Prestatieverschil 1GB en 2GB RAM onder vista?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pretender 0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:01
Al een poosje vind ik mijn pc eingelijk net iets te traag, meer ram lijkt dan een goede oplossing. Ik vroeg me alleen af of er iemand is die ongeveer het verschil weet tussen de prestaties van 1GB en 2GB RAM onder Vista. (misschien uit eigen ervaring?). Als het maar een klein verschil is, is het niet de moeite waard, maar als je je pc er een redelijke boost mee kan geven is het misschien wel interessant.

Overgens gebruik ik nu een OCZ ddr2 800 pc6400 dual channel 4 4 4 15. Met een X2 4400+ processor.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik denk dat je het kunt vergelijken met windows xp op 256 of 512mb.

Ik heb nu ipv 1024mb 2048mb in windows xp. Dit merk je niet, totdat je zware spellen speelt en het spel afsluit bijvoorbeeld dan staat je desktop er binnen een seconde, ipv met 1024mb 15seconde te laden.

Vista lust wel wat geheugen en gaat er effecient mee om (xp ook wel), als je veel spellen speelt of veel applicaties open wilt hebben staan ja neem 2048mb.

Verwijderd

Dat ligt er maar net aan wat je met je PC doet. Als je alleen af en toe wat mailt zul je er niet veel van merken. Ben je elke dag aan het fotobewerken dan wel. Sja.

• WhistlerNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 10:44
ik vond het echt verschrikkelijk op mn werk met 1gb, nu met 2gb werkt het allemaal een stuk vlotter.

heb dan ook wel de nodige software open staan trouwens (zend's IDE, virtual pc, aantal browsers, winamp, photoshop soms..)

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Yep, had eerst ook 1 Gb nu 2 en het is idd een lekkere boost. Dit onder Vista natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door gebruikershaes op 17-09-2007 21:23 ]

Verwijderd

Idd, vooral onder vista merk je het heel erg goed, onder xp ook wel, maar alleen als je echt heel veel doet :)

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
ik heb 4GB in combinatie met een X2 3600+ en win XP 64bit. een prestatieboostmerk ik dus niet, maar als de Phenom X4 uitkomt en SP1 van vista, dan hoop ik wel het nut van 4GB te kunnen benutten. Ik had hier op Tnet gelezen dat vista pas optimaal zou draaien met 4GB of meer (prefetch), dus had ik me er daar al op voorbereid toen de geheugenprijzen zo laag stonden (en nog altijd).
In win XP gaat mijn geheugengebruik zelden boven de 1GB, maar vanaf ik met photoshop begin te werken wel. Games speel ik niet, maar daar zal 2GB ook wel een must zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ShaiNe op 17-09-2007 21:46 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
pretender 0 schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:25:
Al een poosje vind ik mijn pc eingelijk net iets te traag, meer ram lijkt dan een goede oplossing..
Je moet eerst vaststellen of je nú geheugen tekort komt. Anders heeft bijplaatsen van geheugen geen enkele zin.

Uit mijn ervaring kan ik melden dat een behoorlijk schone Vista x64 installatie hier direct na het booten 1,25GB geheugen vreet. Dus met één gigabyte houd je waarschijnlijk niet echt bijzonder veel over.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Abbadon schreef op maandag 17 september 2007 @ 22:35:
[...]

Je moet eerst vaststellen of je nú geheugen tekort komt. Anders heeft bijplaatsen van geheugen geen enkele zin.

Uit mijn ervaring kan ik melden dat een behoorlijk schone Vista x64 installatie hier direct na het booten 1,25GB geheugen vreet. Dus met één gigabyte houd je waarschijnlijk niet echt bijzonder veel over.
Jezus man dat is echt belachelijk! Hoe kan Windows Vista nou zoveel geheugen gebruiken |:(
Ik heb vandaag met Windows 2000 professional op mijn nieuwe in elkaar geflanste pentium 2 gespeelt met 164MB geheugen, dat loopt op zich nog redelijk goed maar mijn harde schijf is dan wel een ernstige beperking (2,4GB Samsung nog wat).
Ik kan me ook nog een tijd herinneren dat ik 512MB werkgeheugen had in XP, en C&C Generals een uur had gespeeld, en het echt ontzettend lang duurde voordat ik weer op m'n desktop was (20 - 30 seconden) prik je er 512MB bij, dan ben je binnen 2 seconden op je desktop, en kun je met 1 klik op internet explorer meteen internetten.
Anyway, werkgeheugen haalt de bestanden van je harde schijf, als je harde schijf traag is (20GB Maxtor uit 2001 bijvoorbeeld) dan heeft het niet veel nut om er geheugen bij te prikken, dan geniet je van lange opstarttijden en heb je snelle afsluittijden, dus het word eigenlijk met elkaar gecompenseerd naar wat je nu ook hebt (Stront door een rietje zeg maar)
Denk er eens over na om eerst te kijken wat je softwarematig kunt doen om het allemaal wat sneller te maken, zet bijvoorbeeld een aantal services uit.
Voor Windows XP heb je een "Game services config" en die haalt al gauw 100MB werkgeheugen weg, misschien is dat er voor Vista ook wel?
Overigens als ik in jou schoenen zou staan, zou ik voor relatief weinig geld (Voor mij kost 1GB werkgeheugen 40 euro) voor 80 euro 2GB erbij prikken, zodat je zeker te weten genoeg hebt.
En als ik mocht bepalen wat je zou moeten doen, zou ik je op een gestripte versie van Windows XP zetten :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 22:49:
[...]

Jezus man dat is echt belachelijk! Hoe kan Windows Vista nou zoveel geheugen gebruiken |:(
Ik heb geen flauw idee. Ik vermoed omdat het een x64 versie is en de desbetreffende machine nogal wat geheugen heeft (8GB) waardoor Vista waarschijnlijk denkt:"Ah, een oceaan aan geheugen, geen excuus om me in te houden!" of zo.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 09:40

Willem2

Ω is futile

Mijn ervaring is ook dat Vista draait op 1GB maar het pas echt lekker begint te doen met 1.5~2GB. En dan hebben we het niet eens over hele zware games en grafische en/of applicaties.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 20:45
vista denkt gewoon slim te zijn is is vanaf het opstarten continu bezig op de hd, om alles in te laden enz. Denk aan internet explorer, en als je bijv word vaak gebruikt gaat ie word alvast in het ram zetten. Ik vind het eigenlijk onnodig, is je hd de hele tijd bezig. En bij spel opstarten moet vista alles weer leegmaken, duurt langer. En nog erger, als je dan een spel afsluit, begint ie van voor af aan alles weer vol te gooien!! In alleen vista gebruikt ie hier alleen al meer als 1 gb ram (totaal 2)

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Vista gebruikt ook alleen maar zoveel omdat je zoveel hebt. Programma's die je veel gebruikt laadt ie tijdens het opstarten alvast in het geheugen (Superfetch) en daardoor starten díe programma's lekker snel op.

Als je vervolgens een zware game gaat spelen gooit hij alle dingen weer uit het geheugen en zo kun je toch optimaal je spel spelen. Niks mis mee vind ik. Als Vista geen Superfetch zou doen zou je ook lang niet aan 1 GB komen waarschijnlijk..
Pagina: 1