Anoniem: 233686

Topicstarter
Ik ben van plan om een q6600/4gb ddr6400/striker extreme te gaan kopen.
De keus is een highpoint 2340 of een areca 1260/1280 op een pci-e 16x bus (op 8x snelheid)
Nu is de vraag wat het snelheids voordeel van de areca op een dergelijk systeem, aangezien de processor meeer dan genoeg ruimte over heeft voor deze taak. Iermand die hier iets zinnigs over te melden heeft? de areca kost namelijk bijna het dubbele per sata poort.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 12:55
Als je kijkt naar de schrijf prestatie van een raid-5 configuratie (bagger (10 MB/s) op een onboard controller b.v. bij 3 schijven, Highpoint 2300 haalt 20 MB/s), dan zul je met de Areca een behoorlijke snelheidswnst halen heb ik begrepen. Deze hardware is superieur op dit gebied.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:04
Maar of je het echt nodig hebt is een andere. Ik draai nu een Highpoint RR 2300 met een C2D E6600. Ik kan nou niet zeggen dat me raid 5 array zoveel van me systeem zuipt, hooguit 1 of 2 % CPU power...

Hangt er natuurlijk ook nog vanaf waar je je array voor gebruikt :)

Anoniem: 41852

Liever een Areca 1230 als het om snelheid gaat. Caching is het halve werk. :)
Kies voor extra SODIMM geheugen, 1GB of 2GB ofzo, gaat je echt veel snelheid opleveren bij desktop gebruik. Hoeveelheid schijven is geeneens zo belangrijk.

Die HighPoint RR22xx/23xx serie heeft geen onboard caching en request reordering. Dus alles komt neer op de fysieke schijven zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok! Heeft eer iemand ervaring welk geheugen er allemaal op de areca past? het gaat om pc533/4200 cl ddr2 geheugen, meer kan ik er niet van maken, En het origineeel is me in NL te duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Een Areca kiezen boven een host-based controller (ala Highpoint) heeft alleen maar nut als je een raid-5 of raid-6 gaat draaien. Voor raid-1, raid-0, raid-10, raid-01 zou ik bij onboard controller blijven of host-based controller kopen.

Men denkt dat een hardware controller iets magisch is waar je systeem veel sneller van word. Tis eigenlijk hetzelfde verhaal als met intern geheugen in een pc. 4 Gig is niet sneller dan 2 Gig, tis alleen sneller als je 4 Gig daadwerkelijk gebruikt. Een hardware controller is alleen maar sneller als je processors volop bezig zijn en je geen CPU cycle kunt missen (dat zal met een Q6600 dus nooit het geval zijn). Dan komt pas het voordeel van de XOR processor om de hoek kijken die aanwezig is op de hardware controllers. Ik kan je nu al vertellen dat voor normaal huis-tuin-keuken-game gebruik je er niks van zult merken.

Maar als je het geld hebt liggen, zou ik zeggen KOPEN! Eén van de weinige hardware dat ook ietsie waarde vast houd lijkt het wel.

Als je trouwens niet meteen 800 euro wilt uitgeven kun je ook eens kijken naar de Promise EX8350. Heeft dezelfde processor als de Areca's en voorzien van 128mb cache. Heb der zelf ene en ben er uitermate tevreden over. Op het moment draai ik een array van 8x 500 gig in raid-6 en haal schrijf snelheden van 250mb/sec, lees snelheden gaan natuurlijk daar boven uit. Ben zelfs aan kijken voor der nog ene te kopen, want het schijnt mogelijk te zijn om der twee te koppelen zodat EN 16 poorten hebt EN de snelheid omhoog gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Dukey op 21-09-2007 08:21 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dukey schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 08:11:
Een Areca kiezen boven een host-based controller (ala Highpoint) heeft alleen maar nut als je een raid-5 of raid-6 gaat draaien. Voor raid-1, raid-0, raid-10, raid-01 zou ik bij onboard controller blijven of host-based controller kopen.
Of je het geld waard vindt is een tweede, maar ook bij simpele levels of zelfs een enkele disk biedt een Areca veel snelheidswinst. Zeker met veel onboard buffercache zal veel I/O de fysieke schijven geeneens bereiken of iig in een geoptimaliseerd patroon.
Men denkt dat een hardware controller iets magisch is waar je systeem veel sneller van word. Tis eigenlijk hetzelfde verhaal als met intern geheugen in een pc. 4 Gig is niet sneller dan 2 Gig, tis alleen sneller als je 4 Gig daadwerkelijk gebruikt. Een hardware controller is alleen maar sneller als je processors volop bezig zijn en je geen CPU cycle kunt missen (dat zal met een Q6600 dus nooit het geval zijn). Dan komt pas het voordeel van de XOR processor om de hoek kijken die aanwezig is op de hardware controllers.
Sorry maar dat is écht niet waar. De ene RAID-implementatie is de andere niet. Areca kent twee belangrijke voordelen boven softwarematige implementaties:
- eigen geoptimaliseerde dedicated buffercache
- request reordering

