Toon posts:

Zuinige/stille server met W2003

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de initiator van de topic 'nieuwe zuinige server' al heeft aangegeven, is die topic gebloemkoold naar een wirwar van informatie. Ik wil me met deze topic beperken tot servers waarbij de eisen minimaal zijn en waarbij energiezuinigheid de belangrijkste factor is. Ik probeer hierbij vooral duidelijkheid te verkrijgen over hoe geschikt de mini-itx boards (bv. VIA) zijn voor thuisservertoepassingen. Mijn aanzet:

Ik ben op zoek naar een systeem welke vooral dienst moet doen als file- en mediaserver. Er zijn voldoende NAS-systemen verkrijgbaar welke speciaal hiervoor zijn gemaakt. Daarbij vind ik de synology het beste eruit springen. Het nadeel van dergelijke apparatuur is dat de Harddisk in een propriarity filesystem wordt ingedeeld. Apparaat stuk...geen datarecovery!!!

Daarom wil ik graag een eigen server op windows 2003 draaien (dus geen Linux!, dit komt later). Dit ligt meer in het verlengde van mijn werk en is volledig naar eigen wensen in te stellen. Natuurlijk moet het een energiezuinig systeem zijn. De server moet eigenlijk vooral dienen als file/mediaserver en als test-webserver(IIS), dus vooral het 1 op 1 ophalen/wegschrijven van data via het netwerk. Bij meer processorintensieve toepassingen maakt de wachttijd mij echt niet uit. Er komt geen monitor aan te hangen... beheer doe ik remote met MSTSC (terminalconsole).

Voorstel systeem (ong.400 Euro):
- EPIA EN12000EG, fanless, passief gekoeld (190 Euro)
- Harddisk 2,5"/3,5" (100-200 Euro)
- Behuizing
Het zou natuurlijk fantastisch zijn... een geluidloze, energiezuinig (max 30W) en kleine server.

Dus mijn vragen aan de lezers van dit forum:
- Heeft iemand ervaring met W2003 server op een dergelijk systeem?
- Hoe verhoudt deze mobo/proc. zich met een VIA Corefusionbord qua prestaties?
- Kan iemand iets vertellen over verschil in duurzaamheid tussen een 2,5" en een 3,5" Harddisk?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 13:00

SpamLame

niks

Heb hier een w2k3 std. DC draaien op een Jetway J7F2WE1G2E 1,5 Ghz Ezra CPU met 1 Gb DDR2.

Ik gebruik hem als fileserver waarbij er momenteel 2 samsungs in soft mirror draaien.
Performance op de schijven boeit me niet (behalve bij aan zetten en resyncen mirror) omdat mijn netwerk toch te langzaam is. Hoe de verhouding is vergeleken met CoreFusion weet ik niet.
Ik heb gekozen voor 3.5 disken vanwege de opslag capaciteit, duurzaamheid ontloopt elkaar denk ik niet en zal meer afhangen van omgevings temperatuur start en stop acties etc.

Heb een beluidarme opstelling, je moet toch wat van airflow hebben en disk activiteit kan je merken maar ben tevreden. Mogelijk moet je niet voor een behuizing gaan maar inbouwen in de meterkast met een fan op 7 volt voor de airflow.

Verwijderd

Topicstarter
Er is een behuizing te krijgen voor plaatsing (ophangen) in een meterkast. Ik heb een review gelezen van een fanless Via Epia die zonder moeite de test doorstond qua koeling. Bewegende delen = slijtage, dus zonder fan lijkt mij de mooiste oplossing..... Plaatsen en niet meer naar omkijken!!!