Uitvallen van PC

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 00:36
Beste Tweakers.

Ik heb hier redelijk nieuwe PC, die ik nog maar een tijdje heb.
Dees heb ik ongeveer 5 weken geleden bij Azerty gekocht, en er zit nog gewoon garantie op.

Maar nu heb ik dus een raar probleem, dat mij de laatste week me erg tegenzit.
Het probleem is dus dat mijn PC op willekeurige momenten gewoon uitvalt.
Het maakt niet uit wat ik aan het doen ben, of ik nou gewoon een beetje aan het snuffelen ben hier op Tweakers,
of intensief aan het gamen ben, hij valt gewoon uit.
En onder het uitvallen bedoel ik dat de PC uitschakelt, en mijn beeld gelijk zwart is.
Dus zegmaar net als bij een stroomuitval, of als je de stekker eruit trekt.

Ik zelf zit te denken aan mijn voeding.
Dat de voeding nu ineens voor problemen zorgt.
Want ik heb gelezen dat mijn videokaart, een 8800GTS 640mb, ongeveer 28A tot 30A Idle nodig heeft, en dat dit Load wel meer is.
Maar mijn voeding, een standaard 500W die in een Arctic Silentium T2 Pro zit, met 2 voltlijnen,
op de eerste levert ie 14A (15A peak), en op de 2de 16A (19A peak).
Bij elkaar is dit dus 34A Peak wat ie kan leveren.

Zou het dus zo kunnen zijn dat mijn voeding al de hele tijd het uiterste heeft geleverd,
en dat hij daar nu gewoon verschrikkelijk veel moeite heeft om het nog bij te houden???
Want hij heeft het wel ongeveer 5 weken goed gedaan.

Of zou het ook miss aan iets anders kunnen liggen?

Want als mijn PC dus uitvalt, dan blijft mijn USB-Muis gewoon "branden".
Terwijl dat niet zo is, wanneer ik mijn PC gewoon op normale manier uitschakel.
Dan zat ik weer te denken aan mijn moederbord.

Dus ik weet me eigenlijk geen raad meer, en wat nou precies het probleem is.

Ik heb al naar Azerty gebeld, en de man aan de telefoon zei dat het men voeding is.
En dat ik de kast, plus standaard voeding, gewoon RMA kon sturen, en een groot gedeelte van mijn geld terug kan krijgen.

Maar straks dan heb ik dat gedaan, en een nieuwe kast plus voeding bestelt,
zat dan aan een Gigabyte behuizing te denken en een BeQuit Straight Power 600W,
en dan kom ik er miss achter dat het probleem zich nog steeds voordoet.

Dus alsjeblieft kan iemand mij helpen!!!

Voordat ik iets doe waar ik spijt van krijg.

Dit is mijn systeem.
Arctic Silentuim T2 Pro met 500W PSU ( 2x 8Cm en 1x 12Cm fans )
Amd Athlon 64 X2 5600+ ( 2.8Ghz )
Arctic Freezer 64 Pro ( 26C Idle, 42C Stressed )
MSI K9N SLi-2F ( nForce 570 SLi chipset )
GeiL 2x 1Gb DDR2-800Mhz ( 4-4-4-12 timings )
Asus EN8800GTS 640Mb ( standaard snelheden )
Seagate Barracuda 250Gb SATA-II ( 7200Rpm, 16Mb )
Samsung SH-S183A ( Serial ATA 150 )
Acer AL1951Es 19" ( 2ms )

Hopelijk heb ik genoeg info gegeven, zo niet, post het dan ff wat je wilt weten.

Kevin.

[ Voor 1% gewijzigd door KevinBel op 18-09-2007 18:19 . Reden: Typfoutjes ]

• EvilMeBe
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-04 19:10
In principe kan je proberen om zo weinig mogelijk aan de voeding te hangen.. Dus bij voorkeur nog een andere minder zware videokaart.. Echter als dat ten koste gaat van de garantie natuurlijk niet doen ;)..

Persoonlijk denk ik niet dat er iets mis is met de voeding, aangezien hij er ook mee stopt als je in 2D-modus zit, of je moet al Vista hebben met veel 3D eye-candy.. Probeer eens de auto reboot bij een BSOD uit te zetten: http://www.google.nl/sear...+reboot&btnG=Zoeken&meta=
Misschien is het een ander probleem met je hardware, daar kan je aan de hand van een eventuele BSOD achter komen.

