Toon posts:

E2160 Temp. probleem. Speedfan > TAT?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds zaterdag mijn E2160 systeem binnen.
Heb hem meteen gebouwd en in eerste instantie had ik geen koelpasta dus heb standaard koeler erop gedaan.
CoreTemp gaf waardes van 43/43 aan en Speedfan 28/28 idle, stressed 65/65 en 50/50.

Later heb ik AS5 gekocht en mijn Scythe Katana II ingebouwd, maar waardes waren niet erg gezakt. CoreTemp gaf weer waardes aan van rond de 40 en hoger, Speedfan lag gemiddeld 12 tot 15 graden lager. Later TAT ingestalleerd en geeft zelfde waardes aan als CoreTemp.

Ik vond dit toch wat verdacht en na een van de crashes die ontstonden door CoreTemp op te starten na TAT heb ik meteen bios gestart, en die gaf CPU temp van 32 aan. Het kan toch niet binnen 3 seconden 15 graden zakken (zat op 47 na ff stressen)?

Kast opengedaan en koeler goed ingedrukt. Harder durf ik echt niet want mobo begint echt te buigen.. (stomme lga775 koelers..). Waardes weer zelfde. Nu is het 10 min na boot 28/29 met speedfan en 43/43 met TAT.

Toen in BIOS een optie gezien om te waarschuwen bij bepaalde temperaturen. Heb de CPU limiet gezet op 60 graden en in Windows even met TAT gaan stressen. Na 2 minuten zaten beide cores volgens TAT op 67 en Speedfan op 52, maar nog steeds geen warning.

Wat moet ik nu doen? Ik heb deze juist gekocht omdat ik voor weinig een goede processor wilde, en ik dacht aan een OC naar 2,7 voor standaard gebruik, wat niet onredelijk is. Maar ik word niet wijs uit deze waardes...
Heb eventjes 210x9 geprobeerd met 0,025V lageren was toch weer 2 graden hoger idle. Toen weer terug gegaan.

*Het lijkt me ook, dat zelfs als Speedfan gelijk heeft, 52 graden stressed op stock nog steeds te hoog is. Is dit zo?

Kast Antec Sonata III
Koelpasta AS5, goed dun laagje.
Scythe Katana II koeler, met fan die blaast tegen vga kaart aan, en is 5 cm vanaf de outtake antec TriCool die ook wat warmte afvoert.
Nexus 120mm in front, voert warmte af van HD en stuurt lang proc koeler naar outtake.
Is op een P35C-DS3R.

Kan iemand helpen?

Verwijderd

Software metingen kloppen (meestal) niet voor de temps.
Als je zeker weet dat je CPU en je koeler goed contact maken en je CPU koeler slechts lauw wordt, dan klopt je meting gewoon niet (wat wel eens vaker voorkomt :P )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 22:31:
Software metingen kloppen (meestal) niet voor de temps.
Als je zeker weet dat je CPU en je koeler goed contact maken en je CPU koeler slechts lauw wordt, dan klopt je meting gewoon niet (wat wel eens vaker voorkomt :P )
Da's fijn, hoe moet ik dan weten tot waar ik kan overklokken? -.-

Is die waarde in bios wel vertrouwbaar? En de waarschuwing bij 60 graden vanuit bios? Hoop van wel, kan dan iig zo wat klaarspelen..

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het lijkt erop dat speedfan de enige juiste waardes aangeeft. Ik heb de optie om te waarschuwen bij 60 graden aangezet en telkens als bij speedfan 60 graden staat piept de mobo, dus ik denk dat dat wel juist moet zijn.

Ik heb eventjes tijdelijke setups geprobeerd van 2,25 @ 1,25V en 2,52 @ stock (1,35). Werkte beide perfect. Nu eventjes gezet op 2,7, eerst op stock daarna op 1,3125. 1,300 klokte terug dus neem aan dat hij niet wilde starten. Dat ga ik morgen eventjes toch weer proberen aangezien temps best wel schrikbarend zijn. Ik hoop dat ik uiteindelijk met redelijke temps @ 2,7 kan draaien voor dagelijks gebruik.

