Welke Olie te gebruiken voor koeling mobo icm Phase chang

Pagina: 1
Acties:

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 10:49

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik met mijn phase change mijn mobo gemold. Omdat ik op korte termijn
een nieuw mobo ga kopen ben ik druk bezig alternatieven te zoeken om mijn mobo te isoleren.
Per toeval kwam ik een forum uit de oude doos tegen waar twee vrienden een pc koelden dmv zonnebloem-olie.

Omdat het idee je mobo, ondergedompeld in een niet geleidende vloeistof, te koelen mij een goed alternatief lijkt tegenover isoleren van het moederbord ben ik de vele topics hier op GoT allemaal gaan doorlezen.

Onduidelijk is mij tot op heden echter welke (betaalbare) olie geschikt is voor een dergelijke koelmethode.

- Natuurlijke olie:
Is goedkoop maar heeft als nadeel dat er bacterieen in groeien die voor geleiding kunnen gaan zorgen. Daarnaast is deze vorm van olie vaak dun, ook op lagere temps.

- Syntetische olie
Duurder dan de natuurlijke variant, dikker en over het algemeen voor gebruik bij hogere temps. Heeft geen last van bacteriegroei.

Het is algemeen bekent dat olie vele soorten kunstoffen aantasten en ik heb niet kunnen terugvinden wat voor een invloed langdurig gebruik (2jaar max) voor een invloed op het mobo heeft.
Het is van belang dat de kast zo goed mogelijk luchtdicht afgesloten wordt om menging met water uit de lucht en stof tegen te gaan. Olie wordt na contact met lucht langzaam geleidend, iets wat je zeker moet voorkomen.

Via google kwam ik volgend artikel tegen over het koelen van een pc met olie. Het gaat op sommige punten een beetje in op datgenewat ik elders heb gevonden, maar aan de andere kant maakt men ook gebruik van een andere olie.

- Ze maken geen luchtdichte kast.
- De pompen luchtbellen door de olie, wat voor menging met water zou kunnen zorgen.

http://www.pugetsystems.com/submerged.php

Is er al iemand die het is gelukt om een systeem voor langere tijd draaiende te houden ondergedompeld in een oliebad? En welke olie is het meest geschikt?
In de guide maken ze gebruik van mineral oil, is dit dan misschien de ultime olie?

Verwijderd

Nee het is niet mogelijk dit voor een langere tijd te doen omdat er stof in de olie komt en die stof gaat wel geleiden. Dat is op zich wel te voorkomen door de boel luchtdicht af te sluiten idd.

Daarnaast is het gewoon een onprettige ervaring omdat olie ranzig spul is.

Ik heb zelf een PC'tje ongeveer 3 maanden in de olie gehad (incl voeding en alles), dat werkte vrij goed, ik heb gewoon el-cheapo zonnebloem olie gebruikt. Na die 3 maanden werkte de voeding niet meer, de rest van het systeem was in orde.

Lees ook dit topic eens door (helaas veel plaatjes down wegens oudheid):

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=70265

Daar hebben ze ook phase change toegepast op een bak met olie voor het moederbord. (Project is helaas een stille dood gestorven nadat ze het niet voor elkaar kregen de boel werkend te krijgen, het was dan ook een bizar complex systeem)

Een van de punten die ook genoemd is is dat de condensatoren op het moederbord heel slecht tegen de kou kunnen, deze moeten dan dus ook nog extra beschermd worden.

Normale isolatie is erg simpel te doen en scheelt je een hoop kopzorgen tov de olie oplossing. Ik zou het dus bij normale isolatie houden.

