Waterkoeling naar luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Toen ik mijn PC kocht, sliep ik nog in dezelfde kamer, en wou ik eigenlijk graag mn Pc 's nachts aan laten staan om bijv. iets te laten downloaden. Ik heb toen de keuze gemaakt om het hele systeem uit te laten rusten met waterkoeling, en omdat ik hier zelf geen ervaring mee had heb ik het laten doen door de MyCom.
Echter heb ik vaak problemen gehad (lekkage, stukke fans, brakke koeling, etc), en ik heb me er altijd aan ge-ergerd dat ik telkens terug moest naar de MyCom, en er eigenlijk zelf niets mee kon.
Eigenlijk heb ik nu geen waterkoeling meer nodig (PC staat in de woonkamer), en merk ik dat mijn waterkoeling helemaal niet zo geweldig koelt (ik moet hem op stofzuiger-modus zetten om mn GPU niet te laten oververhitten tijdens AOE3).
Toen ik vandaag dit artikel las, was voor mij de maat vol, en heb ik besloten om toch maar weer over te gaan op luchtkoeling.

Mijn budget is 200euro, en mijn specificaties zijn:
Asus A8N-SLI Deluxe
AMD Athlon 4200 X2
ASUS nVidia 7800GTX

en ik ben van plan de volgende onderdelen te kopen om dit te koelen:
Coolermaster Mars (CPU, 26,50)
Coolermaster Blue Ice Pro (Chipset, 13,-, nodig omdat de normale chipsetkoeling er niet meer op zit)
Coolermaster Cool Viva Pro (GPU, 25,-)
Om mijn huidige kast met waterkoeling te vervangen koop ik een zwarte thermaltake Shark voor 114 euro.

Wat vinden jullie van deze keuze? Ga ik het hiermee redden? Zie ik nog een onderdeel over het hoofd ? Kan ik misschien beter wachten op de Coolermaster Sphere (soort van CM Mars, maar dan full-copper) ?

En tot slot, denken jullie dat ik nog wat kan krijgen voor een Koolance PC3-720SL inclusief alle componenten voor de bovengenoemde specs, of kan ik de waterkoeling-buisjes beter in een hoekje proppen en de kast doneren aan mijn vader?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Dit niet iets voor je chipset? Volledig passief. :)

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik ga er vanuit dat je vanuit scratch begint.
Dus ten eerste, 2 systeem kast koelers, dan een cpu koeler (welke socket heb jij?) en een gpu koeler. En heeft jouw voeding ook nog een fan? Zo nee, misschien vervangen?
Als je dan gaat kijken naar wat je nodig heb is jouw lijstje zeker niet slecht. Ik mis (als je dat nodig hebt) 2 case fans. Voeding zal waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden.
En kwa merken, kijk ook eens naar andere, cooler master is goed, evenals zalman, papst edg.
200 euro is een hoop geld, en ik schat dat je voor 120 euro een hele goede set hebt. Kijk eens rond, bekijk revieuws, dan kom je een heel end. Succes! :)

Btw, jouw verhaal ondersteund wel mijn mening dat waterkoeling niet echt ideaal is :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Zonde...

Denk dat je gewoon niet aan waterkoeling had moeten beginnen...
We zijn tweakers toch? It's al in the name :P
Het is net zoals bij luchtkoelers belangrijk dat je de boel goed installeerd.
Is het goed geinstalleerd dan kun je schudden met je kast, hem op de kop houden etc wat je wil.
Maar hij zal dan niet lekken!

IMHO heeft mycom of een pruts product geinstalleerd of ze zijn er gewoon niet handig mee.

Verwijderd

Asus A8N SLI-Deluxe = S939 ;)

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 20:09

Darkasantion

Just keep swimming!

Jammer, maargoed zoals ook in de review genoemd, goede waterkoeling kost meer geld dan air koeling, maar dan heb je ook wat, ik heb zelf ook goed 300~350 euro voor een WC-setup uitgegeven, maar wel met de wetenschaap dat ik hier een zware CPU/GPU en NB aan kan hangen. En deze flink kan overclocken, hoger dan op air, terwijl mijn temperaturen altijd in veilige zones zitten. Waarschijnlijk was de Mycom versie prefab, en die zijn standaard al relatief slecht, omdat het as cheap as possible moet.

Voor wat hoort wat! En hier dus ook.

Let wel op je airflow, dat je voldoende in en outake hebt om all de opgewarmde lucht af te voeren.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• TheBlasphemer
Bedankt voor de replies :)

Joopieboy had het over dat ik waarschijnlijk nog 2 casefans nodig had, maar die zitten gelukkig al in de kast :) Verder kan het inderdaad makkelijk voor 120 euro (de koeling zelf is rond de 60, en voor 60 zijn best kasten te krijgen), maar ik vindt zelf de thermaltake shark wel erg mooi, en ik heb al lang niets meer in mijn PC geinvesteerd, dus houd ik het op 200e ;)

Verder had T89D het over de Zalman ZM-NBF47, en deze heb ik zelf ook overwogen, echter heb ik zelf niet het idee dat Zalman nog de kwaliteit is die ik ervan gewend ben, en vindt ik superstil zijn niet zo belangrijk meer. Daarom neem ik voor de zekerheid toch maar een actief gekoelde.