Verder is het geloof ik zo dat als een voeding echt heel hard zn best doet om voldoende stroom te geven, hij behoorlijk warm wordt. Dus voel eens aan de luchtstroom achter je kast en aan de voeding zelf..

Wat is trouwens de temperatuur van je cpu/graka/hdd/mobo? Deze kunnen allemaal zorgen voor spontane reboots als ze te warm worden.

Dit staat by the way allemaal ook in de Hangen en Opstart Troubleshooter: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
KevinBel schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:14:
... zat dan aan een Gigabyte behuizing te denken en een BeQuit Straight Power 600W,
en dan kom ik er miss achter dat het probleem zich nog steeds voordoet.
Koop dan een echte PSU. Geen BeQuiet, Sweex, of van die andere wazige B merken. Zelf heb ik een Enermax Liberty 620W. Ook Tagan maakt goede voedingen. Dan hou je lekker je kast, en koop je alleen maar een goede PSU.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-05 13:51
Sorry, maar BeQuiet een B-merk voeding?! Dat heb ik nog nooit gehoord, eerder andersom!

• EvilMeBe
HackZois schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:30:
Sorry, maar BeQuiet een B-merk voeding?! Dat heb ik nog nooit gehoord, eerder andersom!
Precies ja :P.. Bekijk maar eens het topic over voedingen:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 18

Dit is natuurlijk ook handig voor de TS om even door te lezen :)

[ Voor 10% gewijzigd door EvilMeBe op 18-09-2007 19:33 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
BeQuiet is over het algemeen inderdaad zeker geen belabberde voeding.
De voeding uit de kast van de TS overigens ook niet hoor. Daarnaast is die niet zo maar te vervangen, aangezien in de kast die de TS heeft, de voeding voorin, onderin de kast zit gemonteerd.

@ TS: Gaat de PC echt uit, of reboot hij? Indien hij echt uit gaat, zou ik eerst eens de temperaturen controleren. Misschien zit er wel iets in de fan van je CPU, waardoor deze niet koelt, of niet goed genoeg koelt. De meeste moederborden schakelen de boel direct uit bij kans op oververhitting.
Misschien is deze waarde in het BIOS ook wel extreem laag ingesteld.
Airflow zou in die kast voldoende aanwezig moeten zijn, maar het zijn wel krengen van kasten om in te bouwen, zeker met redelijke highend hardware, misschien heeft degene die hem gebouwd heeft tijdens de assemblage wat stekkers er uit gehaald om ergens beter bij te kunnen, en is hij ze gewoon simpelweg vergeten weer aan te sluiten.
Heb je de PC zelf gebouwd? En die temperaturen, heb je die in Windows gemeten, of uit het BIOS gehaald?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:08
albatross schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:27:
[...]

Koop dan een echte PSU. Geen BeQuiet, Sweex, of van die andere wazige B merken. Zelf heb ik een Enermax Liberty 620W. Ook Tagan maakt goede voedingen. Dan hou je lekker je kast, en koop je alleen maar een goede PSU.
Ik ben alleen bang dat het lastig wordt om een andere voeding in die Silentium T2 te zetten. Het is een beetje een raar ontworpen case, de voeding zit ergens voorin ingebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/01738fc6b2ca6bb6c910544fd9cc8e49/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/55814614c43ae20792999322a70fdbe5/full.jpg

Ik zou in ieder geval geen overhaaste conclusies trekken en eerst even de temperaturen controleren en dat rebooten bij een BSOD uitschakelen (ik heb al eens meegemaakt dat het uitvallen werd ipv rebooten 8)7).

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 18-09-2007 19:43 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lijkt op cpu overheat protectie, gezien je USB muis wel "aan" blijft.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Brede P schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:37:
BeQuiet is over het algemeen inderdaad zeker geen belabberde voeding.
De voeding uit de kast van de TS overigens ook niet hoor. Daarnaast is die niet zo maar te vervangen, aangezien in de kast die de TS heeft, de voeding voorin, onderin de kast zit gemonteerd.
Sorry, ik was even in de war met Q-Tec! BeQuit is inderdaad helemaal zo slecht nog niet. En het model dat hij heeft (heb er net even naar lopen zoeken) zou zijn configuratie eigenlijk gewoon moeten kunnen trekken. Een BIOS initiated shutdown, vanwege (vermeende?) overhitting lijkt dan eerder een oorzaak.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 08:10
Xander schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 19:39:
[...]

