[AOE 2 Conquerors] tcp/ip verliest verbinding na +- uur

Pagina: 1
Acties:

• EvilMeBe
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-11 22:35
Samengevat
Bij het spelen van de multiplayer van Age of Empires 2 The Conquerors valt de verbinging weg na ongeveer een uur of anderhalf uur game time.

Probleem
Sinds kort heb ik samen met wat kamaraden weer eens Age of Empires 2 + uitbreiding geinstalleerd, om even de "goeie ouwe tijd" te herleven (Het blijft ook gewoon een goed spel natuurlijk).
Iedereen had nog cd's liggen van 3 jaar geleden toen we het voor het laatst hadden gespeeld. Installeren ging vlekkeloos, iedereen heeft dezelfde updates geinstalleerd (2.0a voor Age of Kings en 1.0c voor Expansion). Ik host een game omdat ik het snelste internet heb en de zwaarste computer. Na wat poorten opengezet te hebben in de routers en firewalls konden we elkaar allemaal vinden in het gestarte TCP/IP spel. Het spel werkte perfect, iedereen kon elkaar 'horen' typen en dergelijke.

Alleen na ongeveer een uur game time (soms anderhalf en soms zelfs helemaal niet) hangt het spel opeens.. Het disconnected scherm verschijnt (die je normaal krijgt als iemand zn pc uitvalt), alleen bij iedereen staat er een goede ping (+-70) en we kunnen met elkaar chatten. Er is alleen telkens 1 iemand tussen die niet kan horen wat 1 iemand anders typt, terwijl die gene wel alles kan horen van iedereen. Er lijkt geen regelmaat in te zitten voor wie wie niet hoort. Verder kan op msn dan nog wel met elkaar getypt worden in de achtergrond.

Waar het in mijn ogen op lijkt is een bepaalde (reeks) sockets die worden afgesloten terwijl deze nodig zijn voor het functioneren van het spel.

Systeem
Mijn eigen systeem heb ik hier onder neergezet. Die van mijn kamaraden weet ik zo niet precies, maar het zijn redelijk nieuwe desktops/laptops die ver boven de minimale eisen liggen.
We draaien allemaal Windows XP Home/Professional/Media Centre.

Mobo: Gigabyte P35 DS3R
CPU: E6600, orthos stabiel @ 3ghz @ BIOS 1.3125 volt
CPU cooler: Scythe Infinity, temps idle 26/26; temps stressed 45/47
Mem: Corsair TWIN2X pc6400, MemTest86+ stabiel @ 333mhz met losse timings
Hardeschijven: 2x Samsung Spinpoint T166 320GB in raid0, getest op fouten met chkdsk en HDtune, pas gedefragmenteerd.
Graka: GeForce 8500GT, vertoont geen artefacts en is niet overgeclockt.
Voeding: Enermax Liberty 500Watt, niet getest door gebrek aan multimeter

Mijn hardware is in ieder geval behoorlijk getest al en aangezien het een nieuwe pc is (3 maanden oud) lijkt het me niet waarschijnlijk dat er iets kapot is.

Wat hebben we geprobeerd
We zijn al meer dan een week bezig met allerlei oplossingen proberen, maar tot dusver heeft niks geholpen. Het is ook erg lastig omdat het probleem niet makkelijk te reproduceren is. Af en toe gebeurt er zelfs helemaal niks, maar meestal is het dus na een uur~anderhalf uur game-time.

Geprobeerd:
  • Eerst zoeken op internet naar de nieuwste patch: 1.0e
    Dit is een onofficiele patch, met ingebouwde no-cd crack. Hij wordt geloof ik gedoogd door Microsoft omdat er een betere beveiliging in zit tegen cheaters. Allemaal geinstalleerd, maar het probleem blijft.
  • Toch maar eens zoeken op google of er mensen met hetzelfde probleem zijn, het blijkt dat er wel meer problemen zijn met de multiplayer, maar deze hebben allemaal te maken met mensen die geen poorten en dergelijke open hebben staan in de firewall. Dit is bij ons dus niet het geval, omdat wij wel het spel kunnen opstarten
  • Toen maar eens geprobeerd het spel te spelen zonder dat iedereen achter een router/firewall zit. Wederom na ongeveer een uur uitval. Het probleem doet zich ook voor als er 1 tegen 1 gespeeld wordt met een willekeurige persoon
  • Onderzocht hoe er verbinding wordt gemaakt bij de multiplayer modus. Dit gebeurt dus via DirectPlay. We hebben allemaal de laatste versie van DirectX geinstalleerd (9.0c). Geprobeerd een hele oude patch te installeren voor DirectPlay 8.2:
    http://www.microsoft.com/...9bbaed636b&DisplayLang=en
    Maar ook dat mocht niet baten (vooral omdat de patch al uit 2002 is en bedoeld is voor DirectX8). Vervolgens hebben we verbinding gezocht via het dxdiag programma->Netwerken->test DirectPlay. Dit werkte gewoon en we konden chatten met elkaar.
  • Mijn ideeen begonnen op te raken dus ik denk ik probeer het eens met Hamachi, maar een paar van mijn vrienden krijgen dat niet aan de praat, dus eigenlijk is het geen optie. Plus dat je met Hamachi ook weer andere problemen krijgt als ik andere topics lees hier op GoT.
  • Ik heb bijna alle topics gelezen hier die over Age of Empires 2 gaan, maar de meeste van die topics gaan over poorten openen of problemen met ip adressen.
Misschien ook niet geheel overbodig om te vermelden: tijdens het spelen heeft iedereen zn MSN en prono downloads uit staan. Verder heb ik een ftp servertje (Cerberus FTP Server) draaien, maar deze sluit ik ook altijd netjes af voordat ik ga hosten