Ook was een puntje dat de condensatoren niet tegen de olie konden (deze zijn normaal niet 100% waterdicht, of oliedicht is dat dan), na een jaar zullen deze haast zeker kapot gaan/zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 02:17 ]

Verwijderd

Misschien moet je jezelf nog wat beter inlezen over pc want goede isolatie is heel makkelijk te doen, en waarschijnelijk nog goedkoper dan een paar liter olie te kopen. Maare moet dit niet in DOC? Aangezien het over phase change gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 07:49 ]

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 07:49:
Misschien moet je jezelf nog wat beter inlezen over pc want goede isolatie is heel makkelijk te doen, en waarschijnelijk nog goedkoper dan een paar liter olie te kopen. Maare moet dit niet in DOC? Aangezien het over phase change gaat.
Naah enkele tientallen uren heb ik er al wel opzitten en in 't algemeen phase change topic wist men ook niet echt wat er misgegaan moet zijn.
Feit is gewoon dat bij veelvuldig gebruik een phase change altijd kans op condensatie blijft bestaan. Vooral in zomerse hitteperioden bijvoorbeeld.

Olie lijkt mij dus een goed alternatief tegenover isolatie, maar daar doelde ik in dit topic niet op. Het is meer de vraag of het geheel onderdompelen van het moederbord samen kan gaan met normaal gebruik van de computer voor een langere periode >1,5jaar.
Om die reden heb ik dit topic ook niet in DOC gezet, het gaat immers over de toepasbaarheid van oliekoeling en niet de phase change ;)

Ben al enkele dagen aan het zoeken geweest, maar de vele topics lopen allemaal dood en nergens kan ik iemand vinden die deze koeltechniek dan ook daadwerkelijk voor dagelijks gebruik van pc gebruikt.

http://www.pugetsystems.com/submerged.php gaf mij toch weer hoop nadat ik het idee eigenlijk wilde gaan laten varen......vandaar dit topic, wil nl niet nogmaals een moederbord(+meer) vernielen.

Verwijderd

Tjah het is niet zo'n geweldige techniek, vandaar dat het niet gebruikt wordt.

Als je met je phase change de boel gesloopt hebt lijkt het me niet zo moeilijk te verzinnen dat je een foutje hebt gemaakt. Geen probleem, kan de beste overkomen, maar om dan alleen omdat een handvol mensen in 1 topic niet precies weten wat jij fout hebt gedaan wil niet zeggen dat je maar een techniek die al jaren succesvol toegepast wordt de deur uit moet doen en een techniek moet kiezen waar amper mensen ervaring mee hebben en de paar ervaringen die er zijn zijn negatief.

Moederborden zijn niet gemaakt om in de olie te liggen en dus gaan ze kapot. Nu is het tweaker zijn op zich wel dingen gebruiken waarvoor het niet bedoelt is, maar er moet toch in ieder geval wel een goede theorie achter zitten.

De theorie achter een moederbord in de olie is dat ie kapot gaat en dat lijkt me niet het juiste doel.

Daarnaast is GoT nogal beperkt om alleen daar voor je phase change vragen terecht te gaan, er zijn niet zoveel mensen in Nederland die zich ermee bezig houden en niet iedereen die zich ermee bezig houdt komt ook op GoT.

Probeer je vragen eens in een van de grote fora zoals xtremesystems.

Ga eerst heel veel lezen, dan heel zorgvuldig isoleren met het juiste spul op de juiste manier en je hoeft niets meer kapot te maken.

Daarnaast is de manier van werken heel belangrijk, weet je hoe ze isoleren in Japan? Door een stukje tissue rondom de socket te leggen. Door de juiste werkwijze te gebruiken gaat er amper ooit iets stuk (al is het risico een stuk groter, maar die Jappen weten wel wat ze doen).

