beste? Wiskunde A of wiskunde B?
- Als wiskunde B niet doorgaat, is het dan zinvol en echt een aanvulling op de opleiding Bedrijfskundige Informatica om wiskunde A te gaan volgen.

Alvast bedankt.

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:45
Ik zit inmiddels in m'n 4e jaar BI op het Saxion. Mijn wiskunde is in 1 woord kud en heb het tot op heden geen seconde nodig gehad. Kortom; wat zijn de eisen van de opleiding?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik heb ooit B gehad. Vroegah was er voor BI de 'eis' om B te hebben, maar dat was net voor de introductie van de 2e fase. Toen het echt werd ingevoerd bleek de eis voor wiskunde B helemaal niet eens te bestaan...

Met vakken als statistiek zal je iets moeite hebben als je niet B hebt, maar met een beetje doorzettingsvermogen kom je er wel.

Ik had overigens de eis Economie 1 oid. Let er dus op dat er misschien andere benodigdheden zijn dan alleen wiskunde.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Go2MvR
RiCk schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:59:
Ik zit inmiddels in m'n 4e jaar BI op het Saxion. Mijn wiskunde is in 1 woord kud en heb het tot op heden geen seconde nodig gehad. Kortom; wat zijn de eisen van de opleiding?
De eisen van de opleiding zijn:
* Diploma havo: profiel Natuur & Gezondheid, Natuur & Techniek, Economie & Maatschappij of Cultuur & Maatschappij. ( vanaf september 2009: Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid, Economie & Maatschappij of Cultuur & Maatschappij + economie of management en organisatie + Wiskunde A of Wiskunde B )
* Diploma vwo: profiel Natuur & Gezondheid, Natuur & Techniek, Economie & Maatschappij of Cultuur & Maatschappij. (vanaf september 2009: blijft dit ongewijzigd)
* Diploma mbo op niveau 4.

Als het goed is behaal ik aan het einde van dit schooljaar mijn niveau 4 diploma en dat zou voor mij dus voldoende zijn om toegelaten te worden, maar er wordt hier ook wiskunde A of B gevraagd. Dit helpt mij ook niet bij mijn keuze, vandaar mijn post op GoT.

• Go2MvR
Motrax schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:05:
Ik heb ooit B gehad. Vroegah was er voor BI de 'eis' om B te hebben, maar dat was net voor de introductie van de 2e fase. Toen het echt werd ingevoerd bleek de eis voor wiskunde B helemaal niet eens te bestaan...

Met vakken als statistiek zal je iets moeite hebben als je niet B hebt, maar met een beetje doorzettingsvermogen kom je er wel.

Ik had overigens de eis Economie 1 oid. Let er dus op dat er misschien andere benodigdheden zijn dan alleen wiskunde.
Als ik het goed begrijp ligt de keuze voor wiskunde B dus meer voor de hand dan de keuze voor wiskunde A.
Van anderen heb ik eerlijk gezegd nog weinig gehoord over economie, maar ik zal er rekening mee houden.

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:45
BeerMaster schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:29:
[...]

De eisen van de opleiding zijn:
* Diploma havo: profiel Natuur & Gezondheid, Natuur & Techniek, Economie & Maatschappij of Cultuur & Maatschappij. ( vanaf september 2009: Natuur & Techniek, Natuur & Gezondheid, Economie & Maatschappij of Cultuur & Maatschappij + economie of management en organisatie + Wiskunde A of Wiskunde B )
* Diploma vwo: profiel Natuur & Gezondheid, Natuur & Techniek, Economie & Maatschappij of Cultuur & Maatschappij. (vanaf september 2009: blijft dit ongewijzigd)
* Diploma mbo op niveau 4.

Als het goed is behaal ik aan het einde van dit schooljaar mijn niveau 4 diploma en dat zou voor mij dus voldoende zijn om toegelaten te worden, maar er wordt hier ook wiskunde A of B gevraagd. Dit helpt mij ook niet bij mijn keuze, vandaar mijn post op GoT.
Het is toch niet en het is of.... en je hebt MBO !!!

• Go2MvR
RiCk schreef op donderdag 20 september 2007 @ 08:24:
[...]

Het is toch niet en het is of.... en je hebt MBO !!!
Dit topic heb ik ook niet geopend om te vragen wat ik nodig heb om toegelaten te worden voor die opleiding.
Of is dat niet wat je bedoeld?

