[sharepoint] ontwerp sharepoint site aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met aardig wat pijn en moeite heb ik in de achterliggende tijd een aantal sharepoint sites aangepast. Dit is niet handig, gezien de codebrij die je elke keer in Frontpage moet doorspitten, over het aantal stijlen in de ows.css nog maar niet te spreken.

Zijn er ook andere (handigere) manier om een compleet nieuw ontwerp toe te passen op een aangemaakte sharepoint site dan handmatig (via frontpage) diverse default.aspx files aan te passen en de ows.css'en?? Heb al veel gezocht via got/google, maar vind alleen maar standaard tutorials over webparts toevoegen en simpele wijzigingen in templates doorvoeren.

Ik kwam bijvoorbeeld deze url tegen: http://www.slagman.com/Artikel.aspx?id=26, waar ze een layout hebben geintegreerd die totaal niet meer lijkt op een standaard sharepoint template. Erg mooi, en dat is precies wat ik ook wil binnen sharepoint. Heel vaak kom ik dus niet verder dan wat kleurtjes, achtergrondjes en logo'tjes veranderen.

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld in html en css een design te maken, de sharepoint functionaliteit hierin te kopieren en dit te importeren in sharepoint oid? Hoe denken jullie dat het bedrijf van bovenstaande url dit heeft gedaan?

Ik hoop echt dat jullie mij verder kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat je geen client tooltje zoekt, dus CSA -> WSS.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Je hebt Sharepoint Designer, dat is software van Microsoft die precies aan jou wensen voldoet. Of het binnen je budget past is nog maar de vraag..

[ Voor 2% gewijzigd door the-edge op 18-09-2007 15:39 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Met share point designer kun je hele share point projecten/sites aanpassen zonder met frontpage code door te spitten. je kunt het wel doen maar je kunt het ook redelijk wysiwyg doen

[ Voor 4% gewijzigd door Defector op 18-09-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
the-edge schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:35:
Je hebt Sharepoint Designer, dat is software van Microsoft die precies aan jou wensen voldoet. Of het binnen je budget past is nog maar de vraag..
Ok, dus ik zou met Sharepoint Designer dus kunnen starten met een blanke pagina, hierin een aangeleverd ontwerp kunnen verwerken (images, html, css etc), daarna Sharepoint functionaliteit toevoegen (webparts ed), en vervolgens dit geheel opslaan als een soort van template? Zodat, als er een nieuwe subsite of pagina aangemaakt moet worden, dit ook kan op basis van het ontwerp wat ik geimplementeerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Kijk HIER maar eens, kun je informatie vinden en ook meteen een trail uitproberen.

Had je dit trouwens niet zelf kunnen vinden? :)

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 10:26
Welke versie van SharePoint gebruik je?

Verwijderd

Foutlook schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:43:
[...]

Ok, dus ik zou met Sharepoint Designer dus kunnen starten met een blanke pagina, hierin een aangeleverd ontwerp kunnen verwerken (images, html, css etc), daarna Sharepoint functionaliteit toevoegen (webparts ed), en vervolgens dit geheel opslaan als een soort van template? Zodat, als er een nieuwe subsite of pagina aangemaakt moet worden, dit ook kan op basis van het ontwerp wat ik geimplementeerd heb?
Ja. ;)

Sharepoint designer is precies hiervoor gemaakt en het werkt perfect. Het interfaced met sharepoint waardoor je ook de structuur van de site, onderliggende mappen, etc kan beheren. Met frontpage ben je maar wat aan het aanmodderen in vergelijking. Sharepoint designer is dat voor Sharepoint wat Frontpage voor html is.

Ikzelf begin liever met de webparts op de site aan te maken, zodat ik een basis heb om mee te werken, maar van scratch kan ook denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2007 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
Sharepoint designer had ik inderdaad ook gevonden. Excuus, ik had me beter moeten uitdrukken. Waar het mij om gaat is dat het nog steeds (ook met Sharepoint designer 2007 vind ik) omslachtig is om het uiterlijk van een site aan te passen.

Ik ben nu in Sharepoint Designer 2007 bezig een master template aan te passen. Het implementeren van nieuwe html-code, css en afbeeldingen gaat allemaal prima. Echter, het uitzoeken hoe ik stukken sharepoint code (dus een stuk wat het menu toont, een stuk van de zoekbalk toont, een stuk waarin de webparts komen te staan etc) moet knippen en plakken in mijn eigen layout (ik wil een andere positionering van diverse sharepoint onderdelen) vind ik nog steeds lastig en vooral tijdrovend.

