Welke prestatie heb ik nodig?
Ik wil terabytes aan opslag hebben.
Aangezien mijn htpc en fileserver/desktop gescheiden zijn wil ik vrij rap een 10-20 gig bestand kunnen overzetten.
Verstoken heb ik het maar even niet over, en hij zal toch vrij vaak idle staan, maar dat is wat het is.
Heb ik aero op server 2008 echt nodig..nee, maar als het kan graag
De processor is afhankelijk van een moederbord dat bevalt, maar zeker geen top of the line.
Budget, ex schijven en raid kaart zeg max 1000 euro, liever minder. Eigenlijk afhankelijk van hoe zeker het is dat ik mijn resultaat bereik.
Qua controller ga ik kiezen tussen de highpoint 2340 of de areca 1280 (beiden pci-8x)
Het liefst heb ik twee vrije pci-3 8x sloten zodat ik altijd nog een kaart kan bij prikken.
Als ik echter voor de areca ga is dat niet strikt noodzakelijk dus dat zal de keuze wel worden.
Goed, ik wil dus snel een HD film bestand van mijn raid naar een andere pc kunnen overzetten, waar ik dat bestand afspeel. dat betekent dat er volgens mij minimaal 4 punten moeten zijn die snel moeten zijn, anders heeft het allemaal niet zoveel zin.
Leessnelheid in fileserver
Uitgaande snelheid over netwerk op fileserver
Inkomende netwerk snelheid op htpc
Schrijf snelheid op htpc
1 de raid opstelling
2 Voor het netwerk lijkt me het teamen van 2 gbits connecties essentieel, anders blijf ik op 70mbs zitten. De intel pro 1000 (2x gbit op pci-ex4) lijkt me hiervoor ideaal?
pricewatch: Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (2x1000Mbps, PCI-e 4x)
Dat betekent dus wel opnieuw een pci-e x4/8/16 slot.
3 -Op de htpc heb ik een pci-4x (2 modus) over. Dit lijkt me snel genoeg voor 2gbit?
4 -De HTPC zou twee 500/750 gb schijven in raid 0 draaien, zodat ie lekker snel schrijft.
Er zou dan een raid 5 komen met 15/16 320gb wd's en later nog een met grotere schijven.
Qua leessnelheid lijkt me dit vanwege het grote aantal schijven en de snelle bus erg snel?
Ik ga er van uit dat de fileserver windows 2003 sp1 draait. Deze kan grotere volumes aan dan 2tb.
Aangezien het allemaal lastiger en duurder is dan ik dacht zou het wellicht ook een optie zijn gewoon onder windows vista met raid volumes kleiner dan 2tb te werken? De vraag is ook of als ik de raid zo goed aanpak uiteindelijk de nic of schrijfsnelheid niet de bottleneck is.
Stel dat ik de areca 1280 neem met 24 poorten en bijvoorbeeld op de striker extreme of p5n32-e sli prik. Beiden 680i asus chipsets met 3x pci-e 16x en zes sata aansluitingen op het moederbord.
De eerste twee sata aansluiting gebruik ik voor mijn os schijf, een raptor en de dvd ddrive.
Ik draai mijn 15 320gb schijven dan in raid 5 in 2 setjes van 6 en een van 4. Een op het moederbord (4x) en twee op de controller (6x). De overgebleven 10 aansluitingen gebruik ik om in de toekomst grote hd's aan te hangen, bijvoorbeeld 5 setjes van 2 in raid 0. Het materiaal is vervangbaar dus een keer een crash is te overzien. Dan zou ik qua TB's voorzien zijn en heb ik de fileserver en desktop gewoon in een.
De vraag is nu, trekt vista dit wel, zoveel verschillende raid partities?
En wat zal de overdrachtssnelheid grofweg in dit systeem en in het andere zijn?
.