XOR is een supersimpele berekening, dat de IOP van Areca dat doet is om de latency niet te hoog te laten worden, je CPU zou het in principe prima zelf kunnen. Maar ik ken geen softwarematige implementaties van RAID0 en RAID5 die zo goed zijn als die van Areca. Een onboard RAID0 implementatie doet al helemaal niet aan request reordering en ook niet aan write-back buffering.

Enige waar een softwarematige implementatie goed in zal zijn is sequentiële overdracht, maar zodra de I/O wat onregelmatiger wordt zoals bij realistisch desktop gebruik zal de request reordering van je Areca voor veel snelheidswinst zorgen. Check ook de BenchDB eens.
Ik kan je nu al vertellen dat voor normaal huis-tuin-keuken-game gebruik je er niks van zult merken.
Ik vraag me sterk af of je voor privégebruik al eens een Areca hebt geprobeerd. Veel bezitters van een Areca voor hun privésysteem, waaronder ik, kunnen je het tegendeel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233686 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 07:03:
Ok! Heeft eer iemand ervaring welk geheugen er allemaal op de areca past? het gaat om pc533/4200 cl ddr2 geheugen, meer kan ik er niet van maken, En het origineeel is me in NL te duur..
Check de site van Areca, het gaat hier om SO-DIMM, oftewel laptopgeheugen. DDR2/533 als ik me niet vergis. Kies bij voorkeur een lage latency (CL4).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 41852 op 21-09-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Anoniem: 41852 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:49:
[...]
Ik vraag me sterk af of je voor privégebruik al eens een Areca hebt geprobeerd. Veel bezitters van een Areca voor hun privésysteem, waaronder ik, kunnen je het tegendeel vertellen.
Nee ik heb geen Areca, maar ik heb een hardware Raid controller. Die van mij mag dan niet zo geweldig met z'n cache omgaan maar het basisprincipe is wel exact hetzelfde als de Areca. Sterker nog er worden zowel dezelfde processor als chipset gebruikt op mijn Promise EX8350. En de cache is dan ook het enigste waarom een Areca eruit springt in benchmarks. Maar caching is niet overal van toepassing jammergenoeg en dan vallen we terug op de basis, welke voor veel hardware controller gelijk is. De verschillen tussen een Areca en non-Areca kaart vallen overigens reuze mee hoor als ik de diverse benchmarks mag geloven. Waar ik wel grote verschillen zie is bij de kaarten die nu de 800mhz Chevelon processor hebben en een flinke array ondersteunen van +8 schijven, maar dat lijkt me ook wel duidelijk.

Maar jij vindt het het waard om 1200 euro (de TS wilt een 1280) uit te geven aan controller voor die paar procent winst die je met een software oplossing ook bijna kunt benaderen (laten we het over raid-0 van 4 schijven bijv hebben)? Als je de TS z'n startbericht leest zie je dat hij meer op zoek is naar meer snelheid voor een thuispc en dat hij wel geld wilt uitgeven maar dat daar dan duidelijk een winst tegenover moet staan. En die duidelijke winst kun jij niet garanderen als je helemaal niet eens weet wat hij met die pc gaat doen!?!?!?! Wat zijn de hoofdtaken van die pc, hoeveel hardeschijven komen erin, wil hij snelheid of meer zekerheid, etc etc?

