Toon posts:

[XP+Vista] 2Boot Problemen met installatie XP op 2e partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Besten,

Ik heb een week geleden een nieuwe pc aangeschaft van Packard Bell (zie onder voor systeem-info). Op de PC kwam geïnstalleerd een volledige versie van Windows Vista (en andere programma's zoals Norton...). Ik wil echter een Dual-boot systeem maken met aan de ene kant Vista en aan de andere (u raadt het) XP. Ik heb hierover wat forum posts en tutorials gelezen, en ben mij dus bewust van het feit dat je, na een installatie van Xp naast Vista, problemen gaat krijgen met je boot. ik volgde echter deze tutorial om dit te vermijden (http://www.vistabits.nl/dualboot_vista_xp.htm).

Alles verloopt normaal, ik heb mijn Harde schijf verkleint, en van de vrijgemaakte ruimte een nieuwe partitie gemaakt. Nu bestaat mijn Harde schijf dus uit twee partities:

* Vista (C:) NTFS 228GB
* XP (J:) NTFS 228GB

Op mijn C: staat dus vista, op de J: voorlopig nog niets. (De labels Vista en XP heb ik zelf opgegeven). Nu boot ik mijn PC dus via mijn XP-CD. Na ENTER voor de installatie en F8 om akkoord te gaan met de *ahum* overeenkomst, krijg ik de vraag waar XP moet geïnstalleerd worden.
Hier stelt zich het probleem. Hoewel ik twee (bijna) even grote partities heb waar XP op kan, geeft de CD mij maar 1 mogelijkheid:

schijf van 131068MB, 0 met ID 0 op bus 0 (atapi) [MBR]

C: Partitie 1 [Onbekend] 131072MB (131071 MB vrij)

Eén partitie dus, niet eens 228GB wat de echte C: heeft. Hoewel ik niet meer ben dan een leek met veel te veel tijd, zie ik ook atapi staan, terwijl mijn HD SATA is. ik heb verder geen flauw benul wat dat betekent maar computerwoorden.nl geeft aan dat SATA de opvolger is (en mijn PC is toch echt wel nieuw).

Alvast bedankt, als ik een probleem aankaart dat al eerder besproken is, biedt ik mijn excuses aan, ik heb het nog nergens kunnen vinden...

Systeem Info:

Intel Core 2 Quad CPU Q6600 2.40GHz
2GB DDR2 Memory
500GB 7200rpm SATA Hard Disk Drive
32-bits besturingssysteem

groeten Jera

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je moet een XP-CD hebben met SP2 slipstreamed om schijven groter dan 128GB (131.072MB) aan te kunnen spreken.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 18-09-2007 17:24 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Haha, zo'n lange post daarvoor gemaakt :)

In elk geval bedankt