Striker Extr. - kan ik met Quad Core pre-Quad BIOS flashen?

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digitales
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-04-2018
Hallo,

de titel zegt het al ;) - maar even compleet.

Ik sta op het punt een nieuw systeem* te bestellen. Probleem: de Asus Striker Extreme is een versie van *voor* de Quad-Core ondersteuning. Ik bestel een Quad-Core, en heb geen Dual Core CPU liggen. Start dat MB uberhaupt op? Ik hoorde iets van een foutmelding (ucode?) die het alsnog mogelijk maakt om op te starten (DOS, flop, AWDflash) zodat ik mijn BIOS netjes kan flashen.
Maar ik hoor ook dat men dit niet garandeerd, en dat het mogelijk is dat die hele Striker Extreme niet eens door POST komt - en dan zit ik hier mooi met een systeem wat ik niet aan de prut krijg omdat de BIOS te oud is om mijn Quad Core te herkennen, en niet geflashd kan worden zonder er *eerst* een Dual in te stoppen?

Iemand die het zeker (heeeeeeeeeeeel zeker ;) ) weet?

* Cooler Master Mystique 632 Tower/Zalman Reserator 1+ Water Cooling System/ASUS Striker Extreme MB/Zalman Ultra Quiet 600W PSU/XFX nVidia 8800 Ultra 768 MB/2x2GB Corsair PC-6400 800MHZ/Intel Socket 775 Quad Core 6600/Seagate 7200.10 500GB Barracuda en nog wat andere zut zoals Zalman fan 'troller; DVD Dual Writer etc.

Ik dank bij nabaat :)

Groetjes,
Lucas (van den Berg)

PS Edits nooit op inhoud, alleen style/typo's etc. In dit geval RAM vergeten even toegevoegd.

[ Voor 9% gewijzigd door een moderator op 28-09-2007 12:25 ]

* I say, there is no darkness,
* but ignorance.
* (Twelfth-Night; or, What you Will) (WS)
-
* Met dankgroet voor de reacties, Lucas

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20

jgj82

Ja, maar = nee

Ik zou zeggen, gewoon doen, ik heb het zelfde "gegokt", en dat liep prima.
Wel moet je met de Striker niet te snel opgeven, de "CPU_INIT" foutmelding op je lcd poster wil niet altijd zeggen dat de CPU fout is, bij was het de eerste keer een GPU en later m'n geheugen na een wissel.
Verder moet je even nagaan of het door jou gekozen geheugen loopt op 1.9V, en op de QVL staat, anders kun je wel problemen krijgen bij je first boot.

Succes!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:25

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Anders kan je ook even iemand's S775 P4 of Celeron lenen voor het flashen van je BIOS :)

Hier stond een dode link.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Als je zekerheid wil, de meeste goede winkels bieden een optie om de laatste BIOS voor je te preflashen (voor zo'n 10 euro).

Je kunt het natuurlijk ook gewoon even opzoeken:

http://support.asus.com/c...s&model=Striker%20Extreme

Daar staat precies welke CPU door welke BIOS oindersteund wordt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Digitales
Aloha,

toch een mooie site dit. Niks flame troll fanboi: gewoon degelijke antwoorden. Prachtvol :)

jgj82: vertel jij mij dat je met een oudere BIOS (welke? weet je dat nog?) een Quad-Core 6600 op de Striker Extreme aan de prut hebt gekregen, *zonder* dat je eerst een Duo-Core moest installeren om de BIOS te flashen?
Tevens: goede tip, over Memory. Ik vond dit:
http://www.corsair.com/co...uct_results.aspx?id=15763
De bovenste is precies diegene die ik ga bestellen. Goed? Zie even niets over voltage...moet ik de BIOS preset veranderen? (Ben - nog 8-) - geen rastweaker...).

Strandbal: hmm. Zou misschien zowaar kunnen. Woont wel 30km verderop (de rest is met vakantie). Geen slecht idee...maar niet optimaal ;).

Albatross: die was leuk. Jawel hoor, alleen de *allerlaatste* BIOS (die ik al gedownload had, de 1305 - met AWDFlash en dus niet meer Aflash, zie ik dat goed?) ondersteunt Quad 6600-6700. Dus het moet in elk geval wel (flash). Zal eens vragen aan de winkel waar ik dit bestel (mag ik winkelnamen noemen op Tweakers of is dat 'not done'?) of ze dat kunnen regelen. Goeie tip Albatross, ik kon in de BIOS info zelf de ondersteunde CPU's niet vinden.