Mij controller kostte me 359 euro. Dan heb je alles wat een hardware raid controller moet doen en kun je van de voordelen genieten voor de HELFT van de prijs van een Areca.....

Ennuh een hardware Raid controller is eigenlijk voor een heel andere doelgroep bedoeld, laten we eerlijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 21-09-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat om een raid 5 van 16 schijven. Heb de optie een highpoint 2340 van 16x 480 euro te kopen of de areca 1280 24x voor 1050. En die 8 extra ports gaan ook zeker nog gebruikt worden. Mij lijkt dat het geld waard? Waar het om gaat is dat ie hele grote bestanden (15 gig) snel kan lezen en door kan sluizen.
Eerst maar even het geheugen, zo iets dus?
pricewatch: 2GB PC4200 DDR2 SODIMM CL4 (Kingston, KVR533D2S4/2G)

Goed ik wil dus (een raid van) 16 schijven van 320gb (schijven heb ik al) onder bijvoorbeeld server 2003 draaien, 32 of 64 bit.
Die raid moet snel een bestand (varieeert tussen de 5 en 20 gig, 1 bestand) van de file server naar mijn werkstation kunnen overbrengen. Ik zie daar 4 punten die snel moeten zijn:
1 fileserver raid leessnelheid
2 fileserver netwerksnelheid
3 werkstation netwerksnelheid
4 werkstation schrijf snelheid

4 - Om met het laatste te beginnen, als ik 4 schijven in raid 0 heb (wederom wd 320gb's, maar zou eventueel raptor 34's kunnen zijn) wat voor schrijfsnelheden moet ik dan aan denken bij onboard raid 0? En bij een goede hardware kaart?
2+3 Netwerksnelheid. het lijkt me zinvol 2 of 3 gb nics te teamen?
1 Daar is de raid voor bedoeld. Ik had begrepen dat de leessnelheid bij een raid 5 array met zoveel schijven erg hoog is? Wat voor lees snelheden zou ik met 1 file 15 gig gemiddeld halen bij een highpoint en een areca (met 2 gig) over pci-e x8?
Beide machines zullen wel op een amd x2 4200 lopen.

Ik heb op aanraden van enige mensen hier besloten een aparte file server te bouwen, zoveel schijven onder vista is niet echt aan te raden geloof ik.
En ik neem aan dat twee gig geheugen meer dan voldoende is voor de file server? Of merk ik het verschil met 1 gig niet eens?

Bedankt voor alle input!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 233686 op 21-09-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Leuke plannen maar wat maakt Raid array max read nog uit als je maximaal +/-90mb/sec kunt halen via een gigabit Lan verbinding? Ik denk dat je dan moet gaan kijken naar andere oplossingen zoals externe multilane connecties, tenminste als de server en workstation dicht bij elkaar staan. Zo niet, ben je gebonden aan gigabit lan. Het teamen heb je bepaalde netwerkkaarten voor nodig (tenzij je met software bepaalde dingen gaat doen) en volgens mij moet de switch dit ook ondersteunen, mocht die er nog tussen komen.
Ik heb op aanraden van enige mensen hier besloten een aparte file server te bouwen, zoveel schijven onder vista is niet echt aan te raden geloof ik.
Kunnen die mensen dat ook onderbouwen? K'zou niet weten waarom dat niet gaat. Draai zelf op het moment Vista Ultimate op de file server (8x 500gig raid-6 + 2x 74gig raptor + 1x 250gig) omdat ik windows media sharing nodig had wat op Server 2008 niet aan te krijgen was.

