Harddisk op werkt op ene pc wel, op andere niet..

Pagina: 1
Acties:

• P4uluz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-01 14:25
Het is mijn bedoeling een oud systeem van mij te gebruiken als muziekcomputer voor de vereniging. Ik heb daarvoor de kleinste hardeschijf uit mijn eigen systeem gehaald (Maxtor 80 GB) en die wil ik in dat oude systeem gebruiken. Ik heb de schijf geformatteerd onder windows met partition magic voor ik hem uit het systeem heb gehaald.

Vervolgens heb ik hem aangesloten in het oude systeem, met een windows 98 opstartdiskette erin, omdat ik die erop wil zetten. Vervolgens gaat hij laden en zie ik ook voorbij komen dat hij van het RAM-geheugen een virtuele schijf maakt, terwijl dat ik ook zie dat de hardeschijf herkend wordt door het bios! (zie ergens MAXTOR080 ofzoiets voorbij komen bij het opstarten). Ik kan daarna de hardeschijf helemaal niet vinden.. Ook wanneer ik de setup cd van XP in het oude systeem doe, hem laat booten van de cdrom krijg ik een foutmelding (iets van een fout in dmio.sys)..

Als ik deze hardeschijf terugplaats in mijn eigen systeem is er niks aan de hand. Ik kan booten en heb zelfs XP erop gezet. Als ik hem dan terug plaats in het oude systeem lijkt hij windows te gaan laden, maar blijft hij hangen bij een knipperend streepje (zie ik bij mijn eigen systeem ook kort voordat het windows laad-scherm komt).. Als ik dan opnieuw start kan ik wel kiezen voor veilige modus of normaal starten, maar dan blijft hij alsnog hangen...

Ik ben al een aantal middagen/avonden zoet hiermee, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Alvast bedankt.

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
jumpers?

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Heb je de schijf geformatteerd als FAT32 ??, 98 kan dacht ik geen ntfs aan.
Tevens zul je dan de schijf moeten partioneren naar meerdere schijven want het maximum onder FAT32 is 32GB, volgens mij,

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Windows 98 kan inderdaad geen NTFS lezen, maar die 32GB limiet is enkel onder XP van toepassing op FAT32. Partition Magic kan gewoon een 80GB schijf in FAT32 zetten hoor.
Een van mijn externe schijven is ook FAT32 geformatteerd, is toch echt een 320GB.

@TS: Kijk eens in het BIOS, of de schijf echt wel herkend wordt, en ook juist herkend wordt qua grootte. Je hebt kans dat je moederbord fysiek inderdaad niet meer dan 32GB kan adresseren.
Meestal kun je dan een zogenaamde CAP-LIMIT (capacity limit) jumper plaatsen, waardoor de schijf zich als 32GB schijf laat herkennen.
Kun je de XP setup op die oude PC van CD af starten? Of blijft deze ook hangen, net als het booten van de Windows 98 diskette?
Het blijven hangen, gebeurt dat continue bij dezelfde file, of varieert dat van keer tot keer?
Indien er variatie in zit, test dan eerst het geheugen eens met bijv. Memtest86.
Een handige tool CD daarvoor is de Ultimate Boot CD ( http://www.ultimatebootcd.com ).

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Brede P schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:42:
Windows 98 kan inderdaad geen NTFS lezen, maar die 32GB limiet is enkel onder XP van toepassing op FAT32. Partition Magic kan gewoon een 80GB schijf in FAT32 zetten hoor.
Een van mijn externe schijven is ook FAT32 geformatteerd, is toch echt een 320GB.

@TS: Kijk eens in het BIOS, of de schijf echt wel herkend wordt, en ook juist herkend wordt qua grootte. Je hebt kans dat je moederbord fysiek inderdaad niet meer dan 32GB kan adresseren.
Meestal kun je dan een zogenaamde CAP-LIMIT (capacity limit) jumper plaatsen, waardoor de schijf zich als 32GB schijf laat herkennen.
Kun je de XP setup op die oude PC van CD af starten? Of blijft deze ook hangen, net als het booten van de Windows 98 diskette?
Het blijven hangen, gebeurt dat continue bij dezelfde file, of varieert dat van keer tot keer?
Indien er variatie in zit, test dan eerst het geheugen eens met bijv. Memtest86.
Een handige tool CD daarvoor is de Ultimate Boot CD ( http://www.ultimatebootcd.com ).
Die 80Gb maxtorretjes hebben niet zo'n limit jumper.
Ik denk dat dat er precies aan de hand is (hmm kromme zin).
Je hardware pakt geen schijf groter als 32Gb.
Pak de FAQ erbij om te kijken of je het kunt oplossen d.m.v. de tips die je daarin worden aangedragen.

• P4uluz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-01 14:25
Heb hem geconverteerd naar fat32, en nu werkt het inderdaad... Moet je ook maar weten :o

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

P4uluz schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:11:
Heb hem geconverteerd naar fat32, en nu werkt het inderdaad... Moet je ook maar weten :o
Dat heeft niks met niet zichtbaar in bios zijn te maken ;)
er is dus iig iets anders geweest.
Pagina: 1