Nou is het natuurlijk zo dat als de speedfan waardes kloppen het heel erg slecht nieuws is dat de proc na 1 minuut belasting met tat al 60 graden is. Maar toch weet ik zeker dat de koeler niet stabieler kan. Ik heb zo hard als ik durf gedrukt op alle vier dingetjes en het mobo buigt zelfs mee. Zelfde als ik probeer de koeler te bewegen, hij beweegt bijna niet en voor het part dat hij wel beweegt beweegt de mobo mee, dus ik neem aan dat hij niet vaster kan. Of toch wel? Is het raadzaam om toch nóg harder te drukken?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Speedfan kan zowel de Core Temps en de CPU Temp weergeven, de Core Temp moet gelijk zijn aan CoreTemp (Doh !) & TAT, de CPU Temp - gelijk aan die in de meeste BIOSen - ligt normaliter idd. 10~15 graden lager, want het is een andere sensor. Haal je dat niet door elkaar ?

En met EIST aan dropt je idle temp ook nog eens zo'n 5~10C, zonder merkbare performance-verliezen.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
SKiLLa schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:23:
Speedfan kan zowel de Core Temps en de CPU Temp weergeven, de Core Temp moet gelijk zijn aan CoreTemp (Doh !) & TAT, de CPU Temp - gelijk aan die in de meeste BIOSen - ligt normaliter idd. 10~15 graden lager, want het is een andere sensor. Haal je dat niet door elkaar ?

En met EIST aan dropt je idle temp ook nog eens zo'n 5~10C, zonder merkbare performance-verliezen.
Nope.

CoreTemp + Intel TAT geven zelfde waardes aan (46/46) en Speedfan geeft 31/31 bij core0 en core1. Bij stressen met TAT en Speedfan aan geeft Speedfan 60 na ong 1 min en TAT 76. Dan begint de mobo te piepen die was ingesteld op 60 graden dus ik denk toch echt dat de anderen fout zijn.

EIST ga ik later wel aandoen. Ik wist eigenlijk niet zo goed hoe het werkt met voltage veranderingen en OCen. Is het nog steeds effectief bijv. op 2,7 @ 1,300? Zo ja ga ik na een stabiel punt te hebben gevonden het wel gebruiken, het zal niet gezond zijn om voor dagelijks gebruik na 1 min intensief gebruik al op 60 graden te zitten,

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Ik heb veel gelezen dat de temperatuur, van de G0 varianten van de wat snellere dual cores en de quadcores, in speedfan 15 graden lager uit werden gelezen. Ik zou in jouw geval uitgaan van de temps die uitgelezen worden door TAT en Coretemp (laatste versie).

En je temps zijn wel erg hoog tbh, zit je koeler goed gemonteerd? De pinnetjes goed doorgedrukt totdat je een klik hoorde/voelde? Dat het moederbord buigt hoort blijkbaar bij dit socket want bijna iedereen heeft daar last van.

En om even nog iets te verklaren, je zegt dat je in BIOS zo'n 60 graden warning hebt aangezet, maar die 60 graden is niet de temperatuur van de individuele cores, die jij uitleest met Coretemp en TAT, maar een temperatuur die uitgelezen wordt door een andere sensor in/op de CPU.

Zo heeft m'n Q6600 ook zoiets, CPU temp van 32, terwijl de individuele cores op 45 graden lopen te bakken. De BIOS gaat pas ingrijpen als die 32 graden boven de 60 komt, en niet die 45 graden (wat de temp is van de core(s)).

[ Voor 62% gewijzigd door EyeWitness op 20-09-2007 00:29 ]

Verwijderd

60 graden 'CPU' temp is dus 73 graden 'echte' temp.
Opzich zou hij die temp nog wel moeten kunnen lijden. Tjunction ligt dacht ik op 80 of 100 graden.
Maar dat neemt niet weg dat het niet erg goed voor je CPU zou zijn natuurlijk :P

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2007 @ 00:35:
60 graden 'CPU' temp is dus 73 graden 'echte' temp.
Opzich zou hij die temp nog wel moeten kunnen lijden. Tjunction ligt dacht ik op 80 of 100 graden.
Maar dat neemt niet weg dat het niet erg goed voor je CPU zou zijn natuurlijk :P
Hoe kom jij op die 'echte' temp dan?