[ Voor 39% gewijzigd door Dukey op 21-09-2007 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Microsoft zelf (had ze even aan de lijn) begon ongeveer te gillen toen ze hoorden dat ik een dergelijk raid onder vista wilde vandaar. En als je een keer een probleem met je os hebt loopt je raid toch een risico? Laat staan al ie 10TB disk check wil gaan doen omdat windows een keer is vastgelopen of zo...
En over de beperking van gb lan, vandaar dat ik voorstel om 2 of 3 lijnen te teamen, wat maar nodig is om de doorvoer te ondersteunen. twee computers staan meter of 10 van elkaar vandaan en er is ook nog een 3e (mijn desktop) Dus gb lan teamen en een switch leek me handig. Moet die kaarten nog kopen, maar adapters uit de intel 1000 pro serie leek me geschikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 233686 op 21-09-2007 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Anoniem: 233686 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:52:
Microsoft zelf (had ze even aan de lijn) begon ongeveer te gillen toen ze hoorden dat ik een dergelijk raid onder vista wilde vandaar. En als je een keer een probleem met je os hebt loopt je raid toch een risico? Laat staan al ie 10TB disk check wil gaan doen omdat windows een keer is vastgelopen of zo...
En over de beperking van gb lan, vandaar dat ik voorstel om 2 of 3 lijnen te teamen, wat maar nodig is om de doorvoer te ondersteunen. twee computers staan meter of 10 van elkaar vandaan en er is ook nog een 3e (mijn desktop) Dus gb lan teamen en een switch leek me handig. Moet die kaarten nog kopen, maar adapters uit de intel 1000 pro serie leek me geschikt?
- Nee Als je je OS apart houdt van de raid controller heb je daar geen problemen mee, gewoon 2 losse kleine schijfjes op je onboard raid hangen voor windows, en de rest via een Areca (Highpoint is leuk, maar niet voor jouw bedoelingen (snelle toegang over "veel" schijven).
Als je wil gaan teamen / loadballancen, dan heb je kaartjes uit de Intel server reeks nodig die managable zijn. Moet niet, maar is voor performance wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Anoniem: 233686 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 07:03:
Deze zou je officieel moeten hebben, maar elk ander reepje met dezelfde specs moet gaan werken lijkt me.

Let dus op dat het ECC memory is.

[ Voor 3% gewijzigd door rdfeij op 21-09-2007 16:31 . Reden: link fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:06

hellbringer

Weeeeeeee!

Anoniem: 233686 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:53:
Het gaat om een raid 5 van 16 schijven. Heb de optie een highpoint 2340 van 16x 480 euro te kopen of de areca 1280 24x voor 1050. En die 8 extra ports gaan ook zeker nog gebruikt worden. Mij lijkt dat het geld waard? Waar het om gaat is dat ie hele grote bestanden (15 gig) snel kan lezen en door kan sluizen.
...
Die raid moet snel een bestand (varieeert tussen de 5 en 20 gig, 1 bestand) van de file server naar mijn werkstation kunnen overbrengen.
Misschien even een tip voor de volgende keer: vermeld dit soort dingen in je startpost.
Dat had een hoop tijd bespaart en had iedereen hier direct gezegd: géén Highpoint maar een Areca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 20:55

Madrox

Oh, Pharaoh!

rdfeij schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 16:25:
[...]

(snelle toegang over "veel" schijven).
Je bedoelt toch niet de accesstime ? Die neemt nml. flink toe naarmate je meer disks in je array hebt hangen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Topicstarter
Laten we er bij deze (hoeveel ik me ook heb getracht in te lezen) zeggen dat ik niet voor 100% weet waar ik het wel en niet over heb. Ik heb een behaalde hoeveelheid opslag nodig en heb 16 wd 320gb sata 1 schijven om daar een begin mee te maken. Ik dacht op te kunnen maken dat alle 16 schijven onder raid 5 in een goede controller plaatsen de beste performance met behoud van veiligheid gaf . Het gaat me erom dat een bestand van vele gigabytes snel gelezen wordt (schrijven is minder belangrijk). Dus zeg me maar wat de beste oplosssing is? Maar ik zou zeggen dat accesstime op het moment dat we het over één file hebben minder van belang is? Nogmaals, ik ken de technische achtergronden niet! Overigens heb ik nog geen schattingen gehoord over gemiddelde read of of write snelheid van een dergelijke file, dat is voor mij wel essentieel aan het vormgeven van het project.