Ik ben alleen bang dat het lastig wordt om een andere voeding in die Silentium T2 te zetten. Het is een beetje een raar ontworpen case, de voeding zit ergens voorin ingebouwd:

[image]
[image]

Ik zou in ieder geval geen overhaaste conclusies trekken en eerst even de temperaturen controleren en dat rebooten bij een BSOD uitschakelen (ik heb al eens meegemaakt dat het uitvallen werd ipv rebooten 8)7).
De huidige T2 Pro ziet er anders uit dan dit. Maar volgens mij is het zeker mogelijk om een voeding bovenin de kast met een beetje 'gemod' erin te krijgen.

En BTW. BeQuiet een B-Merk? 8)7 Het is echt een heel goed merk als ik je dat mag vertellen ;) Ik heb deze voeding zelf ook.

PHILIPS Motional Feedback 544

• KevinBel
@ EvilMeBe, ik krijg geen BSOD wanneer mijn PC uitvalt, deze start ook niet gelijk weer op.
En ik gebruik gewoon Windows XP Professional, met een de standaard 98 skin.
Dus dat zal niet probleem zijn :p

En dan de temperaturen, uitgelezen met Everest Ultimate Edition v4.00.976,
Moederbord 37 °C (99 °F)
CPU 39 °C (102 °F)
CPU #1 / Kern #1 28 °C (82 °F)
CPU #1 / Kern #2 29 °C (84 °F)
Aux 32 °C (90 °F)
GPU 51 °C (124 °F)
GPU diode 56 °C (133 °F)
GPU geheugen 50 °C (122 °F)
GPU omgeving 47 °C (117 °F)
Seagate ST3250410AS 40 °C (104 °F)

Ook nog wat voltages, Vcore is lager, want gebruik Cool'n'Quiet, is bij belasting ~1.35
CPU Core 1.07 V
+3.3 V 3.34 V
+5 V 5.17 V
+12 V 12.40 V
+5 V Standby 5.02 V
VBAT Batterij 2.96 V
GPU Vcc 3.27 V

Wel moet ik erbij zeggen dat men Chipsetkoeler behoorlijk warm wordt.
Ik kan daar echt geen 3 tellen mijn vingers op houden, vraag maar aan Gniels :p

En de lucht die uit mijn voeding komt is soms behoorlijk warm.

@ albatross, die voeding is wel goed :) en in deze kast zit de voeding voorin/onderaan zoals al gezegd is ;) en ja het klopt dat mijn voeding het systeem gewoon aankan.

@ Brede P, hij gaat gewoon uit, en ja ik heb de pc zelf in elkaar gezet, en die temperaturen heb ik uitgelezen met Everest, kan je hierboven zien. En in de Bios is het bijna exact hetzelfde als het goed is.

@ Xander, dit is niet de kast die ik heb, dat is een Silentium T2 die jij laat zien, ik heb een Pro versie.

@ KillerAce_NL, lijkt mij eigenlijk niet, nu ik een Freezer 64 Pro erop heb zitten, is de temperatuur van de CPU sterk gedaald, met nadruk op sterk :) wel 15 tot 20C minder, in idle en load.

@ Gniels, dat heb je wel gezien ja ;)
En die voeding heb ik bij jou gezien, dus weet ook dat hij "pro" is :p

• KevinBel
*Sorry voor de grootte van de afbeeldingen*

Nog ff wat afbeeldingen

Dit was van ong 2weken geleden na bijna 10 uur stressen.

Afbeeldingslocatie: http://www.fixcomputer.nl/~kevin/afbeeldingen/stressen2.jpg

En dit is mijn kast van binnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.fixcomputer.nl/~kevin/afbeeldingen/PC4-klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fixcomputer.nl/~kevin/afbeeldingen/PC5-klein.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door KevinBel op 18-09-2007 21:39 ]

• EvilMeBe
Heb je geaarde stopcontacten? En ik zie het niet in je openings post staan eigenlijk, maar heb je memtest en dergelijke al laten runnen?

Ik zie geloof ik op je laatste twee fotos dat je je CPU cooler naar 'binnen' hebt blazen, richting de hardeschijven. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de airflow.. Dus ik stel voor dat je hem een kwartslag draait naar boven toe, zodat hij blaast naar de outtake-fans bovenin je kast.. (En als dat intake fans zijn, heb ik niks gezegd :) dan vind ik het maar een raar ingerichte case als ik eerlijk ben)

Wat is trouwens dat zwarte blok links van je CPU cooler?

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
Als je zelf al aangeeft dat je NB koeler ronduit heet wordt kan het geen kwaad om daarvoor wat extra koeling te regelen. :X.

