Bestand maken om command in terminal te draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik weet het, voor jullie is het misschien een idiote vraag, maar ik weet het toch echt niet meer.
Ik zit in Kubuntu en ik wil een bestandje maken dat, wanneer ik het open, een command uitvoerd in een terminal venster. Bovendien moet het uitgevoerd worden als root, en zou ik graag de grafische interface benutten om mijn root wachtwoord in te voeren. (niet dat er iets mis is met command line interface ofzo, maar ik prefereer het andere)
Kan iemand mij helpen ? Ik heb op Google al wat gezocht maar ik vind het niet echt.

edit:
In titel staat fout, sorry

[ Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-09-2007 19:03 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt er op kunnen klikken?
Dan kun je een 'applicatie-link' maken in konqueror (Create New->Link to application, geen idee wat dat in het nederlands zou moeten zijn) en dan als commando iets van 'kdesu mycommand'.
Met kdesu kun je dus grafisch je root wachtwoord intikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hmm, weet je toevallig waar die applicatie-link staat in de Nederlandse versie ?
Ik heb deze site gevonden, waar duidelijk staat uitgelegd hoe je het moet doen, maar ik heb helemaal geen "Create New" in Menu "Bewerken" of zoiets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rechtermuis, eerste optie/submenu. Zelfde menutje als waar je een nieuwe map aanmaakt.
KDE 3.5.7 that is. Heb je er werkelijk niks staan in de geest van 'nieuw aanmaken'->'link naar programma' ofzo?

• Petervanakelyen
Ok, er begint hier iets te dagen bij mij... Ik heb nog KDE versie 3.5.6, ik zal hem eens updaten, kijken wat dat geeft.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:51

Super_ik

haklust!

je kunt ook een entry aanmaken in /etc/sudoers voor jou, dat je zonder je wachtwoord op te geven een bepaald command als root kunt starten:
peter ALL=(ALL) NOPASSWD:/bin/jeprogramma

zien man sudo, man sudoers voor meer info

in je script zet je dat ie
sudo /bin/jeprogramma

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nieuwe snelkoppeling naar je bash scriptje.

De snelkoppeling is:
gksudo /home/user/scriptje.sh

Wordt het gerunned als root.
Super_ik schreef op donderdag 20 september 2007 @ 16:50:
je kunt ook een entry aanmaken in /etc/sudoers voor jou, dat je zonder je wachtwoord op te geven een bepaald command als root kunt starten:
peter ALL=(ALL) NOPASSWD:/bin/jeprogramma

zien man sudo, man sudoers voor meer info

in je script zet je dat ie
sudo /bin/jeprogramma
Leuk, die onveiligheid :+

[ Voor 61% gewijzigd door Snake op 20-09-2007 16:52 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Petervanakelyen
Euh, heb toch liever een update van KDE. Heb in de Konole apt-get install kde getyped, maar dan installeert ie gewoon terug de 3.5.6 versie. Hoe kan ik updaten ?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit heeft inmiddels weinig meer met de originele vraag te maken, en hoe je kde update is wel uit te vinden voor jouw specifieke distributie, het kan zelfs zijn dat je om een nieuwere versie te draaien je je hele distro moet updaten, maar daar is genoeg over te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.