Topicstarter
En als reactie op hellbringer, de highpoint is fors duurder geworden voor me, dus prijs verschil is minder extreem geworden. Ik begrijp je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar caching is niet overal van toepassing jammergenoeg en dan vallen we terug op de basis, welke voor veel hardware controller gelijk is. De verschillen tussen een Areca en non-Areca kaart vallen overigens reuze mee hoor als ik de diverse benchmarks mag geloven.
Je vergeet dat onboard cache (praktisch gezien) noodzakelijk is om request reordering uit te voeren, en ook bij 100% random read waarbij er in feite niets effectief gecached kan worden, zul je bij een Areca daar snelheidsvoordeel hebben. Werkt globaal het zelfde als NCQ maar dan met een veel grotere queue size.
Maar jij vindt het het waard om 1200 euro (de TS wilt een 1280) uit te geven aan controller voor die paar procent winst die je met een software oplossing ook bijna kunt benaderen (laten we het over raid-0 van 4 schijven bijv hebben)?
Dat maak je er zelf van. Maar als iemand een quadcore koopt dan ligt het geheel in dezelfde performance- en prijscategorie om daar ook een snelle storage-oplossing voor te kiezen. Ik zelf zou aanraden een Areca ARC-1210 met 3 of 4 schijven in RAID0, mits je mogelijkheid tot backuppen elders hebt. Een ARC-1230 met 1 of 2GB SO-DIMM zou ook veel snelheidsvoordeel op kunnen leveren. Maar je moet kritisch de kosten blijven afwegen.

Trouwens, zou je dat 'paar procent' eens willen onderbouwen? Geloof je dat werkelijk?
Mij controller kostte me 359 euro. Dan heb je alles wat een hardware raid controller moet doen en kun je van de voordelen genieten voor de HELFT van de prijs van een Areca.....
Ik denk dat je een Areca voor minder kunt halen. Veel schijven hoef je ook niet te hebben. Zelfs een enkele schijf zal al veel snelheidsvoordeel kunnen bieden.
Ennuh een hardware Raid controller is eigenlijk voor een heel andere doelgroep bedoeld, laten we eerlijk zijn.
10.000 rpm schijven ook, toch vind ook dat zijn intrede in high end thuis PCs, en niet helemaal onterecht aangezien storage veelal nog de grootste bottleneck is. Als een pc 'traag' is, is het meestal omdat de hardeschijf op volle toeren draait maar het niet bij kan houden. Pas bij volwasen SSDs is dat probleem eindelijk opgelost. Nu hebben we nog één performance-limiterend mechanisch apparaat in onze PC zitten en loont het dus daar een goede oplossing voor te verzinnen.

Uiteraard is een Areca voor office PC zonde, maar voor een highend quadcore machine is een goede controller bijna verplicht IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Anoniem: 41852 schreef op zondag 23 september 2007 @ 14:38:
[...]

Je vergeet dat onboard cache (praktisch gezien) noodzakelijk is om request reordering uit te voeren, en ook bij 100% random read waarbij er in feite niets effectief gecached kan worden, zul je bij een Areca daar snelheidsvoordeel hebben. Werkt globaal het zelfde als NCQ maar dan met een veel grotere queue size.

[...]

Dat maak je er zelf van. Maar als iemand een quadcore koopt dan ligt het geheel in dezelfde performance- en prijscategorie om daar ook een snelle storage-oplossing voor te kiezen. Ik zelf zou aanraden een Areca ARC-1210 met 3 of 4 schijven in RAID0, mits je mogelijkheid tot backuppen elders hebt. Een ARC-1230 met 1 of 2GB SO-DIMM zou ook veel snelheidsvoordeel op kunnen leveren. Maar je moet kritisch de kosten blijven afwegen.

Trouwens, zou je dat 'paar procent' eens willen onderbouwen? Geloof je dat werkelijk?

[...]

Ik denk dat je een Areca voor minder kunt halen. Veel schijven hoef je ook niet te hebben. Zelfs een enkele schijf zal al veel snelheidsvoordeel kunnen bieden.

[...]