Ik zeg gewoon dat er nog een sensor voor je CPU is die je BIOS aanhoudt. Coretemp laat de individuele coretemps zien, er is daarnaast nog een sensor die coretemp niet weergeeft. Andere programma's doen dit wellicht wel, neem bijvoorbeeld Everest of PCWizard.

Ik zit hier met een Quadcore dus ik heb in totaal 5 'CPU' sensors.
Idle;
Processor Temperature : 36.5 °C
Processor Temperature (Core 1) : 42 °C
Processor Temperature (Core 2) : 38 °C
Processor Temperature (Core 3) : 36 °C
Processor Temperature (Core 4) : 40 °C

Stressed;
Processor Temperature : 36.5 °C
Processor Temperature (Core 1) : 55 °C
Processor Temperature (Core 2) : 50 °C
Processor Temperature (Core 3) : 48 °C
Processor Temperature (Core 4) : 52 °C
Uitgelezen met PCWizard 2007

[ Voor 9% gewijzigd door EyeWitness op 20-09-2007 00:45 ]

Verwijderd

Ik ga ervan uit dat de temperatuur van je cores klopt. Die is 13 graden hoger dan je CPU temp.
60+13=73

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de uitleg.
Wat kan ik dan doen? Ik weet zeker dat het dan aan de mounting van de koeler ligt, maar kan ik hem nog breken ofzo (of de mobo kapotdrukken) als ik hem vaster probeer te krijgen?

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
SKiLLa schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:23:
Dat is niet helemaal waar, ik had EIST aan en me temp was rond de 38 ~ 39 graden idle (halfuurtje aan staan, plus ik had al een undervoltage gedaan) ik had EIST uit gezet in de bios en zowaar 35 ~ 36 graden idle na een half uurtje aan.

wat ik denk dat het was is dat EIST zich niets aan trekt van de voltage die je handmatig insteld, want ik zag hem wel eens in CPUz omhoog springen naar 1.3 volt.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Als je toch nog aan het bouwen bent, waarom haal je je mobo niet uit je kast. Bouw je spullen op de mobo doos gewoon op tafel. Dan heb je de vrijheid om te werken en een goede referentie temperatuur (kamertemp). Je kunt beter zien of je koeler goed zit, je hebt meer ruimte om dingen aan te drukken.
Met de kast open scheelt het wel, meer lucht, maar out-in-the-open is het volgens mij nog iets overzichtelijker.

Koop bij de blokker een simpele tempmeter. Kost een euro of twee en meet twee temps. Kamertemp (sensor in het apparaatje zelf) en een " buiten temperatuur" via een draadje. Dat draadje kun je overal naar toe hangen om een temps te meten.

Als je lucht lang js HDD naar de proc de kast uit blaast, hoe warm is die lucht door de HDD al geworden? (In je kast meten...)
En welke rols speelt je GPU bij de opwarming van je kast / proc?

Verder qua temps voor de E2160 geldt volgens Intel:
• Intel® Pentium® Dual Core processor E2000 sequence at Tc-max of 61.4 °C
applies to the Intel® Pentium® Dual Core processors E2160 and E2140
[/quote]

maar ook:
sSpec Number: SLA8Z
CPU Speed: 1.80 GHz
PCG: 06
Bus Speed: 800 MHz
Bus/Core Ratio: 9
L2 Cache Size: 1 MB
L2 Cache Speed: 1.8 GHz

Package Type: LGA775
Manufacturing Technology: 65 nm
Core Stepping: M0
CPUID String: 06FDh
Thermal Design Power: 65W
Thermal Specification: 73.2°C
Core Voltage: 1.162V-1.312V
Persoonlijk zou ik de laatste gegevens meer vertrouwen dan de algemenere Intel Datasheet pdf'jes
Het lijkt me dat je daar niet aan hebt gezeten, 73.2 graden.