Dank aan u 3'en - eventuele verdere info en/of andere ideeen/noties/oplossingen nog steeds graag, ik blijf deze thread nog enkele dagen volgen (minstens).

Mocht er iemand zijn die dus een Striker Extreme met een pre-1305 BIOS en een Quad 6600 aan de prut kreeg - hoor ik dat graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 20-09-2007 13:20 ]

* but ignorance.
-

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:07
Punt is dat je mobo wss wel opstart maar je proc niet volledig herkent, i.e., hij ziet maar 2 van de 4 cores of iets dergelijks. Tenminste, dat lijkt mij logisch :)
edit: moet je wel op je huidige PC een bios-flash diskette (CD / usb-stick) maken natuurlijk omdat je miss wel in je bios maar niet in windows komt...

succes!

[ Voor 30% gewijzigd door Zsub op 18-09-2007 17:29 ]

• albatross
Ik denk inderdaad dat je moederbord wel opstart, maar je CPU niet volledig herkent. Goede kans bv. dat, default, vcore wat te hoog zal wezen.

Overigens las je er wat naast:

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores) ALL 0601

De Bx steppings van de Q6600 worden al heel lang ondersteund (en waarom ook niet? de Q6600 bestaat al een 'eeuwigheid'). Al vanaf BIOS 0601, dus. Alleen de G0 steppings vanaf 1203.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

M'n DFI Expert bootte met een Dual Core wel, maar zag hem gewoon als single core.
Ik weet niet of jouw bord hetzelfde doet, maar ik denk het zelf wel.
Je hebt dan tijdelijk een 'E6600' ;)

• Digitales
Hallo,

En meer antwoorden, het gaat goed :)

Zsub: ja die flop met de nieuwe BIOS en AWDflash heb ik reeds liggen. Ik koop een nieuwe lege HD dus nada Windows. Ben nog niet overtuigd van Vista...hoewel ik toch een 64-bits moet hebben om 4 GB te herkennen. Voorkeur? Ik laat me graag opvoeden. Neenee, doe het zelf ook hoor 8-)

Albatross: goede tips, en ja ik had die ene regel gemist. Ik dacht iets te snel dat ik 'hem had'; me niet bedacht dat die regel gewoon een update van de vorige was. Dank.
Je hebt het over een paar zaken die ik niet direct kan plaatsen. Zou je me die uit kunnen leggen? (of verwijzen...URL altijd goed).
1) vcore - dat is de stroomlevering, zo ver ben ik. Kun je iets specifieker zeggen wat je hier *precies* bedoeld? Ik heb wel vcore settings in BIOSjes zien staan...die moet ik aanpassen? Moest ook ooit eens voor mijn eerste AMD meen ik. Quad minder volt dan duo? Blaas ik hem anders op? Kan ik die setting aanpassen voordat ik een CPU plaats? Dat zou dan een of ander jumperblock (fout woord, meer dan 7 letters :p) moeten wezen schat ik zo?
2) Steppings zegt mij niets; zal iets met aansturing te maken hebben? Maar ik heb wat gekeken en gedacht: zie ik het goed dat de nieuwe BIOS een nieuwe Rev(ersion), en wel de G0 rev, van de Quad ondersteund? Dan is de vraag of die Quad cores inmiddels zo veranderd zijn dat een Striker Extreme met oudere BIOS een nieuwe Quad niet direct zou herkennen. Dat lijkt mij inderdaad wel stug? Kun je hier iets van zeggen Albatross?

T89D: 'tijdelijk' vind ik niet erg 8-) - maar ik wil graag van het 'ik gok maar wat' idee af. Dat lukt overigens prima met al deze hulp. Nog een paar puntjes en het wordt weer een 'educated guess'. Dan ga ik er voor. Deze week nog. Gewoon even goede afspraak maken met winkel over 'niet goed, doe dan alsnog maar de Striker (not Extreme)'.

...kan altijd hier terugkomen om te janken ;).

[ Voor 3% gewijzigd door een moderator op 20-09-2007 13:19 ]

* but ignorance.
-

• Tmmbomb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb een striker extreme icm een Q6600, ging perfect met de standaard bios (07xx)
Het mobo herkende meteen alle 4 de cores, overclocken ging er ook niet onaardig mee.

