Extreme lage 3d benchmark

Pagina: 1
Acties:
  • 890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 13:35
Mijn nieuwe computer presteert belabbert in 3D mark 2006.

1342 3dmarks op het volgende systeem:

- Intel Core 2 Duo 2.66 ghz
- Videokaart: NVidia GeForce 8400 GS
- 2 GB ram ddr2
- 2x7200 rpm sata II hd's
- Verse Windows XP pro install

Nu ben ik niet zo'n super techneut als het gaat om tweaken en overclocken, maar ik had toch echt wel iets meer van dit systeem verwacht. Waar ligt hier nu precies het knelpunt? De videokaart was niet de duurste, maar zeker ook niet de allergoedkoopste. De schermresolutie van de test, hier te zien op 1280x1024 was helaas niet anders in te stellen.

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/3dmark2006.jpg

De aanbevelingen onderaan de pagina zeggen dat ik sdram in mijn computer heb zitten, terwijl ik ddr2 gekocht heb.
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/aanbevelingen.jpg

Ben ik hier nu genaaid door de winkel? Cpuz geef ook geen uitsluitsel of ik wel ddr2 heb of niet.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

- Videokaart: NVidia GeForce 8400 GS
Is dat geen budgetkaart om eerlijk te zijn?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32
Moederbord drivers, chipset drivers, videokaart drivers e.d allemaal geinstalleerd? Zou best kunnen dat je ipv de standaard Windows drivers voor je moederbord, de fabrikant drivers installeerd dat het dan wel goed zou kunnen komen.

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-05 19:15
En van dat sdram:

http://nl.wikipedia.org/wiki/SDRAM :-)

let vooral op: "Vandaag de dag worden vrijwel alle SDRAM types wereldwijd vervaardigd volgens de JEDEC normen. JEDEC keurde zijn eerste SDRAM norm goed in 1993. Later volgden de andere: onder andere DDR en DDR2 SDRAM."

groet

[ Voor 62% gewijzigd door Synch op 18-09-2007 22:00 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:56:
[...]

Is dat geen budgetkaart om eerlijk te zijn?
De 3dmark score wordt bijna alleen bepaald door de GPU. Het probleem zal dan ook bijna zeker daar zitten. En idd die kaart is niet bepaald snel. Ik zou ff kijken wat andere mensen halen met die kaart dan weet je gelijk of dat het is.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Dat is een normale score voor die GPU. Die is helaas gewoon niet zo krachtig.

In reviews komen ze vaak rond de 1600, daarbij worden wel vaak nog net wat krachtigere systemen gebruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door Aapenootjes op 18-09-2007 22:04 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 22:00:
[...]

De 3dmark score wordt bijna alleen bepaald door de GPU. Het probleem zal dan ook bijna zeker daar zitten. En idd die kaart is niet bepaald snel. Ik zou ff kijken wat andere mensen halen met die kaart dan weet je gelijk of dat het is.
Vaak kan je al aan de hand van het modelnummer aflezen of het om een budget gaat ofniet. Het gaat hier dus om een DX10 series van Nvidia met de laagste nummering. Dat is hetzelfde als een x1100/x1300 vs een X1950XTX (Low / budget vs High-end).

Ik weet bijna zeker al zet je daar een snellere videokaart in (zoals een Ati x1950Pro wat betaalbaar is) dat je score een stuk hoger zult uitvallen.

Maar staar je niet blind op 3dmark scores.... het blijft een syntetische benchmark en het gaat erom hoe games nu eenmaal spelen. Kan me niet voorstellen dat je een systeem koopt puur alleen om die 3dMark score.

Wellicht kan je je driversettings alles op low zetten, en opnieuw proberen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De GeForce 8400 GS is inderdaad een budgetkaart en heeft o.a. een 64bits geheugenbus, wat de prestaties niet ten goede komt. Doorgaans komt de kaart niet verder dan zo'n 1500 punten in 3DMark06.

Het geheugen'probleem' is een ander verhaal. Wellicht vind je meer info op de site van ASRock.
De 4Core1333-Viiv, die volgens 3DMark in je systeem zit, ondersteunt enkel DDR2, dus het lijkt me sterk dat er iets anders in zit.

Controleer zoals nu meermaals is aangegeven ook of je alle bijbehorende drivers hebt geïnstalleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 18-09-2007 22:12 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Snowwie
Alle drivers zijn geinstalleerd, tenminste alle drivers die ik op cd-rom heb meegekregen. Ik zal nog eens op zoek gaan naar nieuwere drivers voor de videokaart.

Het geheugen is wel ddr2, dit heb ik met System Info kunnen achterhalen.

De videokaart was inderdaad niet zo duur, 79 euro om precies te zijn.
Maar als ik het goed begrijp zou de processor(en) snel genoeg moeten zijn? Enkel de videokaart is debet aan de lage benchmark?

[ Voor 17% gewijzigd door Snowwie op 18-09-2007 22:23 ]

Mijn YouTube Channel

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met de CPU is niets mis. Die loopt alleen uit zijn neus te eten met 3dmark en games omdat de videokaart gewoon zwaar achterblijft.

