Toon posts:

2TB Raid limit of 32 TB limit?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Microsoft stelt op haar storage page dat NTFS wel degelijk meer dan 2TB aan kan. Toch wordt er nog vaak naar die limiet verwezen. Wil dat zeggen dat kaarten van Areca (16 of 24 x sata) of highpoint (16x) toch tegen die limiet van 2tb aan lopen en er met trrucjes gewerkt moet worden of mis ik iets?

http://www.microsoft.com/windowsserversystem/storage/getstorfacts.mspxFiction: The maximum NTFS size is too small compared to other file system formats.
Fact: Computers running Windows 2000, Windows XP, or the Windows Server operating systems all include the advanced NTFS. The table lists file server limits for Windows Server 2003.

Description Limit
Maximum size of a basic volume
2 TB

Maximum size of a dynamic volume
2 TB for simple and mirrored (RAID-1) volumes. Up to 64 TB for spanned and striped (RAID-0) volumes. (2 TB per disk with a maximum of 32 disks per volume.) Up to 62 TB for RAID-5 volumes. (2 TB per disk with a maximum of 32 disks per volume and 2 TB used for parity.)

Maximum size of an NTFS volume
2^32 clusters minus 1 cluster Using a 64-kilobyte (KB) cluster (the maximum NTFS cluster size), the maximum size of an NTFS volume is 256 TB minus 64 KB. Using a 4-KB cluster (the default NTFS cluster size), the maximum size of an NTFS volume is 16 TB minus 4 KB.

Maximum file size on an NTFS volume
16 TB (2^44 bytes) minus 64 KB

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dan moet je werken met een Dynamische disk, en die dan groter maken naderhand.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

SpamLame

niks

Je haalt twee dingen door elkaar nl
het filesystem (NTFS in dit geval) en
een volume (lun disk hoe je hem noemen wilt).

NTFS heeft beperkingen die je al opnoemt en jij linkt die limiet aan zoveel ports controllers.
Het aantal porten bepaalt niet of de limiet van 2Tb gehaald gaat worden, 750Gb sata disken gebruiken en je hebt met 4 schijven al meer.

Limieten van controllers zal je op de site van de fabrikant op moeten zoeken en zeggen iets over hoeveel disken de controller maximaal in een array kunnen zetten en hoe groot de maximale LUN grote zijn kan.

Dat de maximale grote van een LUN niet overeenkomt met waardes van een filesysteem wat je op die LUN leggen wilt is een ander verhaal.

Om terug te komen naar je controller, areca 24 ports bv, kan je prima 24 JBOD disken van 750 Gb aanbieden aan het OS (win2003) en dat middels dynamic disk in een softraid 5 gooien van 17.2 Tb bruto. Even los van het feit dat het zonde is om softraid te draaien met een areca, maar het kan vast wel en anders wel met een andere controller, gaat mij alleen om de uitleg

[ Voor 52% gewijzigd door SpamLame op 19-09-2007 00:11 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:16

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je een x64 versie hebt van een Windows, kun je een GPT (GUID Partition Table) volume maken in plaats van MBR, en zo de grens van 2TB passeren. Je hebt dan geen dynamische schijven, ik vind dat altijd maar eng. Maar dat is puur onkunde van mij dat het hier verkeerd gaat. :P

Bovenstaande werkt hier normaal onder XP x64 btw... (8x 400GB)

[ Voor 5% gewijzigd door PD2JK op 18-09-2007 23:57 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:28

SpamLame

niks

Snake schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:51:
Dan moet je werken met een Dynamische disk, en die dan groter maken naderhand.
Bijna ik denk dat je het volgende ook bedoelt, maar wat krom verwoord hebt.
Een disk is dynamic of basic, maar heeft een grote die vast staat, bv 500, 250, 80Gb etc.
Het volume (of filesysteem) wat op die disk staat (spanned Raid5 whatever) is hetgeen wat je groter maakt, door het volume te extenden over een volgende dynamic disk (bv bij een spanned volume).
Bij een extend kan je, maar hoeft niet noodzakelijk, alle ruimte toegekend te worden aan een volume.

[ Voor 5% gewijzigd door SpamLame op 19-09-2007 00:17 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Prutz0r schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:56:
Als je een x64 versie hebt van een Windows, kun je een GPT (GUID Partition Table) volume maken in plaats van MBR, en zo de grens van 2TB passeren. Je hebt dan geen dynamische schijven, ik vind dat altijd maar eng. Maar dat is puur onkunde van mij dat het hier verkeerd gaat. :P

Bovenstaande werkt hier normaal onder XP x64 btw... (8x 400GB)
Exact hetzelfde verhaal hier, maar dan 4x750GB. Gewoon GPT disk van maken, x64 windows nemen en het werkt toppie :)
Pagina: 1