En of je 8800GTS 30A vraagt? Lijkt me van niet eerlijk gezegd ... Volgens mij zit zo'n ding op minimaal een 12Volt lijn, met 30A zal ie dus 360W trekken :o. Ik kan het fout hebben maar die 30A lijkt me niet te kloppen. Dus imo. is je voeding in orde en ligt het probleem elders.

[ Voor 53% gewijzigd door EyeWitness op 18-09-2007 23:13 ]

• KevinBel
EEhm nee volgens mij niet.
En ik heb nog niet echt specifiek memtest gedaan.
Met wat kan ik dat doen?

En over die CPU cooler, dat hoort zo bij deze kast.
Zo is de airflow namelijk, vindt het zelf ook raar, maar zo ist gewoon.

Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/mainfeatures/STPro_Terrmodynamics_225.gif

En dat "zwarte blok" is de AirHood.
Er zaten 2 AirHoods bij de kast.

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/mainfeatures/STPro_AirHood1_80.gif
Deze voor "liggende" coolers.

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/mainfeatures/STPro_AirHood2_120.gif
En deze voor "staande" coolers.

[ Voor 1% gewijzigd door KevinBel op 18-09-2007 23:14 . Reden: Foutjes :p ]

• Xander
KevinBel schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:13:
EEhm nee volgens mij niet.
En ik heb nog niet echt specifiek memtest gedaan.
Met wat kan ik dat doen?
memtest kun je doen met memtest. :P

http://www.memtest86.com/
EyeWitness schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:10:
Als je zelf al aangeeft dat je NB koeler ronduit heet wordt kan het geen kwaad om daarvoor wat extra koeling te regelen. :X.
Mwa, heet hoeft natuurlijk niet direct 'te heet' te zijn. Mijn vingers zullen het me ook niet in dank afnemen als ik ze een paar seconden tegen mn northbridge / southbridge heatsink hou, toch draait mijn systeem prima stabiel. ;) Maar goed, het lijkt me iig ook de moeite waard om eens met wat meer koeling te testen, al is het tijdelijk een tafelventilator gericht op je moederbord. Dat verpest wel de rest van de airflow :P

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 19-09-2007 10:07 ]

• KevinBel
Ik zal vanavond als ik thuis ben is even memtest uitvoeren.
En hopen dat mijn PC dan niet uitvalt als ik dat aan het doen ben.

En over mijn NB heatsink,
in nTune geeft ie aan dat mijn nForce Chipset 162C is.
Maar die temperatuur verandert ook niet.
Dus denk dat dat gewoon verkeerd is?

En wat mag een Chipset maximaal aan?

En kan ik ook de temperatuur meten op 1 of anderen manier?
Bijv een thermometer tegen de heatsink aanhouden ofzo?

• KevinBel
Beste Tweakers.
Ik denk zomaar dat mijn uitval probleem is opgelost.
Het is namelijk zo.
Ik was een beetje aan het kloten met Everest, toen ik ineens een Memory & Cache Benchmark tegenkwam.
Waarmee je dus de snelheid van je mem en cache kan testen.
Toen ik dat deed, viel men PC dus uit.
Ik starte hem weer op, en deed het testje weer, en gelijk viel mijn PC weer uit.
Dus bij het opstarten heb ik toen de timings van men geheugen van 4-4-4-12 naar 5-5-5-16 gezet.
Toen weer het testje gedaan.
En toen telkens opnieuw, maar toen viel ie niet uit.
Daarna maar weer men PC opnieuw opgestart en de timings terug naar 4-4-4-12 gezet, en voltage iets opgehoogd, van 1.9 naar 2.
Toen maar weer testje gedaan, en nee hoor, naar tijdje testen viel ie weer uit.

Maar toen ik dus denet maar weer is achter men PC ging zitten, en weer het testje ging uitvoeren, viel mijn PC ineens niet uit, terwijl ik het testje miss wel 10x draaide.
Ik zag dus in Everest dat men kloksnelheden van men CPU en ram op standaard waardes stonden ( IDLE ) terwijl dat eigenlijk lager moet wezen omdat ik die op 'Minimaal Verbruik' heb gezet.

Toen ik dus ging kijken bij mijn Energiebeheer, bleek het dus ineens op 'Alles aan' te staan.
Dat weer teruggezet naar 'Minimaal Verbruik' en toen maar weer het testje draaien, en dit keer met kloksnelheden op de achtergrond.

Maar net voor mijn PC dus uitviel, zag ik dat men kloksnelheden tijdens het testje niet eens is naar standaard snelheden clokte.

