Abbadon schreef op maandag 17 september 2007 @ 22:35:
[...]
Je moet eerst vaststellen of je nú geheugen tekort komt. Anders heeft bijplaatsen van geheugen geen enkele zin.
Uit mijn ervaring kan ik melden dat een behoorlijk schone Vista x64 installatie hier direct na het booten 1,25GB geheugen vreet. Dus met één gigabyte houd je waarschijnlijk niet echt bijzonder veel over.
Jezus man dat is echt belachelijk! Hoe kan Windows Vista nou zoveel geheugen gebruiken
Ik heb vandaag met Windows 2000 professional op mijn nieuwe in elkaar geflanste pentium 2 gespeelt met 164MB geheugen, dat loopt op zich nog redelijk goed maar mijn harde schijf is dan wel een ernstige beperking (2,4GB Samsung nog wat).
Ik kan me ook nog een tijd herinneren dat ik 512MB werkgeheugen had in XP, en C&C Generals een uur had gespeeld, en het echt ontzettend lang duurde voordat ik weer op m'n desktop was (20 - 30 seconden) prik je er 512MB bij, dan ben je binnen 2 seconden op je desktop, en kun je met 1 klik op internet explorer meteen internetten.
Anyway, werkgeheugen haalt de bestanden van je harde schijf, als je harde schijf traag is (20GB Maxtor uit 2001 bijvoorbeeld) dan heeft het niet veel nut om er geheugen bij te prikken, dan geniet je van lange opstarttijden en heb je snelle afsluittijden, dus het word eigenlijk met elkaar gecompenseerd naar wat je nu ook hebt (Stront door een rietje zeg maar)
Denk er eens over na om eerst te kijken wat je softwarematig kunt doen om het allemaal wat sneller te maken, zet bijvoorbeeld een aantal services uit.
Voor Windows XP heb je een "Game services config" en die haalt al gauw 100MB werkgeheugen weg, misschien is dat er voor Vista ook wel?
Overigens als ik in jou schoenen zou staan, zou ik voor relatief weinig geld (Voor mij kost 1GB werkgeheugen 40 euro) voor 80 euro 2GB erbij prikken, zodat je zeker te weten genoeg hebt.
En als ik mocht bepalen wat je zou moeten doen, zou ik je op een gestripte versie van Windows XP zetten