10.000 rpm schijven ook, toch vind ook dat zijn intrede in high end thuis PCs, en niet helemaal onterecht aangezien storage veelal nog de grootste bottleneck is. Als een pc 'traag' is, is het meestal omdat de hardeschijf op volle toeren draait maar het niet bij kan houden. Pas bij volwasen SSDs is dat probleem eindelijk opgelost. Nu hebben we nog één performance-limiterend mechanisch apparaat in onze PC zitten en loont het dus daar een goede oplossing voor te verzinnen.

Uiteraard is een Areca voor office PC zonde, maar voor een highend quadcore machine is een goede controller bijna verplicht IMO.
Tis duidelijk dat wij beide een andere perceptie en inzicht hebben op dit onderwerp. We kunnen dit topic blijven misbruiken voor deze discussie maar dan komen we niet veel verder mee. Als jij vind dat in de TS z'n pc een Areca moet van 1200 euro omdat de rest ook "high-end" is, dan is dat prima. Als ik een goedkopere controller aanraad of misschien zelfs geen aangezien we nu weten voor welke reden hij het wil gebruiken dan is dat ook prima, niet? Jij vind een quad-core computer uitzonderlijk, ik vind een processor die heden te dage 250 euro kost niet meer uitzonderlijk helaas.

Je hebt het over extra snelheid die je krijgt door cache, terwijl de TS aangeeft dit systeem als een server te willen inrichten die vervolgens gebonden is aan een gigabit lan verbinding en die bestanden van 15gig moeten serveren. Wat heb je dan aan 2gig cache met een bestand van 15gig? Of wil je soms zeggen dat die 2 gig dan supersnel met 90mb/sec door de draad komt en de overige 13Gig met een langzame 90mb/sec? Ook bij het schrijven zul je weinig hebben als we werken met zo'n grote bestanden. Cache voor een thuissituatie is leuk als al je gebruikte data in die 2gig kan blijven, maar is dat zo bij een spelletje of videobewerking?

Request reordening? Bij een bestand van 15Gig? Lijkt me dat er maar 1 vraag is dan. Ik denk dat je heel graag een stuk hardware wilt rechtvaardigen dat bedoeld is voor in een serveromgeving, niet voor een thuissituatie. Net zoals de voordelen van NCQ "heel" duidelijk zijn in een thuissituatie :+ is dit argument dus ook helaas niet krachtig genoeg om een aanschaf van een Areca vast te stellen.

Maaruh ik begon met te zeggen niet dit topic te misbruiken dus uh kijk nogmaals eens naar de vereisten van de TS en dan zul je je mening denk ik wel bijstellen ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Dukey op 23-09-2007 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233686 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 14:53:
En ik neem aan dat twee gig geheugen meer dan voldoende is voor de file server? Of merk ik het verschil met 1 gig niet eens?
Dat hangt af van wat je precies doet. Als het louter het kopieren van gigabytes is, zul je het verschil tussen 1 en 2GB geheugen op je Areca niet merken. Ik vraag me wel af hoe je zo'n datastroom weet te veroorzaken, ik ken niet veel applicaties die sequentieel lezen en schrijven met zulke snelheden.

