Toon posts:

prestaties AMD Quad FX-74 op vista Ultimate 32 bit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of de claim dat de fx-74 onder vista ultimate 32 bit beter zou draaien dan in de eerste tests uitgekomen is? En zo ja, hoe verhoudt het zich ondertussen met een intel q6600?

De reden dat ik naar de fx-74 kijk is het asus L1N64-SLI WS moederbord. Ik draai een onwaarschijnlijk aantal harde schijven om mijn HD film collectie op te slaan. Dit mb heeft al 12 sata aansluitingen onboard en heeft een erg hoge bandbreedte.

Met de 2 pci-e1 x16 + 2 pci-e x8 sloten kan ik nog een of meerdere raid kaarten op pci-e x8 bijprikken. Bijvoorbeeld de rocketraid 2340 (16x) of een areca 16 of 24x. Zoveel schijven in een raid over een x8 pci-e bus lijkt mij erg snel!

Iemand dus ervaring of de fx-74 het inderdaad beter doet onder ultimate 32 bit en wellicht nog aaanvullende opmerkingen op de rest van de set up? Het geheel is zo'n 100e duurder dan een q6600 op een striker extreme.

Alvast bedankt!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
enig probleem met de huidige 64 bit oplossingen is meestal dat drivers nog niet zo goed ontwikkeld zijn als hun 32 bit broertjes, waardoor in de praktijk de 64 bit drivers slomer zijn dan de 32 bit versies. Neemt niet weg dat de 64 bit versie van windows allicht een aantal interessante features heeft. Je kunt zonder moeite meer dan 4 GB in het PC prikken, wel handig als je veel met films doet.

Verwijderd

Topicstarter
Wil je daar mee zeggen dat de verbeterde multithread aanpak onder vista ultimate alleen de 64 bit editie betreft? Ik heb nog niet veel zin in de 64 bit versie, Teveel programma's die ik gebruik die er niet onder lopen...

Verwijderd

Je kunt het geld voor 2 Quad FX'en ook uitsparen en daarvoor een luxe PCI-e raidcontroller kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Vergis ik me en is de prijs van 260e voor een fx-74 slechts voor een dualcore en moet ik er twee kopen?
De areca is zo'n 450-600 e duurder dan de highpoint :)

• -krekel-
Als je per se een PCI-e sata raid kaart wil hebben, kun je in principe elk willekeurig SLI bord nemen en daar een dikke areca raid kaart erop prikken. Want voor een leuke file server heb je niet zo heel veel rekenkracht nodig, dus in dat opzichte is een quad FX echt onzinnig. Voor een beetje HD films bekijken kun je gewoon een leuke Ati 2xxx VGA kaart kopen, die ondersteunen namelijk hardwarematig het afspelen van HD content, dus dat scheelt je weer CPU kracht. Geen idee of die nvidia kaarten het inmiddels ook ondersteunen....

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 22:58:
Vergis ik me en is de prijs van 260e voor een fx-74 slechts voor een dualcore en moet ik er twee kopen?
De areca is zo'n 450-600 e duurder dan de highpoint :)
1 fx-74 is dual core
2 fx-74 is quad core

• -krekel-
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:00:
[...]

1 fx-74 is dual core
2 fx-74 is quad core
Hij wil een dual socket bord met twee dual core CPU's... dus 4 cores in totaal....

Verwijderd

Topicstarter
@ramon Oeps, dan wordt ie inderdaad te duur, dank je. q6600 it is then!
@krekel Het wordt ook meteen mijn desktop, dus vandaar de hogere componenten.
En ik naam aan dat ik met een snelle quad core processor de raid best wat cpu mag laten gebruiken ipv een dure areca kaart te kopen?

En inderdaad de 2600 serie en de 8500/8600 ondersteunen hardwarematige BR/HD-dvd/h.264 playback. Voordeel van de nvidia is dat je ruisonderdrukking kunt uitschakelen. Noodzakelijk als je een goede bron hebt op een goede projector!

• -krekel-
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:07:
@ramon Oeps, dan wordt ie inderdaad te duur, dank je. q6600 it is then!
@krekel Het wordt ook meteen mijn desktop, dus vandaar de hogere componenten.
En ik naam aan dat ik met een snelle quad core processor de raid best wat cpu mag laten gebruiken ipv een dure areca kaart te kopen?

En inderdaad de 2600 serie en de 8500/8600 ondersteunen hardwarematige BR/HD-dvd/h.264 playback. Voordeel van de nvidia is dat je ruisonderdrukking kunt uitschakelen. Noodzakelijk als je een goede bron hebt op een goede projector!
Maar wat ga je zoal doen dan op je computer? Als het niet meer wordt dan een beetje films kijken en af en toe een spelletje is het echt onzinnig om een vreselijk dure quad FX opstelling te nemen. Een leuke areca kaart heb je er dan zo uit, omdat het moederbord voor één socket minimaal 100 euro goedkoper is, trek dan daarbij de prijs van 1 cpu af (270 euro?), dat zou betekenen dat je ruim 370 euro extra (!!!!) aan een raid kaart kunt uitgeven. Een standaard raid kaart kost ook al gauw 150 a 200 euro, dus dan zou je voor ca. 500 euro een raid kaart uit kunnen zoeken... nou, dat moet toch wel lukken? ;) En zo'n areca kaart neemt de berekeningen voor de hdd acties voor z'n eigen rekening dus dan heb je die 2e cpu niet eens nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Nee inderdaad, 100 euro extra voor de fx-74 wilde ik nog wel in overweging nemen, maar 370 (tweede processor) vind ik teveel. Het wordt dus een q6600, die met 230 euro heeel redelijk geprijsd is qua mij betreft. De raid kaarten 16x kosten zo'n 400 (highpoint) en 900 euro voor de areca. De 24x areca kost 1050, dus in het geval van Areca wordt het die.