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:27
Motrax schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:05:
Ik dacht dat statistiek juist een uitgesproken voorbeeld is van een Wiskunde A thema? Unlike goniometrie, wat aan wiskunde B is voorbehouden...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor HIO/BI is tegenwoordig m.i. helaas geen wiskunde meer nodig. Maar als je ooit nog de intentie hebt om verder te gaan op een technische universiteit dan zou ik zeker voor B gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go2MvR
THIJZEL schreef op donderdag 20 september 2007 @ 23:35:
Voor HIO/BI is tegenwoordig m.i. helaas geen wiskunde meer nodig. Maar als je ooit nog de intentie hebt om verder te gaan op een technische universiteit dan zou ik zeker voor B gaan.
Als er voor de opleiding Bedrijfskundige Informatica geen wiskunde nodig is, en om door te gaan naar de technische universiteit ligt B dus meer voor de hand als A? Dit maakt de keuze voor mij dus heel gemakkelijk, om iig niet voor wiskunde A te kiezen en erover na te denken om wiskunde B te gaan volgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 23:35

bas.kb

BI'er :P

Ik heb van 1999 tot 2003 een MBO4 opleiding (Technische Informatica) op het ROC Zadkine te Rotterdam gevolgd. In 2003 ben ik aan Bedrijfskundige Informatica begonnen aan de Hogeschool INHolland te Rotterdam en ben inmiddels afgestudeerd.

Omdat ik een aansluitende opleiding had genoten, heb ik het eerste jaar van mijn HBO BI overgeslagen. In mijn geval was het zo dat in het 1e jaar wat wiskunde op Havo niveau herhaald werd. Dat heb ik dus overslagen. In de resterende drie jaar op het HBO heb ik alleen wat statistiek gehad, en dat was prima te doen.

Kortom, no worries man! En ik zou even checken of je ook het 1e jaar mag overslaan, want ik had er daadwerkelijk recht op. Sommige scholen handhaven een beleid waarbij er geen jaren 'overgeslagen' mogen worden, maar dan moet je twee jaar in één doen... daar heb ik geen ervaring mee... maar ik zou maar eens gaan informeren bij je opleidingscoördinator ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 15:45

Not Pingu

Dumbass ex machina

BeerMaster schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:58:
[...]

Als er voor de opleiding Bedrijfskundige Informatica geen wiskunde nodig is, en om door te gaan naar de technische universiteit ligt B dus meer voor de hand als A? Dit maakt de keuze voor mij dus heel gemakkelijk, om iig niet voor wiskunde A te kiezen en erover na te denken om wiskunde B te gaan volgen. :)
Alleen ligt een traject HBO BI -> universitair informatica niet zo voor de hand ;)
Maar mocht je uiteindelijk toch een universitaire informaticaopleiding willen doen (wat dus weer iets anders is dan BI he) dan heb je wiskunde B weldegelijk nodig. Het feit dat ik wiskunde A heb gekozen breekt me nu op de uni echt ongelofelijk op.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224601

Ik heb HIO op de Hanze Hogeschool in Groningen gedaan, hierbij was het eerste jaar een combinatiejaar voor BI en HIO. Daarna was het ook nog mogelijk om de andere kant op te gaan.

Zelf heb ik Wiskunde B op de havo gehad waarmee ik voldoende voorkennis had voor de HIO. Tijdens het eerste jaar kwam ik er wel achter dat anderen zonder wiskunde problemen hadden met programmeeropdrachten waarin je bijvoorbeeld een Fibonacci reeks of een Mandelbrot moest programmeren. Ook zaten er drie wiskundevakken in het eerste jaar, hierbij hebben wij voornamelijk ervaring opgedaan met het gebruik van mathcad en was het niet nodig om zelf berekeningen te kunnen (wel handig om te weten wat je doet). Voor discrete wiskunde was een wiskundige achtergrond erg nuttig (zitten volgens mij ook veel dingen van wiskunde A bij). Ook bij vakken als logica heb je voordeel van wiskundige ervaring.

Ik weet dan ook niet hoeveel programmeer, logica en wiskunde vakken er bij jou in de BI opleiding zitten maar ik denk dat een goede wiskundige basis altijd nuttig is. Ik denk dat wiskunde B erg nuttig kan zijn voor je, maar als dit niet mogelijk is lijkt wiskunde A mij een goed alternatief. Als je de kans hebt om het te doen zou ik het dan ook zeker doen.
Pagina: 1