Toon posts:

[XP] My Computer: drives "openen met..." ?*

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Palthe

Topicstarter
Ik heb XP Prof. sP2 met de nieuwste updates. Nu heb ik laatst een aantal Trojans automatisch laten verwijderen door McAfee. Deze zaten allemaal in de System Volume Information mappen van de twee partities.

Dit is allemaal vlekkeloos verlopen, geen trojans meer. Maar als ik nu met de Windows + E in de verkenner kom, of via My Computer rechtsklik en kies voor Explore dan heb ik het volgende fenomeen:

Aan de linkerkant in de tree doorzoomen op de c:\ en/of d:\ gaat helemaal goed. Als ik aan de rechterscherm het overzicht heb van al mijn drives en ik kies dan voor dubbelklikken dan krijg ik het scherm met Openen met... functionaliteit. Ook het rechtsklikken en openen of verkennen resulteert in hetzelfde. Hoe kan ik dit repareren? Het lijkt te liggen aan de System Volume Information.

Verwijderd

Ik heb het probleem niet eerder gehad maar het zou kunnen helpen een uitgebreide scandisk uit te voeren.

In deze computer de eigenschappen van de drive opvragen en onder het tabblad "extra" staat schijf controle (Disk Check).
Je kunt beide vinkjes aanvinken, al zou de 2e (Voor beschadigde sectoren) niet nodig moeten zijn om dat er alleen iets mis lijkt te zijn met het volume zelf en niet met de harde schijf.

De computer zal waarschijnlijk wel opnieuw op moeten starten om de controle uit te voeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 18:13 ]

Palthe

Topicstarter
Ik zal het vanavond even proberen!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Lijkt een beetje op het search ipv openen verhaal:
1. Start Registry Editor (Regedt32.exe).
2. Locate and then click the Default value under the following keys in the registry if this problem occurs with folders:
HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell
If this problem occurs with drives:
HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell
3. Click Modify on the Edit menu.
4. Type none in the Value data box, and then click OK.
5. Quit Registry Editor.
Dus even kijken of er een "value" in die key staat en zonodig leeg maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Kixtart op 17-09-2007 18:40 ]

☻/
/▌
/ \

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 04:46
ik kan het volledig fout hebben hoor.. maar heb je al geprobeerd om je schijf met explorer.exe te openen???

Palthe

Topicstarter
@kixstart: thanks, goede suggestie, zal het heel goed kunnen zijn. Ik log vanavond in op betreffende computer via rdp, dan kan ik het checken

@fritsypeij: jup, windows + e is gewoon explorer. Ik kan de schijven ook wel benaderen, maar dan alleen via de tree aan de linkerzijde van je scherm. Via de rechterzijde lukt het niet. Het is dan ook geen showstopper, alleen voor de normale gebruiker gewoon vervelend.

Edit @ fritsypeij: sorry ik begrijp wat je bedoelt. Ja dat heb ik ook gedaan, idd in het openen met... scherm explorer.exe, dan krijg ik een foutmelding en het "Altijd openen met deze toepassing" vakje is ook grayed out, dus het zou ook geen permanente oplossing zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Palthe op 17-09-2007 19:09 ]

Palthe

Topicstarter
Ok bij HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\Shell staat gewoon "none". Dus dit heb ik maar onveranderd gelaten.
Daarna chkdsk uitgevoerd, oftewel de schijfcontrole. Nul op het request.

Ik heb overigens een ander iets wat belangrijk is:
ik heb gekeken met een administrator of ik de System Volume Information map kan vinden met alle mapopties zo onveilig mogelijk. Dus de verborgen bestanden weergeven, de inhoud van systeemmappen weergeven en de systeembestanden weergeven.
Op allebei de partities staat de map niet in de root (en ook nergens anders :P).
Dat is toch heel vreemd?

Verwijderd

De System Volume Information folders worden gebruikt door systeemherstel. Als je die uitzet (Systeemherstel) dan gooit windows de inhoudt vanzelf leeg, inclusief de trojans. Op 1 of andere manier weet Windows ook trojans daarin te kopieren, en bij elk herstel weer terug te zetten.