Er bestaat geen manier om een nieuwe master-template van scratch te beginnen, en vervolgens gewoon uit een paneltje diverse sharepoint stukken/onderdelen te slepen zonder het geknip en geplak uit de 'echte' master template?

• Glorix Jim
Er bestaan 'minimal' masterpages die je kan downloaden (google op heather salomon of de microsoft site) waarmee je dus wel van scratch kan beginnen.

• Foutlook
  • Niet online
Glorix Jim schreef op donderdag 27 september 2007 @ 08:33:
Er bestaan 'minimal' masterpages die je kan downloaden (google op heather salomon of de microsoft site) waarmee je dus wel van scratch kan beginnen.
wow... dit lijkt precies wat ik bedoel en wil. Heather Salomon heeft dus inderdaad minimal masterpages ontwikkeld met daarin de hapklare brokken placeholders. Voor mensen die hier ook om staan te springen zie de site van Heather over base master pages. Ik ga dit gelijk eens uitproberen.

Bedankt voor de tip, Glorix Jim!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:48
Je kan in MOSS 2007 op een aantal verschillende manieren stijlen, afhankelijk of je gebruik maakt van een 'publishing site', of dat dit als feature aanstaat. Wanneer je hier gebruik van maakt, kan je met masterpages en paginasjablonen gaan werken. Wanneer dit uit staat (dan maak je als het ware alleen gebruik van de intranet functionaliteiten), kan je alleen met thema's werken. Dit houdt in dat je de stylesheets moet bewerken, wat dus veel minder vrijheid geeft. Wel belangrijk is dat je alleen met Masterpages kan werken als je gebruik maakt van MOSS (Microsoft Office SharePoint Portal Server) en dus geen WSS (de gratis, uitgeklede versie). Zelf heb ik o.a. http://www.conquaestor.nl, http://www.organice.com en http://www.ettu.nl gemaakt binnen SharePoint m.b.v. SharePoint designer.

Flickr

• Foutlook
  • Niet online
tommyz schreef op donderdag 27 september 2007 @ 14:30:
Je kan in MOSS 2007 op een aantal verschillende manieren stijlen, afhankelijk of je gebruik maakt van een 'publishing site', of dat dit als feature aanstaat. Wanneer je hier gebruik van maakt, kan je met masterpages en paginasjablonen gaan werken. Wanneer dit uit staat (dan maak je als het ware alleen gebruik van de intranet functionaliteiten), kan je alleen met thema's werken. Dit houdt in dat je de stylesheets moet bewerken, wat dus veel minder vrijheid geeft. Wel belangrijk is dat je alleen met Masterpages kan werken als je gebruik maakt van MOSS (Microsoft Office SharePoint Portal Server) en dus geen WSS (de gratis, uitgeklede versie). Zelf heb ik o.a. http://www.conquaestor.nl, http://www.organice.com en http://www.ettu.nl gemaakt binnen SharePoint m.b.v. SharePoint designer.
Complimenten voor de sites, netjes.

Waarom kan je overigens niet met masterpages werken binnen WSS? Ik ben nu masterpages aan het wijzigen binnen WSS en dat gaat opzich prima (alleen alle pagina's met /_layouts in de url worden helaas niet meegenomen maar dat is een algemeen bekend issue met masterpages geloof ik). Dit laatste vind ik wel erg jammer, maar ik heb daar nog geen oplossing voor gelezen. Weet jij dat toevallig, tommyz?

Verder, het werken met thema's lijkt me inderdaad veel tijdrovender. Daarnaast kan je dan eigenlijk ook niet een compleet andere layout implementeren toch, of wel? Mijns inziens kan je dan alleen stijlen aanpassen waardoor het uiterlijk wel veranderd maar de positionering van elementen in alle gevallen gelijk blijft.

• tommyz
Foutlook schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:18:
[...]

Waarom kan je overigens niet met masterpages werken binnen WSS? Ik ben nu masterpages aan het wijzigen binnen WSS en dat gaat opzich prima (alleen alle pagina's met /_layouts in de url worden helaas niet meegenomen maar dat is een algemeen bekend issue met masterpages geloof ik). Dit laatste vind ik wel erg jammer, maar ik heb daar nog geen oplossing voor gelezen. Weet jij dat toevallig, tommyz?