De vraag blijft of de areca zoveel sneller zijn werk doet dan een q6600 met 4gb pc6400 geheugen om die 500 euro te rechtvaardigen? Die quad cores moeten wel wat te doen hebben natuurlijk :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Om even op je vraag terug te komen, als het goed is werkt numa iets beter onder vista dan dat het in het begin deed onder XP.

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/4349361.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/4ctv151.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i12.tinypic.com/49ftesi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/4504a4o.jpg

Dat wilde je toch weten? En dit is nog met beta vista en beta drivers, maar gaf al een leuk verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 18-09-2007 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad waarvoor dank!

• -krekel-
Ow vet! Dat wist ik niet.... misschien toch maar eens vista op m'n dual opteron installeren :D

(tussen twee haakjes, 4 cores is wel erg lekker werken... ;))

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hier nog wat benchmarks uit het AMD Discussie topic.

Afbeeldingslocatie: http://enthusiast.hardocp.com/images/articles/1164762316TkkLXtB7nv_10_2.gif

Afbeeldingslocatie: http://enthusiast.hardocp.com/images/articles/1164762316TkkLXtB7nv_5_3.gif

Afbeeldingslocatie: http://enthusiast.hardocp.com/images/articles/1164762316TkkLXtB7nv_7_1.gif
-krekel- schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:36:

(tussen twee haakjes, 4 cores is wel erg lekker werken... ;))
Ja wrijf het er maar in, ik zit te wachten op de Phenom X4. :P (nog meer dan 1 maand wachten)

[ Voor 30% gewijzigd door mad_max234 op 18-09-2007 23:42 ]

• -krekel-
mad_max234 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:39:
Hier nog wat benchmarks uit het AMD Discussie topic.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

Ja wrijf het er maar in, ik zit te wachten op de Phenom X4. :P (nog meer dan 1 maand wachten)
Offtopic: gna gna... echt zooooooooow lekker die 2 285 opteron's :D ... ik geniet er al meer dan een jaar van.... ik heb geen quad core cpu nodig :)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

-krekel- schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:48:
[...]

Offtopic: gna gna... echt zooooooooow lekker die 2 285 opteron's :D ... ik geniet er al meer dan een jaar van.... ik heb geen quad core cpu nodig :)
Offtopic/

Ja maar daar heb je ook dik geld voor neem moeten leggen, ik steek straks één nieuwe cpu in mijn mobo en klaar ben ik. ( Nou ja bios updaten dan nog, meer niet) En de kosten zijn denk ik ongeveer wat 1 opteron 285 jou heeft gekost (waarschijnlijk minder). :) Maar jij heb er al meer dan 1 jaar plezier van gehad. ;)

• -krekel-
mad_max234 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 00:07:
[...]

Offtopic/

Ja maar daar heb je ook dik geld voor neem moeten leggen, ik steek straks één nieuwe cpu in mijn mobo en klaar ben ik. ( Nou ja bios updaten dan nog, meer niet) En de kosten zijn denk ik ongeveer wat 1 opteron 285 jou heeft gekost (waarschijnlijk minder). :) Maar jij heb er al meer dan 1 jaar plezier van gehad. ;)
valt wel mee qua kosten... ebay is your friend :) Die server hardware is nieuw idd niet te betalen, een beetje op ebay rond snuffelen scheelt een hoop!

Owja, maar om weer eens terug te komen op het onderwerp, nou weet ik nog steeds niet wat de TS met z'n PC van plan is qua gebruik. Wordt het een multi inzetbare desktop, een veredelde HTPC of toch iets van een game-bak?

Sowieso met 4 GB intern geheugen is het wel raadzaam om eens te kijken naar de 64 bit versie van windows, dan weet je tenminste zeker dat je 4 GB ook volop gebruikt kan worden. Maar check wel eerst van alle onderdelen of er 64 bit drivers zijn. Vooral met die raid kaart zou ik dat echt even goed checken...

[ Voor 30% gewijzigd door -krekel- op 19-09-2007 00:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
De raid kaart heeft drivers, maar er zijn een aantal favoriete programma's die nog niet willen onder 64 bit..
Zit er ook over te denken om het fileserver en desktop gedeelte maar uit elkaar te slopen. 64 bit is toch wel erg handig voor zoveel schijven lijkt het.

Met de desktop wil ik:
Gamen
Film kijken
Wat office gedoe
Hij moet snel kunnen rippen en compressies uit elkaar kunnen halen.
En verder koop ik meestal componenten die marginaal duurder zijn maar wel meer kunnen. Dus wel 50e extra als de processor dan sneller is maar geen 200, als je begrijpt wat ik bedoel. Er is bijna altijd een grens waar het opeens omhoogschiet.
Pagina: 1