Laatste dingetje: Als je set-up op op tafel erg warm wordt, kun je overwegen je cpu te lappen.
Ik heb het nog nooit gedaan/gedurfd/nodig gehad, maar er zijn mensen die er redelijke temperatuur voordelen mee hebben behaald.

Tenslotte: is je IHS niet krom?

Blijft lastig beetje goeie koeling. Succes!

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Topicstarter
IHS is alleen het bovenste stukje op de cpu toch? Hoe zie ik of hij scheef zit?

Ik heb cpu koeler remounted maar temps toch weer zelfde. Ik zag wel dat alleen aan twee randen er contact was gemaakt omdat alleen daar op de koeler pasta zat.

Toen heb ik mijn schoolpas op de cpu gedaan om te kijken of hij scheef is ofzo, maar op de pas kwam wel goed verspreid pasta.

Dus het moet hem in de mounting zitten maar ik druk toch echt hard genoeg en hoor steeds knakjes wanneer hij erin zit.

Btw ik heb ook de opstelling veranderd maar het heeft niet geholpen:

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/1882/naamloospv7.png

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

En kan het niet zo zijn, dat toen je je pas erop hield, je een flinke kwak koelpasta er op had gedaan, of dat je pasje zo flexibel is dat hij ook de binnenkant raakt?(Als je IHS scheef is tenminste, waar het wel op lijkt.

Hoewel eens scheve IHS me onwaarschijnlijk lijkt aangezien de temps van beide cores gelijk zijn.

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Het kan wel zijn dat de IHS op de ene core net zo scheef is als de ander, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Maarten-NForce schreef op donderdag 20 september 2007 @ 19:35:
En kan het niet zo zijn, dat toen je je pas erop hield, je een flinke kwak koelpasta er op had gedaan, of dat je pasje zo flexibel is dat hij ook de binnenkant raakt?(Als je IHS scheef is tenminste, waar het wel op lijkt.

Hoewel eens scheve IHS me onwaarschijnlijk lijkt aangezien de temps van beide cores gelijk zijn.
bij load zijn ze niet gelijk, core1 is 3 graden hoger meestal

koelpasta heb ik er een klein beetje extra op gedaan in het midden alleen. het is echt een heel dun laagje dus ik denk niet dat het komt door de overvloed aan pasta (overigens was de pasta op het pasje helemaal niet veel, maar je kon zien dat het verspreid was)

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Je pas is idd flexibel. Probeer eens met een glazen plaat(je). Dat buigt in ieder geval minder en is handig. Dan kun aan de andere kant zien of en hoe de ihs het glas raakt en hoe de koelpaste o.i.d reageert.
Als er op je koeler maar twee contactranden te zien zijn is het toch: of je ihs scheef / niet vlak. Of je koeler die niet gelijkmatig genoeg op de proc drukt.
Wat betreft je airflow, die nieuwe situatie lijke me prima.

There is no place like 127.0.0.1

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ep1c schreef op donderdag 20 september 2007 @ 10:46:
[...]

Dat is niet helemaal waar, ik had EIST aan en me temp was rond de 38 ~ 39 graden idle (halfuurtje aan staan, plus ik had al een undervoltage gedaan) ik had EIST uit gezet in de bios en zowaar 35 ~ 36 graden idle na een half uurtje aan.

wat ik denk dat het was is dat EIST zich niets aan trekt van de voltage die je handmatig insteld, want ik zag hem wel eens in CPUz omhoog springen naar 1.3 volt.
Als EIST geen lagere idle temps oplevert, dan is je kast waarschijnlijk redelijk warm, want het moet altijd koeler zijn met EIST aan, ook als de Vcore niet lager wordt. Immers, minder MHz is minder hitte-ontwikkeling bij dezelfde Vcore.

Als je niet al te fanatiek OC't dropt je Vcore met EIST aan wel enorm, maar als je inderdaad zodanig OC't dat ie met EIST aan in idle harder loopt dan "stock", dan wordt je Vcore vaak niet verlaagd, al verschilt dat uiteraard per mobo type ...