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 01:19:
Als je met je phase change de boel gesloopt hebt lijkt het me niet zo moeilijk te verzinnen dat je een foutje hebt gemaakt. Geen probleem, kan de beste overkomen, maar om dan alleen omdat een handvol mensen in 1 topic niet precies weten wat jij fout hebt gedaan wil niet zeggen dat je maar een techniek die al jaren succesvol toegepast wordt de deur uit moet doen en een techniek moet kiezen waar amper mensen ervaring mee hebben en de paar ervaringen die er zijn zijn negatief.
Natuurlijk is er iets foutgegaan en omdat ik degene ben die het in elkaar heeft gesleuteld ben ik automatisch ook degene die dat foutje gemaakt heeft.
De hele techniek afkeuren doe ik niet maar toch ben ik van mening dat deze zeker niet ideaal is.
Ga eerst heel veel lezen, dan heel zorgvuldig isoleren met het juiste spul op de juiste manier en je hoeft niets meer kapot te maken.
Dat heb ik ook zeker wel gedaan van te voren hoor, ben niet helemaal 8)7
Moederborden zijn niet gemaakt om in de olie te liggen en dus gaan ze kapot. Nu is het tweaker zijn op zich wel dingen gebruiken waarvoor het niet bedoelt is, maar er moet toch in ieder geval wel een goede theorie achter zitten
Heb je daar misschien bronnen van of zijn dat je vermoedens gebaseerd op de stukken die jij er toevallig over gelezen hebt?
Ik ben namelijk wel degelijk mensen, op andere fora (via google oc) tegengekomen die toch echt wel tot 6mnd hun pc in olie hadden draaien, zonder problemen!
Er zijn ontelbare verschillende soorten olie, en je kunt het op verschillende manieren aanpakken. Het zonder enige reden, behalve dat een pc niet gemaakt is om in de olie te liggen |:( (beetje vanzelfsprekend ;) ) , afkeuren van deze methode lijkt mij dan ook wat kort door de bocht.

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
olie gaat stinken :X

Verwijderd

Zoals ik zei, ik had mijn PC ongeveer 3 maanden in de olie, toen deed de voeding het niet meer.

De stukken over de condensatoren kun je zelf ook wel verzinnen, maar staat ook uitgebreid beschreven oa in het topic wat ik aangaf (ik heb het toendertijd gevolgd). Condensatoren zijn rollen papier in een olie, deze zijn standaard niet 100% waterdicht, de olie in de condensatoren gaat dus op d'n duur mengen met de olie in je bak en daar kunnen ze niet tegen.

Daarnaast stinkt het, geeft het vlekken en is het helemaal niet nodig.

Gewoon goed isoleren, proberen te verzinnen wat je precies fout hebt gedaan. Je zegt wel dat je het goed hebt gedaan, maar blijkbaar heb je toch iets fout gedaan anders zou het ook niet mis gaan. Mensen gebruiken de normale isolatie technieken al zo lang dat gaat normaal gezien gewoon niet mis.

• Onno b

Onno b

Topicstarter
Zeker niet alle soorten olie, alleen natuurlijke olie gaat stinken door de bacteriegroei.
Won't the mineral oil eat away at the rubber, making capacitors blow or components fall apart?
Answer: We've seen many variations on this question. Some people say the motherboard will fall apart, others that the acrylic tank will dissolve away to nothing! In reality, we have seen absolutely zero effect. All components are perfectly intact, and the system remains rock solid. The only impact we have seen is on adhesives -- the label stickers on the memory came off, and the adhesive backing on the weather stripping became useless. However, it seems somewhat selective. The label stickers on the video card and motherboard are just fine. But to answer the cries of doom and gloom -- we've seen no indications yet. All the rubber seals are intact, and the capacitors are completely unaffected. It seems as if we'll be able to run this system for quite some time, if not indefinitely.
(link al 2x eerder geplaatst)

@ TRRoads, kijk dat zijn reacties daar heb je nog wat aan, dat van die condensatoren had ik nog nergens gelezen. Had je trouwens wel zichtbare schade aan je moederbord,of andere componenten?
Dat is immers wel iets waar ik veel over gelezen heb, maar er is wel veel verschil tussen de soorten olies en veel berichten spreken elkaar daarom tegen. edit; En welke olie heb je gebruikt? :D is overigens nog vroeg hè :P

Verwijderd

Nee geen zichtbare schade verder, de voeding maakte alleen kortsluiting daarna. Als ik em aanzette hoorde je dat bekende bzzzt geluidje wat aangeeft dat de beveiliging erin slaat.

Verder was het systeem in orde (behalve dat het enorm meurde en bijna niet meer schoon te krijgen was, het spul zat echt overal).
Pagina: 1