Verder, het werken met thema's lijkt me inderdaad veel tijdrovender. Daarnaast kan je dan eigenlijk ook niet een compleet andere layout implementeren toch, of wel? Mijns inziens kan je dan alleen stijlen aanpassen waardoor het uiterlijk wel veranderd maar de positionering van elementen in alle gevallen gelijk blijft.
Thanx :)

Masterpages binnen WSS kan op zich wel, maar geeft veel eerder problemen. Wat je namelijk doet is een masterpage wijzigen die een subsite kopieert en vervolgens in zijn cache zet. Wil je een verandering maken, dan zal dit veel lastiger gaan dan wanneer deze netjes over geërfd wordt. Ik heb het zelf ook gedaan voor klanten omdat het niet anders kon, maar het is niet helemaal de juiste manier.

Het probleem met pagina's met _layouts in de url is bekend. Dit zijn application pages en staan niet in de database, maar echt op de filestructuur. Dit zijn vaak settingspagina's die niet geached hoeven te worden. Hierachter zit een masterpage met de naam application.master. Deze kan ge-edit worden, maar wees voorzichtig hiermee! Het gaat op een ander manier en kan heel makkelijk problemen veroorzaken. Maak er trouwens ook van tevoren een backupje van. Volgens mij staat deze pagina in %programfiles%/common files/microsoft shared/webserver extensions/12/template/layouts.

Het werken met thema's kan meer tijd kosten (hoeft niet), en het wijzigen van de elementen qua locatie is niet mogelijk, dus dit is een stuk beperkter.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorix Jim
Foutlook schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:18:
[...]

Hoeft niet, je kan hele 'vieze' dingen uitvoeren met CSS waardoor de positionering compleet anders wordt en dus ook de indeling van je pagina's verandert. Maar het is inderdaad wel aan te bevelen om gebruik te maken van master pages.
Het voordeel van alleen CSS is dat juist de master pages onaangetast blijven (kan bij sommige bedrijven bv een eis zijn).

Daarnaast even over WSS en MOSS, WSS is geen uitgeklede versie van SharePoint het is de de basis van SharePoint. Functionaliteiten zoals ECM/CMS (== oa masterpages & pagelayouts), Forms automation, MySites, Enterprise Search, BCD krijg je bij MOSS en daar moet je inderdaad voor betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Glorix Jim op 28-09-2007 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
Bedankt voor de replies beiden. Ik leer elke keer bij! :)
tommyz schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:25:
Thanx :)

Masterpages binnen WSS kan op zich wel, maar geeft veel eerder problemen. Wat je namelijk doet is een masterpage wijzigen die een subsite kopieert en vervolgens in zijn cache zet. Wil je een verandering maken, dan zal dit veel lastiger gaan dan wanneer deze netjes over geërfd wordt. Ik heb het zelf ook gedaan voor klanten omdat het niet anders kon, maar het is niet helemaal de juiste manier.
Aha, dat had ik nog niet in de gaten. Kan je me vertellen wat voor problemen ik tegen zou kunnen komen, of liever gezegd welke beperkingen ik heb als ik masterpages bewerk binnen WSS t.o.v. MOSS?
tommyz schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:25:
Het probleem met pagina's met _layouts in de url is bekend. Dit zijn application pages en staan niet in de database, maar echt op de filestructuur. Dit zijn vaak settingspagina's die niet geached hoeven te worden. Hierachter zit een masterpage met de naam application.master. Deze kan ge-edit worden, maar wees voorzichtig hiermee! Het gaat op een ander manier en kan heel makkelijk problemen veroorzaken. Maak er trouwens ook van tevoren een backupje van. Volgens mij staat deze pagina in %programfiles%/common files/microsoft shared/webserver extensions/12/template/layouts.
Ok, is er een kort antwoord te geven op de vraag op welke manier deze application.master anders te bewerken is dan een 'normale' masterpage? :) Deze masterpage is dan ook niet via SharePoint Designer te bewerken omdat deze op de fileserver staat, begrijp ik?
Glorix Jim schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 08:39:
Hoeft niet, je kan hele 'vieze' dingen uitvoeren met CSS waardoor de positionering compleet anders wordt en dus ook de indeling van je pagina's verandert. Maar het is inderdaad wel aan te bevelen om gebruik te maken van master pages.
Het voordeel van alleen CSS is dat juist de master pages onaangetast blijven (kan bij sommige bedrijven bv een eis zijn).
Duidelijk. Door slim (of vies, hoe je het noemen wilt ;)) om te gaan met CSS kan je inderdaad wel met posities spelen, maar het is een hoop werk denk ik. Als je als eis hebt om de masterpage onaantastbaar te laten, is dit inderdaad een optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Foutlook op 28-09-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Foutlook schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 12:02:
Bedankt voor de replies beiden. Ik leer elke keer bij! :)