Ik heb er wel een nieuwe bios versie ingeflasht om verder te komen met overclocken.
Mijn ervaring met Stiker Extreme icm Q6600 is dus no problem :)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Tmmbomb schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:25:
Ik heb een striker extreme icm een Q6600, ging perfect met de standaard bios (07xx)
Het mobo herkende meteen alle 4 de cores, overclocken ging er ook niet onaardig mee.

Ik heb er wel een nieuwe bios versie ingeflasht om verder te komen met overclocken.
Mijn ervaring met Stiker Extreme icm Q6600 is dus no problem :)
Het gaat er dan ook om dat TS bang is dat er een oudere bios in zijn nieuwe bordje zit, die zijn proc nog niet ondersteund, en hoe hij dit dan kan oplossen.
Want booten doet het bord niet als de proc niet ondersteund wordt door de bios.

OC'en wordt niet genoemd, dus is ook redelijk nutteloos hierover te praten in dit topic :P

En ow ja (maar dat is omdat ik dagelijks met systemen werk), ik zou dit oplossen door er tijdelijk een "oudere" wel ondersteunde processor in te plaatsen.
Maar ik kan daar dan ook iets makkelijker aankomen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door rdfeij op 19-09-2007 14:34 ]

• albatross
Ik heb de Intel specificaties er maar eens bijgehaald. Voor een Bx stepping:

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SL9UM

En de G0 stepping:

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLACR

Beiden blijken te lopen op 1.100V-1.372V. Dus dat is alvast geen issue. Gewoon op "auto" laten staan, dus. En de E6600 (B2):

http://processorfinder.intel.com/Details.aspx?sSpec=SL9S8

Die loopt zelfs op 0.850V-1.3525V, ietsjes lager dus. Dus zelfs als je mobo em per abuis als E6600 zou herkennen, dan zou ie in het ergste geval theoretisch een beetje undervolted kunnen zijn. Ik zeg theoretisch, aangezien er natuurlijk geen mobo is dat begint op de absoluut minimale vcore. De "auto" value zal beginnen ergens bij 1.2V.

De TDP voor de G0 is opgeschroefd van 62.2C naar 71C (lees: je mag de G0 dus 8.8 graden warmer laten worden). De BIOS update is nodig om juist om te gaan met de nieuwe temperatuur opties: o.a. het uitlezen via DTS (Digital Thermal Sensor) en de aanwezigheid van PECI (Platform Environment Control Interface).

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben er vrijwel zeker van dat je mobo gewoon opstart met de nieuwe G0 stepping. Je mobo herkent immers de Q6600 al; het is niet alsof je er een next-gen 45nm Penryn in propt. Bovendien, aangezien hoe schaars de nieuwe Q6600 G0 stepping momenteel is, is de kans erg groot dat je gewoon een B3 krijgt. Dan is er al helemaal geen probleem, aangezien die al vanaf BIOS 6x ondersteund wordt. En ik kan me niet voorstellen dat er een winkel is die je een Striker Extreme heeft verkocht van nog voor de tijd van de Q6600. Maar zelfs met een G0 stepping verwacht ik niet het minste probleem.

• Tmmbomb
rdfeij schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:32:
[...]

Het gaat er dan ook om dat TS bang is dat er een oudere bios in zijn nieuwe bordje zit, die zijn proc nog niet ondersteund, en hoe hij dit dan kan oplossen.
Want booten doet het bord niet als de proc niet ondersteund wordt door de bios.

OC'en wordt niet genoemd, dus is ook redelijk nutteloos hierover te praten in dit topic :P

En ow ja (maar dat is omdat ik dagelijks met systemen werk), ik zou dit oplossen door er tijdelijk een "oudere" wel ondersteunde processor in te plaatsen.
Maar ik kan daar dan ook iets makkelijker aankomen ;)
Als je de eerste regel van mijn post nogmaals leest zie je dat ik geen problemen heb gehad met een Striker Extreme met een oude bios icm een Q6600. Deze bios kon zonder problemen overweg met de 4 cores. Alleen voor de laatste paar extra Mhz heb/zou ik er een nieuwe bios inflashen, dit kan natuurlijk gewoon als je je Q6600 er al in hebt zitten.

• Tmmbomb
offtopic:
Mijn ervaring is dat bios 1305 (= nieuwste = beta) niet helemaal stabiel is. 1301, laatste niet-beta is een stuk stabieler.

Als ik het zo zie aan de replys werkt de Q6600 zonder problemen met de standaard bios :)

• Digitales
Geachte allen,

en nog een serie: volgens mij ben ik er nu wel uit.