Met Ramius23 ben ik het wel eens dat het eigenlijk gewoon had moeten werken, maar dat doet het niet, en zelfs na enkele keren terug met garantie, en een aantal keer die ik gewoon heb moeten betalen, blijft het gewoon niet goed werken. Ik ben het nu dus eigenlijk gewoon helemaal zat ;)

Verwijderd

Tja..in deze tijden van zuinige CPU's komt lucht- en waterkoeling wat dichter bij elkaar. Feit blijft nog steeds dat waterkoeling veel beter werkt. Het komt alleen pas goed tot zijn recht bij grote hoeveelheden warmte. Als je een CPU hebt die niet zoveel warmte produceert heeft waterkoeling eigenlijk geen zin (kijkend naar kosten en baten) en kan je beter een knappe luchtkoeler nemen.

Magoed..je moet het natuurlijk niet beoordelen op een setje van de MyCom. Das sowieso prut.

Waterkoeling vereist ook onderhoud. Als je er nooit iets aan doet krijg je vanzelf een keer problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2007 10:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:05:
Dit niet iets voor je chipset? Volledig passief. :)
En lomp :X

Die dingen kan je 2dehands ongebruikt overal wel vinden. Ze zijn vaak te groot of passen niet omdat er een PCI-E slot bijhangt. Leuk iniatief van zalman, maar er is maar bar weinig info over te vinden of die op elk gangbaar moederbord wil passen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:43

sapphire

Die-hard pruts0r

beetje tweaker lukt het om dat ding er goed op te krijgen voor.....

Maar als je dan goede luchtkoeling wilt koop dan iig wel goede spullen en niet die halfbakken Coolermaster meuk...

Koop voor je CPU een koeler waarvan gewoon bekend staat dat hij goed koelt zoals de Sythe Infinity en Ninja, Thermalright Ultra 120 (extreme) of de Thermaltake Big Typhoon oid.
Voor je chipset zo'n Thermalright HR-05 oid of zo'n zalman die al eerder genoemd wer (maar zorg dan voor een leuke airflow in je case).
En op je GPU een zalman VF-900, Arctic cooling Acellero of zo'n nieuwe silencer met een fan erop.
Paar case fans erbij en eht koelt prima hoor :)

Kost wel wat allemaal maar dan heb je wel leuke luchtkoeling !!

Gabriël AM5

• TheBlasphemer
sapphire schreef op donderdag 20 september 2007 @ 09:52:
Koop voor je CPU een koeler waarvan gewoon bekend staat dat hij goed koelt zoals de Sythe Infinity en Ninja, Thermalright Ultra 120 (extreme) of de Thermaltake Big Typhoon oid.
Ze zijn allemaal zo belachelijk zwaar (sommige meer dan 800gram!). Als ik zo'n ding erop zet ben ik eigenlijk bang om mijn kast te verplaatsen :/ Eigenlijk heb ik niet echt zin om mn koelers eraf te schroeven voor elke LANparty...
Maar aangezien de Scythe Ninja de misnt zware is, 640g, denk ik dat dat wel de beste keus is...
Voor je chipset zo'n Thermalright HR-05 oid of zo'n zalman die al eerder genoemd wer (maar zorg dan voor een leuke airflow in je case).
Help, dit gaat zo nooit passen :( Mn chipset zit echt net onder het achterste deel van mn GPU...
Een Thermalright HR-05 SLI zou misschien wel passen, mits ik dat blok een bepaalde kant op kan krijgen. Is dat ook een goede keus ?
En op je GPU een zalman VF-900, Arctic cooling Acellero of zo'n nieuwe silencer met een fan erop.
Paar case fans erbij en eht koelt prima hoor :)
De Zalman ken ik wel, maar vind ik erg lomp, en wederom het verhaal dat ik eigenlijk niet mn koeling eraf wil schroeven als ik mn PC verplaats....
Echter ziet de Artic Cooling Acellero S1 er ook verdomd mooi uit, maar ben ik eigenlijk een beetje bang om mn GPU passief te koelen... Gaat dat goed? Op de site van Artic Cooling hebben ze het in de grafiekjes over een "turbo module" die je er op kunt zetten om hem nog koeler te maken, maar ik zie nergens waar je die kan bestellen :/
Anders kan de AC Acellero X1 wel, maar die is 3 cm hoog, en mn chipset zit zo dichtbij! Gaat dat wel goed?
Kost wel wat allemaal maar dan heb je wel leuke luchtkoeling !!
In ieder geval heel erg bedankt voor je advies :)
Ik zit nog steeds onder mn budget, en het wordt nu dus waarschijnlijk de Scythe Ninja (38) + Thermalright HR-05 SLI (21) + Artic Cooling Acellero X1 of S1 (~18), maar daar twijfel ik nog een beetje tussen.

Verwijderd

Om te beginnen dus niet weer naar de mycom voor die coolermaster zooi :P

Tuniq Tower 120/Thermalright 120 Extreme op je cpu 45,- /49,-
Zalman op je videokaart. 29,-
Zalman blokje op je mobo. 7,50

Kast Antec 900 a 92,-

173,60

En als je een handige buurman heb.
http://shop.freezinghardw...x.asp?Pagina=00003&i=3421
:)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 21:07 ]