[Printer] Canon IP 4200 print alleen klein

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 14:30
Mijn ouders hebben een Canon IP 4200. Tot nu toe stond deze printer op mijn pc aangesloten en gedeeld via het netwerk. Mijn ouders hebben een iets verouderde pc. MSI kt133 pro2 (met via 6330 chipset zo uit m'n hoofd). In ieder geval; de printer wil niet goed werken op die pc.

Ding draaide eerste windows 2000, maar heb er XP opgezet in de hoop dat het probleem opgelost zou worden.

Het probleem is dat alles wat geprint wordt ongeveer 50% verkleind is. Zowel onder windows 2000 als XP heb ik dit probleem.

Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
-Bios geupdate naar nieuwste versie
-Extra USB poorten aangesloten
-Verschillende drivers geprobeerd (maar die van Canon zouden het gewoon prima moeten doen)
-Verschillende VIA drivers geprobeerd. (via heeft ook een usb iets op z'n site staan, die ook geprobeerd)

Het enige wat mij nog lijkt dat het kan zijn is een USB 2.0 kaartje erin stoppen, aangezien het moederbord alleen 1.1 ondersteund.

Misschien dat ik nog iets over het hoofd gezien heb?

Alle hulp is welkom, ik kom er anders zo niet uit :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik kan me niet indenken dat het verschil tussen USB 1.1 en 2.0 het probleem kan zijn. Het enige is dat het wat langer kan duren voordat de opdracht van PC naar printer gestuurd is.
Bios lijkt me ook het probleem niet
Drivers zou natuurlijk kunnen. Bij mij draait diezelfde printer probleemloos met de standaard meegeleverde drivers.
Of de VIA-drivers roet in het eten kunnen gooien, weet ik niet.

Ik zou toch echt eerst eens goed in de instellingen gaan snuffelen. Heb je ergens een papiermaat verkeerd? Heb je misschien de optie om meerdere pagina's op één pagina af te drukken ingesteld? Dat soort zaken zou ik denk ik gaan bekijken.

• koenderoo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-03-2018
Volgens de specs van de printer zou deze een USB 2.0 verbinding willen zien.
Volgens diezelfde specs mag je de printer zelfs op een Win98 pc aansluiten en Win2000 wordt ook met naam genoemd: http://www.canon.nl/For_H..._iP4200/index.asp?specs=1

Of hebben we het hier over een compleet andere printer?

Mij is trouwens niet helemaal duidelijk of het printen alleen bij die oude pc fout gaat of bij beide? Heb je die printer nu nog steeds op jouw pc aangesloten en probeer je nog steeds via het netwerk te printen? Je configuratie wordt namelijk in de verleden tijd aangegeven.

• spokje
Printen gaat alleen op de oude pc fout. Ik heb hem 'vroeger' nooit rechtstreeks op die oude pc aangesloten gehad maar alleen op mijn pc, en dan printte die oude pc via mijn pc via het netwerk.

Drivers moet gewoon goed zijn lijkt mij. Zijn de officiele van Canon. Bios instellingen staan ook zeker goed voor usb etc.

Verder wordt de printer in het setup programma van Canon tijdens de installatie ook niet gevonden. Enige manier waarop ik hem aan de praat krijg is eerst een communicatiepoort te selecteren als com1 of ltp1, en daarna de poort te wijzigen in usb. (standaard staat de usb poort niet in het rijtje in het setup programma namelijk). Dus dat lijkt me ook al niet helemaal kloppen dat ie hem niet vindt.

• koenderoo
Ok, dus je hebt nu de printer rechtstreeks op de oude pc aangesloten. Aansluiten op USB geeft geen herkenning, terwijl de drivers al wel zijn geinstalleerd. Daar begint het probleem als je het mij vraagt.
De tweak die je uithaalt via die Com-poort etc. zou ik weghalen.

De meeste handleidingen schrijven voor dat je eerst de drivers moet installeren voordat je het apparaat voor het eerst aansluit. Mijn tip: koppel de printer af. Schoon de hele pc van drivers die je inmiddels hebt geinstalleerd. (grondig!) Verwijder alles wat ook maar met die printer te maken heeft, inclusief de VIA USB drivers (waarom VIA drivers btw? je hebt toch een MSI board?)
Installeer dan de printerdrivers opnieuw en sluit dan pas de printer aan.

Resultaten uit het verleden... :D

• spokje
Bij het installeren van de printer vraagt ie of je de printer wil aansluiten en aan wil zetten zodat ie herkent wordt. Als je dit niet doet gaat het installatieprogramma ook niet verder.

Dit gaat nu dus mis omdat ie de printer niet herkent. Dus dan doe ik dat truucje van die COM poort, maar ok.

Via drivers omdat er een VIA chipset op dat mobo zit. En die (dus) meer up to date zijn.

Ik ga nog wel ff proberen de pc compleet te cleanen van drivers, maar verwacht eigenlijk niet dat dat werkt omdat toen ik de printer de eerste keer installeerde op die pc ook al niet werkte....zowel op win2k niet als op winXP.

Ik vind het gewoon vaag omdat ie wel print, maar hij print alles 50% verkleint ongeveer.

[ Voor 6% gewijzigd door spokje op 20-09-2007 17:50 ]

• koenderoo
Ik vind het op zich wat minder vaag en wel om de reden dat je twee drivers gebruikt voor hetzelfde apparaat. Je hebt enerzijds de printerdriver en anderzijds de com-driver. Ik zou niet weten hoe je de com driver moet aanpassen, maar daarin schuilt volgens mij wel het probleem.

Een vergelijkbaar probleem had ik eerder met een printer die via Cups aan een Linux-server zat. In Cups draaide een driver en op de client-pc ook. Deze twee zaten elkaar dusdanig in de weg dat de printjes er ook verkleind uitkwamen. Oplossing van dat probleem: printer aan een andere driver gehangen.
Pagina: 1