Wat we nog NIET geprobeerd hebben:
- Iemand anders dan ik laten hosten voor langere tijd. Dit omdat ik altijd wel mee doe met een potje en omdat het spel op een gegeven moment gaat laggen (logisch met veel computerspelers en elk 200 units). We kunnen nog proberen of dat lukt natuurlijk, dan moeten we maar leren leven met de lag. Maar dan alsnog zou ik graag willen weten waar het aan ligt!!
- Een potje 1 tegen 1 met Hamachi spelen. Dit probeer ik van de week nog wel een keer

Conclusie
We hebben zelf al zonder resultaat aardig wat geprobeerd, dus nu vraag ik aan jullie of er misschien dingen zijn die we over het hoofd hebben gezien.

Ik heb op dit moment geen screenshots, maar dit zal ik de volgende keer dat het gebeurt fixen

[EDIT]
Ik bedenk me net in een helder moment dat ik nog niet bij eventviewer gekeken heb. Blijkt dat er rond de tijd van uitval nieuwe System Events hebben plaats gevonden. Deze gaan allemaal over de Service Telephony die gestart/gestopt wordt. Het zijn echter geen Errors, maar Information.
Ik ga maar even googelen straks na het eten :)

[ Voor 3% gewijzigd door EvilMeBe op 17-09-2007 17:24 ]

• EvilMeBe
Een klein schopje en een kleine update.
Inmiddels heb ik me bekend gemaakt met de Telephony Service, hoewel er op google niks te vinden is over een eventuele relatie met Age of Empires 2. Volgens deze site: http://www.theeldergeek.com/telephony.htm
wordt de service alleen gebruikt bij een modemverbinding, of bij Voice Over IP.. Echter ik gebruik geen een van beide als ik Age of Empires speel.

Toch heb ik nu de service als Automatic aangezet bij het opstarten, in plaats van Manual en ik ga vanavond testen of dit effect heeft. Disabled gaat niet werken omdat er andere services afhankelijk van zijn: Remote Access Auto Connection Manager en Remote Access Connection Manager, welke nodig zijn voor het correct functioneren van embedded links..?

In ieder geval, ideeen zijn welkom :)

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

Misschien heb je hier nog iets aan (Linkje). Ik heb het spel ook vroeger gespeeld, maar weet niet zeker of ik dat zelfde probleem met AoE 2 had. Had toendertijd ook met een spel problemen dat hij altijd na 1 uur iedereen disconnect zonder enige reden. Bleek aan brakke multiplayer code te liggen van het spel zelf.

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

• EvilMeBe
Bedankt voor die site :) die had ik zelf nog niet gevonden. Maar helaas hadden we eigenlijk alle logische dingen daaruit al geprobeerd, alleen dat "schoon" opstarten nog niet.. Misschien dat ik dat vanavond eens doe.

Update: Gisteren hebben we nogmaals gespeeld. Zoals ik al vertelde heb ik mijn Telephony Service op Automatic gezet, zodat deze altijd aan staat. Echter na ongeveer 20 minuten game time (veel eerder dan normaal dus) kregen we weer hetzelfde probleem. Ik zag in mijn Event Viewer wederom dat de service gestopt en opgestart werd rond de tijd dat het spel flipte. Toen heb ik de Service op Disabled gezet, wat erop neerkomt dat hij niet meer opgestart mag worden. Toen we met het opgeslagen spel door gingen, kregen we direkt een out of sync error.. -_- Vanavond nog maar eens proberen of het toeval was