Aha, dat had ik nog niet in de gaten. Kan je me vertellen wat voor problemen ik tegen zou kunnen komen, of liever gezegd welke beperkingen ik heb als ik masterpages bewerk binnen WSS t.o.v. MOSS?
Het geheel wordt wat minder dynamisch. Wanneer je gebruik kan maken van een Publishing Feature, heb je de mogelijkheid om op het hoogste niveau een masterpage te wijzigen. Wanneer deze voldoet, kan je bij de site instellingen ervoor kiezen om dit op alle onderliggende site door te voeren. Tevens kan je niet van alle SharePoint controls gebruik maken binnen WSS. Ook kan je niet gebruik maken van pagina sjablonen. Als je een CMS systeem op wilt zetten, is dit vrijwel onmisbaar. Je kan hiermee namelijk Content Editor controls erop zetten, WebPart zones bepalen, Afbeelding Editor controls erop zetten enz. Wanneer je het sjabloon van een pagina wilt wijzigen (alles wat binnen je MainContainer valt), kan dit alleen op fileniveau.
Ok, is er een kort antwoord te geven op de vraag op welke manier deze application.master anders te bewerken is dan een 'normale' masterpage? :) Deze masterpage is dan ook niet via SharePoint Designer te bewerken omdat deze op de fileserver staat, begrijp ik?
Klopt, maar het heeft nog meer nadelen. Zo heb je o.a. geen supported installatie meer. Hier staat nog e.e.a. uitgelegd:
http://blogs.msdn.com/mic...r-in-sharepoint-2007.aspx
en http://www.graphicalwonder.com/?p=532
Ik ben er toevallig deze week mee bezig geweest voor een klant, maar heb het gehouden bij het stijlen in CSS, omdathet teveel risico's gaf voor deze organisatie.
Duidelijk. Door slim (of vies, hoe je het noemen wilt ;)) om te gaan met CSS kan je inderdaad wel met posities spelen, maar het is een hoop werk denk ik. Als je als eis hebt om de masterpage onaantastbaar te laten, is dit inderdaad een optie.
Ja, ik noem het vies. Wordt de site opgemaakt in de code, waarna het CSS bestand de hele zooi door elkaar gooit. Het werken met masterpages en pagina sjablonen is een stuk efficienter.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Aangezien hier wel redelijk wat share point kennis aanwezig is. Heb ik de vraag hoe krijg je een bestaand asp project geintergreerd in een share point pagina ik heb dus verschillende asp files en html files en hoe krijg ik dat tot een mooi geheel in share point.

-----edit-----
Sorry voor de topic kaping zo was het niet bedoeld. Ik vond het probleem geen eigen topic waard en omdat hier al een topic over share point was stelde ik mijn vraag hier even.

[ Voor 27% gewijzigd door Defector op 04-10-2007 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Defector, dergelijke topickaping is niet handig. Vraag dat even in een eigen topic (en maak de topicstart dus even uitgebreider dan je kick nu is. We weten nu niet eens of je het over MOSS hebt of iets anders).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Is het gelukt met Sharepoint Designer? Ik ga ook met Designer aan de slag, heb de trial gedownload via microsoft.com maar ik kom maar niet achter de key voor de trial.. Iemand die weet hoe daarachter te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In order for you to use this product you will need to register for a Product Key from the MSDN Evaluation Center
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Daar was ik achter, maar dan kom je bij billing & shipping information en dan is het voor mij geen trial meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Eigenlijk geldt ook voor jou dat je dan beter niet iemand anders' topic hiervoor gaat misbruiken.