3dmark is echt een benchmark voor games. En voor games zijn eigenlijk maar 2 dingen echt belangrijk, namelijk de CPU en GPU. De GPU is hier alleen de beperkende factor.

En 3dmark06 is ook zeer zwaar. 3dmark03 zal een redelijke score geven en de tests zelf zullen ook best redelijk lopen. 3dmark05 loopt al wat minder maar is ook gelijk zwaarder. 3dmark05 is eigenlijk 3dmark05 alleen dan met HDR. HDR is ook echt heel zwaar voor een videokaart.

Mijn advies voor een GPU kopen met een laag budget is het 2e hands halen. Voor 100 euro heb je al een X1900XT en die doet makkelijk meer dan 5000 punten in 3dmark05.

DX10 heb je bij zo'n kaart ook helemaal niets aan. Het verkoopt leuk omdat mensen denken van een DX10 kaart is stukken beter dan een DX9 kaart maar niets is minder waar. Die kaart zal ook nooit een DX10 spel goed kunnen laten draaien. Voor DX10 heb eigenlijk minimaal een 8800GTS of GTX nodig.

[ Voor 97% gewijzigd door PilatuS op 18-09-2007 22:50 ]

Verwijderd

Zet er een 79(50) GT of een 8800GT in, dan zul je snel merken, dat het alleen aan de videokaart ligt.

Een gestripte 8800 naar 8400 is natuurlijk duidelijk de reden.

Suc6

• Snowwie
De videokaart drivers zijn actueel.

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_162.18.html

Versie 162.18 zijn van 26 juli dit jaar. Dezelfde drivers staan ook op de bijgeleverde cd-rom.
Oke, ik weet wat ik moet doen. Of ik het doe is nog maar de vraag, zoveel games speel ik niet.

Bedankt voor de tips :)

[ Voor 24% gewijzigd door Snowwie op 18-09-2007 22:48 ]

Mijn YouTube Channel

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

mijn ouders hebben een asus n8400gs met een celeron 3.0 ghz en 1gb ram en die pc haalt 1877 punten toch wel een verschil

Speedydown.nl !!!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
speedydown schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:16:
mijn ouders hebben een asus n8400gs met een celeron 3.0 ghz en 1gb ram en die pc haalt 1877 punten toch wel een verschil
Kan misschien aan driver geforceerde AA/AF/Image Quality liggen ;)

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Snowwie schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 22:47:
De videokaart drivers zijn actueel.

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_162.18.html

Versie 162.18 zijn van 26 juli dit jaar. Dezelfde drivers staan ook op de bijgeleverde cd-rom.
Oke, ik weet wat ik moet doen. Of ik het doe is nog maar de vraag, zoveel games speel ik niet.

Bedankt voor de tips :)
Waarom maak je dan druk en opent een topic om je score, als je toch niet veel games speeld en je niks met de tips wilt doen? :?

En je videokaart is nu eenmaal één van de aller goedkoopste DX10 modellen van nvidia, verwacht daar niet veel meer van dan dat de oude DX9 budget kaarten deden. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 19-09-2007 00:30 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Omdat ik niet weet welk mobo je hebt, make sure dat je de chipset drivers hebt gedownload en geïnstalleerd. Dit wordt heel vaak vergeten omdat het ook wel werkt zonder deze drivers, maar ze geven zéker een performance increase. Voor Intel moet je bij hun site de Inf_Update downloaden.

• Snowwie
mad_max234 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 00:25:
[...]
Waarom maak je dan druk en opent een topic om je score, als je toch niet veel games speeld en je niks met de tips wilt doen? :?
Ik speel inderdaad niet veel games, maar als ik al bezig ben met een spel is het meestal wel een 3d shooter, waarin aardig wat van een videokaart gevraagd wordt. En integendeel, de tips die hier worden gegevens zijn erg waardevol, ik doe er misschien nu gelijk niets mee, omdat ik niet gelijk heel veel geld wil uitgeven voor een duurdere kaart, maar ik kan er altijd op terugvallen.

@Gamo:
Ik heb een Asrock 4Core1333-Viiv :)

Mijn YouTube Channel

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Snowwie schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:05:
[...]

Ik speel inderdaad niet veel games, maar als ik al bezig ben met een spel is het meestal wel een 3d shooter, waarin aardig wat van een videokaart gevraagd wordt. En integendeel, de tips die hier worden gegevens zijn erg waardevol, ik doe er misschien nu gelijk niets mee, omdat ik niet gelijk heel veel geld wil uitgeven voor een duurdere kaart, maar ik kan er altijd op terugvallen.
Ooh mijn fout ik dacht dat je het over drivers updaten ging, niet over en nieuwe kaart aanschaften.

En je kan natuurlijk altijd nog een leuke 2e hands kopen van een tweaker via vraag & aanbod. Zijn er zat die een 7900 of x1900 weg doen en die zijn paar keer sneller dan een 8400gs, en kosten niet zoveel.
Pagina: 1