CPU-Z laat dat inderdaad goed zien, of hij dropt gewoon echt, of klappert, of blijft stabiel (hoog).

PS: Nieuwe airflow moet idd. veel beter zijn dan de oude situatie ...

[ Voor 3% gewijzigd door SKiLLa op 20-09-2007 20:58 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
1.15V @ stock, zelfde temps idle en 4 graden lager stressed (51/52)

Ik denk dat het idd een scheve IHS is..
Ik zal het proberen met een wat steviger plaatje morgen en nog een keer remounten. Als het dan nog niet lukt, zou ik het dan nog mogen teruggeven/wisselen? Het is pas vorige zaterdag binnengekomen.

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, dat zou dan wel coulance van de shop zijn, want er is verder geen "mankement" aan de CPU.

[advocaat-van-de-duivel-modus]
Scheve IHS zijn vervelend, maar de temps blijven ruim binnen de veiligheidsmarge en dus "voldoet" de IHS en zijn er geen gebreken. De CPU functioneert immers prima ?

Verwijderd

Topicstarter
SKiLLa schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:31:
Tja, dat zou dan wel coulance van de shop zijn, want er is verder geen "mankement" aan de CPU.

[advocaat-van-de-duivel-modus]
Scheve IHS zijn vervelend, maar de temps blijven ruim binnen de veiligheidsmarge en dus "voldoet" de IHS en zijn er geen gebreken. De CPU functioneert immers prima ?
Tja, je hebt gelijk (al is hij overclocked wél over de veiligheidsmarge maar dat is dan niet op stock..). Maar aangezien het nog binnen de 7 dagen periode van op afstand kopen valt zou ik hem nog kunnen terugsturen ivm ontevredenheid, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Kast opengedaan, wilde koeler nog een keer remounten maar toch eventjes met kast open gestart en koeler extra ingedrukt. Idle temps 33/35 (kast open of dicht maakt niet uit) stressed 43/45. Ik denk dat het eraan kan liggen dat de kast tegen de muur aan zit en zo de outtake luicht niet weg kan.
maar dan nog is 43/45 te hoog, lijkt mij. Het is immers op 1,1125V en stock speeds met een E2160.

Ik denk iig dat ik wel een kromme IHS heb aangezien de ene core 2-3 graden hoger is dan de andere.

Btw, hoe controllkeer ik of een fan intake is of outtake? Als ik mijn hand erbij houdt voel ik aan beide kanten lucht stromen naar mijn hand toe..

[EDIT]

Logje van de temps:

1,35V 1.8Ghz - 38/39 52/55
1,1125V 1.8Ghz - 33/34 43/45
1,2875V 2.7Ghz - 38/39 53/56
1,3625V 3.0Ghz - 42/43 60/60

Kast open/dicht maakt niet echt uit. Ik heb volgens mij de best mogelijke airflow in de kast met mijn mogelijkheden.
Ik heb de koeler twee keer geremount. Ik zag steeds dat het midden van de koelblok geen contact maakt met de cpu, dus mijn cpu is een beetje hol. Zag hetzelfde na een spiegeltje erop gedaan te hebben.
Ik denk dat ik ga proberen een deze terug te geven en een ander te nemen. De enige temps die redelijk te noemen zijn zijn die op 1,1125V en dat is veeel lager dan stock.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 15:16 ]

Verwijderd

Hmz dan moet je een goede reden hebben om de cpu terug te brengen.
Ik gebruik altijd TAT om de temps te bekijken.

BTW. 1,3625V 3.0Ghz - 42/43 60/60 <--
Da's helemaal niet slecht hoor heb je TAT gebruikt als 100% load ?
Start ook even CPU-Z op om te kijken wat het voltage doen in windows en onder load.
En als hij stabiel is dan zijn dat best wel mooie getalletjes hoor.
Dan zou ik hem helemaal niet ruilen :P
Dan zou ik hem lappen moet je maar ff zoeken op GoT erover staan hel wat goeie tips op.
Als je dan op +- 55c uit komt op die 3ghz als ie gelapt is netjes netjes.