Maar goed. Ik kan me vaak genoeg beta's en trials herinneren waar een billing van 0.0 $ aanzat, en alleen de kosten voor het opsturen van een CD werden brekend.
Maar dat had je uiteraard al uitgeprobeerd door gewoon iets verder door te klikken toch? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
the-edge schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 19:08:
[...]
Daar was ik achter, maar dan kom je bij billing & shipping information en dan is het voor mij geen trial meer...
De bill wordt vervolgens weer op $ 0,00 gezet. :)

Edit: Het is nog vroeg, alt-92 was me voor. :z

[ Voor 8% gewijzigd door MaZo op 09-10-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ja heb het nu! Als ik inderdaad wat had doorgeklikt was ik er gewoon zelf achtergekomen... Dom dom dom.. Mijn excuses dus.

Ben nu ook bezig met Sharepoint designer, maar moet toegeven dat ik er nog niet veel van snap. Dacht dat het een soort WYSIWYG editor was, waarmee je design stuff kon aanpassen op je sharepoint site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Dat kan ook, maar dat moet je eerst via File -> Open Site naar je SharePoint site connecten, en deze vervolgens in de designer view openen (View -> Page -> Design).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Dat had ik al geprobeerd, als je hier (img!) kijkt, zie je dat als ik op design (ontwerp) klik, dat er dan een grijs scherm komt en hij helemaal niks doet.

Kan dit iets te maken hebben met frontpage server extensions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Je moet eerst dubbel klikken op de pagina zelf (in dit geval dus default.aspx) nadat deze uitgechecked is, en vervolgens pas naar de designer view switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
MaZo schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 09:12:
Je moet eerst dubbel klikken op de pagina zelf (in dit geval dus default.aspx) nadat deze uitgechecked is, en vervolgens pas naar de designer view switchen.
Sorry dat ik het moet zeggen maar als ik het volgens de door jou aangegeven procedure doe, werkt het nog steeds niet!
Hij springt gewoon naar grijs beeld en laad niet eens iets. Als ik dan op 'Website' druk kom ik weer in de root folder, met de bestanden.
Het gaat hier om Sharepoint Server 2007 trial en Sharepoint Designer 2007 trial, misschien is dat het hele probleem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het antwoord al gegeven maar ik kon het niet vinden...

Ik zit met de volgende vraag; Is het mogelijk om gebruik te maken van de MOSS '07 CMS toepassing en de content niet publiceren maar vanuit een maat-gemaakte 'voorkant' de content uitlezen?

Dus, kunnen we de MOSS SQL database via een eigen .net / asp oplossing uitlezen?

Waarom? Omdat we binnen een organisatie vast zitten aan MOSS en de manier hoe de pagina's worden opgebouwd onze javascript / flash / ajax / drempelsvrij eisen niet haalbaar (b)lijken te zijn...

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

offtopic:
nette sites. Bij 2 van de 3 sites zie ik (toevallig?) een brug terug, en bij 1 verdwijnt deze in de mist; kan een foute indicatie zijn voor klanten; 'Ga met ons in zee en u snapt er niets meer van'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Schaarpunt zou met een bepaalde add-on komen waarmee je juist bereikt dat je site drempels weg approved zal worden. Voor zover ik weet is deze template nog niet beschikbaar, maar wel bijna klaar (al sinds december overigens). Zoek eens bij Google op "moss 2007 accessibility kit"
edit: http://www.hisoftware.com...08_AKS1.1-CS_Release.html

Het uitlezen van SharePoint content zou ik overigens niet willen aanraden, dan zou help je heel het rechtensysteem om zeep en moet je in-depth kennis hebben van het achterliggende datamodel.

[ Voor 6% gewijzigd door xces op 10-04-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi All,

Na het lezen van jullie posts begin ik me af te vragen of het ook mogelijk is een Webpart in een op zich zelf staande site te gebruiken (dus niet in een volledig MOSS gerenderde pagina)?

Wat denk jullie?

Vince

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:17:
Hi All,

Na het lezen van jullie posts begin ik me af te vragen of het ook mogelijk is een Webpart in een op zich zelf staande site te gebruiken (dus niet in een volledig MOSS gerenderde pagina)?

Wat denk jullie?

Vince
Ik denk van niet, een webpart ligt op het platform wat SharePoint heet.. Wat bedoel jij met een "op zich zelf staande website" ? ?
Pagina: 1