Lastige issue, maar hoeveel mensen gebruiken nu systeemherstel? Disable Systeemherstel eens en enable 'm erna. Windows zal de folder leeggooien.

Palthe

Topicstarter
@lism: nee thanks maar dat was het ook niet. Ik merk nu ook dat de instelling voor "verborgen bestanden weergeven" niet bewaard wordt... dus ik kan de mappen niet inzien. Er is iets raars aan de hand, want ik ben gewoon beheerder op de computer. En ik heb ook al een nieuwe gebruikers account aangemaakt om te kijken of dat uitmaakte, maar dat mocht ook niet baten

Edit:
Na verder kijken stond de service Server aan en de harde schijven op standaard share ($) terwijl ik dat helemaal niet ingesteld heb!
Is dit normaal? Of is dit het gevolg van een virus/trojan?

[ Voor 21% gewijzigd door Palthe op 17-09-2007 20:30 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Dat van je edit is normaal

☻/
/▌
/ \

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De obligate titelfix om het OS maar weer eens ertussen te zetten uitgevoerd...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Hierboven is de HKEY_CLASSES_ROOT\Folder tree niet genoemd, terwijl ik juist bij deze een command 'explore' zie:
Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/5193/regeditorfolderhw4.jpg

Misschien eens naar die reg settings kijken?

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Palthe

Topicstarter
dank je voor de suggestie maar die staat ook netjes ingevuld.
ik zie eigenlijk nergens in de registry iets fout staan als ik eerlijk ben

• Jimbolino
  • Laatst online: 28-02 23:51

Jimbolino

troep.com

Die trojan/spyware heeft dus iets in het register veranderd waardoor je (als je dubbelklikt op een drive) een "openen met..." venster krijgt.

Windows opnieuw instaleren is wellicht sneller dan zoeken naar een oplossing. Wellicht heeft die trojan meer schade aangericht aan je pc dan je nu op het eerste moment ziet.

Wil je het probleem toch oplossen kun je een aantal dingen doen:
- Zoeken op naam van de trojan, wellicht zijn er meer mensen met hetzelfde probleem
- Op een (redelijk schone) pc een dump maken van je HKCR registry sleutels. Deze importeren op je besmette pc, en probleem moet verholpen zijn.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Palthe

Topicstarter
Hm heel vreemd. Ik heb je suggestie opgevolgd van export/import, probleem niet opgelost.
Daarna reinstall: roffel roffel.... nog steeds niet opgelost?!
Hoewel... op de nieuwe partitie gaat het wel goed (heb c:\ weggegooid, opnieuw aangemaakt en geformatteerd). De d:\ pakt hij nog steeds met openen met...

edit: en opgelost. d:\ partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt.
Ik kan er nu weer op zijn "windows" bij.

Dank voor de ondersteuning!

[ Voor 18% gewijzigd door Palthe op 19-09-2007 19:02 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-02 15:35
palthe schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:54:
Hm heel vreemd. Ik heb je suggestie opgevolgd van export/import, probleem niet opgelost.
Daarna reinstall: roffel roffel.... nog steeds niet opgelost?!
Hoewel... op de nieuwe partitie gaat het wel goed (heb c:\ weggegooid, opnieuw aangemaakt en geformatteerd). De d:\ pakt hij nog steeds met openen met...
Klinkt alsof de schijf/partitie corrupt is ofzo?

LinkedIn
BlackIntel

Palthe

Topicstarter
Ja daar lijkt het inderdaad op. Het gekke is dat de data er gewoon nog netjes op stond.
En via een andere weg kan ik er gewoon wel bij. Dus misschien dat een partitie manager er nog iets van had kunnen bakken, maar goed het was een relatieve fresh install dus weinig mee verloren.

• Jimbolino
  • Laatst online: 28-02 23:51

Jimbolino

troep.com

waarschijnlijk stond er een autorun.inf op je partities (kwam ik toevallig ook tegen via google)
mooi dat het probleem iig opgelost is :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1