Nog even Zsub: indeedie, als hij uberhaupt tot het punt komt waarop ik kan flashen - en gezien de trend van de antwoorden ziet het daar toch wel erg naar uit - dan is er geen probleem (in theorie ;) ). Hmm...Zsub heeft het over een USB opstartdisk zie ik dat goed? Ik prop er net even een in (alles proberen 8-) ) maar ik krijg geen 'Create an MS DOS startup disk' optie onder XP 'format' optie. Ik moet er weliswaar geen AUTOEXEC.BAT & CONFIG.SYS op hebben - maar ik weet niet of een quick format goed genoeg is om van te DOS-booten? De instelling FAT32/FAT maakt kenneloos niets uit (?). Desnoods kan ik dit gewoon testen op een of ander oud nietsvermoedend systeem; vast nog wel ergens een ASUS bord in zitten. Maar iemand zo een idee?

Tmmbomb: ja, en ik heb inmiddels ook maar besloten het te bestellen. Pre-flashen kunnen ze niet *voordat* ze het opsturen (logistiek probleem) maar mocht het mij niet lukken, kan ik het *wel* terug sturen, doen ze het alsnog. Scheetje ingewikkeld maar de kans dat het gewoon lukt is zo te zien groot genoeg om dat risico nu te durven lopen.

rdfeij: analyse correct - maar zoals gezegd, die oplossing is voor mij niet makkelijk haalbaar. Oh en die vriend op 30km heeft toch een AMD. Schurk (nou ja, ik momenteel ook nog).

Albatross: jij bent echt veel te nuttig; jou moeten ze hier maar betaald aannemen :). Wederom uitstekende info...ik begrijp inmiddels dat 'steppings' gewoon een variant is op 'rev(ision)'. Heb keurig jouw datasheets bekeken.
NOOT waarom kan ik zelf zo moeilijk dingen vinden bij ASUS, en ze pvd niet eens bellen - wordt terug verwezen naar website - of een simpele *vraag* stellen per e-mail: je moet een S/N intypen, dat kan toch echt pas als ik het item *gekocht* heb. Kniggits!! Sorry hoor, maar dit soort dingen vind ik erg onintelligent van ASUS. Kan wel keurig downloads BIOS en AWDFLASH etc. vinden.
Enfin terug naar 'matter at hand'. Albatross ik heb die Striker Extreme besteld en als het niks wordt, stuur ik het volgens afspraak terug om te laten pre-flashen. Heb niet gevraagd welke versie van de Quad ik krijg: partnummer is BX80562Q6600 (dat was een copy/paste van de site van Informatique). BX lijkt me? Ik dacht de je met BX bedoelde 'any of the B series'. Maar er is gewoon een echte BX zo te zien?
Ik leer het nog wel eens ;).
En het eerste wat ik ga doen is BIOS flashen. Temperatuur increase is mooi Albatross. Qua CPU: ik plak/klem er de ZM-WB2 (of 3, ik heb clip support liggen en zo te zien is die voor mijn Graphics Cooling Block o_O) op. Dan blokje op de Northbridge, en dan heb ik een koelblok over want voor de 8800Ultra moet ik een nieuw plat blok kopen, omdat de chipset van de 8800 nu in de buurt van de GPU zit en je moet ze allebei koelen begrijp ik. Kost ook weer 75 euro, zo'n koelblokje. Krijg mijn geld prima op moet ik zeggen. Maar ik ben erg blij met de Reserator 1+. Heb zelfs vast een reserve pompje (jawel hoor, Eheim) met 2 impellers gekocht (in tegenstelling tot de meesten: Space Promotion levert dit soort losse onderdelen).

Tmmbomb: ja, ik ben het met je eens, en tezamen hebben jullie me overtuigd. Gecombineerd met de mogelijkheid bij 'failure' alsnog te laten pre-flashen, ga ik er gewoon voor nu. Zodra ze de Zalman PSU binnen krijgen komt de zaak hierheen. XFX8800Ultra vast apart besteld - half Nederland schijnt moeite te hebben met levering Ultra's? Meteen inpikken die hap.

Mag ik u allen hartelijk danken? Zelden zo snel zoveel valide antwoorden bij elkaar gezien. Indrukwekkend - ik denk dat ik hier ga wonen :).

* but ignorance.
-

• MrBigfield
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 18:15
met een beetje geluk krijg je als student ook nog eens €160,- per maand extra omdat je uitwonend bent;)
Pagina: 1