Nu heb ik dus mijn energiebeheer op 'Thuis/Kantoor' gezet, en ik heb nog geen uitval gehad tijdens het testje.

Maar nu is het dus wel zo, dat of men voeding, of men mobo instabiel wordt wanneer ik op 'Minimaal Verbruik' zet.

Dus nu trekt ie veel meer stroom, en wordt men CPU ook 5C warmen in de kernen.

Echt heel raar vindt ik dit allemaal!! |:(

Verwijderd

EyeWitness schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:10:

En of je 8800GTS 30A vraagt? Lijkt me van niet eerlijk gezegd ... Volgens mij zit zo'n ding op minimaal een 12Volt lijn, met 30A zal ie dus 360W trekken :o. Ik kan het fout hebben maar die 30A lijkt me niet te kloppen. Dus imo. is je voeding in orde en ligt het probleem elders.
Weer zo'n figuur. Mobo's met chipset-koelertjes zonder heatpipes worden warm. Lees: Bloedgeslagen heet. Je kan er een ei op bakken. Da's altijd zo geweest en kan absoluut geen kwaad.

• KevinBel
AAAH HULP!!

IK snap er echt geen snars meer van.
HIj is weer uitgevallen!!!

Het is dus niet energiebeheer.
Wat dan wel??

Is gewoon men mobo ongelooflijk instabiel ineens?
Of is het men geheugen wat aant kloten is?
Of is het men voeding?

Alsjublieft als er iemand is die dit ook heeft gehad, of iemand die het gewoon weet,
help me ALSJUBLIEFT!!!!!

Want ik word gewoon gek hier.

Verwijderd

Dit is een (ook bij MSI) bekend probleem met de MSI K9N SLI-2F en K9N Ultra-2F moederborden.
Moederbord omruilen voor een ander type dus.

• KevinBel
*kick* O-)

Iemand nog een idee wat er nou aan de hand is met mijn PC?
Waar zegmaar het probleem zit.
Want ik heb nog niet echt duidelijk antwoord...
Ene zegt men voeding, andere zegt men mobo.

• KevinBel
Na wat zoeken heb ik nu 2 sites gevonden over de problemen met de K9N serie.
Dat er meerdere mensen zijn die de uitval problemen hebben.
http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=99924.320
http://www.xtremesystems....hread.php?t=107408&page=4

Volgens mij gaat het dus gewoon kloppen dat het men moederbord is neem ik aan?
Zal ik hem RMA sturen? Of moet ik eerst nog testen?

• Xander
KevinBel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:42:
*kick* O-)

Het nadeel van forums zonder helderziende gebruikers is dat er ook geen eenduidig antwoord te geven is. Het zou dus inderdaad je moederbord of je voeding kunnen zijn. Aan jou de taak om het een en ander verder uit te sluiten. ;)

Kun je niet ergens een voeding lenen om mee te testen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KevinBel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:42:
*kick* O-)

En jij moet dat uitzoeken. Zie de al eerder genoemde Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• KevinBel
*bump*

Oke mensen, ik heb vanmiddag dan eindelijk is kunnen testen met een andere voeding en geheugen.
Eerst gewoon men eigen systeem + andere voeding.
Gaat hierbij om een Cooler Master eXtreme Power 650W. 8)

Alles aangesloten en toen opgestart, deed het goed, nou toen even Everest kijken wat voltages waren, en toen ineens 'pats flits uit' :p

Dus het ligt niet aan mijn voeding. :>

Toen heb ik mijn geheugen in de PC van men maat gedaan, viel niet uit.
Toen zijn geheugen in mijn PC gedaan ( GeiL PC6400 800mhz 5-5-5-15 ) en toen viel ie weer uit na een kleine tijd. :/

Dus mijn geheugen is het ook niet.

Ik heb het dus getest, en ben tot de conclusie gekomen dat toch mijn moederbord dan een mankement vertoont. :|

Of het moet zo zijn dat het men CPU is, wat mij heel onwaarschijnlijk is, wat ook een maat van mij zei. :?

Maar zal ik mijn moederbord dan RMA sturen, en een nieuw exemplaar laten opsturen?
Of zal ik dan voor een andere gaan?
Zoals de MSI K9N Sli-2F Platinum versie,
Iof de Asus M2N-SLI Deluxe ??

Kevin.

[ Voor 3% gewijzigd door KevinBel op 26-09-2007 17:46 ]

Verwijderd

Breng dat ding toch gewoon lekker terug.
Pagina: 1