Je weet dat een typische 'fileserver' I/O load betekent dat iets van 20 computers tegelijk bestanden opvragen? Dat is natuurlijk heel wat anders dan een fileserver die enkel voor 1 computer bestanden hoeft te verwerken. Overigens ben ik, net als anderen, van mening dat een aparte fileserver onzin is en hierdoor de performance significant zal afnemen.
Anoniem: 233686 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:06:
Laten we er bij deze (hoeveel ik me ook heb getracht in te lezen) zeggen dat ik niet voor 100% weet waar ik het wel en niet over heb.
Reden te meer om van verschillende bronnen advies te vragen en heel nauwkeurig jouw wensen op een rijtje stellen en met welke applicaties je gaat werken.
Ik heb een behaalde hoeveelheid opslag nodig en heb 16 wd 320gb sata 1 schijven om daar een begin mee te maken. Ik dacht op te kunnen maken dat alle 16 schijven onder raid 5 in een goede controller plaatsen de beste performance met behoud van veiligheid gaf . Het gaat me erom dat een bestand van vele gigabytes snel gelezen wordt (schrijven is minder belangrijk). Dus zeg me maar wat de beste oplosssing is?
RAID5 is geschikt hiervoor, eventueel RAID6 wat nog meer zekerheid biedt (schrijven wel een stuk langzamer).
Maar ik zou zeggen dat accesstime op het moment dat we het over één file hebben minder van belang is?
Zonder te weten waar de data voor gebruikt gaat worden (welke applicatie, welke taak etc) valt daar weinig over te zeggen. Bij sequentiële toegang is access time onbelangrijk, maar misschien leest je applicatie wel niet-sequentieel in?
Overigens heb ik nog geen schattingen gehoord over gemiddelde read of of write snelheid van een dergelijke file, dat is voor mij wel essentieel aan het vormgeven van het project.
Maximale throughput met 16 schijven in RAID5 is ongeveer 16 * 75MB/s = 1200MB/s, misschien dat je Areca opschaalt tot 1GB/s. Minimale throughput zal rond de 400KB/s liggen (random sector read ofzo). Ik kan me overigens niet voorstellen dat je deze snelheid ooit nodig zal hebben. Deze getallen zijn dan ook nutteloos naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dukey schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:55:
Je hebt het over extra snelheid die je krijgt door cache, terwijl de TS aangeeft dit systeem als een server te willen inrichten die vervolgens gebonden is aan een gigabit lan verbinding en die bestanden van 15gig moeten serveren. Wat heb je dan aan 2gig cache met een bestand van 15gig?
Als het om sequentiële toegang gaat: niets, sowieso lijkt me een goed advies aan TS om van het fileserver-over-ethernet idee af te stappen. Maar ik geloof eerlijk gezegd niet zo dat hij daadwerkelijk 800MB/s continu sequentieel zou willen halen uit zijn array, ik ken geen toepassingen die een dergelijke datastroom nodig hebben en op x86-hardware draait. Ik vermoed dus dat het om non-sequentiële I/O gaat en daarbij is cache zeer belangrijk.

Bovendien kost een 2GB reepje echt niet veel in vergelijking met de kosten voor hardeschijven en RAID-controller. Die ARC-1280 zou eigenlijk standaard met 2GB-reepje moeten komen vind ik.
Cache voor een thuissituatie is leuk als al je gebruikte data in die 2gig kan blijven, maar is dat zo bij een spelletje of videobewerking?
Ja, het geheugen op de Areca kent vier taken:
  • read cache
  • read ahead buffering
  • write buffer
  • request reordering
De laatste 3 zijn van het grootste belang voor de performance, read cache is alleen effectief als regelmatig dezelfde gegevens worden opgevraagd, hetgeen zo is bij filesystem metadata en bij veel applicaties die volgens een bepaald patroon werken. Spellen vallen ook onder die categorie, en hierbij spaar je kostbare seeks uit die niet zo snel zijn met 7200rpm schijven (of je er nou 16 hebt of 1 maakt dan ook weinig uit). Echter valt nooit alle nodige data te cachen en dus zullen zaken als spellen geen enorme performanceverbetering zien van 8000% ofzo, dat haal je pas bij goede SSD's. Maar 50-70% is ook al leuk natuurlijk. Ik mag hopen dat spellen een 'extra' zijn.

