Toon posts:

2 soorten servers via een livebox

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok...
Ik ben dus niet echt bekend bij servers, ik weet wel het een en ander over netwerken, maar een server instellen lukt gewoon niet bij mij :(
Ik heb natuurlijk al eerst andere topics gelezen over dit onderwerp... maar ik begrijp t niet echt :?

Mijn configuratie:
Orange Livebox (netwerk ip: 192.168.1.1)
Asus WL500G Premium router (netwerk ip: 192.168.2.1, extern ip: 192.168.1.11)
Externe HDD op de router (via usb)
Een aantal computers (ip: 192.168.2.100 t/m 192.168.2.254)

mijn doel:
een FTP server op de externe HDD
Een game-server (met name bf2142) op een pc achter de router

Ik heb inmiddels al de hdd ingesteld dat je hem kan bereiken via het lokale netwerk met file-sharing, het is me echter nog niet gelukt om een FTP server op te zetten in de router, ik heb het wel geprobeerd en verbinding te maken via een pc... helaas :( Ik heb ookal bij ASUS gevraagd hoe ik dit moet doen en zij geven het simpele antwoord dat zij mij niet kunnen helpen (net zoals bij orange als je iets vraagd over servers)...

Toen ik de FTP server in wilde stellen heb ik een share nodes list gemaakt met een aantal gebruikers namen en wachtwoorden, daarna ben ik gewoon verbinding gaan zoeken naar 192.168.2.1:21 en 192.168.2.1:20 helaas, geen FTP server.

Ik heb ook al heel vaak in het verleden geprobeerd om een game-server to hosten via de router en livebox. De server-naam komt vaak dan wel op de server lijst te staan maar niemand kan er verbinding mee maken (ik alleen via mijn lokale netwerk, maar niet via het internet). Ik heb ook geprobeerd om direct via mijn livebox een server op te zetten, met het zelfde resultaat.
Ik heb wel de eventuele poorten bij de hand, die ookwel ingesteld worden bij firewalls.

Ik heb inmiddels wel zitten knoeien met DDNS, eerst had ik hem ingesteld bij mijn router, en toen verbond mijn domein me door naar mn router (alleen dan via het lokale netwerk en niet het internet), nu heb ik hem alleen ingesteld op mijn livebox, helaas kan ik nog niks zien (als ik het via een proxy probeer) gewoonweg omdat ik hem zo heb ingesteld dat je hem niet van buitenaf kan instellen :P

maargoed... wat moet ik allemaal doen? portforward? nat? leg uit leg uit :)

EDIT:
Ik heb nu wel een FTP server op gang weten te brengen, ik kan nu via mijn lokale netwerk poort 21 verbinding maken.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 17:44 . Reden: FTP server is zojuist gelukt ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29

Jimbolino

troep.com

Als je van buiten af bereikbaar wilt zijn moet je poorten mappen.
Je kunt dit handmatig doen, of laten doen door UPNP.
In het geval van UPNP moeten allebei je routers (livebox is ook een router) en je PC (inclusief ftp programma) dat ondersteunen...

Het zou makkelijker zijn als je de WL500G niet als router gebruikt, maar als accesspoint (scheelt weer 1 apparaat)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 17:30:
maargoed... wat moet ik allemaal doen? portforward? nat? leg uit leg uit :)
Daar zijn dit soort 'sticky' posts voor:
Het Grote Poortmappingsverhaal

[ Voor 28% gewijzigd door Jimbolino op 18-09-2007 20:06 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Joa ik kan hem wel als accesspoint instellen... maar waar moeten dan die 4 pc's in? dr zitten maar 2 poorten in de livebox :P

Ik heb nu een virtual server ingesteld voor FTP van mijn router, daarna heb ik de poorten 20 en 21 geopend in de livebox... en... het werkt _/-\o_

nu stuit ik alleen nog op 2 problemen... :'(
De livebox kan maximaal 16 rules maken in de firewall terwijl battlefield 2142 server er een stuk of 20 nodig heeft... weet iemand een manier om er nog meer in te vullen? :?

en... omdat ik van een pc mijn server wil starten wil ik de DHCP server op forever zetten in mijn asus router... maar hoe geef je dat aan in seconde? anders moet ik namelijk al die virtual servers weer gaan aanpassen na een week 8)7
Weet iemand hoe je hem op forever zet? (kon op mijn vorige router namelijk wel ;) )

Verwijderd

Topicstarter
meer problemen...
ik heb mijn vorige al opgelost, maar nu zit ik echt met iets dat ik niet uit "het grote poortmappingsverhaal halen".
Ik kan namelijk van verschillende plaatsen mijn FTP server niet berijken, naja, ik kan wel inloggen enzo maar hij kan de file-list niet ophalen.
Ik heb al verschillende FTP clients geprobeerd en geen van alle werkte met mijn server. Ik kan nu alleen inloggen via webFTP services op het internet, maar ik vertrouw dat niet zo, dat je daar al je gegevens invult. bovendien kun je niet gigantische bestanden uploaden.
Iemand enig idee?

ik heb poort 20 t/m 21 gemapt voor ftp dus hij zou moeten werken...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1)
de "list" rechten moet je waarchijnlijk apart aanzetten
als je alleen poort 21 mapped moet je passive ftp gebruikenn ipv active. instelling in je ftp software

2) als de live box een dmz in kan stellen kun je de 2e router het werk laten doen wat niet door de livebox gedaan kan worden
je stelt dus het ip van je 2 route in als dmz (het blijft een kut oplossing maar het is beter dan niks)

[ Voor 43% gewijzigd door Fish op 28-09-2007 22:44 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 22:41:
1)
als je alleen poort 21 mapped moet je passive ftp gebruikenn ipv active. instelling in je ftp software

2) als de live box een dmz in kan stellen kun je de 2e router het werk laten doen wat niet door de livebox gedaan kan worden
je stelt dus het ip van je 2 route in als dmz (het blijft een kut oplossing maar het is beter dan niks)
De server zit op poort 21 en ik gebruik passief 8)7
Ik kan "list" ook nergens aanzetten op mijn router...
Het gaat volgens mij mis bij de live-box, ik heb namelijk ff gecheckt de ftp server het deed voor de router, ik kreeg toen geen enkele foutmelding.
waarschijnlijk iets van een firewall ding in de livebox? :S

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29

Jimbolino

troep.com

fish schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 22:41:
1)
Het is juist omgedraait.
Als je active gebruikt (PORT) dan kun je volstaan met alleen poort 20 en 21 open te zetten. (De FTP server maakt dan verbinding met een poort op client)

Echter in de meeste gevallen werkt dit niet, omdat clients tegenwoordig vaak achter NAT zitten en daardoor geen poorten open kunnen zetten. Hiervoor is passive (PASV) in het leven geroepen. Nu zet de FTP server een poort open, waar de client verbinding mee maakt.

In 99% van de FTP servers kun je opgeven welke range poorten er gebruikt moeten worden voor de PASV port range, deze moet je dan ook allemaal mappen op je router.

Je kunt zelf kijken welke pasv poorten hij gebruikt, door in de log van je ftp client (of server) te kijken:

(CLIENT) PASV
(SERVEr) 227 Entering Passive Mode (123,123,123,123,xx,yy)

het ip adres van de server = 123.123.123.123
en de poort is dan: xx * 256 + yy

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. ik denk dat ik het voor elkaar heb.
Ik verbind nu met poort 21 active...
Nu werkt hij perfect :D
bedankt voor de tips ;-)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jimbolino schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 01:47:
[...]

Het is juist omgedraait.
knip