[ Voor 154% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2007 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 19:27:
Hmz dan moet je een goede reden hebben om de cpu terug te brengen.
Ik gebruik altijd TAT om de temps te bekijken.

BTW. 1,3625V 3.0Ghz - 42/43 60/60 <--
Da's helemaal niet slecht hoor heb je TAT gebruikt als 100% load ?
Start ook even CPU-Z op om te kijken wat het voltage doen in windows en onder load.
En als hij stabiel is dan zijn dat best wel mooie getalletjes hoor.
Dan zou ik hem helemaal niet ruilen :P
Dan zou ik hem lappen moet je maar ff zoeken op GoT erover staan hel wat goeie tips op.
Als je dan op +- 55c uit komt op die 3ghz als ie gelapt is netjes netjes.
Die waardes zijn allemaal na ong 1 minuut stress met TAT maar wel met kast op tafel. Ik denk dat omdat hij onder mijn bureau zit (die heeft een soort kastje voor alleen de computerkast waardoor mijn sonataIII ingesloten zit) de temps nog wat hoger zijn omdat de lucht niet makkelijk eruit kan komen.

Dat lappen lijkt me wel interessant maar ik waag het niet om dat te doen, veel te riskant voor mij. Ik denk dat ik gewoon laag voltage @ stock ga proberen of misschien zo laag mogelijk @ 2.25.

Het is voor de rest een goede overklokker lijkt me, maar gewoon heel jammer dat de IHS scheef zit.. Anyway, heb eerst wat regels zitten doorlezen, ik mag hem op zich wel terugsturen door wet kopen op afstand maar aangezien ik de seal heb gebroken op het doosje van de cpu zou dit een probleem kunnen zijn. Bovendien heb ik geen zin om 1-2 weken te wachten, ik moet maar genoegen nemen met deze. Wie weet kan ik wel met wat bijbetaling aan een E4300 komen.

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Goede airflow is hardstikke belangrijk, al heb je 10x 12cm 2000rpm fans in je kast zitten, als de hete lucht er niet uit kan, wordt ie alsnog loeiend heet. Het lijkt erop dat je koeling in principe wel voldoende is, maar dat je kast inderdaad z'n warme lucht niet kwijt kan ... En je temps zijn voor een ge'OC'de E2160 echt niet slecht hoor, wat had je anders verwacht bij 3.0GHz & een verhoogde Vcore ?

Verwijderd

Ik heb ook het probleem met speedfan en TAT. Ik weet ook nie welke waarde ik moet geloven ?

Ik heb een waterkoeling( dual rad en met een Alphacool NexXxoS HP Pro ) Maar de temps vallen enorm tegen :(

Met speedfan @ idle
Core 40 °
Core 0: 19°
Core1: 20°

Met TAT
@ idle

CPU0: 37
CPU1: 35

@ full load komen de temps ongeveer op 55 ° voor CPU0 en CPU1 met TAT..

Welke moet ik nu geloven ?

Verwijderd

Topicstarter
Hetzelfde dus, maar ik heb zelf begrepen dat speedfan (en bios) de waarde geeft van de CPU temps, en TAT de waardes van de cores zelf, die een paar mm naast de cpu sensor zitten. Dus die TAT dingen moet je geloven.
Ik denk dat het een batchprobleem is aangezien er in een andere topic ook iemand was met E2160 en die had er eentje met een productnummer van 3 hoger dan de mijne.

@ skilla: Ik heb hem nu op 1,1V lopen ivm de temp problemen, op stock 1800Mhz. Freshboot is 32/33, na een halfuurtje is idle zo rond 39/40 en stress na wat gebruik is max 50. En dat op een verlaagde vcore en stock speeds.
De OC temps waren kast open en na freshboot. Zoals ik al eerder had aangegeven in topic start, werden temps na een beetje gebruik en daarna stress boven 70 graden.
Pagina: 1