Video bewerking zal zeker het terrein van Areca zijn, alle performance-verhogende functies van de Areca bieden daarbij performanceverhoging. Wel kan het nodig zijn om de A/V-functie in moderne firmware (1.41 meen ik) te gebruiken als het om tijd-gevoelige data gaat zoals bij het capturen van data vanaf een live-interface.
Request reordening? Bij een bestand van 15Gig? Lijkt me dat er maar 1 vraag is dan.
Requests zijn zelden groter dan 64KB. Bij Windows' ata-driver was dat 64KB, bij FreeBSD is de MAXPHYSICAL het dubbele: 128KB. Maar een bestand van 15GB kun je op elke locatie (offset) inlezen of naar schrijven, de vraag is dus of dit sequentieel gebeurd of niet, maar dat lijkt me eerlijk gezegd sterk. En als dat al zo is, dan zal 800MB/s doorvoer vast niet nodig zijn.
Ik denk dat je heel graag een stuk hardware wilt rechtvaardigen dat bedoeld is voor in een serveromgeving, niet voor een thuissituatie.
Ik gebruik zelf een Areca in een thuissituatie, net als Femme en anderen op dit forum. Anders dan dat jij beweert biedt dit grote voordelen. De vraag blijft natuurlijk of de kosten opwegen tegen de voordelen. Dat moet elk zelf beoordelen, maar het valt moeilijk te ontkennen dat het significante performance-voordelen biedt boven een onboard controller of andere controllers. Check de BenchDB ook eens, Femme heeft diverse Areca's uitgebreid gebenchmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Anoniem: 41852 schreef op zondag 23 september 2007 @ 22:49:
[...]
Ik gebruik zelf een Areca in een thuissituatie, net als Femme en anderen op dit forum. Anders dan dat jij beweert biedt dit grote voordelen. De vraag blijft natuurlijk of de kosten opwegen tegen de voordelen. Dat moet elk zelf beoordelen, maar het valt moeilijk te ontkennen dat het significante performance-voordelen biedt boven een onboard controller of andere controllers. Check de BenchDB ook eens, Femme heeft diverse Areca's uitgebreid gebenchmarkt.
Je meent echt dat ik net kom kijken en dat ik niet elke review en benchmark heb gezien toen ik voor de keus stond welke raid controller ik ging kopen. Ik heb ze allemaal de revue laten passeren, geloof me maar en ik hoef ook zeker niet op een euro te kijken. Snap dat je zelf wilt rechtvaardigen dat jij voor een Areca gekozen hebt, maar bedenk je ook eens dat er ook andere producten zijn die net zo goed zijn in plaats van dat meteen af te schrijven als "inferior".
Significante performance-voordelen? Yeah right, let op ik ontken zeker niet dat Areca's goed zijn maar om nu te zeggen dat alle andere merken nu achter lopen nee dat is de situatie echt niet helaas. Ik zou wel eens een echte test willen doen tussen onze controllers en dan niet in benchmarks maar in gewoon normaal pc gebruik waar iemand echt achter een pc zit. Kijken of er echt zo'n groot verschil te merken valt zoals jij verkondigd, denk dat Femme daar ook wel interesse in zou hebben :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dukey schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:27:
Je meent echt dat ik net kom kijken
Ik weet niet waarom je je zo aangevallen voelt, dat is niet mijn bedoeling.
Snap dat je zelf wilt rechtvaardigen dat jij voor een Areca gekozen hebt, maar bedenk je ook eens dat er ook andere producten zijn die net zo goed zijn in plaats van dat meteen af te schrijven als "inferior".
Ik zeg toch niet dat andere RAID-kaarten inferieur zijn? Er is wel een duidelijk verschil tussen zeg een Highpoint RR23xx kaart en een Areca, de highpoint is een hardware-assisted kaart en Areca een echte hardware RAID kaart. Er zijn ook concurrende kaarten die sterk concurrerend zijn met het performance-niveau van Areca maar niet altijd goedkoper. Elke high-end controller heeft zijn eigen mix van performance-niveau, features, extra's en prijs. Areca is natuurlijk niet zonder reden populair geworden, het zijn gewoon goede kaarten. Maar als je wilt zeggen dat er andere hardware-controllers zijn die ook zeker het overwegen waard zijn, dan geef ik je groot gelijk. Ik heb echter zelf alleen eigen ervaring met Areca en verdiep me verder voornamelijk in de theorie achter RAID en software RAID implementaties dus over 3ware, Promise, LSI etc. kan ik niet veel melden behalve de benchmarks die ik heb gezien.

Overigens ben ik vooral pro-software RAID, en heb ik het nut van een Areca controller veel betwist ook op dit forum. Maar in geval van de TS die een groot budget ter beschikking heeft en mogelijk sterk leunt op I/O (dat moet nog blijken naar aanleiding van mijn vragen/opmerkingen) valt een Areca of andere high-end controller wel te overwegen.
Pagina: 1