Ik ben op zoek naar een simpele NAS ter vervanging van een fileserver. Hierbij zoek ik er een die automatisch van alle gegevens een backup maakt. Dit kan via het netwerk op een andere NAS of een netwerkschijf van een normale pc of via firewire/usb op een externe harde schijf. De reden hiervoor is dat ik nog steeds bij alle data wil kunnen als de voeding van de NAS bijvoorbeeld kapotgaat. Dus het gebruiken van RAID 1 in de nas is hiervoor niet voldoende. De backup features die ik zoek heb ik alleen kunnen vinden in volledige fileservers of sommige professionele (lees: dure) nas-systemen. Weet iemand of er ook een simpele en niet al te dure NAS is die dit kan?
www.freenas.org
Kun je je fileserver backuppen naar 1 freenas bakje, en die weer rsyncen met je backup-freenas
Kun je je fileserver backuppen naar 1 freenas bakje, en die weer rsyncen met je backup-freenas
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Een van de redenen dat ik de fileserver door een dedicated NAS wil vervangen is stroombesparing. Het gebruik van freenas levert in dit geval (bijna) geen verschil met de linux-samba server die ik nu gebruik.
Wat nog een mogelijkheid zou zijn is om de freenas-server automatisch te laten opstarten, backuppen en zich dan weer uit te zetten. Dan is de freenas-server wel een backup voor het geval er iets mis gaat, maar hoeft hij niet continu aan te staan.
Wat nog een mogelijkheid zou zijn is om de freenas-server automatisch te laten opstarten, backuppen en zich dan weer uit te zetten. Dan is de freenas-server wel een backup voor het geval er iets mis gaat, maar hoeft hij niet continu aan te staan.
ik heb een synology nas gekocht
deze kan handmatig,geprogrameerd en via een externe verbindings opdracht back ups maken.
is gelijk een ftp,printer,web en muziekserver.
deze kan handmatig,geprogrameerd en via een externe verbindings opdracht back ups maken.
is gelijk een ftp,printer,web en muziekserver.
Och als je het draait op zo'n epia bordje moet het toch aardig wat schelenmmartin schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:44:
Een van de redenen dat ik de fileserver door een dedicated NAS wil vervangen is stroombesparing. Het gebruik van freenas levert in dit geval (bijna) geen verschil met de linux-samba server die ik nu gebruik.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Ik heb voor exact hetzelfde doel een Synology Diskstation 107 aangeschaft (zonder RAID, de 207 serie is met RAID) en dat bevalt me prima moet ik zeggen. RAID vond ik niet interessant omdat ik de data toch op drie plaatsen heb (origineel, NAS en netwerkschijf) en de uptime van mijn backup-oplossing een non-issue is.
Die synology producten zien er inderdaad goed uit. Volgens de info op hun website ondersteunen ze backups naar een externe esata/usb schijf en backups naar een netwerkschijf (of een andere synology NAS) via rsync. Een usb-schijf is erg handig maar staat als backup natuurlijk naast de nas, dus het is beter dan in de nas. Maar als de een bijvoorbeeld valt trekt hij de ander waarschijnlijk mee en dan zijn ze beide stuk.
Daarom vraag ik me af of er geen makkelijke manier is om een pc automatisch op te laten starten, via rsync te backuppen en dan weer uit te gaan. Dan kan de pc namelijk fysiek gescheiden staan van de nas, wat de kans dat ze beide kapotgaan kleiner maakt.
Daarom vraag ik me af of er geen makkelijke manier is om een pc automatisch op te laten starten, via rsync te backuppen en dan weer uit te gaan. Dan kan de pc namelijk fysiek gescheiden staan van de nas, wat de kans dat ze beide kapotgaan kleiner maakt.
Is er niet een manier dat je data van je nas zo kan backuppen dat je het daarna met backup online van kpn kan backuppen?
Ik denk niet dat KPN het leuk vind als je ettelijke gigabytes aan data gaat verstouwen naar ze. Daarbij is Backup Online van KPN alleen bedoelt voor mkb-ers die geen verstand van zaken hebben en graag geld uit geven aan iets dat waarschijnlijk totaal niet geschikt is voor datgene waar ze het eigenlijk voor willen gebruiken.Dracula schreef op woensdag 26 september 2007 @ 14:10:
Is er niet een manier dat je data van je nas zo kan backuppen dat je het daarna met backup online van kpn kan backuppen?
Leuk die reclame met dat vrouwtje dat data kwijt is en ze met een druk op de knop weer terug heeft. Laat me niet lachen zeg, dat systeem slaat echt nergens op. Dat ze uberhaupt durven te adverteren met zoiets en dan als doelgroep het mkb hebben.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Dat zal best maar een veilige manier van backups maken zonder steeds dvd's te branden en ze ergens anders op te slaan dan thuis kan ik zo snel nog niet bedenken.
Kan moeilijk een kleine nas of iets dergelijks in de schuur zetten (lekker vochtig)
Kan moeilijk een kleine nas of iets dergelijks in de schuur zetten (lekker vochtig)
Pagina: 1