Toon posts:

WindowsXP installatie 'scratch'

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds korte tijd heb ik een eigen PC ("Onze 'oude' gezins PC"). Hier hebben lange tijd 4 accounts opgedraaid en zodoende de PC door 4 users is gebruikt langzamerhand dichtgeslipt met allerlei rotzooi, files die niet worden gebruikt, mappen van oude (game-)instalaties etc.

Dit weekend wil ik dan ook een clean install van WindowsXP uitvoeren met als doel alle bestanden te deleten en een cleane WinXP te draaien met 1 account en te beginnen met een 'schone lei', als ware de PC uit de fabriek komt rollen.

Is dit mogelijk? Zoja hoe? Dmv. WinXP instalatiedisc? Of is er meer voor nodig?

MVG
Sören Quaadgras

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik het goed begrijp wil je dus gewoon opnieuw XP installeren en meer niet ?

Je kan dan toch gewoon de XP CD er in doen en er van booten. Format C: en dan XP er weer op. Dit is wel heel erg basic hoor, of ik lees de TS verkeerd. Nadat XP er op staat moet je trouwens nog wel alle drivers gaan installeren.

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:18

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:21:
Beste Tweakers,

Sinds korte tijd heb ik een eigen PC ("Onze 'oude' gezins PC"). Hier hebben lange tijd 4 accounts opgedraaid en zodoende de PC door 4 users is gebruikt langzamerhand dichtgeslipt met allerlei rotzooi, files die niet worden gebruikt, mappen van oude (game-)instalaties etc.

Dit weekend wil ik dan ook een clean install van WindowsXP uitvoeren met als doel alle bestanden te deleten en een cleane WinXP te draaien met 1 account en te beginnen met een 'schone lei', als ware de PC uit de fabriek komt rollen.

Is dit mogelijk? Zoja hoe? Dmv. WinXP instalatiedisc? Of is er meer voor nodig?

MVG
Sören Quaadgras
Wat versta jij in dit geval onder "CleanInstall"... gaat het hier om een gerestored install of een Setup van een officiële Microsoft XP cd (dus zonder "rotzooi" van derden).

Als je het laatste bedoeld. Is het misschien eens handig om te kijken naar RyanVM (XP Updates t/m heden), Driverpacks (drivers) en NLite (Unattended/automatische installaties...) scheelt je een hoop werk en updates ivm drivers, +/- 80 Windows XP updates... *even gekeken van een Pre-SP1 install.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Je start de PC op met de XP CD in je CD-ROM drive, drukt als daarom wordt gevraagd op een toets om vanaf CD op te starten, wacht een paar minuutjes totdat alle standaardcontroles zijn afgehandeld en drukt dan op (dacht ik) Enter om XP meteen te installeren.

In het scherm daarna kun je een partitie uitkiezen om XP op te zetten of je verwijdert één of meerdere partities om vervolgens nieuwe partitie(s) aan te maken om XP op te zetten. Je formatteert de drive (liefst) als NTFS (snelformatteren voldoet) en wacht tot alle bestanden overgekopieerd zijn. Daarna start de PC opnieuw op en rond je de rest van de installatie af in een grafische interface die eigenlijk wel voor zichzelf spreekt.

Simpeler dan dit kon ik t niet uitleggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zal mezelf even voorduidelijken.

Sinds een jaar of 4 is ons gezin in het bezit van een Dell Dimension 4600. Nu mijn ouders een extra PCtje hebben aangeschaft, heb ik de Dell gekregen.

Doordat de Dell de afgelopen jaren intensief is gebruikt door 4 personen (4 accounts) is de computer langzaam 'bevuild' met (nu) ongewenste bestanden en mappen.

Nu de PC 'officieel' van mij is, en alleen nog door mij zal worden gebruikt was ik van plan om alles van de PC te verwijderen. Hierna zou het zo moeten zijn alsof de PC net uit de fabriek zou zijn gekomen. (Beginnen met een 'schone lei'.)

Is dit mogelijk? Is dit mogelijk dmv. herinstalatie van WindowsXP (legitieme disc)?
Wat moet ik er voor doen op mijn PC gloednieuw te laten lijken, en hopelijk weer wat 'sneller' te laten draaien?

PS. Momenteel heb ik de bestanden die ik wil behouden (ong. 1gig) gebackupd op een externe HD.

Hopelijk dat het nu wel duidelijk is.

Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 15:07 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik snap je probleem. Dit is alleen in mijn mening te basic voor tweakers. Wat je wilt is gewoon een complete format en een herinstall van het OS. Dit is namelijk wel heel erg simpel.

Enige wat je moet doen is wat fraQ aangeeft. En daarna de drivers installeren. Zo simpel is het.

De PC zal natuurlijk een heel stuk sneller zijn met een verse install als ie nu vol zit met de oude rotzooi van 4 gebruikers.

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-02 14:59
XP cdtje booten (mocht dit niet vanzelf gaan, check even de bootvolgorde in je BIOS)
in het setup menu gooi je alle partities weg en vervolgens maak je één of meerdere partities aan
en doe je NTFS quick format.

Je hebt inderdaad wel een volledige Windows XP cd nodig en geen herstel/backup cdtje ofzo.
En dan gaat de rest redelijk vanzelf.
Gewoon instructies volgen en setup afronden.

Vervolgens even controleren of alle apparaten juist geinstalleerd zijn en eventueel de benodigde drivers hiervoor opzoeken/installeren.

(mja eigenlijk dus precies wat fraq al zei :9 )

[ Voor 4% gewijzigd door Mark- op 18-09-2007 15:15 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

MaCk- schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:14:
Ke hebt inderdaad wel een volledige Windows XP cd nodig en geen herstel/backup cdtje ofzo.
Ik heb een Dell 4600 uit hetzelfde jaar en als het goed is heb je daar gewoon een cd bijgeleverd gekregen met de volledige WinXP op. Volgens mij is het een donkerpaarse cd.

En de drivers voor de verschillende apparaten moet ook niet zo moeilijk zijn, want ook daarvoor zat er een cd bij met alle drivers van alle apparaten die mogelijk in een Dell 4600 zouden kunnen zitten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-03 15:25
hier een stap voor stap installatie van windows xp, ik ben het eens met de replies hierboven, dit is te basic voor dit forum.

linkje

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Yokidrink schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:20:
hier een stap voor stap installatie van windows xp, ik ben het eens met de replies hierboven, dit is te basic voor dit forum.

linkje
Wat de topic starter ook had moeten vinden als hij even gezocht had. :X

let ook effe op het hoofdstukje over product key daar. Je hebt een dell installatie disk en een oem(=dell) key. nodig. andere combinaties werken niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met ^^ :)

We mogen hier toch wel verwachten dat je zelf genoeg topics kan vinden op basis waarvan je zelf die beslissing kan nemen.
Als dat te ingewikkeld lijkt, dan kun je je afvragen of je hier dan wel aan het juiste adres bent ;)

Met de hierboven gegeven aanwijzingen moet je er nu wel verder uitkomen.
Succes!

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.